Vi avvecklade våra fossibilar under 2019 och 2020 just av den anledning. Nu har vi en Zoe (Privat) och en M3 (Förmånsbil).Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Om man räknar med plug-in hybrider som det inte är säkert att köparen laddar, speciellt inte om köparen inte medvetet velat köpa en laddhybrid så visst. Men rena elbilar är fortfarande på låga siffror och det kommer ta lång tid innan de är helt accepterade av alla.Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Ja det får man väl anta är den allmänna uppfattningen. Eller? Byter avgasbilen namn beroende på vad den för tillfället körs på?Svenssons skrev:Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
Är det värsta bränslet som avgör vad den ska kallas?
Hur tror ni förbudet kommer att formuleras? För det blir väl rimligen en lag? Förbud mot att sälja fordon som kan köras på bränsle av fossilt ursprung? Skulle det då räcka att tillverkaren endast anger hvo100 som godkänt bränsle? Eller etanol? Eller beror det på hur mycket fossila bränslen som gått åt för framställan? Hur blir det då med el från fossildrivna kraftverk?
Lagar kan inte vara godtyckliga och lämna tolkningen fri.
Är det så tandlös att man bara menar avgasbilar utan någon form av elektrifiering? Kommer såna finnas i Sverige 2025?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
En avgasbil är alltid en avgasbil oberoende av vad den körs på. Gillar inte ordet "fossilbil" eftersom det blir luddigt när avgasbilen kan köras på både fossilbränslen och energi från andra källor.Fredrik j skrev:Ja det får man väl anta är den allmänna uppfattningen. Eller? Byter avgasbilen namn beroende på vad den för tillfället körs på?Svenssons skrev:Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
Är det värsta bränslet som avgör vad den ska kallas?
Hur tror ni förbudet kommer att formuleras? För det blir väl rimligen en lag? Förbud mot att sälja fordon som kan köras på bränsle av fossilt ursprung? Skulle det då räcka att tillverkaren endast anger hvo100 som godkänt bränsle? Eller etanol? Eller beror det på hur mycket fossila bränslen som gått åt för framställan? Hur blir det då med el från fossildrivna kraftverk?
Lagar kan inte vara godtyckliga och lämna tolkningen fri.
Är det så tandlös att man bara menar avgasbilar utan någon form av elektrifiering? Kommer såna finnas i Sverige 2025?
Förbud är också något som oftast inte fungerar som förbudskaparen tänk. Skulle man förbjuda alla fordon som kan köra på fossilbränslen måste alla bilar med en förbränningsmotor förbjudas och då börjar det införas undantag som troligen kommer vara mer eller mindre luddiga. Var är gränsen tänkt att gå om det inte är vid förbränningsmotor?
Ska elbilar med REX förbjudas? Vad händer om man laddar från fossildriven elgenerator? Är elbilen en fossilbil då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Precis. Om man i budgeten pratat om förbud mot avgasbil 2025 hade det ju varit enklare. Om en bil släpper ifrån sig avgaser eller inte är ju klart mätbart.
Men nu skriver dom ju fossilbil och ingen reagerar.
