Jag har också läst till mig detta. Vätgas har ju dessutom väldigt låg energidensitet när man räknar energiinnehåll per volymenhet. Man måste alltså använda sig av mycket högt tryck (som i vätgastankar i bilar) eller köra gasen med mycket hög hastighet genom ledningarna för att uppnå samma energiflöde som med naturgas. Det är gasnätet inte byggt för.Jerker skrev:Dessutom är vätgas en väldigt aggressiv och reaktiv gas så den bryter ner de flesta material ganska snabbt. En vätgastank i en bil är ju uppbyggd av tre skikt i olika material för att dels kunna stänga inne vätgasen och dels för att kunna stå emot den men bara under en begränsad tid. Har för mig att vätgastankar i bilar ska bytas ut efter 10 år. Pipelines för olja är helt värdelösa om man tänker sig att transportera vätgas, har jag läst.mati skrev:Men det befintliga gasnätet kan ändå inte användas för vätgas så.som jag har uppfattat det. Väteatomerna skulle gå rätt igenom väggarna på ledningarna eftersom de är så otroligt mycket mindre än molekylerna som vanlig naturgas består av. Man måste alltså ändå byta stora delar av gasnätet.
Vätgas är inte framtiden?
Moderator: Redaktion
Re: Vätgas är inte framtiden?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vätgas är inte framtiden?
Vätgaskramarna kommer säkert att få en hel del gehör från beslutsfattare vilket kommer att innebära att vi skattebetalare får pynta för en rad kostsamma projekt som inte kommer att leda nån vart, tyvärr.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vätgas är inte framtiden?
Tragiskt nog så är risken stor att det blir så, det är alltid roligare och enklare att bränna andras pengar...Jerker skrev:Vätgaskramarna kommer säkert att få en hel del gehör från beslutsfattare vilket kommer att innebära att vi skattebetalare får pynta för en rad kostsamma projekt som inte kommer att leda nån vart, tyvärr.
Samtidigt som en kommun lägger ner ett vätgas-projekt pga det inte ens kan räkna hem dom rörliga
kostnaderna så kan man inte dra nytta av deras slutsatser i andra liknande projekt... och så rullar det på
överallt i samhället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Vätgas är inte framtiden?
Lyssnade också på programmet och reagerade på att gubben inte svarade på vad som krävdes för att anpassa fossilgasnätet för vätgas när han fick frågan.
Min kunskap om gasnätet i England är att det läcker stora mängder redan med metangasen och det är precis överallt det läcker längs nätet. Det är alltså så många läckor att det är omöjligt att få det tätt så resurserna läggs på att bättre styra trycket så att mindre gas sipprar ut. Det läcker för 10-100 miljarder pund årligen om jag minns rätt. Det säger sig självt att man inte byter till vätgas i ett sånt läge, däremot ska dom späda ut naturgasen med små mängder vätgas. Varför...?
Min kunskap om gasnätet i England är att det läcker stora mängder redan med metangasen och det är precis överallt det läcker längs nätet. Det är alltså så många läckor att det är omöjligt att få det tätt så resurserna läggs på att bättre styra trycket så att mindre gas sipprar ut. Det läcker för 10-100 miljarder pund årligen om jag minns rätt. Det säger sig självt att man inte byter till vätgas i ett sånt läge, däremot ska dom späda ut naturgasen med små mängder vätgas. Varför...?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vätgas är inte framtiden?
Min teori om varför vätgas poppar upp om och om igen är att det är en välfinansierad lobbyverksamhet från fossilindustrin som försöker skapa en framtida avsättning för sin naturgas.
Denna misstanke blir nu starkare, Aramco pratar nu om att producera ”green hydrogen” från olja
https://aramco.ft.com/demand-and-divers ... hDCgrhXMT0
/fth
Denna misstanke blir nu starkare, Aramco pratar nu om att producera ”green hydrogen” från olja
https://aramco.ft.com/demand-and-divers ... hDCgrhXMT0
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vätgas är inte framtiden?
Det påverkar högst sannolikt en hel del. Sen känns det hemvant och bekant, åka och tanka....fth skrev:Min teori om varför vätgas poppar upp om och om igen är att det är en välfinansierad lobbyverksamhet från fossilindustrin som försöker skapa en framtida avsättning för sin naturgas.
Denna misstanke blir nu starkare, Aramco pratar nu om att producera ”green hydrogen” från olja
https://aramco.ft.com/demand-and-divers ... hDCgrhXMT0
/fth
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vätgas är inte framtiden?
Jar det så att det mesta ska bytas så är det totalt meningslöst så klart. Rimligare då att byggs elnät.mati skrev:Men det befintliga gasnätet kan ändå inte användas för vätgas så.som jag har uppfattat det. Väteatomerna skulle gå rätt igenom väggarna på ledningarna eftersom de är så otroligt mycket mindre än molekylerna som vanlig naturgas består av. Man måste alltså ändå byta stora delar av gasnätet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vätgas är inte framtiden?
En pilotanläggning invigdes i Luleå i slutet på augusti, men planerna för en större demonstrationsanläggning har nu stött på patrull. Försvarsmakten vill inte att anläggningen byggs på något av de två alternativen på Svartön i Luleå, då flygstaben hänvisar till det blir kännbara begränsningar i flygverksamheten, enligt Norr Media.
Orsaken är att anläggningen behöver ett uppemot 200 meter högt torn.
Kaknästornet är 155m + antennen,
Turning torso 190m
https://www.svd.se/forsvaret-nej-till-v ... kt-i-lulea
Orsaken är att anläggningen behöver ett uppemot 200 meter högt torn.
Kaknästornet är 155m + antennen,
Turning torso 190m
https://www.svd.se/forsvaret-nej-till-v ... kt-i-lulea
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vätgas är inte framtiden?
Det lär väl bli Gällivare då. Närmare till malm och energi, längre från stålverk och transporter.12man skrev:En pilotanläggning invigdes i Luleå i slutet på augusti, men planerna för en större demonstrationsanläggning har nu stött på patrull. Försvarsmakten vill inte att anläggningen byggs på något av de två alternativen på Svartön i Luleå, då flygstaben hänvisar till det blir kännbara begränsningar i flygverksamheten, enligt Norr Media.
Orsaken är att anläggningen behöver ett uppemot 200 meter högt torn.
Kaknästornet är 155m + antennen,
Turning torso 190m
https://www.svd.se/forsvaret-nej-till-v ... kt-i-lulea
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vätgas är inte framtiden?
https://www.smp.se/uppvidinge/flera-for ... t-ab579e37
Ibland är man stolt över kluriga gubbar från Småland, ibland är man mindre stolt. De fattar ju inte...
Ibland är man stolt över kluriga gubbar från Småland, ibland är man mindre stolt. De fattar ju inte...
Kod: Markera allt
Intresset för energi har alltid funnits hos Jan Blad. 2004 beslutade han och Erland Erlandsson, medgrundare av Amokabel, att fabriken skulle vara självförsörjande på el. Två vattenkraftverk, två vindkraftverk och 1 megawatt i solceller senare är de det. Och för att få rull på de tunga fordonen som fraktar gods till och från landsbygden på ett mer miljövänligare sätt, stavas framtiden enligt Jan Blad vätgas.
Det är Erica Wictorsson Björsne som håller i trådarna och projektleder även planerna på vätgasen. Om företagshotellet blir verklighet har Jan Blad kontakt med en kund som mycket väl kan bli en hyresgäst i fabriken i Älghult.
Om Uppvidinge kommun väljer att gå in i affären återstår att se. För det krävs det ett politiskt beslut. Än så länge har planerna bara diskuterats med kommunledningen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vätgas är inte framtiden?
Allt kommer behövas för att ersätta olja, kol, naturgas och kärnkraft (måste göras någon gång ändå då även det inte är förnyelsebart),
Några procent av energisektorn/transportsektorn kan säkert vätgas bidra med (spjälka fram/omvandla förnyelsebar el till vätgas och sedan eventuellt transport och omvandling tillbaka till el ger låg verkningsgrad).
Om vi kan ta gammalt kärnavfall en gång till för att få ned halveringstid kan jag tänka mig det men det är mycket om, lite som fusionskraft (min fysiklärarare sade för ca 30år sedan att fusionskraft är 30år bort nu står vi här 30år senare och fusionskraft verkar fortfarande ca 30år in i framtiden).
Tror stenhårt långsiktigt på energi och transportsektor mestadels av följande:
Energi:
Förnyelsebar från sol,vind,vattenkraft,vågkraft,tidvatten,geotermi, bioränslen
(Batterier,pumpkraft,värmepumpar, högspänningskablar för längre elöverföring lär förutom ovan vara dom vikigaste genombrotten som möjliggör omställning till 100% förnyelsebar energi och det händer just nu samt kanske viktigaste energieffektivisering).
Transport:
Elfordon med batteridrift mestadels (även flyget) kanske även segelfartygen får sin renässans samt luftskepp.
Några procent av energisektorn/transportsektorn kan säkert vätgas bidra med (spjälka fram/omvandla förnyelsebar el till vätgas och sedan eventuellt transport och omvandling tillbaka till el ger låg verkningsgrad).
Om vi kan ta gammalt kärnavfall en gång till för att få ned halveringstid kan jag tänka mig det men det är mycket om, lite som fusionskraft (min fysiklärarare sade för ca 30år sedan att fusionskraft är 30år bort nu står vi här 30år senare och fusionskraft verkar fortfarande ca 30år in i framtiden).
Tror stenhårt långsiktigt på energi och transportsektor mestadels av följande:
Energi:
Förnyelsebar från sol,vind,vattenkraft,vågkraft,tidvatten,geotermi, bioränslen
(Batterier,pumpkraft,värmepumpar, högspänningskablar för längre elöverföring lär förutom ovan vara dom vikigaste genombrotten som möjliggör omställning till 100% förnyelsebar energi och det händer just nu samt kanske viktigaste energieffektivisering).
Transport:
Elfordon med batteridrift mestadels (även flyget) kanske även segelfartygen får sin renässans samt luftskepp.
Re: Vätgas är inte framtiden?
Alla de där är energikällor. Vätgas är ingen energikälla.NiklasTesla skrev:Allt kommer behövas för att ersätta olja, kol, naturgas och kärnkraft (måste göras någon gång ändå då även det inte är förnyelsebart),
För att få fram vätgas använder man antingen fossila energikällor + energi eller så använder man vatten och en massa mer elenergi vilket idag är mycket dyrare än fossila energikällor. Jag tror ingen vill bygga ut elproduktion som inte kommer kunna tryckas ut till elnätet. I alla fall inte utan en fasligt massa skattekronor i bidrag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vätgas är inte framtiden?
Hehe inte sagt heller (Håller med). Vätgasen i ett elfordon/Vätgasbil är batterietSvenssons skrev:Alla de där är energikällor. Vätgas är ingen energikälla.NiklasTesla skrev:Allt kommer behövas för att ersätta olja, kol, naturgas och kärnkraft (måste göras någon gång ändå då även det inte är förnyelsebart),
För att få fram vätgas använder man antingen fossila energikällor + energi eller så använder man vatten och en massa mer elenergi vilket idag är mycket dyrare än fossila energikällor. Jag tror ingen vill bygga ut elproduktion som inte kommer kunna tryckas ut till elnätet. I alla fall inte utan en fasligt massa skattekronor i bidrag.
Re: Vätgas är inte framtiden?
airbus tror det är möjligt med h2 flygplan "enter service by" 2035
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
eu's generösa bidgrag föder/göder mycket
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
eu's generösa bidgrag föder/göder mycket
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vätgas är inte framtiden?
Ge oss massa pengar så ska vi presentera något bra om sisådär 15 år, jo jag tackar12man skrev:airbus tror det är möjligt med h2 flygplan "enter service by" 2035
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
eu's generösa bidgrag föder/göder mycket
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vätgas är inte framtiden?
Vätgas för att kunna tillverka "biodrivmedel"? Begriper mer och mer varför vätgas är så poppis
https://www.preem.se/om-preem/om-oss/va ... e-projekt/
Min fetning
https://www.preem.se/om-preem/om-oss/va ... e-projekt/
Min fetning
Pågående projekt
Preem bygger en ny vätgasanläggning vid raffinaderiet i Göteborg för att öka produktionen av förnybara drivmedel. Vätgas är en viktig komponent i tillverkningen av förnybara drivmedel och investeringen uppgår till 635 miljoner kronor. Driftsättning planeras till februari 2019. Den nya vätgasanläggningen möjliggörs genom en anslutning till stamnätet för gas.
Investeringen är en avgörande förutsättning för att Preem ska kunna öka den förnybara produktionen, vilken planeras att öka till 200 000 kubikmeter årligen och skapar förutsättning för att nå 500 000 kubikmeter på en årlig basis i början av 2020-talet.
Idag erhålls vätgas som en sidoprodukt från en anläggning som tillverkar bensinkomponenter, och det har länge funnits en vätgasbrist som begränsat produktionen av förnybara drivmedel. Den nya anläggningen placeras i anslutning till nuvarande process och tar upp en yta på 60 x 80 meter. Preem planerar även för en framtida expansion av vätgasanläggningen för att ytterligare kunna öka produktionen av gröna drivmedel.
Vätgasen används för att tillverka Preem Evolution Diesel med en förnybar andel mellan 25 och 40 procent samt Preem Evolution Diesel Plus med över 50 procent förnybart innehåll.
ms 76132 "Eleamore"
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Vätgas är inte framtiden?
Mm, ja det är ju trevligt att få sälja fossil vätgas för preem.
Vätgasen görs från bensinframställning i raffet och möjliggör "biodiesel" sk HVO. H-et står för hydrering, dvs vätgas. För att göra vätgas går det åt energi och kolväten. Koldioxid blir spillt till atmosfären. Preem var ju också inne på CCS för CO2 men det är inte ekonomi i det.
Som bonus räknas inte denna vätgas som fossil enligt preem - jo jag har frågat. Just därför och endast pga den teknikaliteten kan deras HVO räknas fossilfri. Najs greenbajs!
Vätgasen görs från bensinframställning i raffet och möjliggör "biodiesel" sk HVO. H-et står för hydrering, dvs vätgas. För att göra vätgas går det åt energi och kolväten. Koldioxid blir spillt till atmosfären. Preem var ju också inne på CCS för CO2 men det är inte ekonomi i det.
Som bonus räknas inte denna vätgas som fossil enligt preem - jo jag har frågat. Just därför och endast pga den teknikaliteten kan deras HVO räknas fossilfri. Najs greenbajs!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Vätgas är inte framtiden?
Så de använder fossilbaserad vätgas för att framställa sin förnybara diesel? Jaja, allt går att sälja med mördande reklam.