Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av Zalman3 »

Rädda inte gamla smutsiga företag som ändå inte har någon framtid.
Satsa istället på nya gröna företag som har en stor exportpotential.

Professorn om krisen: Rädda inte gamla företag.

Kompetenta statstjänstemän med integritet kan göra stor skillnad för att den svenska ekonomin ska startas om på ett hållbart sätt, menar Tomas Kåberger, professor i industriell energipolicy vid Chalmers. 

Han pekar på framgångsrika förebilder i den svenska industrihistorien, som hur Televerket hjälpte Ericsson med telefonväxlar och hur Vattenfall hjälpte Asea att bli världsledande på kraftöverföring. 

”Samtidigt såg vi avskräckande exempel under den senare den av 1900-talet när Sverige försökte rädda företag i varvs- och tekobranschen och den missräknade satsningen på kärnkraften. Inget av detta gav betydande exportintäkter eller någon industriell framgång.”


https://www.di.se/nyheter/professorn-om ... a-foretag/

EDIT:
Nynäs vill räddas. Men satsa inga skattepengar på verksamhet som ändå ska läggas ner. 12 miljarder står på spel.
Planen för att rädda Nynas har spruckit: ”Måste få mer tid”

Fristen för jätterekonstruktionen av Nynas är snart ute. Men tidsplanen har spruckit, kan Di avslöja. 

Nu tvingas det krisdrabbade oljebolaget vända sig till domstol för att ansöka om ännu en förlängning. 



https://www.di.se/nyheter/planen-for-at ... a-mer-tid/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av A76 »

Nynas gör ju bitumen bla. Det är basen i asfalt. Kan vara rätt bra att ha kvar om vi skall kunna fortsätta köra på asfalterade vägar med våra elbilar. Just sayin 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av LarsL »

A76 skrev:
Nynas gör ju bitumen bla. Det är basen i asfalt. Kan vara rätt bra att ha kvar om vi skall kunna fortsätta köra på asfalterade vägar med våra elbilar. Just sayin 8-)
Om kunskapen finns kvar så behöver man inte rädda enskilda företag. Eftersom vi vill ha asfalt så kommer det finnas företag som tillverkar asfalt.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av A76 »

I teorin sant, men vissa branscher är oerhört kapitalkrävande för att starta ny verksamhet i. Torde vara så i just detta fallet. Och då är det knappast ekonomiskt försvarbart att låta bli att rädda företaget bara med anledning att någon annan kommer att investera. Nynas är det enda företaget i Sverige och Finland som levererar bitumen.. I just detta fallet vore det bra att staten räddar bolaget, men för att ta vara på allas våra skattepengar skall räddningen villkoras med aktier för att på sikt få tillbaks investeringen. Svenska staten är tyvärr ofta för feg/svag/ointelligent för att ställa sådant motkrav.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av LarsL »

Sälj konkursboet så att någon annan kan ta över anläggningen. Om ingen är intresserad så kan ju alltid staten ta över om det är viktigt för samhället. Naturligtvis med målet att privatisera när tiderna är bättre.

Det är nästan aldrig vettigt att hålla liv i företag i sig. Ofta finns det säkert kulturella inbyggda problem i den som behöver rensas ut och förnyas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av Zalman3 »

Bitumen måste ju vara en liten del av Nynäs verksamhet.
Och oljebehovet måste ju sjunka dramatiskt de närmsta 5 åren.

Bäst kanske är att låta Nynäs gå i konken och importera bitumen.

Dessutom går ju asfalt återvinna i hyfsat stor utsträckning.
En billig och bra lösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av Anonymous FTW »

Ska de räddas om det är nya smutsiga företag?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av Zalman3 »

Anonymous FTW skrev:
Ska de räddas om det är nya smutsiga företag?
Smutsiga företag ska bort.

Ska skattemedel användas så ska det givetvis vara till gröna hållbara företag som har en ljus framtid.
Och därmed en stor exportpotential.

Vill inte uppleva att miljarder av skattekronor satsas i en dödsdömd industri.

De miljarder som staten populistiskt satsade på varvsindustrin på 1970 talet får inte upprepas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Kåberger: Rädda inte gamla smutsiga företag

Inlägg av A76 »

Du menar att det är en dödsdömd industri att asfaltera vägar? Så ser det inte riktigt ut i spåkulan jag tittar i. Hade Nynas varit ett traditionellt oljebolag hade jag varit enig till 100%, men i just detta fallet så vore det klart obra att det går i konken. Det är ett i grunden väl fungerande bolag med lönsamhet. Anledningen till att de befinner sig där de gör har med Usa:s sanktioner mot Venezuela att göra. Venezuela var tidigare majoritetsägare i bolaget.

Det kommer även i den närmsta framtiden finnas oljebolag. Det finns definitivt behov av plast i olika former, smörjmedel som idag inte går att rakt av ersätta med mer miljövänliga produkter. Så helt dödsdömd är nog inte branschen trots allt. Att förbränna olja för transport och uppvärmning däremot är dödsdömt och bör förbjudas pronto :)
Skriv svar