Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.Jordad skrev:Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Moderator: Redaktion
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Tror också det blir så. Man förbjuder bilar som bara kan köras på fossila bränslen.LarsL skrev:Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.Jordad skrev:Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag ändrade och skrev endast tillåtet med elbilar.LarsL skrev:Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.Jordad skrev:Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?Surfaren skrev:Helt utanför ämnet, men jag gillar inte misinformation.Jerker skrev:... men menar du att det skulle bli avgift bara man kör E4 hela vägen genom Sthlm? Det stämmer isåfall inte. Jag kör ofta så och det innebär aldrig någon avgift. Det blir det bara om man avviker från E4.
Det kostar pengar att köra på E4 genom Stockholm. Det gäller dock vissa tider på vardagar, så om du kört där och sluppit betala så har du lyckats undvika dessa tider.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ch-belopp/
Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Nej, det har bara varit så ett par årJerker skrev:
OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Tur att inte fler städer längs europavägarna fått göra så. Skulle ju bli en del för att åka förbi uddevalla, ljungkile, stenungsund, kungälv ocksåvidare...themax skrev:Nej, det har bara varit så ett par årJerker skrev:
OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
...alltså relativt nytt! När infördes trängselskatten första ggn? 20 år sedan?themax skrev:Nej, det har bara varit så ett par årJerker skrev:
OK, men det måste vara relativt nytt? Så var det väl inte från början?
Nu kostar det mellan 11 och 40 kronor att åka Essingeleden på vardagar.
Edit: 2006 startade det och permanentades 2007.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
... och Essingeleden fick trängselskatt 1 januari 2016 ...Jerker skrev:
Edit: 2006 startade det och permanentades 2007.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trängselskatt_i_Stockholm (<- eh, url funkar inte???)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Bara nästan 5 år! Det är knappt så att man har hunnit märka det!themax skrev:... och Essingeleden fick trängselskatt 1 januari 2016 ...Jerker skrev:
Edit: 2006 startade det och permanentades 2007.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trängselskatt_i_Stockholm (<- eh, url funkar inte???)
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Bilar som går på HVO-diesel eller Ethanol är avgasbilar och spyr lik förbaskat ut t.ex. kväveoxider, kolväten och andra avgaser. De må dock kunna vara koldioxidneutrala men det hjälper inte mot smog och marknära ozon i stadsmiljö.LarsL skrev:Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.Jordad skrev:Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Precis! Därför ska vi inte snacka om att förbjuda fossilbilar, för det är poänglöst. Istället ska vi förbjuda ny försäljning av avgasbilar eller bilar med förbränningsmotorer.Svenssons skrev:Bilar som går på HVO-diesel eller Ethanol är avgasbilar och spyr lik förbaskat ut t.ex. kväveoxider, kolväten och andra avgaser. De må dock kunna vara koldioxidneutrala men det hjälper inte mot smog och marknära ozon i stadsmiljö.LarsL skrev:Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.Jordad skrev:Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Håller med. De är mycket dåliga för miljön (även om, kanske, bra för klimatet).Svenssons skrev:Bilar som går på HVO-diesel eller Ethanol är avgasbilar och spyr lik förbaskat ut t.ex. kväveoxider, kolväten och andra avgaser. De må dock kunna vara koldioxidneutrala men det hjälper inte mot smog och marknära ozon i stadsmiljö.LarsL skrev:Väldigt troligt då det alltså bara går att hävda att bilarna går att köra på HVO-diesel eller Ethanol. Det är inga fossilabränslen och bilen blir då inte heller en fossilbil. Västtrafik har tex redan gjort denna fantastiska omställning av alla sina bussar... och känner sig nöjda med det.Jordad skrev:Hur troligt är det att vi kan förbjuda fossilbilar från 2025?
Tycker man skall förbjuda alla giftspyende bilar från våra städer. Även barn som växer upp i städerna skall har rätt att andas ren luft, och slippa cancer och luftvägssjukdomar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Själv är jag inte för förbud, tror och hoppas att det löser sig själv bara politiker kan sluta småpilla och konstant ändra på allt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Tror också det löser sig av sig själv. Varje gång det ropas på förbud tillkomomer det fler elbilshatare. Bäst att låta omställningen komma glidande.Svenssons skrev:Själv är jag inte för förbud, tror och hoppas att det löser sig själv bara politiker kan sluta småpilla och konstant ändra på allt.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Nej, tvingande lagar har ju aldrig gjort samhället bättre. [OBS! ironi!]
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Jag tror inte heller man behöver förbjuda något sånt här utan det löser sig själv.
Men det politiker nu yrar om runt omkring i världen är att förbjuda fossilbilar, vilket alltså är totalt poänglöst då de bara kommer sägas vara biobränsle bilar istället.
Men det politiker nu yrar om runt omkring i världen är att förbjuda fossilbilar, vilket alltså är totalt poänglöst då de bara kommer sägas vara biobränsle bilar istället.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Vad politiker säger och vad det faktiskt blir för ordval i en framtida lagtext är inte nödvändigtvis exakt samma sak.
Vi som varit tidiga med att propagera för elbilar får nog själva till viss del ta på oss att ordet "fossilbil" slagit rot.
Vi som varit tidiga med att propagera för elbilar får nog själva till viss del ta på oss att ordet "fossilbil" slagit rot.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Själv har jag använt avgasbil i många år och ordet fossil till vissa bränslen. Avgasbil är mer korrekt, tydligare och lättare att identifiera. Sedan kan man visserligen fråga sig vad för avgaser det är. En vätgasbil har tex bara vatten som avgaser men är en avgasbil med avgasrör.Surfaren skrev:Vad politiker säger och vad det faktiskt blir för ordval i en framtida lagtext är inte nödvändigtvis exakt samma sak.
Vi som varit tidiga med att propagera för elbilar får nog själva till viss del ta på oss att ordet "fossilbil" slagit rot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Sen måste man ju kunna sortera utsläpp i kategorier. Tungmetaller och växthusgaser är ju inte samma typ av utsläpp. Inte heller utsläpp som är ett storstadsfenomen behöver hanteras på samma sätt utanför städerna.
Re: Förbjud försäljning av fossila bilar 2025?
Var just något åt det hållet jag tänkte som Fredrik är inne på.
Minska ner på de allra giftigaste utsläppen i de mest kritiska zonerna som tex. många av de mest centrala områdena (där det ofta är extremt tätbefolkat, men även extremt mycket trafik, och dessutom ibland risk för inversion, etc.).
Har varit i Kina och Shanghai, och det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Har normalt inga som helst bekymmer med astma eller liknande, men där så fick tom. jag problem många dagar med luften.
NU har vi det inte riktigt så illa i Sverige, men det är ändå många barn som växer upp och får luftvägssjukdomar pga. detta, och många vuxna som dör i förtid i onödan.
Utanför centrum i de större städerna så är detta nästan inget som helst problem med luftkvaliteten (och därmed borde man också se annorlunda på utsläpp där).
Minska ner på de allra giftigaste utsläppen i de mest kritiska zonerna som tex. många av de mest centrala områdena (där det ofta är extremt tätbefolkat, men även extremt mycket trafik, och dessutom ibland risk för inversion, etc.).
Har varit i Kina och Shanghai, och det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Har normalt inga som helst bekymmer med astma eller liknande, men där så fick tom. jag problem många dagar med luften.
NU har vi det inte riktigt så illa i Sverige, men det är ändå många barn som växer upp och får luftvägssjukdomar pga. detta, och många vuxna som dör i förtid i onödan.
Utanför centrum i de större städerna så är detta nästan inget som helst problem med luftkvaliteten (och därmed borde man också se annorlunda på utsläpp där).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik