Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Exakt. De menar nog inte rena elbilar utan "elektrifierade" bilar, dvs även hybrider.
Och då är målet mer uppnåbar.
Och då är målet mer uppnåbar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Det är kanske en bra ide? Men jag skulle vilja se ett högre tal kanske 10 mil eller något sånt? Kanske att det skulle stegras under en period mellan 2025 och 2030 från 5 till 20 mil.Zalman3 skrev:Det man kanske skulle kunna göra är att alla bilar som säljs 2025 måste kunna gå minst 5 mil på el.
Ja, om man tänker sig att det är just fossildrivna dieselbilar man vill förbjuda men HVO drivna är okej så hadedet varit bättre att dra upp det förnyelsebara i bränslet till 100%.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag skulle nog vilja påstå att det redan kommer bli fallet till 2025. Lite som när blyad bensin förbjöds. Fanns egentligen ingen efterfrågan längre.TiborBlomhall skrev:Exakt. De menar nog inte rena elbilar utan "elektrifierade" bilar, dvs även hybrider.
Och då är målet mer uppnåbar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Redan idag importerar vi massor av exempelvis HVO100.LarsL skrev:Det är kanske en bra ide? Men jag skulle vilja se ett högre tal kanske 10 mil eller något sånt? Kanske att det skulle stegras under en period mellan 2025 och 2030 från 5 till 20 mil.Zalman3 skrev:Det man kanske skulle kunna göra är att alla bilar som säljs 2025 måste kunna gå minst 5 mil på el.
Ja, om man tänker sig att det är just fossildrivna dieselbilar man vill förbjuda men HVO drivna är okej så hadedet varit bättre att dra upp det förnyelsebara i bränslet till 100%.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Men är folk beredda på att betala 27kr per liter?
https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter.
EU-regler kan sätta stopp för skattebefrielsen som i dag finns på biodrivmedel som HVO-100 och etanol.
De nya reglerna som ska träda i kraft vid årsskiftet 2020/2021 kommer i sådana fall öka priserna betydligt.
Man kan ju tycka att man inte ska ha speciella HVO100 fordon.
Det blir svårt att i praktiken kontrollera. Folk kanske kör på diesel i alla fall.
Men med reduktionsplikt är det svårare att komma undan.
Men börjar bensin och diesel då kosta 27kr per liter, då en mycket stor del(66%) består av biodrivmedel?
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/b ... m-bransle/Mer biodrivmedel i diesel och bensin
De fyra samarbetspartierna vill också öka kraven på inblandning av hållbara biodrivmedel i diesel och bensin från den 30 juni 2021. Detta kallas reduktionsplikt.
Då ska sex procent av bensinen och 26 procent av dieseln bestå av biodrivmedel. Nuvarande nivå är 4,2 respektive 21 procent.
Det blir också reduktionsplikt för flygbränsle.
Preliminära beräkningar visar att den här åtgärden förväntas bidra till minskade utsläpp om ca 6–7 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2030.
Fram till 2030 ska inblandningen av biodrivmedel öka från dagens 4,2 procent för bensin och 21 procent för diesel till 28 respektive 66 procent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Grymt bra sagt!mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Det är det ena. Sverige å andra sidan ligger i utvecklingen där Norge har legat för många år sedan. Vi har inte ens börjat känns det som. Och det görs inte så mycket heller för att det ska hända saker.
Bara blotta idén att det inte längre skulle finnas fossilbilar att köpa om bara 4 år känns totalt puckat. Då kan vi lika gärna lägga ner allting och hoppas att någon kommer och räddar oss. Vad vill man i Sverige bevisa med detta? Se här, vi är bäst på att köra landet i botten. Eller vad?
Vill man komma ifrån fossilbilar så måste man ju börja i rätt ända. Se till att det finns alternativ. Se till att det finns pengar så folk kan köpa dem. Se till att det går att ladda bilarna, inte bara för villaägare. Skapa incitatment så att folk vill ha elbilar, men inte bara genom att göra det svindyrt att köra fossilbil, det måste finnas morötter också för dem som skaffar elbil. Ta bort osäkerheten kring allting som har med bilägandet och andrahandvärdet att göra. Det eviga lallandet fram och tillbaka, bonus här, malus där, förmånsvärdet ner, förmånsvärdet upp igen, gör ju bara att folk inte vet vad de ska skaffa för bil. Jag vet inte heller. Allting hänger i luften. Och då är jag ändå en som vill köra elbil.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Vad har exempelvis Nissan, KIA, VW, Skoda, Seat med flera gemensamt?
Jo man har lagt ner vissa fossilbilsmodeller och ersatt dom med en elbil.
Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
Jo man har lagt ner vissa fossilbilsmodeller och ersatt dom med en elbil.
Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jaså, är det så? Jag tycker att det är precis tvärtom. Fortfarande tyvärr.Zalman3 skrev:Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Mycket bra, jag önskar att det fanns något att säga emot här men det gör det nog inte...mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Det är det ena. Sverige å andra sidan ligger i utvecklingen där Norge har legat för många år sedan. Vi har inte ens börjat känns det som. Och det görs inte så mycket heller för att det ska hända saker.
Bara blotta idén att det inte längre skulle finnas fossilbilar att köpa om bara 4 år känns totalt puckat. Då kan vi lika gärna lägga ner allting och hoppas att någon kommer och räddar oss. Vad vill man i Sverige bevisa med detta? Se här, vi är bäst på att köra landet i botten. Eller vad?
Vill man komma ifrån fossilbilar så måste man ju börja i rätt ända. Se till att det finns alternativ. Se till att det finns pengar så folk kan köpa dem. Se till att det går att ladda bilarna, inte bara för villaägare. Skapa incitatment så att folk vill ha elbilar, men inte bara genom att göra det svindyrt att köra fossilbil, det måste finnas morötter också för dem som skaffar elbil. Ta bort osäkerheten kring allting som har med bilägandet och andrahandvärdet att göra. Det eviga lallandet fram och tillbaka, bonus här, malus där, förmånsvärdet ner, förmånsvärdet upp igen, gör ju bara att folk inte vet vad de ska skaffa för bil. Jag vet inte heller. Allting hänger i luften. Och då är jag ändå en som vill köra elbil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Och hur populära är dessa modeller? När elbilar började bli populära så kastade en del tillverkare ut enkla små elbilar för att visa några framsteg.Zalman3 skrev:Vad har exempelvis Nissan, KIA, VW, Skoda, Seat med flera gemensamt?
Jo man har lagt ner vissa fossilbilsmodeller och ersatt dom med en elbil.
Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
Nu upptäcker de att den typen av småbilar blir allt mindre populära men eftersom de är en av få elbilar de har i sitt utbud vill de inte gör sig av med dessa. När du nämner VW, Skoda och Seat så kanske det är för att små modeller passar bra för så små bilar. För Kia så tror jag att ända anledningen till att Soul fortfarande säljs är att den är en av väldigt få elbilar från Kia.
Om Kia sen när de har flera elbilar väljer att sluta producera Soul och samtidigt introducerar en vätgasbil, kommer du skapa trådar om att det är över för elbilar? Eller är det då helt plötsligt rimligt att ta hänsyn till om det är en populär bil eller inte?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Vi avvecklade våra fossibilar under 2019 och 2020 just av den anledning. Nu har vi en Zoe (Privat) och en M3 (Förmånsbil).Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Om man räknar med plug-in hybrider som det inte är säkert att köparen laddar, speciellt inte om köparen inte medvetet velat köpa en laddhybrid så visst. Men rena elbilar är fortfarande på låga siffror och det kommer ta lång tid innan de är helt accepterade av alla.Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Ja det får man väl anta är den allmänna uppfattningen. Eller? Byter avgasbilen namn beroende på vad den för tillfället körs på?Svenssons skrev:Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
Är det värsta bränslet som avgör vad den ska kallas?
Hur tror ni förbudet kommer att formuleras? För det blir väl rimligen en lag? Förbud mot att sälja fordon som kan köras på bränsle av fossilt ursprung? Skulle det då räcka att tillverkaren endast anger hvo100 som godkänt bränsle? Eller etanol? Eller beror det på hur mycket fossila bränslen som gått åt för framställan? Hur blir det då med el från fossildrivna kraftverk?
Lagar kan inte vara godtyckliga och lämna tolkningen fri.
Är det så tandlös att man bara menar avgasbilar utan någon form av elektrifiering? Kommer såna finnas i Sverige 2025?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
En avgasbil är alltid en avgasbil oberoende av vad den körs på. Gillar inte ordet "fossilbil" eftersom det blir luddigt när avgasbilen kan köras på både fossilbränslen och energi från andra källor.Fredrik j skrev:Ja det får man väl anta är den allmänna uppfattningen. Eller? Byter avgasbilen namn beroende på vad den för tillfället körs på?Svenssons skrev:Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
Är det värsta bränslet som avgör vad den ska kallas?
Hur tror ni förbudet kommer att formuleras? För det blir väl rimligen en lag? Förbud mot att sälja fordon som kan köras på bränsle av fossilt ursprung? Skulle det då räcka att tillverkaren endast anger hvo100 som godkänt bränsle? Eller etanol? Eller beror det på hur mycket fossila bränslen som gått åt för framställan? Hur blir det då med el från fossildrivna kraftverk?
Lagar kan inte vara godtyckliga och lämna tolkningen fri.
Är det så tandlös att man bara menar avgasbilar utan någon form av elektrifiering? Kommer såna finnas i Sverige 2025?
Förbud är också något som oftast inte fungerar som förbudskaparen tänk. Skulle man förbjuda alla fordon som kan köra på fossilbränslen måste alla bilar med en förbränningsmotor förbjudas och då börjar det införas undantag som troligen kommer vara mer eller mindre luddiga. Var är gränsen tänkt att gå om det inte är vid förbränningsmotor?
Ska elbilar med REX förbjudas? Vad händer om man laddar från fossildriven elgenerator? Är elbilen en fossilbil då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Precis. Om man i budgeten pratat om förbud mot avgasbil 2025 hade det ju varit enklare. Om en bil släpper ifrån sig avgaser eller inte är ju klart mätbart.
Men nu skriver dom ju fossilbil och ingen reagerar.
Men nu skriver dom ju fossilbil och ingen reagerar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
AvgasbilFredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Om fossila drivmedel ska förbjudas eller fasas ut så behöver man ju inte förbjuda bilar som drivs av fossila drivmedel. Det är ju kaka på kaka och det borde till och med regeringen begripa.Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar
Alltså tolkar jag detta så att de menar bilar som kan drivas med bensin eller diesel, dvs alla bilar med förbränningsmotor som inte går på gas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Som sagt blir det intressant att se lagförslaget. Kanske är det bara signalpolitik? Precis som du säger så behöver man ju inte förbjuda bilarna om man förbjuder bränslet.mati skrev:Om fossila drivmedel ska förbjudas eller fasas ut så behöver man ju inte förbjuda bilar som drivs av fossila drivmedel. Det är ju kaka på kaka och det borde till och med regeringen begripa.Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar
Alltså tolkar jag detta så att de menar bilar som kan drivas med bensin eller diesel, dvs alla bilar med förbränningsmotor som inte går på gas.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Det är klart att det är signalpolitik. Jag har fått lära mig en sak när jag kom till Sverige och det är att man vill visa för resten av världen vad som är rätt. Det finns en "svensk modell" för allting. Det behöver inte alltid vara av ondo. Ibland är det faktiskt rätt bra. Men allt för ofta skjuter man sig själv i foten tyvärr.Fredrik j skrev:Som sagt blir det intressant att se lagförslaget. Kanske är det bara signalpolitik? Precis som du säger så behöver man ju inte förbjuda bilarna om man förbjuder bränslet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
4,9% under hela detta året så långt, men ökande. Nu i september 6,5% (som jämförelse 1,4% i september 2019).vigge50 skrev:Om man räknar med plug-in hybrider som det inte är säkert att köparen laddar, speciellt inte om köparen inte medvetet velat köpa en laddhybrid så visst. Men rena elbilar är fortfarande på låga siffror och det kommer ta lång tid innan de är helt accepterade av alla.Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
Så det ökar enormt just nu. Förmodligen mycket tack vare att tjänstebilsköpare fått upp ögonen för elbilar. Mycket positivt!
Tyvärr tror jag dock att ökningen av el kommer tappa mycket fart på tjänstebilssidan under 2021 (ivf. med det senaste budgetförslaget från S, Miljöpartiet & Co). Men vi får se hur det går.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
https://www.nyteknik.se/premium/utredar ... en-7003873Utredare om fossilbilsförbud: Lika framsynt som att förbjuda faxen.
Sven Hunhammar utreder just nu om det är möjligt att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar. Svaret kan dröja till sommaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
https://www.di.se/nyheter/de-vill-forbj ... i-hela-eu/
De vill förbjuda diesel- och bensinbilar – i hela EU.
Det är hög tid att sätta ett slutdatum för fossildrivna bilar i hela Europa, menar EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP). Inte bara för miljöns skull utan för hela EU:s bilmarknad.
”Biltillverkarna vars hemmamarknad har den tuffaste lagstiftningen kommer att dominera i framtiden”, säger han till Dagens industri.
Biltillverkarna vars hemmamarknad har den tuffaste lagstiftningen kommer att dominera i framtiden. Tesla kommer att gynnas av att Kalifornien har den här lagstiftningen vilket skapar en stabil hemmamarknad som bas, samma sak i Kina och Japan där tuffare lagstiftning gynnar aktörer. Av de tio största tillverkarna av elbilar är bara två europeiska. Det är ett allvarligt läge ur ett industripolitiskt perspektiv – inte bara ur ett klimatpolitiskt.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Hade varit betydligt intressantare om de skrivit förbud mot förbränningsmotor i bilar. Nu kommer ju bara biltillverkaren säga att det här är en etanolbil eller en biodieselbil och fortsätta som vanligt.