Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Moderator: Redaktion
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Norge har inga inhemska biltillverkare... jobb är viktigare än miljö på kort sikt.
Vi skall komma ihåg vad Norge lever på och det är inte elbilar utan två av de globalt största miljöskadliga verksamheter som existerar - olja och industrifisk.
Med det sagt så torde Sverige ha stora möjligheter till en snabb omställning till utsläppsfri nybilsförsäljning på några års sikt. Även Tyskland kommer att ligga på trots sin stora inhemska bilindustri.
Vi skall komma ihåg vad Norge lever på och det är inte elbilar utan två av de globalt största miljöskadliga verksamheter som existerar - olja och industrifisk.
Med det sagt så torde Sverige ha stora möjligheter till en snabb omställning till utsläppsfri nybilsförsäljning på några års sikt. Även Tyskland kommer att ligga på trots sin stora inhemska bilindustri.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag skulle vilja se att man tvingade biltillverkarna varför bilarna inte går att köra på HVO100 samt vad som behöver bytas för att göra det möjligt.vigge50 skrev:Den blir jobbig, är väll typ bara tre tillverkare idag som tillåter dig tanka HVO100 i din diesel utan att du sabbar garantin? Även om du går ut och säger det nu så skulle vi ha miljontals bilar i Sverige 2025 som i så fall inte skulle gå att köra, inkluderar tiotusentals producerade i år. Skulle väll bli en kombination av väldigt mycket konvertering av befintliga bilar och export/skrotning.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Trots avsaknaden av bilindustri och seriös satsning under flera år når man 50% elbilsförsäljning.BrooklynS skrev:Norge har inga inhemska biltillverkare... jobb är viktigare än miljö på kort sikt.
Vi skall komma ihåg vad Norge lever på och det är inte elbilar utan två av de globalt största miljöskadliga verksamheter som existerar - olja och industrifisk.
Med det sagt så torde Sverige ha stora möjligheter till en snabb omställning till utsläppsfri nybilsförsäljning på några års sikt. Även Tyskland kommer att ligga på trots sin stora inhemska bilindustri.
Det mest effektiva för norrmännen är väl att låta oljan vara kvar i marken? Hur mycket koldioxid skulle det spara?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Bra inlägg, jag håller med. Förbjuda kommer komma från vänster, de vill förbjuda grejer, men morötter och förbättringar kan komma från hela det politiska spektrat. Jag tror på att Sverige ska snabbt påbörja utbyggnad av infrastruktur som nu har börjat i liten skala. Staten måste sponsra där det inte annars händer, samt ställa krav på att samtliga nya parkeringsrutor ska ha laddning framdragen och klar till minst 3.7kW.mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Det är det ena. Sverige å andra sidan ligger i utvecklingen där Norge har legat för många år sedan. Vi har inte ens börjat känns det som. Och det görs inte så mycket heller för att det ska hända saker.
Bara blotta idén att det inte längre skulle finnas fossilbilar att köpa om bara 4 år känns totalt puckat. Då kan vi lika gärna lägga ner allting och hoppas att någon kommer och räddar oss. Vad vill man i Sverige bevisa med detta? Se här, vi är bäst på att köra landet i botten. Eller vad?
Vill man komma ifrån fossilbilar så måste man ju börja i rätt ända. Se till att det finns alternativ. Se till att det finns pengar så folk kan köpa dem. Se till att det går att ladda bilarna, inte bara för villaägare. Skapa incitatment så att folk vill ha elbilar, men inte bara genom att göra det svindyrt att köra fossilbil, det måste finnas morötter också för dem som skaffar elbil. Ta bort osäkerheten kring allting som har med bilägandet och andrahandvärdet att göra. Det eviga lallandet fram och tillbaka, bonus här, malus där, förmånsvärdet ner, förmånsvärdet upp igen, gör ju bara att folk inte vet vad de ska skaffa för bil. Jag vet inte heller. Allting hänger i luften. Och då är jag ändå en som vill köra elbil.
