Sida 4 av 4

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 13:59
av LarsL
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 14:00
av Fredrik j
LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Tror också det blir så. Man förbjuder bilar som bara kan köras på fossila bränslen.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 14:08
av Jordad
LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Jag ändrade och skrev endast tillåtet med elbilar.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 14:51
av Jerker
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
... men menar du att det skulle bli avgift bara man kör E4 hela vägen genom Sthlm? Det stämmer isåfall inte. Jag kör ofta så och det innebär aldrig någon avgift. Det blir det bara om man avviker från E4.
Helt utanför ämnet, men jag gillar inte misinformation.

Det kostar pengar att köra på E4 genom Stockholm. Det gäller dock vissa tider på vardagar, så om du kört där och sluppit betala så har du lyckats undvika dessa tider.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ch-belopp/
OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?

Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 15:00
av themax
Jerker skrev:

OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nej, det har bara varit så ett par år Bild

Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 15:02
av Fredrik j
themax skrev:
Jerker skrev:

OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nej, det har bara varit så ett par år Bild

Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.
Tur att inte fler städer längs europavägarna fått göra så. Skulle ju bli en del för att åka förbi uddevalla, ljungkile, stenungsund, kungälv ocksåvidare...

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 15:04
av Jerker
themax skrev:
Jerker skrev:

OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nej, det har bara varit så ett par år Bild

Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.
...alltså relativt nytt! ;) När infördes trängselskatten första ggn? 20 år sedan?

Edit: 2006 startade det och permanentades 2007.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 15:09
av themax
Jerker skrev:

Edit: 2006 startade det och permanentades 2007.
... och Essingeleden fick trängselskatt 1 januari 2016 ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trängselskatt_i_Stockholm (<- eh, url funkar inte???)

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 15:25
av Jerker
themax skrev:
Jerker skrev:

Edit: 2006 startade det och permanentades 2007.
... och Essingeleden fick trängselskatt 1 januari 2016 ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trängselskatt_i_Stockholm (<- eh, url funkar inte???)
Bara nästan 5 år! Det är knappt så att man har hunnit märka det! :D

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 19:52
av Svenssons
LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Bilar som går på HVO-diesel eller Ethanol är avgasbilar och spyr lik förbaskat ut t.ex. kväveoxider, kolväten och andra avgaser. De må dock kunna vara koldioxidneutrala men det hjälper inte mot smog och marknära ozon i stadsmiljö.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 20:31
av LarsL
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Bilar som går på HVO-diesel eller Ethanol är avgasbilar och spyr lik förbaskat ut t.ex. kväveoxider, kolväten och andra avgaser. De må dock kunna vara koldioxidneutrala men det hjälper inte mot smog och marknära ozon i stadsmiljö.
Precis! Därför ska vi inte snacka om att förbjuda fossilbilar, för det är poänglöst. Istället ska vi förbjuda ny försäljning av avgasbilar eller bilar med förbränningsmotorer.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 21:07
av martinot
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Jordad skrev:
Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.
Bilar som går på HVO-diesel eller Ethanol är avgasbilar och spyr lik förbaskat ut t.ex. kväveoxider, kolväten och andra avgaser. De må dock kunna vara koldioxidneutrala men det hjälper inte mot smog och marknära ozon i stadsmiljö.
Håller med. De är mycket dåliga för miljön (även om, kanske, bra för klimatet).

Tycker man skall förbjuda alla giftspyende bilar från våra städer. Även barn som växer upp i städerna skall har rätt att andas ren luft, och slippa cancer och luftvägssjukdomar.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 21:21
av Svenssons
Själv är jag inte för förbud, tror och hoppas att det löser sig själv bara politiker kan sluta småpilla och konstant ändra på allt.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 21:27
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Själv är jag inte för förbud, tror och hoppas att det löser sig själv bara politiker kan sluta småpilla och konstant ändra på allt.
Tror också det löser sig av sig själv. Varje gång det ropas på förbud tillkomomer det fler elbilshatare. Bäst att låta omställningen komma glidande.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 21:38
av Jerker
Nej, tvingande lagar har ju aldrig gjort samhället bättre. [OBS! ironi!]

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 02 nov 2020 21:48
av LarsL
Jag tror inte heller man behöver förbjuda något sånt här utan det löser sig själv.

Men det politiker nu yrar om runt omkring i världen är att förbjuda fossilbilar, vilket alltså är totalt poänglöst då de bara kommer sägas vara biobränsle bilar istället.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 03 nov 2020 07:39
av Surfaren
Vad politiker säger och vad det faktiskt blir för ordval i en framtida lagtext är inte nödvändigtvis exakt samma sak.

Vi som varit tidiga med att propagera för elbilar får nog själva till viss del ta på oss att ordet "fossilbil" slagit rot.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 03 nov 2020 08:47
av Svenssons
Surfaren skrev:
Vad politiker säger och vad det faktiskt blir för ordval i en framtida lagtext är inte nödvändigtvis exakt samma sak.

Vi som varit tidiga med att propagera för elbilar får nog själva till viss del ta på oss att ordet "fossilbil" slagit rot.
Själv har jag använt avgasbil i många år och ordet fossil till vissa bränslen. Avgasbil är mer korrekt, tydligare och lättare att identifiera. Sedan kan man visserligen fråga sig vad för avgaser det är. En vätgasbil har tex bara vatten som avgaser men är en avgasbil med avgasrör.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 03 nov 2020 09:10
av Fredrik j
Sen måste man ju kunna sortera utsläpp i kategorier. Tungmetaller och växthusgaser är ju inte samma typ av utsläpp. Inte heller utsläpp som är ett storstadsfenomen behöver hanteras på samma sätt utanför städerna.

Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?

Postat: 03 nov 2020 10:11
av martinot
Var just något åt det hållet jag tänkte som Fredrik är inne på.

Minska ner på de allra giftigaste utsläppen i de mest kritiska zonerna som tex. många av de mest centrala områdena (där det ofta är extremt tätbefolkat, men även extremt mycket trafik, och dessutom ibland risk för inversion, etc.).

Har varit i Kina och Shanghai, och det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Har normalt inga som helst bekymmer med astma eller liknande, men där så fick tom. jag problem många dagar med luften.

NU har vi det inte riktigt så illa i Sverige, men det är ändå många barn som växer upp och får luftvägssjukdomar pga. detta, och många vuxna som dör i förtid i onödan.

Utanför centrum i de större städerna så är detta nästan inget som helst problem med luftkvaliteten (och därmed borde man också se annorlunda på utsläpp där).