Max 80km/h för ICE

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

kontakten2

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av kontakten2 »

Kört för planeten? Wow låt höra mer
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av mati »

Beigler skrev:
Nej, verkligen inte ironiskt. Vi MÅSTE ta obekväma beslut om det inte skall vara kört för planeten. Vi kan istället dubbla priset på bensin, eller höja årsskatten, eller förbjuda flygresor, eller ...

Det är omöjligt att lösa problemen vi har utan att göra något som är obekvämt.

Jag pratar om Sverige, vad som funkar i Tyskland har jag ingen aning om.
Och du tror på allvar att ett obetydligt pytteland som Sverige kan rädda planeten genom att tvinga 98% av befolkningen att köra max 80? Det är naturligtvis absurt. Om, alltså OM, ett sådant förslag skulle få någon som helst positiv effekt så är det på global nivå. Eller åtminstone i hela EU.
Om du gör detta enbart i Sverige så är effekten lika med noll. Hastigheten har ju ändå gradvis sänkts mer och mer på svenska vägar. Här är det nu 80 på vägar där det var 110 för inte så hemskt länge sedan. Man säger att det ger ökad trafiksäkerhet, inte för miljön. Och folk skiter i det. Alla kör precis som tidigare. Och vid kamerorna släpper man lite på gasen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Beigler »

Jag citerar Rosling:
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”

Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av mati »

Beigler skrev:
Jag citerar Rosling:
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”

Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
Helt enig. Fast jag kan inte se att någon har förnekat klimatkrisens existens. Var nånstans ser du det?
Alla måste dra sitt strå i stacken, men det gör man inte genom åtgärder som saknar acceptans i befolkningen och som dessutom troligen inte har någon större effekt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Beigler skrev:
Nej, verkligen inte ironiskt. Vi MÅSTE ta obekväma beslut om det inte skall vara kört för planeten. Vi kan istället dubbla priset på bensin, eller höja årsskatten, eller förbjuda flygresor, eller ...

Det är omöjligt att lösa problemen vi har utan att göra något som är obekvämt.

Jag pratar om Sverige, vad som funkar i Tyskland har jag ingen aning om.
Och du tror på allvar att ett obetydligt pytteland som Sverige kan rädda planeten genom att tvinga 98% av befolkningen att köra max 80? Det är naturligtvis absurt. Om, alltså OM, ett sådant förslag skulle få någon som helst positiv effekt så är det på global nivå. Eller åtminstone i hela EU.
Om du gör detta enbart i Sverige så är effekten lika med noll. Hastigheten har ju ändå gradvis sänkts mer och mer på svenska vägar. Här är det nu 80 på vägar där det var 110 för inte så hemskt länge sedan. Man säger att det ger ökad trafiksäkerhet, inte för miljön. Och folk skiter i det. Alla kör precis som tidigare. Och vid kamerorna släpper man lite på gasen.
Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.

Jag vet inte om just 80 är rätt. Men avgasbilar bör definitivt begränsas, särskilt i tätorter där folk tvingas andas in skiten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Svenssons »

Beigler skrev:
Jag citerar Rosling:
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”

Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
Tror att det mer är vägen till lägre utsläpp som är det som måste argumenteras kring. Parisavtalet är inte en lösning på Kinas övervikt... Kina behöver inte börja minska CO2-utsläppen förrän 2030 enligt Paris-avtalet. Minskning i Sverige äts up flera gånger om av Kina. Skulle Sverige helt stoppa samtliga CO2-utsläpp så dröjer det inte många dagar innan Kina har ökat lika mycket som hela Sveriges minskning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Jag vet inte om just 80 är rätt. Men avgasbilar bör definitivt begränsas, särskilt i tätorter där folk tvingas andas in skiten.
Det är väl bättre om dom får köra i 160km/h så att dom inte smutsar ner luften så länge?! ;)

Skämt åsido, med dagens turbo-motorer så killgissar jag att dom är som effektivast runt 110-120km/h.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av bylund »