Priset på elbilar ska vi dock inte styra alls tycker jag, bidragen vi har idag ska vara tydliga och det ska beskrivas när dessa ska försvinna, annars blir de kvar för länge. Straffa hellre bensin och diesel med den skatt vi redan har, det kommer väldigt snart vara väldigt mycket dyrare att inte köra på el.
Jag tror det vi ser i Norge nu är polariseringen i samhället har blivit så uppenbar efter "internet-flugans" framfart. Alla har en åsikt om allt och åsikten om att elbilar är skit håller många fast vid tills dess att de dör, det spelar liten roll att det är bättre och ekonomiskt och allt möjligt, man har ju svurit inför alla sina vänner om att "elbil ska minsann jag aldrig skaffa mig".
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Varför då? HVO är bra grejer, men en ändlig resurs som helst ska gå till alla applikationer som inte kan köra på el. Bönder i skogen och på åkern borde köra på HVO t ex. Räcker HVO till mer än så kör på!Fredrik j skrev:Jag skulle vilja se att man tvingade biltillverkarna varför bilarna inte går att köra på HVO100 samt vad som behöver bytas för att göra det möjligt.vigge50 skrev:Den blir jobbig, är väll typ bara tre tillverkare idag som tillåter dig tanka HVO100 i din diesel utan att du sabbar garantin? Även om du går ut och säger det nu så skulle vi ha miljontals bilar i Sverige 2025 som i så fall inte skulle gå att köra, inkluderar tiotusentals producerade i år. Skulle väll bli en kombination av väldigt mycket konvertering av befintliga bilar och export/skrotning.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Bra skrivet!mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Det är det ena. Sverige å andra sidan ligger i utvecklingen där Norge har legat för många år sedan. Vi har inte ens börjat känns det som. Och det görs inte så mycket heller för att det ska hända saker.
Bara blotta idén att det inte längre skulle finnas fossilbilar att köpa om bara 4 år känns totalt puckat. Då kan vi lika gärna lägga ner allting och hoppas att någon kommer och räddar oss. Vad vill man i Sverige bevisa med detta? Se här, vi är bäst på att köra landet i botten. Eller vad?
Vill man komma ifrån fossilbilar så måste man ju börja i rätt ända. Se till att det finns alternativ. Se till att det finns pengar så folk kan köpa dem. Se till att det går att ladda bilarna, inte bara för villaägare. Skapa incitatment så att folk vill ha elbilar, men inte bara genom att göra det svindyrt att köra fossilbil, det måste finnas morötter också för dem som skaffar elbil. Ta bort osäkerheten kring allting som har med bilägandet och andrahandvärdet att göra. Det eviga lallandet fram och tillbaka, bonus här, malus där, förmånsvärdet ner, förmånsvärdet upp igen, gör ju bara att folk inte vet vad de ska skaffa för bil. Jag vet inte heller. Allting hänger i luften. Och då är jag ändå en som vill köra elbil.
Du utvecklade på ett belevat, utvecklande och förståeligt sätt det jag menade med mitt inlägg I början!
”Om det skall hända till dess får Sverige gå Full Öst-Tyskland och ta fram en ”fossil-fri demokratiskt folkbil”....
Säkert ingen främmande tanke för S, V och SSU i o f s....”
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
För att det är en övergångslösning. Nästa gång jag byter bil kommer jag köpa elbil en det dröjer nog 4-5år och tills dess kommer jag köra dieselbil men på HVO i varierande utsträckning.zyax skrev:Varför då? HVO är bra grejer, men en ändlig resurs som helst ska gå till alla applikationer som inte kan köra på el. Bönder i skogen och på åkern borde köra på HVO t ex. Räcker HVO till mer än så kör på!Fredrik j skrev:Jag skulle vilja se att man tvingade biltillverkarna varför bilarna inte går att köra på HVO100 samt vad som behöver bytas för att göra det möjligt.vigge50 skrev:Den blir jobbig, är väll typ bara tre tillverkare idag som tillåter dig tanka HVO100 i din diesel utan att du sabbar garantin? Även om du går ut och säger det nu så skulle vi ha miljontals bilar i Sverige 2025 som i så fall inte skulle gå att köra, inkluderar tiotusentals producerade i år. Skulle väll bli en kombination av väldigt mycket konvertering av befintliga bilar och export/skrotning.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Det är självklart bra att tänka och göra så. Är nog inte dig jag argumenterar mot så mycket som de som skriker att HVO är lösningen på det mesta.Fredrik j skrev:För att det är en övergångslösning. Nästa gång jag byter bil kommer jag köpa elbil en det dröjer nog 4-5år och tills dess kommer jag köra dieselbil men på HVO i varierande utsträckning.zyax skrev:Varför då? HVO är bra grejer, men en ändlig resurs som helst ska gå till alla applikationer som inte kan köra på el. Bönder i skogen och på åkern borde köra på HVO t ex. Räcker HVO till mer än så kör på!Fredrik j skrev:Jag skulle vilja se att man tvingade biltillverkarna varför bilarna inte går att köra på HVO100 samt vad som behöver bytas för att göra det möjligt.vigge50 skrev:Den blir jobbig, är väll typ bara tre tillverkare idag som tillåter dig tanka HVO100 i din diesel utan att du sabbar garantin? Även om du går ut och säger det nu så skulle vi ha miljontals bilar i Sverige 2025 som i så fall inte skulle gå att köra, inkluderar tiotusentals producerade i år. Skulle väll bli en kombination av väldigt mycket konvertering av befintliga bilar och export/skrotning.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
När ändå det finns elbilar som löser transportbehovet.
Då flyttar England förbudet mot att sälja fossilbilar från 2040 till 2030.
Då flyttar England förbudet mot att sälja fossilbilar från 2040 till 2030.
https://www.theguardian.com/environment ... es-to-2030UK plans to bring forward ban on fossil fuel vehicles to 2030.
The UK is poised to bring forward its ban on new fossil fuel vehicles from 2040 to 2030 to help speed up the rollout of electric vehicles across British roads.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Ingen som funderar på hur man definierar ett ”fossildrivet fordon”? Ett fordon som endast kan framföras med hjälp av bränsle framställt av fossil råvara?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Exakt. De menar nog inte rena elbilar utan "elektrifierade" bilar, dvs även hybrider.
Och då är målet mer uppnåbar.
Och då är målet mer uppnåbar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Det är kanske en bra ide? Men jag skulle vilja se ett högre tal kanske 10 mil eller något sånt? Kanske att det skulle stegras under en period mellan 2025 och 2030 från 5 till 20 mil.Zalman3 skrev:Det man kanske skulle kunna göra är att alla bilar som säljs 2025 måste kunna gå minst 5 mil på el.
Ja, om man tänker sig att det är just fossildrivna dieselbilar man vill förbjuda men HVO drivna är okej så hadedet varit bättre att dra upp det förnyelsebara i bränslet till 100%.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag skulle nog vilja påstå att det redan kommer bli fallet till 2025. Lite som när blyad bensin förbjöds. Fanns egentligen ingen efterfrågan längre.TiborBlomhall skrev:Exakt. De menar nog inte rena elbilar utan "elektrifierade" bilar, dvs även hybrider.
Och då är målet mer uppnåbar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Redan idag importerar vi massor av exempelvis HVO100.LarsL skrev:Det är kanske en bra ide? Men jag skulle vilja se ett högre tal kanske 10 mil eller något sånt? Kanske att det skulle stegras under en period mellan 2025 och 2030 från 5 till 20 mil.Zalman3 skrev:Det man kanske skulle kunna göra är att alla bilar som säljs 2025 måste kunna gå minst 5 mil på el.
Ja, om man tänker sig att det är just fossildrivna dieselbilar man vill förbjuda men HVO drivna är okej så hadedet varit bättre att dra upp det förnyelsebara i bränslet till 100%.Fredrik j skrev:Märklig diskussion. Rimligare vore ju att förbjuda fossilbaserade bränslen från 2025. Det finns ju redan idag utmärkta alternativ att köra förbränningsmotorer på.
Det är ju bränslets innehåll som är problemet när det gäller växthusgaser. När det sedan gäller utsläpp av kväveoxider så är ju det ett storstadsproblem. Minskat bilåkande i städerna håller man ju på med ändå.
Men är folk beredda på att betala 27kr per liter?
https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter.
EU-regler kan sätta stopp för skattebefrielsen som i dag finns på biodrivmedel som HVO-100 och etanol.
De nya reglerna som ska träda i kraft vid årsskiftet 2020/2021 kommer i sådana fall öka priserna betydligt.
Man kan ju tycka att man inte ska ha speciella HVO100 fordon.
Det blir svårt att i praktiken kontrollera. Folk kanske kör på diesel i alla fall.
Men med reduktionsplikt är det svårare att komma undan.
Men börjar bensin och diesel då kosta 27kr per liter, då en mycket stor del(66%) består av biodrivmedel?
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/b ... m-bransle/Mer biodrivmedel i diesel och bensin
De fyra samarbetspartierna vill också öka kraven på inblandning av hållbara biodrivmedel i diesel och bensin från den 30 juni 2021. Detta kallas reduktionsplikt.
Då ska sex procent av bensinen och 26 procent av dieseln bestå av biodrivmedel. Nuvarande nivå är 4,2 respektive 21 procent.
Det blir också reduktionsplikt för flygbränsle.
Preliminära beräkningar visar att den här åtgärden förväntas bidra till minskade utsläpp om ca 6–7 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2030.
Fram till 2030 ska inblandningen av biodrivmedel öka från dagens 4,2 procent för bensin och 21 procent för diesel till 28 respektive 66 procent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Grymt bra sagt!mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Det är det ena. Sverige å andra sidan ligger i utvecklingen där Norge har legat för många år sedan. Vi har inte ens börjat känns det som. Och det görs inte så mycket heller för att det ska hända saker.
Bara blotta idén att det inte längre skulle finnas fossilbilar att köpa om bara 4 år känns totalt puckat. Då kan vi lika gärna lägga ner allting och hoppas att någon kommer och räddar oss. Vad vill man i Sverige bevisa med detta? Se här, vi är bäst på att köra landet i botten. Eller vad?
Vill man komma ifrån fossilbilar så måste man ju börja i rätt ända. Se till att det finns alternativ. Se till att det finns pengar så folk kan köpa dem. Se till att det går att ladda bilarna, inte bara för villaägare. Skapa incitatment så att folk vill ha elbilar, men inte bara genom att göra det svindyrt att köra fossilbil, det måste finnas morötter också för dem som skaffar elbil. Ta bort osäkerheten kring allting som har med bilägandet och andrahandvärdet att göra. Det eviga lallandet fram och tillbaka, bonus här, malus där, förmånsvärdet ner, förmånsvärdet upp igen, gör ju bara att folk inte vet vad de ska skaffa för bil. Jag vet inte heller. Allting hänger i luften. Och då är jag ändå en som vill köra elbil.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Vad har exempelvis Nissan, KIA, VW, Skoda, Seat med flera gemensamt?
Jo man har lagt ner vissa fossilbilsmodeller och ersatt dom med en elbil.
Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
Jo man har lagt ner vissa fossilbilsmodeller och ersatt dom med en elbil.
Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jaså, är det så? Jag tycker att det är precis tvärtom. Fortfarande tyvärr.Zalman3 skrev:Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Mycket bra, jag önskar att det fanns något att säga emot här men det gör det nog inte...mati skrev:Norge säljer grovt räknat 50% elbilar. Resten är fortfarande rena fossilbilar eller hybrider (också fossilbilar). Detta trots att Norge har en massa pengar som kan läggas på att pusha elbilismen, elbilar är billigare än fossiler, Norge har laddinfrastrukturen mer eller mindre på plats, elen är billig, elbilar har en mycket större acceptans i befolkningen än i Sverige osv osv. Ändå så väljer varannan norrman att inte köpa en ren elbil. De verkar ha kommit till en nivå där kurvan börjar plana ut och det blir allt svårare att få folk att gå över till eldrift. Och vi pratar inte om en försumbar andel bilköpare, det är riktigt många som fortfarande föredrar fossilbilar. Trots alla morötter. Och de har väl sina skäl att de fördrar fossilbilar.
Det är det ena. Sverige å andra sidan ligger i utvecklingen där Norge har legat för många år sedan. Vi har inte ens börjat känns det som. Och det görs inte så mycket heller för att det ska hända saker.
Bara blotta idén att det inte längre skulle finnas fossilbilar att köpa om bara 4 år känns totalt puckat. Då kan vi lika gärna lägga ner allting och hoppas att någon kommer och räddar oss. Vad vill man i Sverige bevisa med detta? Se här, vi är bäst på att köra landet i botten. Eller vad?
Vill man komma ifrån fossilbilar så måste man ju börja i rätt ända. Se till att det finns alternativ. Se till att det finns pengar så folk kan köpa dem. Se till att det går att ladda bilarna, inte bara för villaägare. Skapa incitatment så att folk vill ha elbilar, men inte bara genom att göra det svindyrt att köra fossilbil, det måste finnas morötter också för dem som skaffar elbil. Ta bort osäkerheten kring allting som har med bilägandet och andrahandvärdet att göra. Det eviga lallandet fram och tillbaka, bonus här, malus där, förmånsvärdet ner, förmånsvärdet upp igen, gör ju bara att folk inte vet vad de ska skaffa för bil. Jag vet inte heller. Allting hänger i luften. Och då är jag ändå en som vill köra elbil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Och hur populära är dessa modeller? När elbilar började bli populära så kastade en del tillverkare ut enkla små elbilar för att visa några framsteg.Zalman3 skrev:Vad har exempelvis Nissan, KIA, VW, Skoda, Seat med flera gemensamt?
Jo man har lagt ner vissa fossilbilsmodeller och ersatt dom med en elbil.
Folk tvingas helt enkelt att välja en elbil, för det finns inget alternativ längre.
Nu upptäcker de att den typen av småbilar blir allt mindre populära men eftersom de är en av få elbilar de har i sitt utbud vill de inte gör sig av med dessa. När du nämner VW, Skoda och Seat så kanske det är för att små modeller passar bra för så små bilar. För Kia så tror jag att ända anledningen till att Soul fortfarande säljs är att den är en av väldigt få elbilar från Kia.
Om Kia sen när de har flera elbilar väljer att sluta producera Soul och samtidigt introducerar en vätgasbil, kommer du skapa trådar om att det är över för elbilar? Eller är det då helt plötsligt rimligt att ta hänsyn till om det är en populär bil eller inte?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Vi avvecklade våra fossibilar under 2019 och 2020 just av den anledning. Nu har vi en Zoe (Privat) och en M3 (Förmånsbil).Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Om man räknar med plug-in hybrider som det inte är säkert att köparen laddar, speciellt inte om köparen inte medvetet velat köpa en laddhybrid så visst. Men rena elbilar är fortfarande på låga siffror och det kommer ta lång tid innan de är helt accepterade av alla.Jordad skrev:Hur många kommer vilja köpa en föråldrad fossilbil 2025? Sverige har gått från en försäljning av 11% laddbara bilar under 2019 till 27% hittils under 2020. Teknikskiften går alltid snabbare än vad man tror.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Ja det får man väl anta är den allmänna uppfattningen. Eller? Byter avgasbilen namn beroende på vad den för tillfället körs på?Svenssons skrev:Avgasbil...Fredrik j skrev:Kan vi försöka fastslå om laddhybrider ska räknas som ”fossilbil” eller som ”elbil”?
Är en bil som kör på HVO100 en "fossilbil"?
Är det värsta bränslet som avgör vad den ska kallas?
Hur tror ni förbudet kommer att formuleras? För det blir väl rimligen en lag? Förbud mot att sälja fordon som kan köras på bränsle av fossilt ursprung? Skulle det då räcka att tillverkaren endast anger hvo100 som godkänt bränsle? Eller etanol? Eller beror det på hur mycket fossila bränslen som gått åt för framställan? Hur blir det då med el från fossildrivna kraftverk?
Lagar kan inte vara godtyckliga och lämna tolkningen fri.
Är det så tandlös att man bara menar avgasbilar utan någon form av elektrifiering? Kommer såna finnas i Sverige 2025?