Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på VTI

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av ElTorsk »

Det var väl tal om olika skatteklasser beroende på väg. Högre i tätort och lägre utanför. Då krävs en kostsam övervakningsapparat.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

ElTorsk skrev:
Det var väl tal om olika skatteklasser beroende på väg. Högre i tätort och lägre utanför. Då krävs en kostsam övervakningsapparat.
Kan ju också uppstå några mycket märkliga trafikökningar på mindre vägar när man försöker göra en bättre väg dyrare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av bylund »

Det har väl hänt i Skåne redan. Lastbilar som kommer med färja från Tyskland eller Polen som inte ska så långt in i landet kör på småvägar för att slippa betala vägavgift i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Nu röstas om detta i EU.
Att alla lastbilar måste ha GPS så staten kan ha koll.
Därmed är det enkelt att införa km-skatt.

I morgon röstar Europaparlamentet om nya regler som i korthet innebär att:

Svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige.Företag som bedriver stadigvarande verksamhet i Sverige ska registrera bilen och betala skatt i Sverige.Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som i dag är helt undantagna.Lastbilen måste med jämna mellanrum återvända till hemlandet.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dO6 ... vara-vagar

Nu är det infört.

EU:s omfattande nya regelpaket för chaufförer och lastbilstrafiken har nu slutligt gått i mål, sedan EU-parlamentet röstat ned alla försök till ändringar i sista stund. Men risken finns att reglerna blir tandlösa, enligt facket.

I och med de nya reglerna slås fast att svenska löner och avtal ska gälla på inrikestrafik i Sverige.
– Det har gått strålande. Nu är överenskommelsen på plats så nu kan vi få ordning och reda på våra vägar och få slut på de skitföretag som brett ut sig i Sverige och övriga Europa, säger svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) sedan resultaten av alla webbhållna omröstningar i onsdags blivit klara.
Motståndet från främst Östeuropa har varit kraftigt in i det sista. Bland annat har länderna ansett att nya krav på att alla lastbilar minst var åttonde vecka måste hem till de länder där de är registrerade kommer att drabba miljön.
Fast det avvisar Danielsson kategoriskt.
– Det är ju skitsnack. Syftet med förslaget är att man ska byta affärsmodell. Driver man bara trafik i Sverige så registrerar man bilen i Sverige, betalar skatt i Sverige och följer svenska villkor. Och då är det inga problem, säger Danielsson.

Övervakning via gps
Men risken finns för att de nya reglerna blir tandlösa, enligt Transportarbetareförbundets förbundsordförande Tommy Wreeth.
– Det är jättebra regler. Men utmaningen för oss i Sverige är att ta fram ett kontrollsystem. Man kan komma med massa bra regelverk, men vad spelar det för roll om man inte kontrollerar att de efterlevs?

TT: Hur bra är vi på regelefterlevnad i Sverige i dag?
– Vi är tyvärr väldigt dåliga på det, det finns knappt någon trafikpolis kvar. Vi har haft en dialog med regeringen om att man måste ta fram nya kontrollsystem och även övervaka elektroniskt via gps. Hittar man på regler som inte efterlevs blir det tandlöst.

Osund konkurrens
Han beskriver ändå reglernas utformning som ett stort steg framåt för åkerinäringen.
– Man tar bort möjligheten till osund konkurrens. Det är positivt för våra medlemmar och hela näringen men måste kombineras med en kontrollapparat värd namnet, säger Tommy Wreeth.

Organisationen Sveriges åkeriföretag är inne på samma spår.
– Vi ser väldigt positivt på att man har kunnat besluta om regler som kommer hjälpa åkerinäringen och förare till att få mer rättvisa villkor. Mycket av det här handlar om att åkerier från vissa länder har konkurrerat på marknaden genom att de haft låga löner, vilket snedvrider marknaden, säger John Woxström, som är juridiskt sakkunnig och inriktat på internationella frågor, på Sveriges åkeriföretag.

– Med de här reglerna kommer man ha en speciell lagstiftning, vilket innebär att när utländska förare kör i Sverige ska de omfattas av de lönevillkor som svenska förare har rätt att få, vilket jämnar ut konkurrensen, fortsätter han.
Enligt Woxström följer även utökade kontrollmedel så att man kan följa trafiken med i paketet.
– Bland annat ska gränspassage registreras automatiskt, vilket bättre följer upp om förarna har fått rätt lön i rätt land.
De nya reglerna kommer att fullt ut träda i kraft om cirka 1,5 år.
https://www.vk.se/2020-07-09/nya-lastbi ... g-i-luften
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar