Om vi bortser från Nio verkar batteribyten i bilar inte bli någon större grej. Men det passar kanske bättre för fartygstrafik? Enligt vad jag vet är det ingen som har testat detta tidigare. Laddhybridfärjorna Aurora och Tycho Brahe på linjen Helsingborg-Helsingør har batterierna i fyra containrar. Men de laddas vid kaj. Det nya är att byta tomma mot laddade battericontainrar. Fixar man anslutningar ombord blir det väldigt flexibelt. Man kan gå längre sträckor om man avstår från att ta med ett par lastcontainrar. Intressant!
https://cleantechnica.com/2020/06/07/wa ... ontainers/
Fartyg med batteribyten
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fartyg med batteribyten
Den positiva skillnaden mot bilar är ju att tiden för bytet inte är något negativt eftersom en
färja ändå står still ett tag
(Kan vara lika för lastbilar i vissa lägen också, men även andra som flyg tex)
färja ändå står still ett tag
(Kan vara lika för lastbilar i vissa lägen också, men även andra som flyg tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19