Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror bollen är i rullning och man bör vara försiktig med att införa stimulans som man senare vill ta bort.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Bjorn »

mati skrev:
Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Jag har en liten annan fundering kring att det inte säljs fler elbilar i Norge.
Jag tror alternativen har varit för få. Alla Norrmän vill inte ha en Tesla eller nån av de BEV som hittills levererats. Jag tror inte alls att andel sålda kommer att plana runt 50%. Nu kommer det ju lite fler bilar att välja på ID3, ID4 och deras syskon, Spring för de som vill ha det enklaste mfl.

Kanske ser vi en effekt av att systemet har stressats till 50% nivån och fler än som det egentligen passar har köpt en Tesla pga subventionerna. Kurvan får en platå innan det tar fart igen. Övergången borde följa en S kurva och den har ju högst derivata vid 50% vilket just nu stämmer väldigt dåligt. När man ritar en S-kurva i efterhand över verkligt utfall så kommer den ju aldrig att passa helt i varje punkt. men i lite utzoomat läge så tror jag att det kommer att se rimligt ut och man kommer att se denna 50% platå som en glitch. Kanske sträcker glitchen över ett par år i värsta fall och är lätt att tolka som en trend och svår att se som en glitch när vi är mitt i den.

Här är en ett år gammal artikel från när elbilsförsäljningen i Norge kollapsar till 35,7 % i september 2019, den lägsta på ett halvår.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... orge-22610

Vi får kolla om ett par år hur det ser ut med hösten 2019, och med vad som händer nu hösten 2020 och se om det ändå går att se den förväntade S-kurvan för övergång till elbilar i Norge.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Zalman3 »

Finansbolaget: 2024 kommer tillverkningskostnaderna för en elbil vara samma som för en vanlig bil.

2024 kommer tillverkningskostnaden för elbilar matcha de av sina fossildrivna syskon. Bakom slutsatsen står finansbolaget och storbanken UBS som gjort en djupgående analys av elbilar och dess tillverkningskostnad. Priserna kommer att minska drastiskt under de kommande åren.

Den avgörande faktorn är att få ner priset på elbilsbatterier till under $100 per kWh. Det kommer man uppnå 2022. Där lyfter banken Tesla som ett bra exempel som snart är där. UBS skriver att produktionskostnaden kommer ligga på omkring motsvarande 20 000 kronor extra per bil år 2022. För att 2024 hamna på samma nivå som bilar med förbränningsmotor.

– Det finns inte många anledningar kvar till att köpa en bil med förbränningsmotor efter 2025, säger Tim Bush, UBS-analytiker och fortsätter: ”Biltillverkare som håller fast vid förbränningsmotorer riskerar att bli omkörda av konkurrenter som Tesla och Volkswagen.”

I takt med att elbilen blir billigare kommer storbankerna se det som betydligt mer riskfyllt att finansiera den fossildrivna fordonssektorn. Det gäller både tillverkare men också den enskilda konsumenten; och branschens leverantörer och aktörer i mellanleden.
https://alltomelbil.se/finansbolaget-20 ... anlig-bil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Allt fler politiker stödjer nu tanken att förbjuda försäljningen av fossila bilar 2025.

Regeringens utredning ska vara klar 1 februari 2021.

Utredning tillsatt om utfasning av fossila drivmedel samt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2021.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... .-2019106/

Ett stort utbud av elbilar finns redan på den Europeiska marknaden.
Lista med 500 elbilsmodeller finns hos Bafa i Tyskland.
http://www.bafa.de


Exempel:
Vänsterpartiet:
Vänsterpartiet vill ha ett förbud från år 2025 mot att sälja nya bilar som drivs av fossilbränslen
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7392521

Socialdemokraterna:
Världens första fossilfria välfärdsland
SSU vill förbjuda nyförsäljning av fossildrivna fordon 2025, förbjuda fossila bränslen 2030 – och stänga av kärnkraften 2040.
https://www.nyteknik.se/samhalle/ssu-vi ... en-6966077
Jag tycker att det är vettigare att förbjuda bilar som släpper ut avgaser i innerstäderna. Där är luftföroreningarna som värst. Många städer i Tyskland har gjort så, som tex. Berlin.

Tycker det verkar en vettig kompromiss.

ICE ställer till mest med problem (luftrörsproblem, cancer, astma, mm) i innerstäderna, men har ju vissa fördelar på riktigt långa resor i landet och för vissa transporter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Blir ju problem med Göteborg då. E6 går ju redan stan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Blir ju problem med Göteborg då. E6 går ju redan stan.
Tänkte mest på innerstäderna.

Man får ju tills vidare acceptera trafiken på E6 i Göteborg (går ju trots allt inte mitt i centrum som tur är, utan en bit öster om city).

Med tiden så borde man, istället för västlänken som den idioti som de satsar på (glad att jag slipper finansiera det), satsa pengar på att leda trafiken längre ut runt stan (precis som i Stockholm och Malmö). Hade troligen varit mycket mer värt för stadsmiljön och luftkvaliteten än västlänken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av LarsL »

Ah, bilvägar i Göteborg? De bygger ju inte ens ihop riksväg 40 och E20 åt bägge hållen utan man måste åka lokalvägar emellan.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Inte genom city? Beror ju på vad du menar med city. Man har ju färjeterminal till både Tyskland och Danmark mitt inne i stan. Många lastbilar som anländer Sverige den vägen. Även om E6 inte går på avenyn så får man ju ändå säga att Göteborg är omringat av motorvägar och ganska tung industri inne i stan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av martinot »

Tja, det är ju inte precis där de flesta bor eller shoppar iaf. :)

Men jag håller som sagt med; man borde gjort det mycket bättre för länge sedan.

Malmö är ett föredöme med de två ringlederna runt stan. Även Stockholm har gjort mycket bra kring detta. Detta skulle Göteborg tagit till sig.

De har i princip gjort noll för att förbättra trafikläget i stan. Det enda riktigt bra och lyckade de gjort under de senaste 40 åren är Götatunneln (som just leder undan stora delar av trafiken från färjeterminalerna ifrån känsliga delar av staden).

Västlänken är ju skit. De 60 miljarderna kunde de spenderat på mycket bättre miljöförbättrande åtgärder för staden, som tex. just Malmö och Stockholm gjort med sina trafikförbättrande projekt.

Göteborg har riktiga pösar till kassa politiker!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Fredrik j »

I Göteborg tar man ju t.o.m. ut trängselskatt för genomfartstrafik ute på E6. Även av folk som inte vill något hellre än att slippa köra genom stan.
Göteborg har ju en hamn. Varför inte lägga färjeterminalen där ut i Arendal? Då kan man ju verkligen ifrågasätta om det egentligen behöver rulla bilar mellan operan och Älvsborgsbron? En helt bilfri stadskärna skulle ju kunna funka.

Och alla dessa broar och tunnlar. Bygg om/ut nordre älv
för att klara vänertrafiken så kan man bygga broar strax över vattennivån.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
I Göteborg tar man ju t.o.m. ut trängselskatt för genomfartstrafik ute på E6. Även av folk som inte vill något hellre än att slippa köra genom stan.
Göteborg har ju en hamn. Varför inte lägga färjeterminalen där ut i Arendal? Då kan man ju verkligen ifrågasätta om det egentligen behöver rulla bilar mellan operan och Älvsborgsbron? En helt bilfri stadskärna skulle ju kunna funka.

Och alla dessa broar och tunnlar. Bygg om/ut nordre älv
för att klara vänertrafiken så kan man bygga broar strax över vattennivån.
Man tar, till skillnad från många andra länder och städer, även bomavgifter för elbilar. Så mycket för Göteborgs "gröna vision". :?

Låter annars som bra förslag du kommer med gällande flytt av färjeterminaler till mer lämpliga ställen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
I Göteborg tar man ju t.o.m. ut trängselskatt för genomfartstrafik ute på E6. Även av folk som inte vill något hellre än att slippa köra genom stan.
Göteborg har ju en hamn. Varför inte lägga färjeterminalen där ut i Arendal? Då kan man ju verkligen ifrågasätta om det egentligen behöver rulla bilar mellan operan och Älvsborgsbron? En helt bilfri stadskärna skulle ju kunna funka.

Och alla dessa broar och tunnlar. Bygg om/ut nordre älv
för att klara vänertrafiken så kan man bygga broar strax över vattennivån.
Samma sak gäller E4 genom Stockholm. Ett vanligt missförstånd är att enda alternativet till att köra genom stället där trängselskatt tas ut är att ta en annan väg, och därför är det dumt att ta ut det där alternativa vägar saknas. Är det inte självklart att för vissa (inte alla) är det ett alternativ att ta köra en annan tid, eller resa på ett annat sätt, eller inte alls? Om det är tillräckligt många som därför undviker den mest belastade tiden så fungerar det, även om de som ser sig tvingade att köra där när det är som dyrast ändå kommer att gnälla om att de måste köra via Borås eller Enköping eller vad det nu må vara för att undvika skatten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
I Göteborg tar man ju t.o.m. ut trängselskatt för genomfartstrafik ute på E6. Även av folk som inte vill något hellre än att slippa köra genom stan.
Göteborg har ju en hamn. Varför inte lägga färjeterminalen där ut i Arendal? Då kan man ju verkligen ifrågasätta om det egentligen behöver rulla bilar mellan operan och Älvsborgsbron? En helt bilfri stadskärna skulle ju kunna funka.

Och alla dessa broar och tunnlar. Bygg om/ut nordre älv
för att klara vänertrafiken så kan man bygga broar strax över vattennivån.
Samma sak gäller E4 genom Stockholm. Ett vanligt missförstånd är att enda alternativet till att köra genom stället där trängselskatt tas ut är att ta en annan väg, och därför är det dumt att ta ut det där alternativa vägar saknas. Är det inte självklart att för vissa (inte alla) är det ett alternativ att ta köra en annan tid, eller resa på ett annat sätt, eller inte alls? Om det är tillräckligt många som därför undviker den mest belastade tiden så fungerar det, även om de som ser sig tvingade att köra där när det är som dyrast ändå kommer att gnälla om att de måste köra via Borås eller Enköping eller vad det nu må vara för att undvika skatten.
Tror inte de blir så bra, att folk som passerar Göteborg eller Stockholm, skall in på en massa längre och mindre småvägar runt omkring. Blir nog bara mer utsläpp och sämre för miljön.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av LarsL »

I Göteborgsfallet så skulle de bygga en ordentlig motorväg som rundar hela staden. Ingen som passerar Göteborg vill ju in i köerna i centrum.
Helst tunnlar så att det inte stör natur och bostadsområden.
56D58B53-9ACC-4315-A73C-91576B6953E2.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
I Göteborgsfallet så skulle de bygga en ordentlig motorväg som rundar hela staden. Ingen som passerar Göteborg vill ju in i köerna i centrum.
Helst tunnlar så att det inte stör natur och bostadsområden.
Bra idé! Gillar den. Bra för både stadens invånare och förbipasserande bilister om de slipper mötas (i onödan) inne i städerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
I Göteborgsfallet så skulle de bygga en ordentlig motorväg som rundar hela staden. Ingen som passerar Göteborg vill ju in i köerna i centrum.
Helst tunnlar så att det inte stör natur och bostadsområden.
Vägen mellan Landvetter och Partille håller på att byggas ut, ingen direkt motorväg men kommer man österifrån så kommer den nog gå snabbare under rusningstid.

Utredningar har gjorts om hur man skulle kunna dra en ny motorväg söderifrån och runda stan, men linjen du drar passerar genom 6-7 olika naturreservat, för att gå runt dessa så måste du ta dig från Kållered till Landvetter och sen vidare till Partille, blir en rätt så ordentlig omväg.

Sen måste du ändå in i stan för att komma igenom tunneln, men det hade ju gått att lösa med en ny tunnel när man ändå bygger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Samma sak gäller E4 genom Stockholm. Ett vanligt missförstånd är att enda alternativet till att köra genom stället där trängselskatt tas ut är att ta en annan väg, och därför är det dumt att ta ut det där alternativa vägar saknas. Är det inte självklart att för vissa (inte alla) är det ett alternativ att ta köra en annan tid, eller resa på ett annat sätt, eller inte alls? Om det är tillräckligt många som därför undviker den mest belastade tiden så fungerar det, även om de som ser sig tvingade att köra där när det är som dyrast ändå kommer att gnälla om att de måste köra via Borås eller Enköping eller vad det nu må vara för att undvika skatten.
Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig, men menar du att det skulle bli avgift bara man kör E4 hela vägen genom Sthlm? Det stämmer isåfall inte. Jag kör ofta så och det innebär aldrig någon avgift. Det blir det bara om man avviker från E4.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
... men menar du att det skulle bli avgift bara man kör E4 hela vägen genom Sthlm? Det stämmer isåfall inte. Jag kör ofta så och det innebär aldrig någon avgift. Det blir det bara om man avviker från E4.
Helt utanför ämnet, men jag gillar inte misinformation.

Det kostar pengar att köra på E4 genom Stockholm. Det gäller dock vissa tider på vardagar, så om du kört där och sluppit betala så har du lyckats undvika dessa tider.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ch-belopp/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
LarsL skrev:
I Göteborgsfallet så skulle de bygga en ordentlig motorväg som rundar hela staden. Ingen som passerar Göteborg vill ju in i köerna i centrum.
Helst tunnlar så att det inte stör natur och bostadsområden.
Vägen mellan Landvetter och Partille håller på att byggas ut, ingen direkt motorväg men kommer man österifrån så kommer den nog gå snabbare under rusningstid.

Utredningar har gjorts om hur man skulle kunna dra en ny motorväg söderifrån och runda stan, men linjen du drar passerar genom 6-7 olika naturreservat, för att gå runt dessa så måste du ta dig från Kållered till Landvetter och sen vidare till Partille, blir en rätt så ordentlig omväg.

Sen måste du ändå in i stan för att komma igenom tunneln, men det hade ju gått att lösa med en ny tunnel när man ändå bygger.
Enligt den här sträckan ansluter man vid Angereds bron och går över Bergsjön ner genom Partille och ut mellan Landvetter och Mölnlycke för att sedan fortsätta ner mot Kållered. I känsliga eller befolkade områden kan tunlar används men större delen går att göra som vanlig motorväg.

Men jag har som sagt noll förhoppning om Göteborg och deras trafikplanerare då de inte ens lyckas få till en sketen ramp från R40 till E20.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Jordad »

Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025 och endast tillåta elbilar?

Den globala försäljningen av elbilar 2019 var 1,6 miljoner. I Sverige såldes 15627 elbilar. Sverige har 1% av den totala marknaden för elbilar. Som jämförelse har Norge med sin mer aggressiva politik 4%.

Det såldes 356000 bilar i Sverige 2019. Skulle vi ha en mer aggressiv politik som ligger närmare Norge och ha 4% av den globala marknaden så innebär det att det behövs en årsproduktion i världen på 9-10 miljoner. Hur troligt är det?

Teslas mål för 2025 är 4 miljoner.
VWs mål är 3 miljoner.
Hyundais mål är 1 miljon.

Det lämnar 1-2 miljoner till övriga biltillverkare. Det är absolut inte omöjligt på något sätt.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av LarsL »

Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Tror också det blir så. Man förbjuder bilar som bara kan köras på fossila bränslen.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Jordad »

LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Jag ändrade och skrev endast tillåtet med elbilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
... men menar du att det skulle bli avgift bara man kör E4 hela vägen genom Sthlm? Det stämmer isåfall inte. Jag kör ofta så och det innebär aldrig någon avgift. Det blir det bara om man avviker från E4.
Helt utanför ämnet, men jag gillar inte misinformation.

Det kostar pengar att köra på E4 genom Stockholm. Det gäller dock vissa tider på vardagar, så om du kört där och sluppit betala så har du lyckats undvika dessa tider.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ch-belopp/
OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Inlägg av themax »

Jerker skrev:

OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nej, det har bara varit så ett par år Bild

Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar