Sida 2 av 3

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 19:15
av frippe
Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.


Oftast blåser det västligt över Atlanten.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 19:52
av Fredrik j
frippe skrev:
Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.


Oftast blåser det västligt över Atlanten.


Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 20:00
av Volt
bjelkeman skrev:Man måste titta på hela affärsmodellen i detalj, och förstå hur konkurrensen ser ut, innan man kan bedöma vad som är bättre just nu. Jag har en kompis som höll på med att just utveckla segelfartyg för råvaror (malm etc) i Tyskland. Det är svårare än man kan tror. Om vi väntar till alla perfekta förhållanden infinner sig så kommer vi ingenstans. En Tesla Roadster (v1) var inte den perfekta elbilen, men den var en bra start. Detta kanske också är en bra start.
[quote="Fredrik j

Exakt, man måste börja någonstans och jag inser givetvis att det kommer bli enorma utmaningar men likväl möjligheter om man tänker utanför boxen. Och vad är det som säger att dagens affärsmodeller är framtidens melodi, mkt kommer förändras de närmaste 5-10 åren pådrivet fossilfri-omställning, automatisering, AI mm

Mvh
Johan

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 20:04
av Volt
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.


Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...


Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.


Hej! Du tänker säkert på att Tesla och övriga biltillverkare o andra fabriker har stora alltmer automatiserade tillverkare (vilket i sin tur gör att det kan kosta ungefär lika mkt att tillverka prylar på olika kontinenter framöver) och det därifrån kan levereras bilar men trailers. Men det funkar inte överallt och inte optimalt logistiskt. Om vi tar Giga Factory 4, Berlin tex. Att köra tusentals bilar till Norden med en ofantlig massa bil-trailers är varken miljövänligt eller logistiskt säkert. Då vore det tex bättre att lasta på bilarna på ett roll on roll off fartyg i Hamburg för vidare transport till Göteborg eller Stockholm ja eller Norge... Men den dagen biltrailerna dras med ellastbilar blir det förstås bättre men likväl finns det ofta fördelar att tranportera många bilar eller andra prylar på ett fartyg då det är säkrare.

Sen kan det dröja många år innan vi har fabriker på alla kontinenter som täcker efterfrågan, både vad det gäller batterier och elbilar. Tänker även att roll on roll off fartyg bör kunna lasta mkt annat än bara bilar också och förstås med tiden konverteras till mindre container-fartyg med extremt låga driftkostnader...

Mvh
Johan

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 20:06
av Volt
Volt skrev:
Rubiks skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:Bäst vore det väl om man tillverkar bilarna på samma kontinent där kunderna finns? Så slipper man skeppa över ett hav.
Varför inte tillverka ALLT på samma kontinent, så vi slapp stora fraktfartyg överhuvudtaget? Nu när vi ändå fantiserar liksom.


Biltransporter är ju lite speciella. Bättre att sträva efter fabriker på varje kontinent. Som t.ex. Tesla gör...


Flyttar man inte bara problemet till att man måste se till att alla råvaror som behövs för att bygga bilen måste transporteras mellan kontinenter? Och även om det skulle vara möjligt att framställa råvarorna på alla enskilda kontinenter där de behövs så är det nog en ganska avlägsen tid innan det är utbyggt och realiserbart.


Hej! Du tänker säkert på att Tesla och övriga biltillverkare o andra fabriker har stora alltmer automatiserade tillverkare (vilket i sin tur gör att det kan kosta ungefär lika mkt att tillverka prylar på olika kontinenter framöver) och det därifrån kan levereras bilar men trailers. Men det funkar inte överallt och inte optimalt logistiskt. Om vi tar Giga Factory 4, Berlin tex. Att köra tusentals bilar till Norden med en ofantlig massa bil-trailers är varken miljövänligt eller logistiskt säkert. Då vore det tex bättre att lasta på bilarna på ett roll on roll off fartyg i Hamburg för vidare transport till Göteborg eller Stockholm ja eller Norge... Men den dagen biltrailerna dras med ellastbilar blir det förstås bättre men likväl finns det ofta fördelar att tranportera många bilar eller andra prylar på ett fartyg då det är säkrare.

Sen kan det dröja många år innan vi har fabriker på alla kontinenter som täcker efterfrågan, både vad det gäller batterier och elbilar. Tänker även att roll on roll off fartyg bör kunna lasta mkt annat än bara bilar också och förstås med tiden kan Wallenius Marine segelfartyg även frakta containers med extremt låga driftkostnader...

Mvh
Johan

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 20:09
av OlleBack
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.


Oftast blåser det västligt över Atlanten.


Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.


Som tur var är jorden rund ;)

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 20:37
av Fredrik j
OlleBack skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Fredrik j skrev:Blåser det inte från samma håll över Atlanten beroende på årstid? Om man ska fram och tillbaka menar jag.


Oftast blåser det västligt över Atlanten.


Så medvind till Europa och sen motvind tillbaka då.


Som tur var är jorden rund ;)


Visst. Seglar man på så kommer man så småningom tillbaka från andra hållet. Och man får ju se ganska mycket på vägen.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 26 maj 2020 20:58
av espresso
På norra och södra Atlanten blåser det från väster (västvindbältena) och runt ekvatorn blåser det från öster (passadvinden). Detta sammanfaller med de vinddrivna havsströmmarna. Den vanliga seglingsvägen från USA är upp längs USA:s och Kanadas östkust och riktning mot brittiska öarna. Från Europa seglar man ner mot Kanarieöarna och över till Västindien och riktning mot Florida (nordostpassaden). Mellan dessa bälten och passader ligger stiltjebälten, där vill man inte vill vara med segelbåt.

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 27 maj 2020 12:28
av ochso
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?

Re: Ett segelfartyg kommer lastat med 7000 bilar!

InläggPostat: 27 maj 2020 12:34
av taliz
ochso skrev:Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.