Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av Zalman3 »

Ca 10% av alla bilar i Norge är nu elbilar.
Ca 42% av nybilsförsäljningen.
Gissar att ca 20% av transportarbetet görs av elbilar.
Och målet är att all nybilsförsäljning år 2025 ska vara av nollutsläppsfria bilar.
Feirer 10 prosent elbiler i Norge.

Norge er i ferd med å nå klimamilepælen om at én av ti personbiler på norske veier er fullelektriske.
I Norge er nå hver tiende personbil en elbil. Dette feirer Norsk elbilforening i dag med både fagseminar og fest – og tar dermed et ørlite pust i bakken frem mot neste mål: At samtlige nye personbiler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

2019 per 31.12: 42,4 prosent(av nybilsförsäljningen)
https://elbil.no/feirer-10-prosent-elbiler-i-norge/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av Bjelke »

Skulle inte förvåna mig om det är mer än 20% som körs på el nu,
Om några få år står lastbilar mm för mer än 90% av utsläppen på vägarna,
vilket i sig kommer att tvinga fram nästa steg i utvecklingen (bussarna finns ju tex redan) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Skulle inte förvåna mig om det är mer än 20% som körs på el nu,
Om några få år står lastbilar mm för mer än 90% av utsläppen på vägarna,
vilket i sig kommer att tvinga fram nästa steg i utvecklingen (bussarna finns ju tex redan) :)
Hur ser den norska beskattningen för lastbilar ut? Finns det möjlighet till samma subventioner där?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av fth »

Lite nedslående kan jag ändå tycka det är att ”vi” inte ens i Norge har nått mer än 10%.

Det ger lite perspektiv på hur lång tid det kommer att ta i Sverige, för att inte tala om resten av världen.

Vi får fortsätta hoppas på att s-kurvan kickar in ordentligt, men man undrar ju lite hur lång tid detta kommer att ta egentligen, och om det kommer att gå tillräckligt fort :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Lite nedslående kan jag ändå tycka det är att ”vi” inte ens i Norge har nått mer än 10%.

Det ger lite perspektiv på hur lång tid det kommer att ta i Sverige, för att inte tala om resten av världen.

Vi får fortsätta hoppas på att s-kurvan kickar in ordentligt, men man undrar ju lite hur lång tid detta kommer att ta egentligen, och om det kommer att gå tillräckligt fort :roll:

/fth
42% av nybilsförsäljningen trots momsbefrielse och enorm straffskatt på alternativet. Och ett vägnät som är som gjort för elbilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
fth skrev:
Lite nedslående kan jag ändå tycka det är att ”vi” inte ens i Norge har nått mer än 10%.

Det ger lite perspektiv på hur lång tid det kommer att ta i Sverige, för att inte tala om resten av världen.

Vi får fortsätta hoppas på att s-kurvan kickar in ordentligt, men man undrar ju lite hur lång tid detta kommer att ta egentligen, och om det kommer att gå tillräckligt fort :roll:

/fth
42% av nybilsförsäljningen trots momsbefrielse och enorm straffskatt på alternativet. Och ett vägnät som är som gjort för elbilar.
Precis, 58% väljer trots allt detta alltså ”fel”, för mig är det helt obegripligt, men det kanske är för att jag är i ”bubblan” ? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Inlägg av Fredrik j »

Det handlar om utbudet.
Skriv svar