Max 80km/h för ICE

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Så du tror inte det haft någon påverkan?
Jag kan lova att Norge används som exempel bland politiker och makthavare. De visar att det går att göra, och fort dessutom. Resultaten i andra länder är förstås inte lika dramatiska, men utan Norge hade det gått ännu långsammare.
Ja ”vi” här i Sverige gör det ju i olika sammanhang tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Så vi behöver inte göra någonting för att Kina är så stort? Då kanske inte Shanghai heller behöver göra något, för resten av Kina är så stort? Om vi bara delar in världen i tillräckligt små bitar är det ingen idé att någon gör någonting?
Det som sker nu är att tillverkning flyttas från t.ex. Sverige till Kina och så minskar Sveriges utsläpp och både Sverige och Kina uppfyller Paris-avtalet. Det enda som kommer i kläm är miljön och i längden klimatet...

Förutom importskatt borde det ligga utsläppskostnader på det som importeras. Enligt mig minskar inte Sveriges utsläpp bara för att vi importerar saker istället för att producera det inom landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Credde »

Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)

Åt mer seriösa sidan bör man kanske titta mer på att få lastbilarna över på järnvägen (som t.ex i Schweiz) men det kräver en hel del och även att man kanske måste acceptera lite längre leveranstid på vissa varor.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av LarsL »

Självklart har insatserna i Kalifornien och Norge stor effekt på hur snabbt omställningen till elbilar har gått. Utan insatserna i dessa delar av världen hade Tesla förmodligen inte överlevt tex.

Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Beigler »

LarsL skrev:
Självklart har insatserna i Kalifornien och Norge stor effekt på hur snabbt omställningen till elbilar har gått. Utan insatserna i dessa delar av världen hade Tesla förmodligen inte överlevt tex.

Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Jag drar lite samma slutsats som du. Att begränsa hastigheten svider hos folk. Alltså uppnår det effekt. Tack för att ni bekräftade att min idé var ganska bra.

Ja när jag tänker på det och någon (tidigare inlägg) säger att vi borde förbjuda flygplan så är det nog en ganska bra idé det med. Åtminstone på korta sträckor som kan göras på annat sätt med förhållandevis rimlig tidsåtgång. Stockholm-Gbg tex.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Mickep »

Om man ser det så här; de med släp får inte köra fortande än .... Av praktiska anledningar. (Vissar far fortare ändå.). Men det är kanske 1-2 ekipage när man åker. För att inte tala om epa traktorer, men de är ytterst få.
Skulle det bli problem om vissa hade olika hastigheter tillåtna? om 90% har en hastighet men 10% en annan. Det skulle inte kännas traffiksäkert. 30 km som vissa menar att det skulle bli skillnad är förlora körkortsskillnad. Skall polisen hålla koll? Tror mera på att begränsningarna (om de bygger på miljö) skall vara i tätbegyggt område där man vill minska trafiken, inte på motorvägarna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Jag vet inte om just 80 är rätt. Men avgasbilar bör definitivt begränsas, särskilt i tätorter där folk tvingas andas in skiten.
Lägre hastighet i städer kan ju också få effekten att mer bränsle förbränns inom stadsgränsen. Värst är ju bilköer med bilar på tomgång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av bylund »

Tomgång drar väl knappt något alls, under en liter per timme för en diesel. Det är nog mest den ojämna hastigheten som drar upp förbrukningen i stadstrafik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Bernando »

Credde skrev:
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)
Den dagen vi börjar att hantera klimatkrisen som en kris likt coronakrisen kommer nog många av de saker vi tar för självklart att behöva ifrågasättas, och sånt som skulle anses helt absurt idag kommer att diskuteras seriöst. Se tex på just coronakrisen, få hade trott att lockdowns på detta sätt skulle vara genomförbara och accepterade innan krisen väl sköljde över oss. Därmed inte sagt att jag själv tycker att vi BÖR förbjuda alla bilar etc, jag menar bara att jag tror att vi kommer behöva ifrågasätta det västerländska levernet på ett helt annat sätt än vi gör nu (tyvärr).

