Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vätgas är inte framtiden?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav elbilist mati » 12 sep 2020 06:42

Jerker skrev:
mati skrev:Men det befintliga gasnätet kan ändå inte användas för vätgas så.som jag har uppfattat det. Väteatomerna skulle gå rätt igenom väggarna på ledningarna eftersom de är så otroligt mycket mindre än molekylerna som vanlig naturgas består av. Man måste alltså ändå byta stora delar av gasnätet.


Dessutom är vätgas en väldigt aggressiv och reaktiv gas så den bryter ner de flesta material ganska snabbt. En vätgastank i en bil är ju uppbyggd av tre skikt i olika material för att dels kunna stänga inne vätgasen och dels för att kunna stå emot den men bara under en begränsad tid. Har för mig att vätgastankar i bilar ska bytas ut efter 10 år. Pipelines för olja är helt värdelösa om man tänker sig att transportera vätgas, har jag läst.

Jag har också läst till mig detta. Vätgas har ju dessutom väldigt låg energidensitet när man räknar energiinnehåll per volymenhet. Man måste alltså använda sig av mycket högt tryck (som i vätgastankar i bilar) eller köra gasen med mycket hög hastighet genom ledningarna för att uppnå samma energiflöde som med naturgas. Det är gasnätet inte byggt för.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11409
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare Jerker » 12 sep 2020 06:50

Vätgaskramarna kommer säkert att få en hel del gehör från beslutsfattare vilket kommer att innebära att vi skattebetalare får pynta för en rad kostsamma projekt som inte kommer att leda nån vart, tyvärr.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8771
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 sep 2020 07:13

Jerker skrev:Vätgaskramarna kommer säkert att få en hel del gehör från beslutsfattare vilket kommer att innebära att vi skattebetalare får pynta för en rad kostsamma projekt som inte kommer att leda nån vart, tyvärr.

Tragiskt nog så är risken stor att det blir så, det är alltid roligare och enklare att bränna andras pengar...
Samtidigt som en kommun lägger ner ett vätgas-projekt pga det inte ens kan räkna hem dom rörliga
kostnaderna så kan man inte dra nytta av deras slutsatser i andra liknande projekt... och så rullar det på
överallt i samhället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13711
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare carl-pedal » 12 sep 2020 08:46

Lyssnade också på programmet och reagerade på att gubben inte svarade på vad som krävdes för att anpassa fossilgasnätet för vätgas när han fick frågan.

Min kunskap om gasnätet i England är att det läcker stora mängder redan med metangasen och det är precis överallt det läcker längs nätet. Det är alltså så många läckor att det är omöjligt att få det tätt så resurserna läggs på att bättre styra trycket så att mindre gas sipprar ut. Det läcker för 10-100 miljarder pund årligen om jag minns rätt. Det säger sig självt att man inte byter till vätgas i ett sånt läge, däremot ska dom späda ut naturgasen med små mängder vätgas. Varför...?
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare fth » 13 sep 2020 16:43

Min teori om varför vätgas poppar upp om och om igen är att det är en välfinansierad lobbyverksamhet från fossilindustrin som försöker skapa en framtida avsättning för sin naturgas.

Denna misstanke blir nu starkare, Aramco pratar nu om att producera ”green hydrogen” från olja :roll:

https://aramco.ft.com/demand-and-diversity-oils-pivotal-post-pandemic-role?utm_source=FB&utm_medium=interests_content&utm_content=static&fbclid=IwAR06TNfQP8DtNsOFCYT00laspVtuKSg9TnX2rrjwg1x-MwVVphDCgrhXMT0

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2789
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare jpetters » 13 sep 2020 19:56

fth skrev:Min teori om varför vätgas poppar upp om och om igen är att det är en välfinansierad lobbyverksamhet från fossilindustrin som försöker skapa en framtida avsättning för sin naturgas.

Denna misstanke blir nu starkare, Aramco pratar nu om att producera ”green hydrogen” från olja :roll:

https://aramco.ft.com/demand-and-diversity-oils-pivotal-post-pandemic-role?utm_source=FB&utm_medium=interests_content&utm_content=static&fbclid=IwAR06TNfQP8DtNsOFCYT00laspVtuKSg9TnX2rrjwg1x-MwVVphDCgrhXMT0

/fth
Det påverkar högst sannolikt en hel del. Sen känns det hemvant och bekant, åka och tanka....
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 13 sep 2020 20:24

mati skrev:Men det befintliga gasnätet kan ändå inte användas för vätgas så.som jag har uppfattat det. Väteatomerna skulle gå rätt igenom väggarna på ledningarna eftersom de är så otroligt mycket mindre än molekylerna som vanlig naturgas består av. Man måste alltså ändå byta stora delar av gasnätet.


Jar det så att det mesta ska bytas så är det totalt meningslöst så klart. Rimligare då att byggs elnät.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare 12man » 16 sep 2020 11:21

En pilotanläggning invigdes i Luleå i slutet på augusti, men planerna för en större demonstrationsanläggning har nu stött på patrull. Försvarsmakten vill inte att anläggningen byggs på något av de två alternativen på Svartön i Luleå, då flygstaben hänvisar till det blir kännbara begränsningar i flygverksamheten, enligt Norr Media.

Orsaken är att anläggningen behöver ett uppemot 200 meter högt torn.
Kaknästornet är 155m + antennen,
Turning torso 190m
https://www.svd.se/forsvaret-nej-till-v ... kt-i-lulea
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2656
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 16 sep 2020 11:23

12man skrev:En pilotanläggning invigdes i Luleå i slutet på augusti, men planerna för en större demonstrationsanläggning har nu stött på patrull. Försvarsmakten vill inte att anläggningen byggs på något av de två alternativen på Svartön i Luleå, då flygstaben hänvisar till det blir kännbara begränsningar i flygverksamheten, enligt Norr Media.

Orsaken är att anläggningen behöver ett uppemot 200 meter högt torn.
Kaknästornet är 155m + antennen,
Turning torso 190m
https://www.svd.se/forsvaret-nej-till-v ... kt-i-lulea


Det lär väl bli Gällivare då. Närmare till malm och energi, längre från stålverk och transporter.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Vätgas är inte framtiden?

Inläggav Teslaägare zyax » 16 sep 2020 13:05

https://www.smp.se/uppvidinge/flera-foretag-gar-ihop-mot-ett-gemensamt-mal-vill-bygga-ett-foretagshotell-och-sodra-sveriges-forsta-tankstation-for-vatgas-i-alghult-ab579e37

Ibland är man stolt över kluriga gubbar från Småland, ibland är man mindre stolt. De fattar ju inte...

Kod: Markera allt
Intresset för energi har alltid funnits hos Jan Blad. 2004 beslutade han och Erland Erlandsson, medgrundare av Amokabel, att fabriken skulle vara självförsörjande på el. Två vattenkraftverk, två vindkraftverk och 1 megawatt i solceller senare är de det. Och för att få rull på de tunga fordonen som fraktar gods till och från landsbygden på ett mer miljövänligare sätt, stavas framtiden enligt Jan Blad vätgas.

Det är Erica Wictorsson Björsne som håller i trådarna och projektleder även planerna på vätgasen. Om företagshotellet blir verklighet har Jan Blad kontakt med en kund som mycket väl kan bli en hyresgäst i fabriken i Älghult.

Om Uppvidinge kommun väljer att gå in i affären återstår att se. För det krävs det ett politiskt beslut. Än så länge har planerna bara diskuterats med kommunledningen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
 
Inlägg: 1441
Blev medlem: 08 jul 2016 07:05
Ort: Växjö
Referralkod: martin32357

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.