Kobolt används i oljeraffianderier
Moderator: Redaktion
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Så här såg fördelningen per industri ut 2016.
Vid tillverkning av batterier är däremot kobolt ett av de största problemen. Jag skrev lite om det för ett tag sedan här: https://gronainvesteraren.com/2020/06/2 ... och-tesla/
Nu 2020 så är det garanterat en stor skillnad för andelen som går till batteritillverkning har ökat mycket. Säg att 2-3% går till katalysatorer idag och det är bara en andel av det som går till raffinening av olja. Hur stor den andelen är har jag inte lyckats ta reda på. Men det är tydligt att oljeindustrins användning av kobolt inte är ett problem man ska bry sig om. Det finns garanterat 1000 andra problem med oljeindustrin som är långt mycket värre än dess användning av kobolt.Vid tillverkning av batterier är däremot kobolt ett av de största problemen. Jag skrev lite om det för ett tag sedan här: https://gronainvesteraren.com/2020/06/2 ... och-tesla/
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Sååå det är okej med barnarbete bara man använder lite?
Det är alltså inte kobolt som är problemet utan politiken och samhället i Kongo. Det är det som måste ändras inte vårat användande av en nyttig råvara.
Det är alltså inte kobolt som är problemet utan politiken och samhället i Kongo. Det är det som måste ändras inte vårat användande av en nyttig råvara.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Används mikroskopiska mängder är det såklart ett mindre problem än om man använder mycket. Det finns grader i helvetet vet du. (Tycker jag som är pragmatisk lagd iaf)LarsL skrev:Sååå det är okej med barnarbete bara man använder lite?
Det är alltså inte kobolt som är problemet utan politiken och samhället i Kongo. Det är det som måste ändras inte vårat användande av en nyttig råvara.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Man måste se till branschen till stort och inte till varje bil. Problemet att argumentera att återvinning är dyrt när det gäller bränsleframställning är att det kommer slå tillbaka när man påstår att batteriernas metaller återvinns.
Det är lite cherrypicking man får göra. För även om varje elbil har ex 15 kg. Så har bränslet i stort en större mängd, en oändligt större volym skulle jag säga och då blir deras antal i kg mycket större.
Så man skulle ta reda på hur mycket kobolt gruvorna säljer och till vilken.(mobiltelefon kan man ta som exempel, de har även andra dåliga arbetsvillkor i sin tillverkning)
Barnarbete liksom slavarbeten är aldrig bra och skall inte försöka rättfärdigas. Whatsboutism skall också undvikas.
Man skall inte försöka sopa det under mattan utan mera säga att det är en plump i historien och kommande batteriet har mindre mängd. Grafen provas just nu på industriell skala. Förbättringar görs.
Det är lite cherrypicking man får göra. För även om varje elbil har ex 15 kg. Så har bränslet i stort en större mängd, en oändligt större volym skulle jag säga och då blir deras antal i kg mycket större.
Så man skulle ta reda på hur mycket kobolt gruvorna säljer och till vilken.(mobiltelefon kan man ta som exempel, de har även andra dåliga arbetsvillkor i sin tillverkning)
Barnarbete liksom slavarbeten är aldrig bra och skall inte försöka rättfärdigas. Whatsboutism skall också undvikas.
Man skall inte försöka sopa det under mattan utan mera säga att det är en plump i historien och kommande batteriet har mindre mängd. Grafen provas just nu på industriell skala. Förbättringar görs.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Jag tror inte det är lönsamt att bryta mineraler med hjälp av barnhänder, det brukar gå bättre med grävmaskiner. Hela kobolt hysterin är ju skapad av oljeindustrin, detta trots att de alltså använt kobolt i flera årtionden - hyckleri!
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Det är arbetsförhållanden som skall förbättras.det är inga omöjligheter. Lite cyniskt att man ser lönsamhet som drivande faktor med att ersätta barnarbetare, då missar man poängen.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Oljeindustrin har verkligen letat efter nåt dåligt med elbilar.Hela kobolt hysterin är ju skapad av oljeindustrin, detta trots att de alltså använt kobolt i flera årtionden - hyckleri!
Och fått folk att tro att kobolt i bilbatterier gör att man ska bojkotta elbilar och istället köra en fossilbil som bara släpper ut en doft av hallontårta!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Enligt diagrammet som Jordad skickade så står batterier för 50% av all Koboltanvändning, flera gånger mer än fossilindustrin.Mickep skrev:Det är lite cherrypicking man får göra. För även om varje elbil har ex 15 kg. Så har bränslet i stort en större mängd, en oändligt större volym skulle jag säga och då blir deras antal i kg mycket större.
Så man skulle ta reda på hur mycket kobolt gruvorna säljer och till vilken.(mobiltelefon kan man ta som exempel, de har även andra dåliga arbetsvillkor i sin tillverkning)
Barnarbete liksom slavarbeten är aldrig bra och skall inte försöka rättfärdigas. Whatsboutism skall också undvikas.
Man skall inte försöka sopa det under mattan utan mera säga att det är en plump i historien och kommande batteriet har mindre mängd. Grafen provas just nu på industriell skala. Förbättringar görs.
Sen förstår jag inte varför man inte ska räkna på Kobolt per bil eller kobolt per km?
Om vi ska kolla på användning per industri och inte per uppmätt nytta så kan man få väldigt roliga slutsatser.
Om du kollar på ett livscykelperspektiv så släpper vattenkraft ut 24 gram CO2/kWh, kolkraft släpper ut 820 fram CO2/kWh. Alltså, 34 gånger mer. Med liknande argumentation skulle man få slutsatsen att om ett land har 2% av sin elproduktion från kolkraft och 70% från vindkraft, ska man då satsa på att byta ut vindkraften istället för kolkraften eftersom den ger större utsläpp i totalt sätt?
Självklart inte, men vi kan knappast använda kobolt som ett argument mot fossilbilar så länge elbilar per bils livstid använder betydligt mer. Jag tror att de flesta här på forumet tycker att andelen elbilar bör öka framöver och då får vi hoppas att antingen brytningen av kobolt blir betydligt bättre och/eller att batterier utan kobolt kommer.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Barnarbete är ett reellt problem som måste motarbetas och det kommer inte hjälpa att säga "Men oljeindustrin använder också kobolt!" om man vill tala för elbilar.vigge50 skrev:Självklart inte, men vi kan knappast använda kobolt som ett argument mot fossilbilar så länge elbilar per bils livstid använder betydligt mer. Jag tror att de flesta här på forumet tycker att andelen elbilar bör öka framöver och då får vi hoppas att antingen brytningen av kobolt blir betydligt bättre och/eller att batterier utan kobolt kommer.
Problemen med koboltbrytning fanns decennier innan elbilar började bli en sak man kunde köpa och det är inte endast elbilar som använder batterier. Batterier lär vara en viktig del i de nya elnäten förutom all elektronik som vi använder.
Krav måste ställas på alla tillverkare, utvecklingen måste gå framåt och sedan får vi hoppas att stormakterna kan enas och ta sina åsiktsskillnader till konferensbordet istället för till konfliktzonen. Själv ser jag inte så ljust på sista punkten de kommande 10 åren men är rätt positivt inställd på de två första.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Kobolt är i vilket fall inte ansvarigt för barnarbetet. Antar att i Kongo så används barn till allt möjligt. Inte bara kobolt. Så hur kan det då vara koboltens fel? Problemet är Kongos fattigdom och dåliga inställning till barns rättigheter.Mickep skrev:Det är arbetsförhållanden som skall förbättras.det är inga omöjligheter. Lite cyniskt att man ser lönsamhet som drivande faktor med att ersätta barnarbetare, då missar man poängen.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Barnarbete var inget nytt när industrialiseringen började för 200 år sen. Barn har utnyttjats inom textilindustri, jordbruk, oljeutvinning, handel, gruvdrift, transporter, träindustri, återvinning, fiskeri osv. Tydligen var 100 års tillverkning av avgasbilar inte lösningen. För bara fem år sen var tillverkningen av elbilar marginell. Vilken produkt var syndabock de 195 åren innan?
Vuxna ska ha jobb, barn gå i skola. Fixa det i stället för att skylla på elbilen.
Vuxna ska ha jobb, barn gå i skola. Fixa det i stället för att skylla på elbilen.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Ja verkligen och mycket har faktiskt redan gjorts sedan 2016 när problemen med brytningen av kobolt i Kongo verkligen började uppmärksammas. Att sluta använda barnarbete är egentligen enkelt och de flesta stora företag har redan slutat med det. Säg att 10-20% av den kobolt som bryts i Kongo idag kommer från amatörgruvbrytning där barnarbete förekommer och att eliminera det skulle inte innebära något större problem för gruvindustrin i Kongo.Verdi skrev:Kobolt är i vilket fall inte ansvarigt för barnarbetet. Antar att i Kongo så används barn till allt möjligt. Inte bara kobolt. Så hur kan det då vara koboltens fel? Problemet är Kongos fattigdom och dåliga inställning till barns rättigheter.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Snarare tvärtom det kommer bli lönsammare att ta bort amatörbrytningen och industrialisera all brytning. Men det kräver och social reformer där koboltindustrin betalar skatt som går till socialtrygghet till föräldrarna och skola och dagis åt barnen. Ganska uppenbart egentligen.Jordad skrev:Säg att 10-20% av den kobolt som bryts i Kongo idag kommer från amatörgruvbrytning där barnarbete förekommer och att eliminera det skulle inte innebära något större problem för gruvindustrin i Kongo.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Ett problem jag hörde om, tror det var Fully Charge”, är argumentet att Tesla köpt upp stora mängder fairtrade Kobolt till sina batterier och att då de andra tillverkarna inte får tag i något utan ”måste välja” barnarbetes kobolt. Argumentet var lite samma som att det inte finns någon grön-el då all el blandas i ledningarna och att det därför är meningslöst att ha ett grönt elavtal. Frågan är ju då vad ska Tesla annars göra? De kan ju inte låta bli att ställa krav.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Det var nog mer sant tidigare när tex Tesla köpte all kobolt som kom från Filippinerna. Numera köper Tesla även från Glencore och är med i Responsible Minerals Initiative tillsammans med alla andra av de stora företagen. De enda stora undantagen nu är BYD och CATL som antagligen köper kobolt helt utan att bry sig om var den kommer ifrån.LarsL skrev:Ett problem jag hörde om, tror det var Fully Charge”, är argumentet att Tesla köpt upp stora mängder fairtrade Kobolt till sina batterier och att då de andra tillverkarna inte får tag i något utan ”måste välja” barnarbetes kobolt. Argumentet var lite samma som att det inte finns någon grön-el då all el blandas i ledningarna och att det därför är meningslöst att ha ett grönt elavtal. Frågan är ju då vad ska Tesla annars göra? De kan ju inte låta bli att ställa krav.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Enligt the guardian https://www.theguardian.com/environment ... cars-congo källa använder model s (dvs gamla batterikemin för 18650) 11 kg kobolt och model 3 LR 4,5 kg.
Undrar vad som kommer presenteras på battery day om det är ytterligare förbättringar. Jag gissar på att det är utan cobolt alls.https://www.cnbc.com/2020/06/30/tesla-a ... ttery.htmlTesla’s first Model S, launched in 2012, was built with an average of 11kg of cobalt per vehicle, but according to Benchmark Minerals that was down to about 4.5kg in its successor car, the Model 3, which launched in 2018. That has been achieved using a nickel-cobalt-aluminium
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Såg även att någon frågade om energiåtgång vid framställning av dinosauriejuice.
Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.
Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Nja, det är en bensinmyt:JonasH skrev:Såg även att någon frågade om energiåtgång vid framställning av dinosauriejuice.
Vad jag hört (tror det var FullyChargedShow) som grävt fram att det gick åt 1 kWh el för varje liter bensin.
https://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Nu börjar svaren från bensinbolagen strömma in.
ST1
ST1
Svaret är att vi har både nickel/molybden och kobolt/molybden som en liten beståndsdel i katalysatorerna i våra avsvavlingsanläggningar. Vilken sort beror på vilken produkt det handlar om. När katalysatorn har nått sin livslängd, skickas den iväg på regenerering, alternativt återvinning.
Med vänlig hälsning/Kind regards
Karin Jansson
Varuförsörjningschef/Supply Manager
St1 Refinery AB
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
LarsL skrev:Sååå det är okej med barnarbete bara man använder lite?
Känns som elbilsmotståndare resonerar lite så (även fast många är helt okunniga och ovetande att kobolt går åt till fossibränsleframställning).
Helt riktigt!LarsL skrev:Det är alltså inte kobolt som är problemet utan politiken och samhället i Kongo. Det är det som måste ändras inte vårat användande av en nyttig råvara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Den här typen av utveckling är väl inte helt ointressant i denna debatt...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/
Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/
Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Tror att koboltfria batterier är ett krav om batterierna tillverkas i Kina. Tveksamt om det går att hålla koll på att mänskliga rättigheter följs för kobolt som finns i Kina. Skulle gissa att man kan vara rätt säker på att det kommer från Kongo.Nicklas skrev:Den här typen av utveckling är väl inte helt ointressant i denna debatt...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-re ... batteries/
Utvecklingen verkar gå otroligt fort med elbilar och dess delar nu för tiden jämfört med hur fossilbilen och dess delar har utvecklats det senaste...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kobolt används i oljeraffianderier
Hittil har man i alle år akseptert kobolt i alle batterier. Vi finner det i mobiltelefoner, laptops, nettbrett, elsykler og biler. Frem til det kom elbiler var det ingen jævel som brydde seg om det.
Så kom elbilene, og behovet for kobolt økte. Da kom protestene.
Konklusjonen min er at det ikke er barnearbeid og det politiske systemet i Kongo som er i fokus, men at det har blitt storkommersielt. Det har nok aldri vært spørsmål om moral. Til slutt er det jo alltid penger og fortjeneste som er bottom line for de fleste.
Det er først når f. eks Tesla eller andre aktører investerer tid og penger for å jobbe aktivt for å redusere koboltinnholdet i sine batterier at jeg ser en mulig holdningsendring.
Det er ikke veldig troverdig å kritisere andre for kjøp av elbiler og samtidig selv ha mobiltelefoner mm i hverdaglig bruk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så kom elbilene, og behovet for kobolt økte. Da kom protestene.
Konklusjonen min er at det ikke er barnearbeid og det politiske systemet i Kongo som er i fokus, men at det har blitt storkommersielt. Det har nok aldri vært spørsmål om moral. Til slutt er det jo alltid penger og fortjeneste som er bottom line for de fleste.
Det er først når f. eks Tesla eller andre aktører investerer tid og penger for å jobbe aktivt for å redusere koboltinnholdet i sine batterier at jeg ser en mulig holdningsendring.
Det er ikke veldig troverdig å kritisere andre for kjøp av elbiler og samtidig selv ha mobiltelefoner mm i hverdaglig bruk.
Sent from my iPhone using Tapatalk