Stopp för utsläppsrabatter

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Stopp för utsläppsrabatter

Inlägg av Zalman3 »

Stopp för utsläppsrabatter.

Nu vill EU-parlamentet stoppa utsläppsrabatterna. Bilarna måste bli lika rena i verklig trafik som de är i laboratorietesterna, i alla fall senast i september 2022.

Bakgrunden är de så kallade RDE-testerna som numera är obligatoriska. RDE står för Real Driving Emissions. De innebär att biltillverkarna måste koppla på mobila avgasmätare och sedan köra tester i verklig trafik. 2016 menade biltillverkarna att de inte skulle klara av att göra kväveoxid (NOx)-reningen så effektiv att den skulle klara av lagens gränsvärden, de som uppnås i laboratorietesterna. Därför förhandlade EU och bilindustrin fram en trappstege med rabatter på avgaskraven, så kallade ”konformitetsfaktorer”. Fram till årsskiftet 2020/2021 får NOx-utsläppen i RDE-tester ha konformitetsfaktor 2,1. Det betyder att NOx-utsläppen får vara 2,1 gånger större i verklig trafik.
Lagens NOx-gräns på 80 milligram per kilometer töjs därmed till 168 milligram.
Efter årsskiftet får NOx-utsläppen vara 1,43 gånger större i RDE-tester jämfört med lagkravet, det vill säga drygt 114 milligram.

Miljörörelsen har länge kritiserat NOx-rabatten, och lokala domstolsutslag har också pekat på att den är olaglig eftersom den strider mot de gränsvärden som gäller när bilar typgodkänns.
https://teknikensvarld.se/stopp-for-utslappsrabatter/



Nu pratas det om 30.000 euro i böter, per bil om man inte klarar kraven.
Moreover, the Commission initiated a full overhaul of the EU type-approval system. Under current rules, the EU sets the legal framework but national authorities are fully responsible for checking the compliance of a vehicle. From 1 September 2020, the new EU 'type-approval' framework will be in place. It will significantly raise the quality level and independence of vehicle type-approval and testing, increase checks of vehicles that are already on the EU market and strengthen the overall system with European oversight – including the possibility for the Commission to carry out market checks independently from Member States, to initiate EU-wide recalls and to impose administrative penalties on manufacturers or technical services of up to €30,000 per non-compliant car.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... DA_19_2850
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension