Allt kommer behövas för att ersätta olja, kol, naturgas och kärnkraft (måste göras någon gång ändå då även det inte är förnyelsebart),
Några procent av energisektorn/transportsektorn kan säkert vätgas bidra med (spjälka fram/omvandla förnyelsebar el till vätgas och sedan eventuellt transport och omvandling tillbaka till el ger låg verkningsgrad).
Om vi kan ta gammalt kärnavfall en gång till för att få ned halveringstid kan jag tänka mig det men det är mycket om, lite som fusionskraft (min fysiklärarare sade för ca 30år sedan att fusionskraft är 30år bort nu står vi här 30år senare och fusionskraft verkar fortfarande ca 30år in i framtiden).
Tror stenhårt långsiktigt på energi och transportsektor mestadels av följande:
Energi:
Förnyelsebar från sol,vind,vattenkraft,vågkraft,tidvatten,geotermi, bioränslen
(Batterier,pumpkraft,värmepumpar, högspänningskablar för längre elöverföring lär förutom ovan vara dom vikigaste genombrotten som möjliggör omställning till 100% förnyelsebar energi och det händer just nu samt kanske viktigaste energieffektivisering).
Transport:
Elfordon med batteridrift mestadels (även flyget) kanske även segelfartygen får sin renässans samt luftskepp.
Vätgas är inte framtiden?
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vätgas är inte framtiden?
Alla de där är energikällor. Vätgas är ingen energikälla.NiklasTesla skrev:Allt kommer behövas för att ersätta olja, kol, naturgas och kärnkraft (måste göras någon gång ändå då även det inte är förnyelsebart),
För att få fram vätgas använder man antingen fossila energikällor + energi eller så använder man vatten och en massa mer elenergi vilket idag är mycket dyrare än fossila energikällor. Jag tror ingen vill bygga ut elproduktion som inte kommer kunna tryckas ut till elnätet. I alla fall inte utan en fasligt massa skattekronor i bidrag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vätgas är inte framtiden?
Hehe inte sagt heller (Håller med). Vätgasen i ett elfordon/Vätgasbil är batterietSvenssons skrev:Alla de där är energikällor. Vätgas är ingen energikälla.NiklasTesla skrev:Allt kommer behövas för att ersätta olja, kol, naturgas och kärnkraft (måste göras någon gång ändå då även det inte är förnyelsebart),
För att få fram vätgas använder man antingen fossila energikällor + energi eller så använder man vatten och en massa mer elenergi vilket idag är mycket dyrare än fossila energikällor. Jag tror ingen vill bygga ut elproduktion som inte kommer kunna tryckas ut till elnätet. I alla fall inte utan en fasligt massa skattekronor i bidrag.
Re: Vätgas är inte framtiden?
airbus tror det är möjligt med h2 flygplan "enter service by" 2035
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
eu's generösa bidgrag föder/göder mycket
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
eu's generösa bidgrag föder/göder mycket
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vätgas är inte framtiden?
Ge oss massa pengar så ska vi presentera något bra om sisådär 15 år, jo jag tackar12man skrev:airbus tror det är möjligt med h2 flygplan "enter service by" 2035
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... craft.html
eu's generösa bidgrag föder/göder mycket
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vätgas är inte framtiden?
Vätgas för att kunna tillverka "biodrivmedel"? Begriper mer och mer varför vätgas är så poppis
https://www.preem.se/om-preem/om-oss/va ... e-projekt/
Min fetning
https://www.preem.se/om-preem/om-oss/va ... e-projekt/
Min fetning
Pågående projekt
Preem bygger en ny vätgasanläggning vid raffinaderiet i Göteborg för att öka produktionen av förnybara drivmedel. Vätgas är en viktig komponent i tillverkningen av förnybara drivmedel och investeringen uppgår till 635 miljoner kronor. Driftsättning planeras till februari 2019. Den nya vätgasanläggningen möjliggörs genom en anslutning till stamnätet för gas.
Investeringen är en avgörande förutsättning för att Preem ska kunna öka den förnybara produktionen, vilken planeras att öka till 200 000 kubikmeter årligen och skapar förutsättning för att nå 500 000 kubikmeter på en årlig basis i början av 2020-talet.
Idag erhålls vätgas som en sidoprodukt från en anläggning som tillverkar bensinkomponenter, och det har länge funnits en vätgasbrist som begränsat produktionen av förnybara drivmedel. Den nya anläggningen placeras i anslutning till nuvarande process och tar upp en yta på 60 x 80 meter. Preem planerar även för en framtida expansion av vätgasanläggningen för att ytterligare kunna öka produktionen av gröna drivmedel.
Vätgasen används för att tillverka Preem Evolution Diesel med en förnybar andel mellan 25 och 40 procent samt Preem Evolution Diesel Plus med över 50 procent förnybart innehåll.
ms 76132 "Eleamore"
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Vätgas är inte framtiden?
Mm, ja det är ju trevligt att få sälja fossil vätgas för preem.
Vätgasen görs från bensinframställning i raffet och möjliggör "biodiesel" sk HVO. H-et står för hydrering, dvs vätgas. För att göra vätgas går det åt energi och kolväten. Koldioxid blir spillt till atmosfären. Preem var ju också inne på CCS för CO2 men det är inte ekonomi i det.
Som bonus räknas inte denna vätgas som fossil enligt preem - jo jag har frågat. Just därför och endast pga den teknikaliteten kan deras HVO räknas fossilfri. Najs greenbajs!
Vätgasen görs från bensinframställning i raffet och möjliggör "biodiesel" sk HVO. H-et står för hydrering, dvs vätgas. För att göra vätgas går det åt energi och kolväten. Koldioxid blir spillt till atmosfären. Preem var ju också inne på CCS för CO2 men det är inte ekonomi i det.
Som bonus räknas inte denna vätgas som fossil enligt preem - jo jag har frågat. Just därför och endast pga den teknikaliteten kan deras HVO räknas fossilfri. Najs greenbajs!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Vätgas är inte framtiden?
Så de använder fossilbaserad vätgas för att framställa sin förnybara diesel? Jaja, allt går att sälja med mördande reklam.