Cryo-batteri för långtidslagring

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av [JM] »

Ny teknik (för mig iaf) där man lagrar energin i nerkyld luft i vätskeform.
https://cleantechnica.com/2020/06/19/ai ... wait-what/

Verkningsgraden verkar kunna hamna på upp till 50-70%.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cryogen ... gy_storage
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av fth »

Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av FlyingBlue »

fth skrev:
Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.


/fth
Absolut, med ett lass grus på släpkärran borde cryo-batteri funka jättebra även för mobilitet
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av fth »

FlyingBlue skrev:
fth skrev:
Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.


/fth
Absolut, med ett lass grus på släpkärran borde cryo-batteri funka jättebra även för mobilitet
Haha :D

Jag syftade dock på storskalig lagring, inte i fordon, men det kanske var otydligt ;)

Det jag tycker är märkligt med vätgasvurmen är dock att då spelar verkningsgraden av någon anledning ingen roll. En ny batteriteknik med förluster ”round trip” på 80% skulle förstås ingen ens fundera att satsa på, men så fort det är vätgas så är det helt plötsligt ok. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
FlyingBlue skrev:
fth skrev:
Betydligt bättre verkningsgrad än vätgas, och med mindre risk, låter som en av många tekniker som borde få all den uppmärksamhet och finansiering som vätgas av någon outgrundlig anledning verkar dra åt sig.


/fth
Absolut, med ett lass grus på släpkärran borde cryo-batteri funka jättebra även för mobilitet
Haha :D

Jag syftade dock på storskalig lagring, inte i fordon, men det kanske var otydligt ;)

Det jag tycker är märkligt med vätgasvurmen är dock att då spelar verkningsgraden av någon anledning ingen roll. En ny batteriteknik med förluster ”round trip” på 80% skulle förstås ingen ens fundera att satsa på, men så fort det är vätgas så är det helt plötsligt ok. :roll:

/fth
Jag tror att man motiverar med att sol/vindenergin kommer bli så billig att verkningsgraden inte spelar roll.
Däremot måste ju priset ner på all vätgasutrustning. Kommer väl bli bättre med storskalighet men om tex denna cryolagring tar mkt markandsandelar pga billigare teknik så kanske storskaligheten uteblir för vätgasen.
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av Bo G »

När man kommenterar jämförelser med vätgas så bör man ta med priset på eller nyttan av syrgasen, som utvinns samtidigt som vätgasen. Sist jag kollade importerade Sverige syrgas, så något borde den kosta. Om inte skulle vi vid stordrift kunna göra miljövinster genom att syresätta bottnar i Östersjön.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Cryo-batteri för långtidslagring

Inlägg av Gustafsson »

Man måste dock komma ihåg att flytande luft innehåller mindre energi än när den är varm. Kyls den ytterligare kommer den inte att innehålla någon energi. Samma princip som att koka vatten och utnyttja ånga som energibärare. Så egentligen lagrar man inte energi i flytande luft.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar