Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på VTI

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av juristen »

Jag blir bara så less på att varje gång det saknas pengar till det offentliga så tittar myndigheterna bara på olika sätt att kompensera med ökade skatter, istället för att jobba med effektiviseringar och utreda hur skattepengarna faktiskt spenderas. Det är som att det sitter i väggarna att det bara finns ett sätt att driva offentlig förvaltning på, och det är att öka skatterna tills allt kan betalas - istället för att som alla andra verksamheter istället jobba lika mycket med effektiviseringar (inte bara budgetminskningar).

Sverige har ett av världens största skattetryck, men vi är långt ifrån världsledande i skola, sjukvård, omsorg, rättsväsende och allt annat viktigt som våra skattepengar ska gå till. Svinnet och ineffektiviteten verkar enormt. Jag kan bara inte tänka mig att det är låga skatteinkomsterna som är det egentliga problemet. Det sagt, så betalar jag gärna skatt - men då vill jag se att pengarna faktiskt går till sådant som gagnar mig och samhället.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Jag blir bara så less på att varje gång det saknas pengar till det offentliga så tittar myndigheterna bara på olika sätt att kompensera med ökade skatter, istället för att jobba med effektiviseringar och utreda hur skattepengarna faktiskt spenderas. Det är som att det sitter i väggarna att det bara finns ett sätt att driva offentlig förvaltning på, och det är att öka skatterna tills allt kan betalas - istället för att som alla andra verksamheter istället jobba lika mycket med effektiviseringar (inte bara budgetminskningar).

Sverige har ett av världens största skattetryck, men vi är långt ifrån världsledande i skola, sjukvård, omsorg, rättsväsende och allt annat viktigt som våra skattepengar ska gå till. Svinnet och ineffektiviteten verkar enormt. Jag kan bara inte tänka mig att det är låga skatteinkomsterna som är det egentliga problemet. Det sagt, så betalar jag gärna skatt - men då vill jag se att pengarna faktiskt går till sådant som gagnar mig och samhället.
Pengar finns tydligen. Om man har "rätt" projekt. Undrar hur många som lever på bidrag som dessa?

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... eprenorer/

https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se ... ojekt-2020

Nu är det här bara en droppe i havet men ändå.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av PoloPrinsen »

Men vi är iaf kanske världsledande i EN av dessa grenar; skola, byråkrati, sjukvård, omsorg, rättsväsende.. hmmm gissa vilken.☹
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av cosmos »

Går det inte att ha någon skatt på alla de utländska lastbilar som sliter ner våra motorvägar nått kopiöst. Eller är det den vanliga svenska flatheten som sätter stopp för detta? Det går ju fem östeuropiska på en svensk som betalar vägskatt.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av [JM] »

cosmos skrev:
Går det inte att ha någon skatt på alla de utländska lastbilar som sliter ner våra motorvägar nått kopiöst. Eller är det den vanliga svenska flatheten som sätter stopp för detta? Det går ju fem östeuropiska på en svensk som betalar vägskatt.
Därför att i sverige så kan vi inte kopiera fungerande lösningar.

Österrike har ett klistermärke (Vägskatt) som alla måste ha. Även utlänska bilar. Lätt sätt att få in skatt från utlänska åkerier. Finns även i digital form i mobilen så du slipper klistermärket

Norge verkar ha ett fungerande bonus/malus system för att få folk att byta till elbil istället för att köpa SUV:ar med hybrid drift som man skiter i att ladda. Eller etanolbilar man skiter i att tanka e85 i osv...

Men nu bor vi i Sverige....Och då måste vi komplicerade byråkratiska lösningar som lämnar massor med kryphål.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av bylund »

Lastbilar över 12 ton, både svenska och utländska, måste betala vägavgift för att köra på motorväg och många av europavägarna som inte är motorväg i Sverige. I samarbete med Danmark, Luxemburg och Nederländerna.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 04721.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...

Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?

Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...

Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?

Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
Det var en kommentar på Zalman som skrev:

"Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.

Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid."

Jag menar bara att går man off-grid får man ju stanna där även när det kniper.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Zalman3 »

Nu röstas om detta i EU.
Att alla lastbilar måste ha GPS så staten kan ha koll.
Därmed är det enkelt att införa km-skatt.

I morgon röstar Europaparlamentet om nya regler som i korthet innebär att:

Svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige.Företag som bedriver stadigvarande verksamhet i Sverige ska registrera bilen och betala skatt i Sverige.Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som i dag är helt undantagna.Lastbilen måste med jämna mellanrum återvända till hemlandet.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dO6 ... vara-vagar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Franz »

Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar oss 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!

Men... plötsligt ser vi framför oss att utsläppen på allvar kan skruvas ner enormt i takt med att bilarna slutar släppa ut en massa giftiga avgaser. Tänk vad mycket pengar vi skall spara i samhället på att slippa betala för utsläppens påverkan på oss. Förutom att vi slipper skita ner och på sikt skada andra kommer vi alltså kunna dra ekonomiska fördelar!

Fast... samhället var ju tydligen beroende av de där pengarna ändå. På något sätt att räkna är det faktiskt fördelaktigt att vi skitar ner eftersom vi tydligen går plus på det hela. Och slutar ni nu skita ner får vi nog ta in de där pengarna ändå fast på annat sätt och bilister är nog allt ändå lite av ondo. Ja, man måste ju räkna helt galet för att tro att samhället skulle gå plus på att folk kan åka till jobbet eller till affären för att handla. Bor du inte längs en passande tåglinje skall du allt hellre vara arbetslös än att ta ett jobb för långt bort. Bor du i Norrland och trodde att du kunde lura systemet genom att köra i din Tesla 20 mil om dagen för bara 40 kronor kan du lika väl flytta in till stan för det kommer det vara slut med den lyxen.

Okej. Raljerande, överdrifter och förenklande fanns det gott om ovan men min poäng är att bränsleskatternas övergång till kilometerskatt allvarligt urholkar trovärdigheten i skattesystemet men också i miljö- och klimatarbetet. Hade man sagt att 1 krona av skatten på bensin går till vägarna och 5 kronor för att betala för utsläppens kostnader på vården hade det ju aldrig varit så mycket diskussion. 1 krona betalar vi och de övriga 5 slapp vi eftersom vi inte längre orsakar den kostnaden. Istället får vi reda på att de 6 kronorna (i det högst påhittade exemplet) bara går in i statens svarta hål och har vi några som helst åsikter om statens utgifter såsom integration, arbetslösa, ineffektivitet i offentlig verksamhet etc. är det ju lätt att komma fram till att det är på grund av just valfri ogillad statsutgift som vi tydligen skall fortsätta betala för istället för den där kostnaden som inte fanns...
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...

Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?

Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
Det var en kommentar på Zalman som skrev:

"Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.

Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid."

Jag menar bara att går man off-grid får man ju stanna där även när det kniper.
Sant, eller delvis... Inget är väl svart eller vitt.
Om jag köper min alkohol utomlands, ska jag få ta del av sjukvården eller annat om det skulle knipa? Gällande elen så betalar man ju ganska mycket oavsett om jag använder nätet eller ej, dvs jag bekostar den "allmänna" utbyggnaden lika mycket som alla andra, det är den rörliga delen som jag kan påverka.

Tänkte på en annan sak, de kommer väl inte kunna beskatta tankningen på el hemma? För då kommer alla som har fri SUC att slippa betala? Eller kommer Tesla att lägga ner fri SUC då om de får betala mer? Och de som laddar på SUC, är de off-grid? ;)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Zalman3 »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...

Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?

Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
Det var en kommentar på Zalman som skrev:

"Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.

Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid."

Jag menar bara att går man off-grid får man ju stanna där även när det kniper.
Sant, eller delvis... Inget är väl svart eller vitt.
Om jag köper min alkohol utomlands, ska jag få ta del av sjukvården eller annat om det skulle knipa? Gällande elen så betalar man ju ganska mycket oavsett om jag använder nätet eller ej, dvs jag bekostar den "allmänna" utbyggnaden lika mycket som alla andra, det är den rörliga delen som jag kan påverka.

Tänkte på en annan sak, de kommer väl inte kunna beskatta tankningen på el hemma? För då kommer alla som har fri SUC att slippa betala? Eller kommer Tesla att lägga ner fri SUC då om de får betala mer? Och de som laddar på SUC, är de off-grid? ;)
Vi lever ju i kapitalistiskt samhälle. Elbolagen kommer givetvis att ta betalt så att de klarar sin verksamhet.
Nätavgifterna kommer givetvis att höjas och även priset på el.

Går du offgrid med din villa, men kanske vill köpa ström när det kniper, då kanske elen kostar 2kr per kWh, för att du inte är en fast kund.

Jämför med en Internetanslutning. Antingen har alla 10 villor i ett villaområde en egen anslutning och abonnemang mot Internetleverantören.
Eller så går man ihop och har en gemensam anslutning mot Internetleverantören.
Det fungerar bra och borde fungera bra också för elen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

Off-grid betyder att du är utanför systemet och kör självhushållning. Att man kopplar bort sig. Om många gjorde det skulle ju en stor, gemensam infrastruktur inte bära sig utan man skulle behöva dra ner på den kraftigt.

Har man tagit det steget kan man ju inte räkna med att få koppla på sig igen med kort varsel om man får problem med sin egen anläggning. Eller om grannen, som man plötsligt är beroende av för sin elförsörjning, visar sig vara psykiskt sjuk och orationell.
Då är ju allmän infrastruktur bra att ha.

Naturligtvis tål systemet att ganska många går off-grid utan att det kollapsar.

Problemet är kanske att man ofta ser på offentliga inkomster och utgifter som man ser på sin egen privatekonomi. Att samma principer gäller. Att en betalad krona är borta och att inkomst är det samma som att någon ger dig pengar.
För ett samhälle är det själva aktiviteten som genererar inkomster. Ju mindre aktivitet, ju mindre flöde av pengar, ju lägre inkomster för staten.

Om det nu skulle bli ett problem med att många går off-grid (inte troligt) skulle man ju kunna dimensionera tillgänglig effekt efter vad du konsummerar. Om du normalt kör hela huset och laddar din elbil på egenproducerad el sjunker din tillgängliga effekt från nätet och det göras billigare genom att dimensioneras ner.
Problemet blir ju då att du inte kan driva ditt hem när din utrustning någon gång når sin tekniska livslängd.

Man kan ju bli självförsörjande på mat också men när skörden slår fel kan man ju rimligen inte kräva att det ska finnas varor i affären för dig att köpa.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Jämför med en Internetanslutning. Antingen har alla 10 villor i ett villaområde en egen anslutning och abonnemang mot Internetleverantören.
Eller så går man ihop och har en gemensam anslutning mot Internetleverantören.
Det fungerar bra och borde fungera bra också för elen.
Det blir ju ungefär som en samfällighet. Det funkar ju bra när allt är bra och alla är överens. När det sen behövs investeras i ny teknik okänd när samfälligheten bildades och 51% är nöjda som det är.
Du tror för gott om människor. Att alla som gillar ny teknik alltid är rationella, friska människor.

Mina grannar är jättetrevliga men jag har hellre avtal med kommunen än med dom.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av thnis »

Franz skrev:
Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar hos 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!

Men... plötsligt ser vi framför oss att utsläppen på allvar kan skruvas ner enormt i takt med att bilarna slutar släppa ut en massa giftiga avgaser. Tänk vad mycket pengar vi skall spara i samhället på att slippa betala för utsläppens påverkan på oss. Förutom att vi slipper skita ner och på sikt skada andra kommer vi alltså kunna dra ekonomiska fördelar!

Fast... samhället var ju tydligen beroende av de där pengarna ändå. På något sätt att räkna är det faktiskt fördelaktigt att vi skitar ner eftersom vi tydligen går plus på det hela. Och slutar ni nu skita ner får vi nog ta in de där pengarna ändå fast på annat sätt och bilister är nog allt ändå lite av ondo. Ja, man måste ju räkna helt galet för att tro att samhället skulle gå plus på att folk kan åka till jobbet eller till affären för att handla. Bor du inte längs en passande tåglinje skall du allt hellre vara arbetslös än att ta ett jobb för långt bort. Bor du i Norrland och trodde att du kunde lura systemet genom att köra i din Tesla 20 mil om dagen för bara 40 kronor kan du lika väl flytta in till stan för det kommer det vara slut med den lyxen.

Okej. Raljerande, överdrifter och förenklande fanns det gott om ovan men min poäng är att bränsleskatternas övergång till kilometerskatt allvarligt urholkar trovärdigheten i skattesystemet men också i miljö- och klimatarbetet. Hade man sagt att 1 krona av skatten på bensin går till vägarna och 5 kronor för att betala för utsläppens kostnader på vården hade det ju aldrig varit så mycket diskussion. 1 krona betalar vi och de övriga 5 slapp vi eftersom vi inte längre orsakar den kostnaden. Istället får vi reda på att de 6 kronorna (i det högst påhittade exemplet) bara går in i statens svarta hål och har vi några som helst åsikter om statens utgifter såsom integration, arbetslösa, ineffektivitet i offentlig verksamhet etc. är det ju lätt att komma fram till att det är på grund av just valfri ogillad statsutgift som vi tydligen skall fortsätta betala för istället för den där kostnaden som inte fanns...
Jag måste "tyvärr" tillstå att jag håller med i vad du skriver. Det finns inget tydligt samband i de skatter som staten tar in från medborgarna via pumpen och vad som är öronmärkt för vägunderhåll mm. Det går rätt in i det stora hålet/statskassan. Ju fler som går över till elbil ju mindre får staten in till statskassan, och så kan vi ju inte ha det... Bonus Malus i all ära men det är bara en tidsfråga innan det läggs skatter/avgifter på elbilar med miljön som ursäkt. För det finns hål att täppa igen. Kul med skatter som går till saker som man som medborgare inte har någon insyn i eller kan påverka ;)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

thnis skrev:
Franz skrev:
Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar hos 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!

Men... plötsligt ser vi framför oss att utsläppen på allvar kan skruvas ner enormt i takt med att bilarna slutar släppa ut en massa giftiga avgaser. Tänk vad mycket pengar vi skall spara i samhället på att slippa betala för utsläppens påverkan på oss. Förutom att vi slipper skita ner och på sikt skada andra kommer vi alltså kunna dra ekonomiska fördelar!

Fast... samhället var ju tydligen beroende av de där pengarna ändå. På något sätt att räkna är det faktiskt fördelaktigt att vi skitar ner eftersom vi tydligen går plus på det hela. Och slutar ni nu skita ner får vi nog ta in de där pengarna ändå fast på annat sätt och bilister är nog allt ändå lite av ondo. Ja, man måste ju räkna helt galet för att tro att samhället skulle gå plus på att folk kan åka till jobbet eller till affären för att handla. Bor du inte längs en passande tåglinje skall du allt hellre vara arbetslös än att ta ett jobb för långt bort. Bor du i Norrland och trodde att du kunde lura systemet genom att köra i din Tesla 20 mil om dagen för bara 40 kronor kan du lika väl flytta in till stan för det kommer det vara slut med den lyxen.

Okej. Raljerande, överdrifter och förenklande fanns det gott om ovan men min poäng är att bränsleskatternas övergång till kilometerskatt allvarligt urholkar trovärdigheten i skattesystemet men också i miljö- och klimatarbetet. Hade man sagt att 1 krona av skatten på bensin går till vägarna och 5 kronor för att betala för utsläppens kostnader på vården hade det ju aldrig varit så mycket diskussion. 1 krona betalar vi och de övriga 5 slapp vi eftersom vi inte längre orsakar den kostnaden. Istället får vi reda på att de 6 kronorna (i det högst påhittade exemplet) bara går in i statens svarta hål och har vi några som helst åsikter om statens utgifter såsom integration, arbetslösa, ineffektivitet i offentlig verksamhet etc. är det ju lätt att komma fram till att det är på grund av just valfri ogillad statsutgift som vi tydligen skall fortsätta betala för istället för den där kostnaden som inte fanns...
Jag måste "tyvärr" tillstå att jag håller med i vad du skriver. Det finns inget tydligt samband i de skatter som staten tar in från medborgarna via pumpen och vad som är öronmärkt för vägunderhåll mm. Det går rätt in i det stora hålet/statskassan. Ju fler som går över till elbil ju mindre får staten in till statskassan, och så kan vi ju inte ha det... Bonus Malus i all ära men det är bara en tidsfråga innan det läggs skatter/avgifter på elbilar med miljön som ursäkt.
Naturligtvis. Min dieselbil från 2018 är helt skattefri. Någon annan betalade istället.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar hos 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!
Ofta haltar det ju lite när man inte samtidigt redovisar nyttan med alla transporter som utförs. Sannolikt betydligt mer än 56 miljarder per år. Sen blir ju nästa fråga var dom 56 miljarderna tar vägen? Finns ju en del intäkter från att bedriva sjukvård också...
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av ElTorsk »

Tycker det är bättre med en viktbaserad fordonsskatt. Delvis orättvist för de som kör få km men otroligt mycket billigare administration och så slipper man massövervakningen med de integritetsproblem som följer.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev:
Franz skrev:
Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar hos 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!
Ofta haltar det ju lite när man inte samtidigt redovisar nyttan med alla transporter som utförs. Sannolikt betydligt mer än 56 miljarder per år. Sen blir ju nästa fråga var dom 56 miljarderna tar vägen? Finns ju en del intäkter från att bedriva sjukvård också...
Ja, nyttan tas ju upp, om än i ironiska ordalag, i mitt inlägg men vi verkar ju inte säga emot varandra egentligen. Vad gäller din andra punkt är det givetvis så att 56 miljarder lagt på i stort sett vad som helst ger jobb och skatter. Att skapa ett sjukvårdsbehov för att sedan bekosta det borde dock alla dagar i veckan slås av att använda dessa pengar till nästan vad som helst annars så länge det kan ses som mer produktivt. I sjukvårdsfallet skapas en försämring av folks hälsa och sedan ger sjukvården en viss förbättring av hälsan ifråga. Om nu dessa drygt 5 000:- per svensk hade stannat i den egna plånboken hade antagligen pengarna ändå nått ut i annan konsumtion som troligen resulterat i att andra satts i arbete i motsvarande grad men med en högre nytta för individen. D.v.s. om jag fick välja på att A min familj fick 20 000:- samtidigt som vi drabbades av en sjukdom som kostade oss 20 000:- eller B lägga dessa 20 000:- på bättre mat, avkopplade semester eller varför inte för att på sikt bekosta bytet av en bensinbil till en elbil ;) hade åtminstone jag alltid valt alternativ B.

Synsättet om det är mer skadligt att min familj tar hand om dessa pengar eftersom jag riskerar att göra något dumt med dem än att staten på ett ansvarsfullt sätt använder dem till allas nytta är så klart något som delar politiken åt. Statens förtroende att använda pengarna styrs dock inte bara av användandet utan och också hur man tar in dem. Ifall folk upplever att staten ljuger brukar det ha negativa effekter. Åtminstone upplevde jag att t.ex. krisen i Sydeuropa med Grekland i spetsen, för några år sedan, avsevärt försvårades av den större svarta sektorn där vilket i sin tur mycket berodde på en misstro mot det offentliga. Upplever medborgarna att staten hittar på att bensin är farligt för att tjäna pengar på det urholkar vi förtroendet för både ekonomi- och miljö/klimatpolitiken.
Driver sajten Car.info
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Mickep »

Samtidigt läser bilbesiktningen mätarställningen. Så någon administration eller intrång i integriteten är inte något som ökar direkt.
Är det en bra ide? bilar är inte miljövänliga hur man än ser det. och även om alla går över till el så har vi fortfarande ett skuldberg som måste betalas (hälsa och vägar, men även annan saker som staten lagt på sig, hrmn) och det under lång tid framöver.
varför är kilometer skatten en bra ide menar forskarna? Är den rättvis (enligt mig; kanske, vägarna slits och skall betalas på något sätt) effektiv? (så att folk inte nöjesåker och trängs på vägarna?).
Vissa framställer sig att staten skall strama åt ("effektivisera") men tyvärr vill de inte ge konsekvenserna av det; arbetslöshet. (vilka skall gå; brandmän, sjuksyrror, lärare, poliser? fritidspolitiker? byråkrater?) .

Det är 50-60 miljarder. som drivmedel drar in om året. 6,8 miljarder mil körde svensken 2018. så skatten bör då bli ca 1 kr km för att täcka upp. genomsnitt kör man 1200 mil per bil. (ca 12 000 kr/året). rimligt?
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av ElTorsk »

Det var väl tal om olika skatteklasser beroende på väg. Högre i tätort och lägre utanför. Då krävs en kostsam övervakningsapparat.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Fredrik j »

ElTorsk skrev:
Det var väl tal om olika skatteklasser beroende på väg. Högre i tätort och lägre utanför. Då krävs en kostsam övervakningsapparat.
Kan ju också uppstå några mycket märkliga trafikökningar på mindre vägar när man försöker göra en bättre väg dyrare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av bylund »

Det har väl hänt i Skåne redan. Lastbilar som kommer med färja från Tyskland eller Polen som inte ska så långt in i landet kör på småvägar för att slippa betala vägavgift i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Nu röstas om detta i EU.
Att alla lastbilar måste ha GPS så staten kan ha koll.
Därmed är det enkelt att införa km-skatt.

I morgon röstar Europaparlamentet om nya regler som i korthet innebär att:

Svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige.Företag som bedriver stadigvarande verksamhet i Sverige ska registrera bilen och betala skatt i Sverige.Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som i dag är helt undantagna.Lastbilen måste med jämna mellanrum återvända till hemlandet.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dO6 ... vara-vagar

Nu är det infört.

EU:s omfattande nya regelpaket för chaufförer och lastbilstrafiken har nu slutligt gått i mål, sedan EU-parlamentet röstat ned alla försök till ändringar i sista stund. Men risken finns att reglerna blir tandlösa, enligt facket.

I och med de nya reglerna slås fast att svenska löner och avtal ska gälla på inrikestrafik i Sverige.
– Det har gått strålande. Nu är överenskommelsen på plats så nu kan vi få ordning och reda på våra vägar och få slut på de skitföretag som brett ut sig i Sverige och övriga Europa, säger svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) sedan resultaten av alla webbhållna omröstningar i onsdags blivit klara.
Motståndet från främst Östeuropa har varit kraftigt in i det sista. Bland annat har länderna ansett att nya krav på att alla lastbilar minst var åttonde vecka måste hem till de länder där de är registrerade kommer att drabba miljön.
Fast det avvisar Danielsson kategoriskt.
– Det är ju skitsnack. Syftet med förslaget är att man ska byta affärsmodell. Driver man bara trafik i Sverige så registrerar man bilen i Sverige, betalar skatt i Sverige och följer svenska villkor. Och då är det inga problem, säger Danielsson.

Övervakning via gps
Men risken finns för att de nya reglerna blir tandlösa, enligt Transportarbetareförbundets förbundsordförande Tommy Wreeth.
– Det är jättebra regler. Men utmaningen för oss i Sverige är att ta fram ett kontrollsystem. Man kan komma med massa bra regelverk, men vad spelar det för roll om man inte kontrollerar att de efterlevs?

TT: Hur bra är vi på regelefterlevnad i Sverige i dag?
– Vi är tyvärr väldigt dåliga på det, det finns knappt någon trafikpolis kvar. Vi har haft en dialog med regeringen om att man måste ta fram nya kontrollsystem och även övervaka elektroniskt via gps. Hittar man på regler som inte efterlevs blir det tandlöst.

Osund konkurrens
Han beskriver ändå reglernas utformning som ett stort steg framåt för åkerinäringen.
– Man tar bort möjligheten till osund konkurrens. Det är positivt för våra medlemmar och hela näringen men måste kombineras med en kontrollapparat värd namnet, säger Tommy Wreeth.

Organisationen Sveriges åkeriföretag är inne på samma spår.
– Vi ser väldigt positivt på att man har kunnat besluta om regler som kommer hjälpa åkerinäringen och förare till att få mer rättvisa villkor. Mycket av det här handlar om att åkerier från vissa länder har konkurrerat på marknaden genom att de haft låga löner, vilket snedvrider marknaden, säger John Woxström, som är juridiskt sakkunnig och inriktat på internationella frågor, på Sveriges åkeriföretag.

– Med de här reglerna kommer man ha en speciell lagstiftning, vilket innebär att när utländska förare kör i Sverige ska de omfattas av de lönevillkor som svenska förare har rätt att få, vilket jämnar ut konkurrensen, fortsätter han.
Enligt Woxström följer även utökade kontrollmedel så att man kan följa trafiken med i paketet.
– Bland annat ska gränspassage registreras automatiskt, vilket bättre följer upp om förarna har fått rätt lön i rätt land.
De nya reglerna kommer att fullt ut träda i kraft om cirka 1,5 år.
https://www.vk.se/2020-07-09/nya-lastbi ... g-i-luften
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar