Sida 1 av 2

Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 14:08
av Volt
Hej! Svenska Wallenius Marine utvecklar just nu världens största segelfartyg för frakt av fordon över havet, sk roll on roll off fartyg. Jag har precis intervjuat Per Tunell, COO för Wallenius Marine om fartyget och tekniken bakom som leda till ett färdigt fartyg på 200 meter, fyra master på 80 meter och med en lastkapacitet på ca 7000 bilar.

Tänk tanken att din elbil levererad med ett segelfartyg som till 90 % drivs med vinden (dieselmotor troligen nödvändigt till en början för att ta sig in och ut ur hamnen och vid otillräcklig vind). Mer i avsnittet nedan i Evolution Show.



Allt gott,
Johan, värd för Evolution Show

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 15:10
av Fredrik j
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 15:44
av taliz
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 15:57
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.
Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 16:56
av Rubiks
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.
Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...
Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 17:13
av Fredrik j
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.
Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...
Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.
Monterade bilar har ett högre förädlingsvärde än råvaror. Råvaror kan således transporteras långsammare. När bilen väl är byggd behöver den snabbt levereras.
Teknik för hållbarare sjötransporter behövs ju naturligtvis också men just bilar kanske inte smartast.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 17:46
av bjelkeman
Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 18:17
av ChristerSjo
bjelkeman skrev:
Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.
Det gäller att göra allt också i rätt tid. Var med i slutet av 90 talet/början av 00 talet att fixa Redovisingtjänster online/internet till företag. Kostade ofantliga mängder pengar då vi var första så det lades ner tll slut. Tog väll 10-15 år efter det då det började ta sin form det är idag.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 18:32
av frippe
Fredrik j skrev:
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.
Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...
Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.
Monterade bilar har ett högre förädlingsvärde än råvaror. Råvaror kan således transporteras långsammare. När bilen väl är byggd behöver den snabbt levereras.
Teknik för hållbarare sjötransporter behövs ju naturligtvis också men just bilar kanske inte smartast.
Det är också en extremt stor skillnad i miljövänlighet, eller resursutnyttjande per transporterad enhet eller viktenhet.

Ett fartyg för bilar, även om det lastar 7000 bilar har bara lastat en vikt på 14tton, vilket i fartygsvärlden är ganska lite och speciellt väldigt utrymmeskrävande.

Råvaror kan du transportera 100tton och mer därtill i ett fartyg vilket gör det ganska mycket energieffektivare, speciellt om du kan segla långsammare då tiden för transporten är relativt oviktig. Hittar man ett miljövänligt alternativ till tjockolja kan det se riktigt bra ut även miljömässigt.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 19:19
av Fredrik j
Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 20:15
av frippe
Fredrik j skrev:
Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Oftast blåser det västligt över Atlanten.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 20:52
av Fredrik j
frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Oftast blåser det västligt över Atlanten.
Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 21:00
av Volt
bjelkeman skrev:
Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.
[quote="Fredrik j

Exakt, man måste börja någonstans och jag inser givetvis att det kommer bli enorma utmaningar men likväl möjligheter om man tänker utanför boxen. Och vad är det som säger att dagens affärsmodeller är framtidens melodi, mkt kommer förändras de närmaste 5-10 åren pådrivet fossilfri-omställning, automatisering, AI mm

Mvh
Johan

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 21:04
av Volt
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.
Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...
Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.
Hej! Du tänker säkert på att Tesla och övriga biltillverkare o andra fabriker har stora alltmer automatiserade tillverkare (vilket i sin tur gör att det kan kosta ungefär lika mkt att tillverka prylar på olika kontinenter framöver) och det därifrån kan levereras bilar men trailers. Men det funkar inte överallt och inte optimalt logistiskt. Om vi tar Giga Factory 4, Berlin tex. Att köra tusentals bilar till Norden med en ofantlig massa bil-trailers är varken miljövänligt eller logistiskt säkert. Då vore det tex bättre att lasta på bilarna på ett roll on roll off fartyg i Hamburg för vidare transport till Göteborg eller Stockholm ja eller Norge... Men den dagen biltrailerna dras med ellastbilar blir det förstås bättre men likväl finns det ofta fördelar att tranportera många bilar eller andra prylar på ett fartyg då det är säkrare.

Sen kan det dröja många år innan vi har fabriker på alla kontinenter som täcker efterfrågan, både vad det gäller batterier och elbilar. Tänker även att roll on roll off fartyg bör kunna lasta mkt annat än bara bilar också och förstås med tiden konverteras till mindre container-fartyg med extremt låga driftkostnader...

Mvh
Johan

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 21:06
av Volt
Volt skrev:
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.
Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...
Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.
Hej! Du tänker säkert på att Tesla och övriga biltillverkare o andra fabriker har stora alltmer automatiserade tillverkare (vilket i sin tur gör att det kan kosta ungefär lika mkt att tillverka prylar på olika kontinenter framöver) och det därifrån kan levereras bilar men trailers. Men det funkar inte överallt och inte optimalt logistiskt. Om vi tar Giga Factory 4, Berlin tex. Att köra tusentals bilar till Norden med en ofantlig massa bil-trailers är varken miljövänligt eller logistiskt säkert. Då vore det tex bättre att lasta på bilarna på ett roll on roll off fartyg i Hamburg för vidare transport till Göteborg eller Stockholm ja eller Norge... Men den dagen biltrailerna dras med ellastbilar blir det förstås bättre men likväl finns det ofta fördelar att tranportera många bilar eller andra prylar på ett fartyg då det är säkrare.

Sen kan det dröja många år innan vi har fabriker på alla kontinenter som täcker efterfrågan, både vad det gäller batterier och elbilar. Tänker även att roll on roll off fartyg bör kunna lasta mkt annat än bara bilar också och förstås med tiden kan Wallenius Marine segelfartyg även frakta containers med extremt låga driftkostnader...

Mvh
Johan

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 21:09
av OlleBack
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Oftast blåser det västligt över Atlanten.
Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.
Som tur var är jorden rund ;)

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 21:37
av Fredrik j
OlleBack skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.
Oftast blåser det västligt över Atlanten.
Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.
Som tur var är jorden rund ;)
Visst. Seglar man på så kommer man så småningom tillbaka från andra hållet. Och man får ju se ganska mycket på vägen.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 26 maj 2020 21:58
av espresso
På norra och södra Atlanten blåser det från väster (västvindbältena) och runt ekvatorn blåser det från öster (passadvinden). Detta sammanfaller med de vinddrivna havsströmmarna. Den vanliga seglingsvägen från USA är upp längs USA:s och Kanadas östkust och riktning mot brittiska öarna. Från Europa seglar man ner mot Kanarieöarna och över till Västindien och riktning mot Florida (nordostpassaden). Mellan dessa bälten och passader ligger stiltjebälten, där vill man inte vill vara med segelbåt.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 13:28
av ochso
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 13:34
av taliz
ochso skrev:
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 13:45
av ochso
taliz skrev:
ochso skrev:
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.
Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 13:51
av taliz
ochso skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.
Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.

Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 14:05
av TiborBlomhall
ochso skrev:
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Jag gjorde en överslagsräkning en gång i tiden som gav grovt 3-9 dygn eldrift, dvs 2-500 mil. Skulle iaf täcka de perioder båten nu måste åka med diesel.
https://teslaclubsweden.se/segelbat-for-bilfrakt/

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 14:10
av Fredrik j
taliz skrev:
ochso skrev:
taliz skrev:
ochso skrev:
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.
Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.

Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

Postat: 27 maj 2020 14:23
av zyax
El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.