Kobolt används i oljeraffianderier

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av tor »

Enligt the guardian https://www.theguardian.com/environment ... cars-congo källa använder model s (dvs gamla batterikemin för 18650) 11 kg kobolt och model 3 LR 4,5 kg.
Tesla’s first Model S, launched in 2012, was built with an average of 11kg of cobalt per vehicle, but according to Benchmark Minerals that was down to about 4.5kg in its successor car, the Model 3, which launched in 2018. That has been achieved using a nickel-cobalt-aluminium
Undrar vad som kommer presenteras på battery day om det är ytterligare förbättringar. Jag gissar på att det är utan cobolt alls.https://www.cnbc.com/2020/06/30/tesla-a ... ttery.html
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av JonasH »

Såg även att någon frågade om energiåtgång vid framställning av dinosauriejuice.

Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
Såg även att någon frågade om energiåtgång vid framställning av dinosauriejuice.

Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.
Nja, det är en bensinmyt:
https://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar svaren från bensinbolagen strömma in.

ST1
Svaret är att vi har både nickel/molybden och kobolt/molybden som en liten beståndsdel i katalysatorerna i våra avsvavlingsanläggningar. Vilken sort beror på vilken produkt det handlar om. När katalysatorn har nått sin livslängd, skickas den iväg på regenerering, alternativt återvinning.

Med vänlig hälsning/Kind regards

Karin Jansson 
Varuförsörjningschef/Supply Manager 
St1 Refinery AB 
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Sååå det är okej med barnarbete bara man använder lite?
:D

Känns som elbilsmotståndare resonerar lite så (även fast många är helt okunniga och ovetande att kobolt går åt till fossibränsleframställning).
LarsL skrev:
Det är alltså inte kobolt som är problemet utan politiken och samhället i Kongo. Det är det som måste ändras inte vårat användande av en nyttig råvara.
Helt riktigt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av Nicklas »

Den här typen av utveckling är väl inte helt ointressant i denna debatt...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/

Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av Svenssons »

Nicklas skrev:
Den här typen av utveckling är väl inte helt ointressant i denna debatt...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/

Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...
Tror att koboltfria batterier är ett krav om batterierna tillverkas i Kina. Tveksamt om det går att hålla koll på att mänskliga rättigheter följs för kobolt som finns i Kina. Skulle gissa att man kan vara rätt säker på att det kommer från Kongo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Kobolt används i oljeraffianderier

Inlägg av miksch »

Hittil har man i alle år akseptert kobolt i alle batterier. Vi finner det i mobiltelefoner, laptops, nettbrett, elsykler og biler. Frem til det kom elbiler var det ingen jævel som brydde seg om det.
Så kom elbilene, og behovet for kobolt økte. Da kom protestene.
Konklusjonen min er at det ikke er barnearbeid og det politiske systemet i Kongo som er i fokus, men at det har blitt storkommersielt. Det har nok aldri vært spørsmål om moral. Til slutt er det jo alltid penger og fortjeneste som er bottom line for de fleste.
Det er først når f. eks Tesla eller andre aktører investerer tid og penger for å jobbe aktivt for å redusere koboltinnholdet i sine batterier at jeg ser en mulig holdningsendring.
Det er ikke veldig troverdig å kritisere andre for kjøp av elbiler og samtidig selv ha mobiltelefoner mm i hverdaglig bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar