Nu blir grönt avdrag verklighet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:
https://www.energimyndigheten.se/conten ... verige.pdf

Visserligen en analys med 4-5 år på nacken. Men några reflektioner.

Investeringar i större vindkraftverk ligger investeringskostnaden på mellan 11-30 MSEK per MW, eller 11-30 W, eller 11 000 - 30 000 SEK/kWh

Produktionskostnaden för landbaserade vindkraftverk i Sverige ligger ( eller låg) på cirka 60 öre/kWh.

Är detta effektivt?
Jag pratar inte alls om större vindkraftverk och trodde jag var tydlig i det när jag svarade på frågan om "små vindkraftverk" och sedan följde upp det med "Små verk". Dessa mindre (eller större om man pratar om dessa vilket jag inte gör) verk kan inte heller placeras var som helst, särskilt inte i villakvarter. Små verk är inte effektiva i förhållande till större verk eller solceller. De kräver mycket större underhåll och kontroll än t.ex. solceller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av Spyder »

Nu verkar naturvårdsverket ha räknat pengarna i påsen. Gick upp från 5 till 16 MSEK.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu blir grönt avdrag verklighet

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:


Skattereduktionen ska gälla arbets- och materialkostnader vid installation av grön teknik som exempelvis solceller, lagring av egenproducerad energi och laddningspunkter till elfordon. Skattereduktionen föreslås då vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad energi och laddningspunkter till elfordon.
15% lär ju inte bli någon "game changer". Hade de föreslagit 50% även för solceller så hade det haft en verklig och stor effekt. Mycket dumt att de väljer att separera på solceller och laddinfrastruktur på detta sätter. De skulle haft lika regler för allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar