Elbilar är sämst?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Elbilar är sämst?

Inlägg av Nicklas »

Jag trodde det var slut på sådana här uppfattningar nu, men tydligen inte :(
https://www.klimatupplysningen.se/2020/ ... rka-sidan/

Någon som orkar/vågar ge sig in och räta ut villfarelserna?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Niklas Z »

klimatupplysningen.se är en välkänd förvillarsida. Ska man tillbakavisa allt dumt som skrivs där så hinner man inte med mycket annat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Mickep »

Orkar inte gå in på sidan. Kan inte nån ta kulan för gruppen och skriva ned en sammanfattning.
Jag misstänker att de kommer hänvisa till michels moores semidokumentär och det står något med gruvbrytning och barnarbete. Att det krävs mycket resurser vet vi. Men om någon skulle vara hygglig och ta bulletpointsen så kan man fortsätta diskussionen här.(får bara huvudvärk att bara tänka på vad man kommer läsa)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Curik »

Mycket tjat om kobolt och att det går att återvinna/rena efter att det använts som katalysator för framställning av bensin. Som om återvinning/rening inte kräver någon energi. :mrgreen:
Verdi

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Verdi »

Det spelar ingen roll om du förklarar dig blå. De ser det som propaganda från Soros/Greta eller vad f-n som helst. "Miljöpartister på Södermalm" osv. De är inte värda att lägga energi på.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Surfaren »

Det fanns några riktiga guldkorn bland kommentarerna till artikeln. Denna gillade jag:
Sven M Nilsson #11 skrev:
87% av elen produceras av fossila bränslen., exv. diesel. Sen laddar man batterierna med denna el och får dyra och CO2-producerade batterier. Sen måste man bygga upp ett laddningsnät över mycket stora områden. Det förstår var och en att det är mycket mer effektivt, ekonomiskt och med mindre produktion av CO2 att gå direkt med det fossila alternativet, dieseln, än via en dyr och miljöförstörande omväg med elbilar. Dieselmotorn utvecklas snabbt mot 60%.verkningsgrad och helt (100%) rena avgaser.
Det är bara att köra vidare på diesel hörni, den ger snart nog 100% rena avgaser!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jwic
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 aug 2019 06:29

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Jwic »

Det är den typen av kommentarer som jag brukar beskriva som en frivolt på intelligensens bakgård....man skall inte bry sig om det...och det är svårt eftersom man blir så #%#*%% förbannad..
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av kikat »

Självklart är det inte okej att använda barnarbete och omänskliga förhållanden för att bryta mineraler.
Tesla skriver själva att de endast använder ansvarsfullt producerat material så det får man väl lita på. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... report.pdf
Sedan förstår jag inte riktigt vad författaren menar med: "Elbilar fanns redan i början av 1900-talet och det har inte skett så stora framsteg sedan dess". Visserligen fanns de i början av 1900-talet men de gick i ~20km/h, hade räckvidd på 3mil med blybatterier som höll i något år, sedan la man batterierna på sopberget och köpte nya om man hade råd.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av nek0 »

kikat skrev:
Självklart är det inte okej att använda barnarbete och omänskliga förhållanden för att bryta mineraler.
Tesla skriver själva att de endast använder ansvarsfullt producerat material så det får man väl lita på. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... report.pdf
Sedan förstår jag inte riktigt vad författaren menar med: "Elbilar fanns redan i början av 1900-talet och det har inte skett så stora framsteg sedan dess". Visserligen fanns de i början av 1900-talet men de gick i ~20km/h, hade räckvidd på 3mil med blybatterier som höll i något år, sedan la man batterierna på sopberget och köpte nya om man hade råd.
Då måste det väl vara mer ok att döda barnen och deras familjer för att komma åt oljan?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av mati »

Vilka stora framsteg har egentligen skett för förbränningsmotorer? De fungerar fortfarande exakt på samma sätt som för 120 år sedan. De är lite uppiffade med allehanda elektronik, de är (något) effektivare, de håller längre och avgasreningen har blivit bättre. Men i grund och botten är det samma princip, samma teknik. Järnkolvar som trycks upp och ner med hjälp av explosioner, vilket i sig är en vidareutveckling av ångmaskinen. Låter ju modernt.
Så även om elbilar inte är nåt nytt som dessa förståsigpåare säger, vad är problemet? Fossilbilar har inte heller utvecklats nämnvärt på 120.år. :P
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av mans71 »

Idag (väldigt sent för säsongen) sjösattes segelbåten. Bilen med släpet och segelbåten stod och väntade vid kranen på kranföraren så jag och sonen passade på att ta en glass och satte oss i närheten och njöt i solen. Intressant att höra konversationen från folk som promenerade förbi ekipaget. Små barn kommenterade både segelbåten och bilen. Sen fanns det folk (pappor) som synade bilen noga och sen kom en pappa som inför sin son högt utbrast - "kolla en sån där ful elbil!", och fortsatte med något mer nedsättande jag inte nu kommer ihåg. Min son hajade verkligen till, fick förklara att antagligen var den pappan väldigt duktig på motorer och sånt och känner sig förmodligen osäker och hotad av ny teknik...
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilar är sämst?

Inlägg av Fredrik j »

Dom vill bara provocera. Låt dom inte lyckas.
Skriv svar