Men nu skriver dom ju fossilbil och ingen reagerar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
AvgasbilFredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Om fossila drivmedel ska förbjudas eller fasas ut så behöver man ju inte förbjuda bilar som drivs av fossila drivmedel. Det är ju kaka på kaka och det borde till och med regeringen begripa.Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar
Alltså tolkar jag detta så att de menar bilar som kan drivas med bensin eller diesel, dvs alla bilar med förbränningsmotor som inte går på gas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Som sagt blir det intressant att se lagförslaget. Kanske är det bara signalpolitik? Precis som du säger så behöver man ju inte förbjuda bilarna om man förbjuder bränslet.mati skrev:Om fossila drivmedel ska förbjudas eller fasas ut så behöver man ju inte förbjuda bilar som drivs av fossila drivmedel. Det är ju kaka på kaka och det borde till och med regeringen begripa.Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar
Alltså tolkar jag detta så att de menar bilar som kan drivas med bensin eller diesel, dvs alla bilar med förbränningsmotor som inte går på gas.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Det är klart att det är signalpolitik. Jag har fått lära mig en sak när jag kom till Sverige och det är att man vill visa för resten av världen vad som är rätt. Det finns en "svensk modell" för allting. Det behöver inte alltid vara av ondo. Ibland är det faktiskt rätt bra. Men allt för ofta skjuter man sig själv i foten tyvärr.Fredrik j skrev:Som sagt blir det intressant att se lagförslaget. Kanske är det bara signalpolitik? Precis som du säger så behöver man ju inte förbjuda bilarna om man förbjuder bränslet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
4,9% under hela detta året så långt, men ökande. Nu i september 6,5% (som jämförelse 1,4% i september 2019).vigge50 skrev:Om man räknar med plug-in hybrider som det inte är säkert att köparen laddar, speciellt inte om köparen inte medvetet velat köpa en laddhybrid så visst. Men rena elbilar är fortfarande på låga siffror och det kommer ta lång tid innan de är helt accepterade av alla.Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
Så det ökar enormt just nu. Förmodligen mycket tack vare att tjänstebilsköpare fått upp ögonen för elbilar. Mycket positivt!
Tyvärr tror jag dock att ökningen av el kommer tappa mycket fart på tjänstebilssidan under 2021 (ivf. med det senaste budgetförslaget från S, Miljöpartiet & Co). Men vi får se hur det går.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
https://www.nyteknik.se/premium/utredar ... en-7003873Utredare om fossilbilsförbud: Lika framsynt som att förbjuda faxen.
Sven Hunhammar utreder just nu om det är möjligt att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar. Svaret kan dröja till sommaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
https://www.di.se/nyheter/de-vill-forbj ... i-hela-eu/
De vill förbjuda diesel- och bensinbilar – i hela EU.
Det är hög tid att sätta ett slutdatum för fossildrivna bilar i hela Europa, menar EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP). Inte bara för miljöns skull utan för hela EU:s bilmarknad.
”Biltillverkarna vars hemmamarknad har den tuffaste lagstiftningen kommer att dominera i framtiden”, säger han till Dagens industri.
Biltillverkarna vars hemmamarknad har den tuffaste lagstiftningen kommer att dominera i framtiden. Tesla kommer att gynnas av att Kalifornien har den här lagstiftningen vilket skapar en stabil hemmamarknad som bas, samma sak i Kina och Japan där tuffare lagstiftning gynnar aktörer. Av de tio största tillverkarna av elbilar är bara två europeiska. Det är ett allvarligt läge ur ett industripolitiskt perspektiv – inte bara ur ett klimatpolitiskt.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Hade varit betydligt intressantare om de skrivit förbud mot förbränningsmotor i bilar. Nu kommer ju bara biltillverkaren säga att det här är en etanolbil eller en biodieselbil och fortsätta som vanligt.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Exakt!LarsL skrev:Hade varit betydligt intressantare om de skrivit förbud mot förbränningsmotor i bilar. Nu kommer ju bara biltillverkaren säga att det här är en etanolbil eller en biodieselbil och fortsätta som vanligt.
Har lite svårt att förstå hur svårt det ska vara att hålla sig mer teknikneutrala så att säga inom politik och lagskrivning.
Varför ska elbilar behöva låta vid låga hastigheter men andra tysta bilar är undantagna? Tydligen verkar det gå bra inom andra områden att se till helheten så som krockkuddar och ABS. Tänk så konstigt det hade varit om bara bensinbilar hade krav på krockkuddar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag tror faktiskt inte tanken är så dum. 2025 är för tidigt, men 2030 eller 2035 kanske. Mitt resonemang är som följer:
Problemet idag är att biltillverkarna inte riktigt vill eller vågar satsa helhjärtat på elbilar. De står fortfarande för en mycket liten del av den totala försäljningen och de hotar den nuvarande affärsmodellen. Ju längre man kan dra ut på det, desto bättre. Dessutom kanske det kommer nya batteritekniker framöver. Det gäller att tajma allt rätt. Satsar man fel kan det få stora konsekvenser och hela företaget kan råka på obestånd.
Ett slutdatum för alla biltillverkare blir som en sorts alexanderhugg - här är tidsplanen, följ den eller lägg ner. Biltillverkarna vet då vad de har att förhålla sig till och behöver inte vara oroliga för att missa tåget, eller åtminstone inte att hoppa på ett för tidigt tåg, eftersom tidtabellen redan är satt. De kan lugnt styra om investeringarna till elbilar och gradvis avveckla sina förbränningsmotorlinor, väl medvetna om att de ändå blir värdelösa om några år.
Så det är win-win, för biltillverkarna, för miljön och för skattebetalarna, för vilka detta är ett billigt förslag utan massiva subventioner.
Problemet idag är att biltillverkarna inte riktigt vill eller vågar satsa helhjärtat på elbilar. De står fortfarande för en mycket liten del av den totala försäljningen och de hotar den nuvarande affärsmodellen. Ju längre man kan dra ut på det, desto bättre. Dessutom kanske det kommer nya batteritekniker framöver. Det gäller att tajma allt rätt. Satsar man fel kan det få stora konsekvenser och hela företaget kan råka på obestånd.
Ett slutdatum för alla biltillverkare blir som en sorts alexanderhugg - här är tidsplanen, följ den eller lägg ner. Biltillverkarna vet då vad de har att förhålla sig till och behöver inte vara oroliga för att missa tåget, eller åtminstone inte att hoppa på ett för tidigt tåg, eftersom tidtabellen redan är satt. De kan lugnt styra om investeringarna till elbilar och gradvis avveckla sina förbränningsmotorlinor, väl medvetna om att de ändå blir värdelösa om några år.
Så det är win-win, för biltillverkarna, för miljön och för skattebetalarna, för vilka detta är ett billigt förslag utan massiva subventioner.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Mer anhängare av MYCKET morot och lite piska.
Lyft av 99% av momsen för elbilar samt gratis trängselskatt, parkeringar, fordonskatt, räntefria lån mm så kommer det säljas. Sedan lär utvecklingen ändå gå så fort att ca +90% av alla nya bilar som säljs 2030 lär vara elbilar.
Att förbjuda istället för beskatta (Malus, drivmedelsskatt mm) känns lite för mycket ingrepp för min liberalistiska själ.
Lyft av 99% av momsen för elbilar samt gratis trängselskatt, parkeringar, fordonskatt, räntefria lån mm så kommer det säljas. Sedan lär utvecklingen ändå gå så fort att ca +90% av alla nya bilar som säljs 2030 lär vara elbilar.
Att förbjuda istället för beskatta (Malus, drivmedelsskatt mm) känns lite för mycket ingrepp för min liberalistiska själ.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Varför inte köpa linan ut och bara dela ut bilar gratis till medborgarna?NiklasTesla skrev:Mer anhängare av MYCKET morot och lite piska.
Lyft av 99% av momsen för elbilar samt gratis trängselskatt, parkeringar, fordonskatt, räntefria lån mm så kommer det säljas. Sedan lär utvecklingen ändå gå så fort att ca +90% av alla nya bilar som säljs 2030 lär vara elbilar.
Att förbjuda istället för beskatta (Malus, drivmedelsskatt mm) känns lite för mycket ingrepp för min liberalistiska själ.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Som jag ser det så är utvecklingen mot ett elbilssamhälle oundviklig. Iaf eftersom EU:s regler om avgasrening är såpass stränga vilket gör det mer och mer komplicerat och dyrt att utveckla förbränningsmotorer som klarar kraven. Detta tvingar biltillverkarna att gå över till elbilar. Och i takt med att elbilar blir billigare, att tillgången till batterier ökar osv. så kommer elbilarna att ta över på "naturlig" väg förr eller senare. Andra subventioner eller piskor kan kanske skjuta det hela några få år tidigare, men inte så mycket.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag tror bollen är i rullning och man bör vara försiktig med att införa stimulans som man senare vill ta bort.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag har en liten annan fundering kring att det inte säljs fler elbilar i Norge.mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Jag tror alternativen har varit för få. Alla Norrmän vill inte ha en Tesla eller nån av de BEV som hittills levererats. Jag tror inte alls att andel sålda kommer att plana runt 50%. Nu kommer det ju lite fler bilar att välja på ID3, ID4 och deras syskon, Spring för de som vill ha det enklaste mfl.
Kanske ser vi en effekt av att systemet har stressats till 50% nivån och fler än som det egentligen passar har köpt en Tesla pga subventionerna. Kurvan får en platå innan det tar fart igen. Övergången borde följa en S kurva och den har ju högst derivata vid 50% vilket just nu stämmer väldigt dåligt. När man ritar en S-kurva i efterhand över verkligt utfall så kommer den ju aldrig att passa helt i varje punkt. men i lite utzoomat läge så tror jag att det kommer att se rimligt ut och man kommer att se denna 50% platå som en glitch. Kanske sträcker glitchen över ett par år i värsta fall och är lätt att tolka som en trend och svår att se som en glitch när vi är mitt i den.
Här är en ett år gammal artikel från när elbilsförsäljningen i Norge kollapsar till 35,7 % i september 2019, den lägsta på ett halvår.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... orge-22610
Vi får kolla om ett par år hur det ser ut med hösten 2019, och med vad som händer nu hösten 2020 och se om det ändå går att se den förväntade S-kurvan för övergång till elbilar i Norge.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
https://alltomelbil.se/finansbolaget-20 ... anlig-bil/Finansbolaget: 2024 kommer tillverkningskostnaderna för en elbil vara samma som för en vanlig bil.
2024 kommer tillverkningskostnaden för elbilar matcha de av sina fossildrivna syskon. Bakom slutsatsen står finansbolaget och storbanken UBS som gjort en djupgående analys av elbilar och dess tillverkningskostnad. Priserna kommer att minska drastiskt under de kommande åren.
Den avgörande faktorn är att få ner priset på elbilsbatterier till under $100 per kWh. Det kommer man uppnå 2022. Där lyfter banken Tesla som ett bra exempel som snart är där. UBS skriver att produktionskostnaden kommer ligga på omkring motsvarande 20 000 kronor extra per bil år 2022. För att 2024 hamna på samma nivå som bilar med förbränningsmotor.
– Det finns inte många anledningar kvar till att köpa en bil med förbränningsmotor efter 2025, säger Tim Bush, UBS-analytiker och fortsätter: ”Biltillverkare som håller fast vid förbränningsmotorer riskerar att bli omkörda av konkurrenter som Tesla och Volkswagen.”
I takt med att elbilen blir billigare kommer storbankerna se det som betydligt mer riskfyllt att finansiera den fossildrivna fordonssektorn. Det gäller både tillverkare men också den enskilda konsumenten; och branschens leverantörer och aktörer i mellanleden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag tycker att det är vettigare att förbjuda bilar som släpper ut avgaser i innerstäderna. Där är luftföroreningarna som värst. Många städer i Tyskland har gjort så, som tex. Berlin.Zalman3 skrev:Allt fler politiker stödjer nu tanken att förbjuda försäljningen av fossila bilar 2025.
Regeringens utredning ska vara klar 1 februari 2021.https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... .-2019106/
Utredning tillsatt om utfasning av fossila drivmedel samt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2021.
Ett stort utbud av elbilar finns redan på den Europeiska marknaden.
Lista med 500 elbilsmodeller finns hos Bafa i Tyskland.
http://www.bafa.de
Exempel:
Vänsterpartiet:https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7392521Vänsterpartiet vill ha ett förbud från år 2025 mot att sälja nya bilar som drivs av fossilbränslen
Socialdemokraterna:Världens första fossilfria välfärdslandhttps://www.nyteknik.se/samhalle/ssu-vi ... en-6966077SSU vill förbjuda nyförsäljning av fossildrivna fordon 2025, förbjuda fossila bränslen 2030 – och stänga av kärnkraften 2040.
Tycker det verkar en vettig kompromiss.
ICE ställer till mest med problem (luftrörsproblem, cancer, astma, mm) i innerstäderna, men har ju vissa fördelar på riktigt långa resor i landet och för vissa transporter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Blir ju problem med Göteborg då. E6 går ju redan stan.