Nej, vill du ha större miljöpåverkan och resursslöseri?SwedishAdvocate skrev:Intressant åsikt...Svenssons skrev:.../och fungerande avgasbilar ska inte bytas ut bara för att, det lär inte vara ekonomiskt fördelaktigt att skrota fungerande bilar.
Fråga till dig: Kan du äta pengar?
Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på VTI
Moderator: Redaktion
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Skulle vara intressant om staten tog in skatt från biltillverkaren istället för från konsumenten.
100kr/kg vid försäljningen av fossilbilen.
10kr/kg/år varje år som fossilbilen är i bruk.
Mvh PP.
100kr/kg vid försäljningen av fossilbilen.
10kr/kg/år varje år som fossilbilen är i bruk.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Läggs väl bara på priset på bilen så vi lär inte komma undan det som konsumenter.PoloPrinsen skrev:Skulle vara intressant om staten tog in skatt från biltillverkaren istället för från konsumenten.
100kr/kg vid försäljningen av fossilbilen.
10kr/kg/år varje år som fossilbilen är i bruk.
Mvh PP.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Börjar bli mer och mer intressant att undersöka möjligheterna att go off grid. Bara skatterna som man slipper betala in gör det snudd lönsamt idag. Men det hjälper iofs inte mot en kilometerskatt. Tycker det är knas med"miljöskatter" som inte oavkortat går till FoU och annat för att motverka uppkomsten av att ta ut skatten. Miljöskatter ska inte gå till välfärden för när skälet att ta ut skatten är borta så är man ändå nödgad att få in pengarna för välfärdsbehovet kvarstår även efter att alla är fossilfria.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Jag tror att allt fler kommer att gå off grid.Hedman skrev:Börjar bli mer och mer intressant att undersöka möjligheterna att go off grid. Bara skatterna som man slipper betala in gör det snudd lönsamt idag. Men det hjälper iofs inte mot en kilometerskatt. Tycker det är knas med"miljöskatter" som inte oavkortat går till FoU och annat för att motverka uppkomsten av att ta ut skatten. Miljöskatter ska inte gå till välfärden för när skälet att ta ut skatten är borta så är man ändå nödgad att få in pengarna för välfärdsbehovet kvarstår även efter att alla är fossilfria.
Solceller ihop med en elbil med stort batteri och V2X gör det hyfsat enkelt och billigt.
Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.
Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Zalman3 skrev:Jag tror att allt fler kommer att gå off grid.Hedman skrev:Börjar bli mer och mer intressant att undersöka möjligheterna att go off grid. Bara skatterna som man slipper betala in gör det snudd lönsamt idag. Men det hjälper iofs inte mot en kilometerskatt. Tycker det är knas med"miljöskatter" som inte oavkortat går till FoU och annat för att motverka uppkomsten av att ta ut skatten. Miljöskatter ska inte gå till välfärden för när skälet att ta ut skatten är borta så är man ändå nödgad att få in pengarna för välfärdsbehovet kvarstår även efter att alla är fossilfria.
Solceller ihop med en elbil med stort batteri och V2X gör det hyfsat enkelt och billigt.
Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.
Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid.
Ja det blir säkert jättevanligt... Din syrra gör säkert det snart. Om hon inte redan gjort det?
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Offgrid med solceller för att ladda en Leaf i Umeå under december. Sedan dra egen ledning till granne för att sälja el eller ha en framtida bil som kanske existerar om några år som går att ladda och sedan köra till grannen så att denne kan ladda sin elbil...Verdi skrev:Zalman3 skrev:Jag tror att allt fler kommer att gå off grid.Hedman skrev:Börjar bli mer och mer intressant att undersöka möjligheterna att go off grid. Bara skatterna som man slipper betala in gör det snudd lönsamt idag. Men det hjälper iofs inte mot en kilometerskatt. Tycker det är knas med"miljöskatter" som inte oavkortat går till FoU och annat för att motverka uppkomsten av att ta ut skatten. Miljöskatter ska inte gå till välfärden för när skälet att ta ut skatten är borta så är man ändå nödgad att få in pengarna för välfärdsbehovet kvarstår även efter att alla är fossilfria.
Solceller ihop med en elbil med stort batteri och V2X gör det hyfsat enkelt och billigt.
Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.
Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid.
Ja det blir säkert jättevanligt... Din syrra gör säkert det snart. Om hon inte redan gjort det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Självklart kommer det bli så, det är ju alltid vi konsumenter som betalar kalaset.frippe skrev:Läggs väl bara på priset på bilen så vi lär inte komma undan det som konsumenter.PoloPrinsen skrev:Skulle vara intressant om staten tog in skatt från biltillverkaren istället för från konsumenten.
100kr/kg vid försäljningen av fossilbilen.
10kr/kg/år varje år som fossilbilen är i bruk.
Mvh PP.
Poängen är dock att det kommer bli svinigt dyrt at köpa en ny fossildriven bil i Sverige. Tillomed elbilarna blir ett biligare alternativ, iaf i flera fall.
Kombineras detta med krav på en maximal medelförbrukning inom tillverkarens sålda fordonsflotta på låt säga max 3 lite per 100 km vid körning i 100km/h.
Förbrukningen mäts av oberoende svensk, statlig instans vid tex Hällereds ovalbana utanför gbg under 24 timmars konstant körning, bara stopp för laddning/tankning sker.
Klarar bilen ej minst 100 mil på 24 timmar blir det säljförbud. (för att undvika alltför dåliga phev-lösningar).
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Är det en bra ide?
Vi måste ha in skatter för att ha råd att fixa infrastrukturen (som är eftersatt). Kilometerskatt kan vara bra för att den visar hur mycket man nöter på vägarna (mesta sker ju i sverige).
Innan man helt avfärdar den så måste man veta hur förslaget ser ut. hur kommer det slå? Är det tänkt att den skall ersätta (med samma summa) den avtagande bensinskatten? Blir den högre/lägre? Är den rättvis? (glesbygdsbor är tvingade att fara längre avstånd)
Vi måste ha in skatter för att ha råd att fixa infrastrukturen (som är eftersatt). Kilometerskatt kan vara bra för att den visar hur mycket man nöter på vägarna (mesta sker ju i sverige).
Innan man helt avfärdar den så måste man veta hur förslaget ser ut. hur kommer det slå? Är det tänkt att den skall ersätta (med samma summa) den avtagande bensinskatten? Blir den högre/lägre? Är den rättvis? (glesbygdsbor är tvingade att fara längre avstånd)
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Jag blir bara så less på att varje gång det saknas pengar till det offentliga så tittar myndigheterna bara på olika sätt att kompensera med ökade skatter, istället för att jobba med effektiviseringar och utreda hur skattepengarna faktiskt spenderas. Det är som att det sitter i väggarna att det bara finns ett sätt att driva offentlig förvaltning på, och det är att öka skatterna tills allt kan betalas - istället för att som alla andra verksamheter istället jobba lika mycket med effektiviseringar (inte bara budgetminskningar).
Sverige har ett av världens största skattetryck, men vi är långt ifrån världsledande i skola, sjukvård, omsorg, rättsväsende och allt annat viktigt som våra skattepengar ska gå till. Svinnet och ineffektiviteten verkar enormt. Jag kan bara inte tänka mig att det är låga skatteinkomsterna som är det egentliga problemet. Det sagt, så betalar jag gärna skatt - men då vill jag se att pengarna faktiskt går till sådant som gagnar mig och samhället.
Sverige har ett av världens största skattetryck, men vi är långt ifrån världsledande i skola, sjukvård, omsorg, rättsväsende och allt annat viktigt som våra skattepengar ska gå till. Svinnet och ineffektiviteten verkar enormt. Jag kan bara inte tänka mig att det är låga skatteinkomsterna som är det egentliga problemet. Det sagt, så betalar jag gärna skatt - men då vill jag se att pengarna faktiskt går till sådant som gagnar mig och samhället.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Pengar finns tydligen. Om man har "rätt" projekt. Undrar hur många som lever på bidrag som dessa?juristen skrev:Jag blir bara så less på att varje gång det saknas pengar till det offentliga så tittar myndigheterna bara på olika sätt att kompensera med ökade skatter, istället för att jobba med effektiviseringar och utreda hur skattepengarna faktiskt spenderas. Det är som att det sitter i väggarna att det bara finns ett sätt att driva offentlig förvaltning på, och det är att öka skatterna tills allt kan betalas - istället för att som alla andra verksamheter istället jobba lika mycket med effektiviseringar (inte bara budgetminskningar).
Sverige har ett av världens största skattetryck, men vi är långt ifrån världsledande i skola, sjukvård, omsorg, rättsväsende och allt annat viktigt som våra skattepengar ska gå till. Svinnet och ineffektiviteten verkar enormt. Jag kan bara inte tänka mig att det är låga skatteinkomsterna som är det egentliga problemet. Det sagt, så betalar jag gärna skatt - men då vill jag se att pengarna faktiskt går till sådant som gagnar mig och samhället.
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... eprenorer/
https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se ... ojekt-2020
Nu är det här bara en droppe i havet men ändå.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Men vi är iaf kanske världsledande i EN av dessa grenar; skola, byråkrati, sjukvård, omsorg, rättsväsende.. hmmm gissa vilken.☹
Mvh PP.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Går det inte att ha någon skatt på alla de utländska lastbilar som sliter ner våra motorvägar nått kopiöst. Eller är det den vanliga svenska flatheten som sätter stopp för detta? Det går ju fem östeuropiska på en svensk som betalar vägskatt.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Därför att i sverige så kan vi inte kopiera fungerande lösningar.cosmos skrev:Går det inte att ha någon skatt på alla de utländska lastbilar som sliter ner våra motorvägar nått kopiöst. Eller är det den vanliga svenska flatheten som sätter stopp för detta? Det går ju fem östeuropiska på en svensk som betalar vägskatt.
Österrike har ett klistermärke (Vägskatt) som alla måste ha. Även utlänska bilar. Lätt sätt att få in skatt från utlänska åkerier. Finns även i digital form i mobilen så du slipper klistermärket
Norge verkar ha ett fungerande bonus/malus system för att få folk att byta till elbil istället för att köpa SUV:ar med hybrid drift som man skiter i att ladda. Eller etanolbilar man skiter i att tanka e85 i osv...
Men nu bor vi i Sverige....Och då måste vi komplicerade byråkratiska lösningar som lämnar massor med kryphål.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Lastbilar över 12 ton, både svenska och utländska, måste betala vägavgift för att köra på motorväg och många av europavägarna som inte är motorväg i Sverige. I samarbete med Danmark, Luxemburg och Nederländerna.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 04721.html
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 04721.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...Fredrik j skrev:Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?
Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Det var en kommentar på Zalman som skrev:Bruno skrev:Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...Fredrik j skrev:Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?
Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
"Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.
Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid."
Jag menar bara att går man off-grid får man ju stanna där även när det kniper.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Nu röstas om detta i EU.
Att alla lastbilar måste ha GPS så staten kan ha koll.
Därmed är det enkelt att införa km-skatt.
Att alla lastbilar måste ha GPS så staten kan ha koll.
Därmed är det enkelt att införa km-skatt.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dO6 ... vara-vagar
I morgon röstar Europaparlamentet om nya regler som i korthet innebär att:
Svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige.Företag som bedriver stadigvarande verksamhet i Sverige ska registrera bilen och betala skatt i Sverige.Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som i dag är helt undantagna.Lastbilen måste med jämna mellanrum återvända till hemlandet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar oss 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!
Men... plötsligt ser vi framför oss att utsläppen på allvar kan skruvas ner enormt i takt med att bilarna slutar släppa ut en massa giftiga avgaser. Tänk vad mycket pengar vi skall spara i samhället på att slippa betala för utsläppens påverkan på oss. Förutom att vi slipper skita ner och på sikt skada andra kommer vi alltså kunna dra ekonomiska fördelar!
Fast... samhället var ju tydligen beroende av de där pengarna ändå. På något sätt att räkna är det faktiskt fördelaktigt att vi skitar ner eftersom vi tydligen går plus på det hela. Och slutar ni nu skita ner får vi nog ta in de där pengarna ändå fast på annat sätt och bilister är nog allt ändå lite av ondo. Ja, man måste ju räkna helt galet för att tro att samhället skulle gå plus på att folk kan åka till jobbet eller till affären för att handla. Bor du inte längs en passande tåglinje skall du allt hellre vara arbetslös än att ta ett jobb för långt bort. Bor du i Norrland och trodde att du kunde lura systemet genom att köra i din Tesla 20 mil om dagen för bara 40 kronor kan du lika väl flytta in till stan för det kommer det vara slut med den lyxen.
Okej. Raljerande, överdrifter och förenklande fanns det gott om ovan men min poäng är att bränsleskatternas övergång till kilometerskatt allvarligt urholkar trovärdigheten i skattesystemet men också i miljö- och klimatarbetet. Hade man sagt att 1 krona av skatten på bensin går till vägarna och 5 kronor för att betala för utsläppens kostnader på vården hade det ju aldrig varit så mycket diskussion. 1 krona betalar vi och de övriga 5 slapp vi eftersom vi inte längre orsakar den kostnaden. Istället får vi reda på att de 6 kronorna (i det högst påhittade exemplet) bara går in i statens svarta hål och har vi några som helst åsikter om statens utgifter såsom integration, arbetslösa, ineffektivitet i offentlig verksamhet etc. är det ju lätt att komma fram till att det är på grund av just valfri ogillad statsutgift som vi tydligen skall fortsätta betala för istället för den där kostnaden som inte fanns...
Men... plötsligt ser vi framför oss att utsläppen på allvar kan skruvas ner enormt i takt med att bilarna slutar släppa ut en massa giftiga avgaser. Tänk vad mycket pengar vi skall spara i samhället på att slippa betala för utsläppens påverkan på oss. Förutom att vi slipper skita ner och på sikt skada andra kommer vi alltså kunna dra ekonomiska fördelar!
Fast... samhället var ju tydligen beroende av de där pengarna ändå. På något sätt att räkna är det faktiskt fördelaktigt att vi skitar ner eftersom vi tydligen går plus på det hela. Och slutar ni nu skita ner får vi nog ta in de där pengarna ändå fast på annat sätt och bilister är nog allt ändå lite av ondo. Ja, man måste ju räkna helt galet för att tro att samhället skulle gå plus på att folk kan åka till jobbet eller till affären för att handla. Bor du inte längs en passande tåglinje skall du allt hellre vara arbetslös än att ta ett jobb för långt bort. Bor du i Norrland och trodde att du kunde lura systemet genom att köra i din Tesla 20 mil om dagen för bara 40 kronor kan du lika väl flytta in till stan för det kommer det vara slut med den lyxen.
Okej. Raljerande, överdrifter och förenklande fanns det gott om ovan men min poäng är att bränsleskatternas övergång till kilometerskatt allvarligt urholkar trovärdigheten i skattesystemet men också i miljö- och klimatarbetet. Hade man sagt att 1 krona av skatten på bensin går till vägarna och 5 kronor för att betala för utsläppens kostnader på vården hade det ju aldrig varit så mycket diskussion. 1 krona betalar vi och de övriga 5 slapp vi eftersom vi inte längre orsakar den kostnaden. Istället får vi reda på att de 6 kronorna (i det högst påhittade exemplet) bara går in i statens svarta hål och har vi några som helst åsikter om statens utgifter såsom integration, arbetslösa, ineffektivitet i offentlig verksamhet etc. är det ju lätt att komma fram till att det är på grund av just valfri ogillad statsutgift som vi tydligen skall fortsätta betala för istället för den där kostnaden som inte fanns...
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Sant, eller delvis... Inget är väl svart eller vitt.Fredrik j skrev:Det var en kommentar på Zalman som skrev:Bruno skrev:Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...Fredrik j skrev:Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?
Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
"Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.
Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid."
Jag menar bara att går man off-grid får man ju stanna där även när det kniper.
Om jag köper min alkohol utomlands, ska jag få ta del av sjukvården eller annat om det skulle knipa? Gällande elen så betalar man ju ganska mycket oavsett om jag använder nätet eller ej, dvs jag bekostar den "allmänna" utbyggnaden lika mycket som alla andra, det är den rörliga delen som jag kan påverka.
Tänkte på en annan sak, de kommer väl inte kunna beskatta tankningen på el hemma? För då kommer alla som har fri SUC att slippa betala? Eller kommer Tesla att lägga ner fri SUC då om de får betala mer? Och de som laddar på SUC, är de off-grid?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Vi lever ju i kapitalistiskt samhälle. Elbolagen kommer givetvis att ta betalt så att de klarar sin verksamhet.Bruno skrev:Sant, eller delvis... Inget är väl svart eller vitt.Fredrik j skrev:Det var en kommentar på Zalman som skrev:Bruno skrev:Vadå samhällets infrastruktur? Det är inte vi eller staten som äger nätet...Fredrik j skrev:Det är ju då rimligt att man helt kopplar bort fastigheten från allmänna elnätet. Det går ju inte falla tillbaka på samhällets infrastruktur när det kniper. Om det t.ex. blir fel på din anläggning.
Så länge fastigheten är inkopplad, vilket den måste vara, så har du fasta avgifter som du betalar oavsett om du köper el eller inte, varför skulle jag inte få använda nätet då?
Om du har en mobiltelefon som slutar fungerar och du har en fast lina som du betalar för, ska inte du få använda den då?
"Och om många gör detta, då har staten tappat kontrollen.
Jag kan åka till grannen och köpa ström av honom om jag vill.
Och ladda min elbil.
Eller så bygger jag solceller med batteri backup och säljer el, helt off grid."
Jag menar bara att går man off-grid får man ju stanna där även när det kniper.
Om jag köper min alkohol utomlands, ska jag få ta del av sjukvården eller annat om det skulle knipa? Gällande elen så betalar man ju ganska mycket oavsett om jag använder nätet eller ej, dvs jag bekostar den "allmänna" utbyggnaden lika mycket som alla andra, det är den rörliga delen som jag kan påverka.
Tänkte på en annan sak, de kommer väl inte kunna beskatta tankningen på el hemma? För då kommer alla som har fri SUC att slippa betala? Eller kommer Tesla att lägga ner fri SUC då om de får betala mer? Och de som laddar på SUC, är de off-grid?
Nätavgifterna kommer givetvis att höjas och även priset på el.
Går du offgrid med din villa, men kanske vill köpa ström när det kniper, då kanske elen kostar 2kr per kWh, för att du inte är en fast kund.
Jämför med en Internetanslutning. Antingen har alla 10 villor i ett villaområde en egen anslutning och abonnemang mot Internetleverantören.
Eller så går man ihop och har en gemensam anslutning mot Internetleverantören.
Det fungerar bra och borde fungera bra också för elen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Off-grid betyder att du är utanför systemet och kör självhushållning. Att man kopplar bort sig. Om många gjorde det skulle ju en stor, gemensam infrastruktur inte bära sig utan man skulle behöva dra ner på den kraftigt.
Har man tagit det steget kan man ju inte räkna med att få koppla på sig igen med kort varsel om man får problem med sin egen anläggning. Eller om grannen, som man plötsligt är beroende av för sin elförsörjning, visar sig vara psykiskt sjuk och orationell.
Då är ju allmän infrastruktur bra att ha.
Naturligtvis tål systemet att ganska många går off-grid utan att det kollapsar.
Problemet är kanske att man ofta ser på offentliga inkomster och utgifter som man ser på sin egen privatekonomi. Att samma principer gäller. Att en betalad krona är borta och att inkomst är det samma som att någon ger dig pengar.
För ett samhälle är det själva aktiviteten som genererar inkomster. Ju mindre aktivitet, ju mindre flöde av pengar, ju lägre inkomster för staten.
Om det nu skulle bli ett problem med att många går off-grid (inte troligt) skulle man ju kunna dimensionera tillgänglig effekt efter vad du konsummerar. Om du normalt kör hela huset och laddar din elbil på egenproducerad el sjunker din tillgängliga effekt från nätet och det göras billigare genom att dimensioneras ner.
Problemet blir ju då att du inte kan driva ditt hem när din utrustning någon gång når sin tekniska livslängd.
Man kan ju bli självförsörjande på mat också men när skörden slår fel kan man ju rimligen inte kräva att det ska finnas varor i affären för dig att köpa.
Har man tagit det steget kan man ju inte räkna med att få koppla på sig igen med kort varsel om man får problem med sin egen anläggning. Eller om grannen, som man plötsligt är beroende av för sin elförsörjning, visar sig vara psykiskt sjuk och orationell.
Då är ju allmän infrastruktur bra att ha.
Naturligtvis tål systemet att ganska många går off-grid utan att det kollapsar.
Problemet är kanske att man ofta ser på offentliga inkomster och utgifter som man ser på sin egen privatekonomi. Att samma principer gäller. Att en betalad krona är borta och att inkomst är det samma som att någon ger dig pengar.
För ett samhälle är det själva aktiviteten som genererar inkomster. Ju mindre aktivitet, ju mindre flöde av pengar, ju lägre inkomster för staten.
Om det nu skulle bli ett problem med att många går off-grid (inte troligt) skulle man ju kunna dimensionera tillgänglig effekt efter vad du konsummerar. Om du normalt kör hela huset och laddar din elbil på egenproducerad el sjunker din tillgängliga effekt från nätet och det göras billigare genom att dimensioneras ner.
Problemet blir ju då att du inte kan driva ditt hem när din utrustning någon gång når sin tekniska livslängd.
Man kan ju bli självförsörjande på mat också men när skörden slår fel kan man ju rimligen inte kräva att det ska finnas varor i affären för dig att köpa.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Det blir ju ungefär som en samfällighet. Det funkar ju bra när allt är bra och alla är överens. När det sen behövs investeras i ny teknik okänd när samfälligheten bildades och 51% är nöjda som det är.Zalman3 skrev:Jämför med en Internetanslutning. Antingen har alla 10 villor i ett villaområde en egen anslutning och abonnemang mot Internetleverantören.
Eller så går man ihop och har en gemensam anslutning mot Internetleverantören.
Det fungerar bra och borde fungera bra också för elen.
Du tror för gott om människor. Att alla som gillar ny teknik alltid är rationella, friska människor.
Mina grannar är jättetrevliga men jag har hellre avtal med kommunen än med dom.
Re: Kilometerskatt kan vara en bra idé, enligt forskare på V
Jag måste "tyvärr" tillstå att jag håller med i vad du skriver. Det finns inget tydligt samband i de skatter som staten tar in från medborgarna via pumpen och vad som är öronmärkt för vägunderhåll mm. Det går rätt in i det stora hålet/statskassan. Ju fler som går över till elbil ju mindre får staten in till statskassan, och så kan vi ju inte ha det... Bonus Malus i all ära men det är bara en tidsfråga innan det läggs skatter/avgifter på elbilar med miljön som ursäkt. För det finns hål att täppa igen. Kul med skatter som går till saker som man som medborgare inte har någon insyn i eller kan påverkaFranz skrev:Hög skatt på fossila bränslen motiveras starkt med att det är något skadligt som vi bör avveckla. Folk drar på sig en massa onödiga sjukdomar och vården får höga kostnader. Vi missar arbetade timmar och tvingas, via skattesedeln, bekosta väldigt dyr vård. IVL Svenska Miljöinstitutet har kommit fram till att luftföroreningarna kostar hos 56 miljarder kronor per år. Det låter ju jättebra med en skatt på dessa bränslen. Bilismen betalar ju inte ens sina kostnader!
Men... plötsligt ser vi framför oss att utsläppen på allvar kan skruvas ner enormt i takt med att bilarna slutar släppa ut en massa giftiga avgaser. Tänk vad mycket pengar vi skall spara i samhället på att slippa betala för utsläppens påverkan på oss. Förutom att vi slipper skita ner och på sikt skada andra kommer vi alltså kunna dra ekonomiska fördelar!
Fast... samhället var ju tydligen beroende av de där pengarna ändå. På något sätt att räkna är det faktiskt fördelaktigt att vi skitar ner eftersom vi tydligen går plus på det hela. Och slutar ni nu skita ner får vi nog ta in de där pengarna ändå fast på annat sätt och bilister är nog allt ändå lite av ondo. Ja, man måste ju räkna helt galet för att tro att samhället skulle gå plus på att folk kan åka till jobbet eller till affären för att handla. Bor du inte längs en passande tåglinje skall du allt hellre vara arbetslös än att ta ett jobb för långt bort. Bor du i Norrland och trodde att du kunde lura systemet genom att köra i din Tesla 20 mil om dagen för bara 40 kronor kan du lika väl flytta in till stan för det kommer det vara slut med den lyxen.
Okej. Raljerande, överdrifter och förenklande fanns det gott om ovan men min poäng är att bränsleskatternas övergång till kilometerskatt allvarligt urholkar trovärdigheten i skattesystemet men också i miljö- och klimatarbetet. Hade man sagt att 1 krona av skatten på bensin går till vägarna och 5 kronor för att betala för utsläppens kostnader på vården hade det ju aldrig varit så mycket diskussion. 1 krona betalar vi och de övriga 5 slapp vi eftersom vi inte längre orsakar den kostnaden. Istället får vi reda på att de 6 kronorna (i det högst påhittade exemplet) bara går in i statens svarta hål och har vi några som helst åsikter om statens utgifter såsom integration, arbetslösa, ineffektivitet i offentlig verksamhet etc. är det ju lätt att komma fram till att det är på grund av just valfri ogillad statsutgift som vi tydligen skall fortsätta betala för istället för den där kostnaden som inte fanns...
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018