I Sverige har vi ett betydligt högre carbon foot print (vad det nu heter på svenska) än både globala genomsnittet samt vad klimatet klarar av. Att då säga att vi inte behöver sänka våra utsläpp bara för att ett annat land med fler invånare släpper ut mer totalt, trots att utsläpp per person är en bråkdel av Sveriges, blir fel. Vi måste dra vårt strå till stacken. Ser vi dessutom till att vara en föregångare har vi bättre möjlighet att bygga en ny industri som kan tjäna pengar på omställningen, och på så sätt hålla uppe vår konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Att sänka hastighet på ICE tycker jag var en intressant idé faktiskt. Sen kan man alltid diskutera om just 80 är det bästa, och på vilka vägar, hur det påverkar trafiksäkerhet mm mm. Men konceptet är intressant eftersom det inte har en fördelningspolitisk bieffekt likt höjda skatter på fossila drivmedel. Att slå mot bekvämligheten och inte bara på plånboken helt enkelt.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Beigler »

Bernando skrev:
Credde skrev:
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)
Den dagen vi börjar att hantera klimatkrisen som en kris likt coronakrisen kommer nog många av de saker vi tar för självklart att behöva ifrågasättas, och sånt som skulle anses helt absurt idag kommer att diskuteras seriöst. Se tex på just coronakrisen, få hade trott att lockdowns på detta sätt skulle vara genomförbara och accepterade innan krisen väl sköljde över oss. Därmed inte sagt att jag själv tycker att vi BÖR förbjuda alla bilar etc, jag menar bara att jag tror att vi kommer behöva ifrågasätta det västerländska levernet på ett helt annat sätt än vi gör nu (tyvärr).

I Sverige har vi ett betydligt högre carbon foot print (vad det nu heter på svenska) än både globala genomsnittet samt vad klimatet klarar av. Att då säga att vi inte behöver sänka våra utsläpp bara för att ett annat land med fler invånare släpper ut mer totalt, trots att utsläpp per person är en bråkdel av Sveriges, blir fel. Vi måste dra vårt strå till stacken. Ser vi dessutom till att vara en föregångare har vi bättre möjlighet att bygga en ny industri som kan tjäna pengar på omställningen, och på så sätt hålla uppe vår konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Att sänka hastighet på ICE tycker jag var en intressant idé faktiskt. Sen kan man alltid diskutera om just 80 är det bästa, och på vilka vägar, hur det påverkar trafiksäkerhet mm mm. Men konceptet är intressant eftersom det inte har en fördelningspolitisk bieffekt likt höjda skatter på fossila drivmedel. Att slå mot bekvämligheten och inte bara på plånboken helt enkelt.
Håller med dig till fullo.

Det kanske räcker med att man inför denna begränsning på motorvägar. Där är det lätt att köra om och det går redan en stor mängd lastbilar i högerfil som ICE kan köra karavan med. Tror faktiskt att den lilla inskränkningen kommer att vara tillräcklig för att ge en rejäl skjuts till omställningen.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Credde »

Bernando skrev:
Credde skrev:
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)
Den dagen vi börjar att hantera klimatkrisen som en kris likt coronakrisen kommer nog många av de saker vi tar för självklart att behöva ifrågasättas, och sånt som skulle anses helt absurt idag kommer att diskuteras seriöst. Se tex på just coronakrisen, få hade trott att lockdowns på detta sätt skulle vara genomförbara och accepterade innan krisen väl sköljde över oss. Därmed inte sagt att jag själv tycker att vi BÖR förbjuda alla bilar etc, jag menar bara att jag tror att vi kommer behöva ifrågasätta det västerländska levernet på ett helt annat sätt än vi gör nu (tyvärr).

I Sverige har vi ett betydligt högre carbon foot print (vad det nu heter på svenska) än både globala genomsnittet samt vad klimatet klarar av. Att då säga att vi inte behöver sänka våra utsläpp bara för att ett annat land med fler invånare släpper ut mer totalt, trots att utsläpp per person är en bråkdel av Sveriges, blir fel. Vi måste dra vårt strå till stacken. Ser vi dessutom till att vara en föregångare har vi bättre möjlighet att bygga en ny industri som kan tjäna pengar på omställningen, och på så sätt hålla uppe vår konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Att sänka hastighet på ICE tycker jag var en intressant idé faktiskt. Sen kan man alltid diskutera om just 80 är det bästa, och på vilka vägar, hur det påverkar trafiksäkerhet mm mm. Men konceptet är intressant eftersom det inte har en fördelningspolitisk bieffekt likt höjda skatter på fossila drivmedel. Att slå mot bekvämligheten och inte bara på plånboken helt enkelt.
https://www.statista.com/statistics/986 ... ountry-eu/

I 2017 (senaste EU statistik jag hittade) hade Sverige faktisk lägst CO2 utsläpp per capita i EU, vilket jag faktisk inte gissade på. Sen har Sverige ju även en hel del industri som släpper ut mängder med CO2.

Personligen tror jag utvecklingen med elbilar kommer gå så snabbt att ett sådant tilltal inte behövas tas, kommer ju skulle sättas ett antal kommissioner som ska räkna på det hela (kanske även irritationsmomenten när ICE bilar kör om i 82 km/t på motorvägen).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

Ni pratar om hastighetsgränser på motorväg som om det vore något som följs idag. Kör på 100-väg i stort sett dagligen och trafiken ligger i ca 120. Polisen koncentrerar sig på att kontrollera sträckor där det är 70 och nedåt.
Skulle faktiskt tro att ditt förslag skulle skapa motsättningar och få en grupp ännu mer negativt inställda till elbilar.
Man måste välja sina strider och den utsläppsminskning du får mellan 100 och 80 är ju förmodligen försumbar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:

https://www.statista.com/statistics/986 ... ountry-eu/

I 2017 (senaste EU statistik jag hittade) hade Sverige faktisk lägst CO2 utsläpp per capita i EU, vilket jag faktisk inte gissade på. Sen har Sverige ju även en hel del industri som släpper ut mängder med CO2.

Personligen tror jag utvecklingen med elbilar kommer gå så snabbt att ett sådant tilltal inte behövas tas, kommer ju skulle sättas ett antal kommissioner som ska räkna på det hela (kanske även irritationsmomenten när ICE bilar kör om i 82 km/t på motorvägen).
Stämmer inte längre enligt BPs Statistical Review of World Energy för 2019. Sverige utsläpp ökar och flertalet andra EU länder minskar sina utsläpp:

https://www.bp.com/en/global/corporate/ ... nergy.html

Som sagt så bryr sig dock inte miljön om utsläpp per capita. Dock har ju Sverige både ökat i befolkning och utsläpp per capita så totala utsläppen av CO2 har ökat de senaste åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Ni pratar om hastighetsgränser på motorväg som om det vore något som följs idag. Kör på 100-väg i stort sett dagligen och trafiken ligger i ca 120. Polisen koncentrerar sig på att kontrollera sträckor där det är 70 och nedåt.
Skulle faktiskt tro att ditt förslag skulle skapa motsättningar och få en grupp ännu mer negativt inställda till elbilar.
Man måste välja sina strider och den utsläppsminskning du får mellan 100 och 80 är ju förmodligen försumbar.
Precis så. Hastighetsbegränsningarna betraktas redan idag mer som rekommendationer, det är ytterst få som följer dem. Och ju lägre det är desto mindre bryr sig folk. Det är svårt för allmänheten att accpetera en hastighetsbegränsning till 80km/h på en väg som är byggd för motorvägshastighet. Ett bra exempel är E20 norr om Göteborg. Det är inte så länge sedan det diskuterades om hela sträckan skulle skyltas om till 110-120 för att man på det viset skulle klara sträckan Skara-Gbg på en timme. Vägen är bred och välutbyggd på stora delar av sträckan. Det hade säkert fungerat. Men det som hände istället var att man sänkte hastigheten till 80 största delen av sträckan. Och trots att jag brukar köra som en gubbe så får jag erkänna att det tar emot att krypa fram i 80 på en stor väg som E20. Det känns helt enkelt inte motiverat. Och naturligtvis är det inte en enda bil som kör 80. Man blir snarare omkörd hela tiden, även om man håller 100 istället för 80. Och inför kamerorna bromsar alla ner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av PerV »

Skall man rädda klimatet så måste man sluta blunda och börja prata om barnbegränsning globalt. Populationsökningen äter upp alla så kallade klimatåtgärder.
Alla klimatproblem/föroreningar mm är direkt proportionella mot populationen.
Att prata om köttskatt, sänka hastighet mm är nästan patetiskt.
Senast redigerad av PerV, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ni pratar om hastighetsgränser på motorväg som om det vore något som följs idag. Kör på 100-väg i stort sett dagligen och trafiken ligger i ca 120. Polisen koncentrerar sig på att kontrollera sträckor där det är 70 och nedåt.
Skulle faktiskt tro att ditt förslag skulle skapa motsättningar och få en grupp ännu mer negativt inställda till elbilar.
Man måste välja sina strider och den utsläppsminskning du får mellan 100 och 80 är ju förmodligen försumbar.
Precis så. Hastighetsbegränsningarna betraktas redan idag mer som rekommendationer, det är ytterst få som följer dem. Och ju lägre det är desto mindre bryr sig folk. Det är svårt för allmänheten att accpetera en hastighetsbegränsning till 80km/h på en väg som är byggd för motorvägshastighet. Ett bra exempel är E20 norr om Göteborg. Det är inte så länge sedan det diskuterades om hela sträckan skulle skyltas om till 110-120 för att man på det viset skulle klara sträckan Skara-Gbg på en timme. Vägen är bred och välutbyggd på stora delar av sträckan. Det hade säkert fungerat. Men det som hände istället var att man sänkte hastigheten till 80 största delen av sträckan. Och trots att jag brukar köra som en gubbe så får jag erkänna att det tar emot att krypa fram i 80 på en stor väg som E20. Det känns helt enkelt inte motiverat. Och naturligtvis är det inte en enda bil som kör 80. Man blir snarare omkörd hela tiden, även om man håller 100 istället för 80. Och inför kamerorna bromsar alla ner.
Inte ens polisen kör 100 på E45 när dom ska förflytta sig och nej, det är inte troligt att man är på utryckning när man ligger där och följer trafikrytmen. En gång var det en bil som ville köra fortare än oss andra utan att ha observerat den målade polisbilen i kön. När han körde om den i 130 ångrade han sig och svängde snabbt in framför polisen. Väl där upptäckte han väl att det gick i 120 och bromstestade konstaplarna. Då startade blåljusen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

PerV skrev:
Skall man rädda klimatet så måste man sluta blunda och börja prata om barnbegränsning globalt. Populationsökningen äter upp alla så kallade klimatåtgärder.
Alla klimatproblem/föroreningar mm är direkt proportionella mot populationen.
Att prata om köttskatt, sänka hastighet mm är nästan patetiskt.
Även om det visst finns en del indikationer på den stundande klimatkatastrof vet jag inte om det räcker för tvångsåtgärder. Eller tänker du på någon annan metod än tvångsaborter?
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av PerV »

Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Skall man rädda klimatet så måste man sluta blunda och börja prata om barnbegränsning globalt. Populationsökningen äter upp alla så kallade klimatåtgärder.
Alla klimatproblem/föroreningar mm är direkt proportionella mot populationen.
Att prata om köttskatt, sänka hastighet mm är nästan patetiskt.
Även om det visst finns en del indikationer på den stundande klimatkatastrof vet jag inte om det räcker för tvångsåtgärder. Eller tänker du på någon annan metod än tvångsaborter?
Det som har störst påverkan på klimatet är populationen.
Det finns två kranar att skruva på, tillflöde och utflöde.
Man kan inte ha ihjäl människor och då återstår bara en kran.
Ekonomiska incitament som barnbidrag eller barnskatt.
1 barn = bidrag
2 barn eller fler = skatt

Helt absurt att man får bidrag för många barn, samt att hela systemet (pension mm) är byggt för att vi måste bli fler. Pyramidspel utan dess like (vilket är olagligt).
Senast redigerad av PerV, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av mati »

PerV skrev:
Ekonomiska incitament som barnbidrag eller barnskatt.
1 barn = bidrag
2 barn eller fler = skatt

Helt absurt att man får bidrag för många barn, samt att hela systemet (pension mm) är byggt för att vi måste bli fler. Pyramidspel utan dess like (vilket är olagligt).
Jag håller med, men tyvärr är hela systemet uppbyggt på ständig tillväxt. Allt ska bli mer och växa hela tiden. Detta tänket är ju ganska nytt i mänsklighetens historia, det har inte funnits förr. Annars hade planeten och samhället kollapsat för länge sedan, nämligen den dagen när resurserna hade tagit slut. För mig är det mycket uppenbart att det här tänket kommer att leda dagens samhälle och ekonomier in i en återvändsgränd som vi inte kan ta oss ur. Konstigt nog verkar få vilja inse det. Alla problem som skapas på det här viset försöker man lösa med ännu mer tillväxt känns det som. Men jag är ingen ekonom och jag kanske inte begriper nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av PerV »

mati skrev:
Jag håller med, men tyvärr är hela systemet uppbyggt på ständig tillväxt. Allt ska bli mer och växa hela tiden. Detta tänket är ju ganska nytt i mänsklighetens historia, det har inte funnits förr. Annars hade planeten och samhället kollapsat för länge sedan, nämligen den dagen när resurserna hade tagit slut. För mig är det mycket uppenbart att det här tänket kommer att leda dagens samhälle och ekonomier in i en återvändsgränd som vi inte kan ta oss ur. Konstigt nog verkar få vilja inse det. Alla problem som skapas på det här viset försöker man lösa med ännu mer tillväxt känns det som. Men jag är ingen ekonom och jag kanske inte begriper nånting.
Du har nog fattat mer än de flesta.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

PerV skrev:
Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Skall man rädda klimatet så måste man sluta blunda och börja prata om barnbegränsning globalt. Populationsökningen äter upp alla så kallade klimatåtgärder.
Alla klimatproblem/föroreningar mm är direkt proportionella mot populationen.
Att prata om köttskatt, sänka hastighet mm är nästan patetiskt.
Även om det visst finns en del indikationer på den stundande klimatkatastrof vet jag inte om det räcker för tvångsåtgärder. Eller tänker du på någon annan metod än tvångsaborter?
Det som har störst påverkan på klimatet är populationen.
Det finns två kranar att skruva på, tillflöde och utflöde.
Man kan inte ha ihjäl människor och då återstår bara en kran.
Ekonomiska incitament som barnbidrag eller barnskatt.
1 barn = bidrag
2 barn eller fler = skatt

Helt absurt att man får bidrag för många barn, samt att hela systemet (pension mm) är byggt för att vi måste bli fler. Pyramidspel utan dess like (vilket är olagligt).
Jag har själv tre barn men minns inte att barnbidraget var ett bidragande orsak. Jag tror dessutom att vi har tillräckliga inkomster för att ha råd med denna barnskatten.
Att plånboken ska få bestämma i ännu högre utsträckning tycker jag är olyckligt.
När man hela tiden använder kostnader för oönskade aktiviteter får man ju också tänka på att det drabbar dom med svagast ekonomi hårdast.
Att ha vuxna barn när man blir gammal är dessutom en viktig avlastning för systemet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av martinot »

Beigler skrev:
Finns många analytiska och smarta personer här inne. Så jag tänkte höra vad ni tror om att förbjuda ICE fordon att köra mer än 80km/h?

Som jag ser det är det ett extremt kraftfullt sätt att driva på omställningen till eldrift.

Det minskar utsläppen omgående.
Det kostar inte samhället något.
Det kostar inte individen något.
Det är förhållandevis rättvist och påverkar inte så mycket i de korta vardagstransporterna.
Det finns redan fordon (lastbilar och bil med släp) som kör denna hastighet, så det borde inte störa trafiken.

Missar jag något?
Vet inte hur det påverkar de totala utsläppen. Är inte säker på att det skulle bli en förbättring.

Bättre tycker jag är förbjuda ICE, för både personfordon och yrkesfordon, inne i alla stadskärnorna. Skulle direkt förbättra luften och hälsan för alla människor i centrum (som är de som nu drabbas värst av detta).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Fredrik j skrev:
PerV skrev:
Skall man rädda klimatet så måste man sluta blunda och börja prata om barnbegränsning globalt. Populationsökningen äter upp alla så kallade klimatåtgärder.
Alla klimatproblem/föroreningar mm är direkt proportionella mot populationen.
Att prata om köttskatt, sänka hastighet mm är nästan patetiskt.
Även om det visst finns en del indikationer på den stundande klimatkatastrof vet jag inte om det räcker för tvångsåtgärder. Eller tänker du på någon annan metod än tvångsaborter?
Det som har störst påverkan på klimatet är populationen.
Det finns två kranar att skruva på, tillflöde och utflöde.
Man kan inte ha ihjäl människor och då återstår bara en kran.
Ekonomiska incitament som barnbidrag eller barnskatt.
1 barn = bidrag
2 barn eller fler = skatt

Helt absurt att man får bidrag för många barn, samt att hela systemet (pension mm) är byggt för att vi måste bli fler. Pyramidspel utan dess like (vilket är olagligt).
Jag har själv tre barn men minns inte att barnbidraget var ett bidragande orsak. Jag tror dessutom att vi har tillräckliga inkomster för att ha råd med denna barnskatten.
Att plånboken ska få bestämma i ännu högre utsträckning tycker jag är olyckligt.
När man hela tiden använder kostnader för oönskade aktiviteter får man ju också tänka på att det drabbar dom med svagast ekonomi hårdast.
Att ha vuxna barn när man blir gammal är dessutom en viktig avlastning för systemet.
Tror du har totalt fel. En ökande befolkning är ett globalt sett mycket värre problem. Många länder som ökar explosionsartat har just din attityd (ser barn som pensionsförsäkring och vårdförsäkring på ålderns höst).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Tror du har totalt fel. En ökande befolkning är ett globalt sett mycket värre problem. Många länder som ökar explosionsartat har just din attityd (ser barn som pensionsförsäkring och vårdförsäkring på ålderns höst).
Jag tror du missuppfattar vad det handlar om. Jag pratar inte om pengar och vård utan om livskvalitet.
En ålderdom i ensamhet utan en yngre generationen närvarande i mitt liv tycker jag känns skrämmande. Mer skrämmande än klimatförändringar faktiskt.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av PerV »

Du har fel, det handlar inte om en ålderdom i ensamhet, det handlar om klimatet.
Skriv svar