Så vi behöver inte göra någonting för att Kina är så stort? Då kanske inte Shanghai heller behöver göra något, för resten av Kina är så stort? Om vi bara delar in världen i tillräckligt små bitar är det ingen idé att någon gör någonting?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Så du tror inte det haft någon påverkan?
Jag kan lova att Norge används som exempel bland politiker och makthavare. De visar att det går att göra, och fort dessutom. Resultaten i andra länder är förstås inte lika dramatiska, men utan Norge hade det gått ännu långsammare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Så du tror inte det haft någon påverkan?
Jag kan lova att Norge används som exempel bland politiker och makthavare. De visar att det går att göra, och fort dessutom. Resultaten i andra länder är förstås inte lika dramatiska, men utan Norge hade det gått ännu långsammare.
Ja ”vi” här i Sverige gör det ju i olika sammanhang tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Så vi behöver inte göra någonting för att Kina är så stort? Då kanske inte Shanghai heller behöver göra något, för resten av Kina är så stort? Om vi bara delar in världen i tillräckligt små bitar är det ingen idé att någon gör någonting?
Det som sker nu är att tillverkning flyttas från t.ex. Sverige till Kina och så minskar Sveriges utsläpp och både Sverige och Kina uppfyller Paris-avtalet. Det enda som kommer i kläm är miljön och i längden klimatet...

Förutom importskatt borde det ligga utsläppskostnader på det som importeras. Enligt mig minskar inte Sveriges utsläpp bara för att vi importerar saker istället för att producera det inom landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Credde »

Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)

Åt mer seriösa sidan bör man kanske titta mer på att få lastbilarna över på järnvägen (som t.ex i Schweiz) men det kräver en hel del och även att man kanske måste acceptera lite längre leveranstid på vissa varor.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av LarsL »

Självklart har insatserna i Kalifornien och Norge stor effekt på hur snabbt omställningen till elbilar har gått. Utan insatserna i dessa delar av världen hade Tesla förmodligen inte överlevt tex.

Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Beigler »

LarsL skrev:
Självklart har insatserna i Kalifornien och Norge stor effekt på hur snabbt omställningen till elbilar har gått. Utan insatserna i dessa delar av världen hade Tesla förmodligen inte överlevt tex.

Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Jag drar lite samma slutsats som du. Att begränsa hastigheten svider hos folk. Alltså uppnår det effekt. Tack för att ni bekräftade att min idé var ganska bra.

Ja när jag tänker på det och någon (tidigare inlägg) säger att vi borde förbjuda flygplan så är det nog en ganska bra idé det med. Åtminstone på korta sträckor som kan göras på annat sätt med förhållandevis rimlig tidsåtgång. Stockholm-Gbg tex.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Mickep »

Om man ser det så här; de med släp får inte köra fortande än .... Av praktiska anledningar. (Vissar far fortare ändå.). Men det är kanske 1-2 ekipage när man åker. För att inte tala om epa traktorer, men de är ytterst få.
Skulle det bli problem om vissa hade olika hastigheter tillåtna? om 90% har en hastighet men 10% en annan. Det skulle inte kännas traffiksäkert. 30 km som vissa menar att det skulle bli skillnad är förlora körkortsskillnad. Skall polisen hålla koll? Tror mera på att begränsningarna (om de bygger på miljö) skall vara i tätbegyggt område där man vill minska trafiken, inte på motorvägarna.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Jag vet inte om just 80 är rätt. Men avgasbilar bör definitivt begränsas, särskilt i tätorter där folk tvingas andas in skiten.
Lägre hastighet i städer kan ju också få effekten att mer bränsle förbränns inom stadsgränsen. Värst är ju bilköer med bilar på tomgång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av bylund »

Tomgång drar väl knappt något alls, under en liter per timme för en diesel. Det är nog mest den ojämna hastigheten som drar upp förbrukningen i stadstrafik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Bernando »

Credde skrev:
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)
Den dagen vi börjar att hantera klimatkrisen som en kris likt coronakrisen kommer nog många av de saker vi tar för självklart att behöva ifrågasättas, och sånt som skulle anses helt absurt idag kommer att diskuteras seriöst. Se tex på just coronakrisen, få hade trott att lockdowns på detta sätt skulle vara genomförbara och accepterade innan krisen väl sköljde över oss. Därmed inte sagt att jag själv tycker att vi BÖR förbjuda alla bilar etc, jag menar bara att jag tror att vi kommer behöva ifrågasätta det västerländska levernet på ett helt annat sätt än vi gör nu (tyvärr).

I Sverige har vi ett betydligt högre carbon foot print (vad det nu heter på svenska) än både globala genomsnittet samt vad klimatet klarar av. Att då säga att vi inte behöver sänka våra utsläpp bara för att ett annat land med fler invånare släpper ut mer totalt, trots att utsläpp per person är en bråkdel av Sveriges, blir fel. Vi måste dra vårt strå till stacken. Ser vi dessutom till att vara en föregångare har vi bättre möjlighet att bygga en ny industri som kan tjäna pengar på omställningen, och på så sätt hålla uppe vår konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Att sänka hastighet på ICE tycker jag var en intressant idé faktiskt. Sen kan man alltid diskutera om just 80 är det bästa, och på vilka vägar, hur det påverkar trafiksäkerhet mm mm. Men konceptet är intressant eftersom det inte har en fördelningspolitisk bieffekt likt höjda skatter på fossila drivmedel. Att slå mot bekvämligheten och inte bara på plånboken helt enkelt.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Beigler »

Bernando skrev:
Credde skrev:
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)
Den dagen vi börjar att hantera klimatkrisen som en kris likt coronakrisen kommer nog många av de saker vi tar för självklart att behöva ifrågasättas, och sånt som skulle anses helt absurt idag kommer att diskuteras seriöst. Se tex på just coronakrisen, få hade trott att lockdowns på detta sätt skulle vara genomförbara och accepterade innan krisen väl sköljde över oss. Därmed inte sagt att jag själv tycker att vi BÖR förbjuda alla bilar etc, jag menar bara att jag tror att vi kommer behöva ifrågasätta det västerländska levernet på ett helt annat sätt än vi gör nu (tyvärr).

I Sverige har vi ett betydligt högre carbon foot print (vad det nu heter på svenska) än både globala genomsnittet samt vad klimatet klarar av. Att då säga att vi inte behöver sänka våra utsläpp bara för att ett annat land med fler invånare släpper ut mer totalt, trots att utsläpp per person är en bråkdel av Sveriges, blir fel. Vi måste dra vårt strå till stacken. Ser vi dessutom till att vara en föregångare har vi bättre möjlighet att bygga en ny industri som kan tjäna pengar på omställningen, och på så sätt hålla uppe vår konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Att sänka hastighet på ICE tycker jag var en intressant idé faktiskt. Sen kan man alltid diskutera om just 80 är det bästa, och på vilka vägar, hur det påverkar trafiksäkerhet mm mm. Men konceptet är intressant eftersom det inte har en fördelningspolitisk bieffekt likt höjda skatter på fossila drivmedel. Att slå mot bekvämligheten och inte bara på plånboken helt enkelt.
Håller med dig till fullo.

Det kanske räcker med att man inför denna begränsning på motorvägar. Där är det lätt att köra om och det går redan en stor mängd lastbilar i högerfil som ICE kan köra karavan med. Tror faktiskt att den lilla inskränkningen kommer att vara tillräcklig för att ge en rejäl skjuts till omställningen.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Credde »

Bernando skrev:
Credde skrev:
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands ;)
Den dagen vi börjar att hantera klimatkrisen som en kris likt coronakrisen kommer nog många av de saker vi tar för självklart att behöva ifrågasättas, och sånt som skulle anses helt absurt idag kommer att diskuteras seriöst. Se tex på just coronakrisen, få hade trott att lockdowns på detta sätt skulle vara genomförbara och accepterade innan krisen väl sköljde över oss. Därmed inte sagt att jag själv tycker att vi BÖR förbjuda alla bilar etc, jag menar bara att jag tror att vi kommer behöva ifrågasätta det västerländska levernet på ett helt annat sätt än vi gör nu (tyvärr).

I Sverige har vi ett betydligt högre carbon foot print (vad det nu heter på svenska) än både globala genomsnittet samt vad klimatet klarar av. Att då säga att vi inte behöver sänka våra utsläpp bara för att ett annat land med fler invånare släpper ut mer totalt, trots att utsläpp per person är en bråkdel av Sveriges, blir fel. Vi måste dra vårt strå till stacken. Ser vi dessutom till att vara en föregångare har vi bättre möjlighet att bygga en ny industri som kan tjäna pengar på omställningen, och på så sätt hålla uppe vår konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.

Att sänka hastighet på ICE tycker jag var en intressant idé faktiskt. Sen kan man alltid diskutera om just 80 är det bästa, och på vilka vägar, hur det påverkar trafiksäkerhet mm mm. Men konceptet är intressant eftersom det inte har en fördelningspolitisk bieffekt likt höjda skatter på fossila drivmedel. Att slå mot bekvämligheten och inte bara på plånboken helt enkelt.
https://www.statista.com/statistics/986 ... ountry-eu/

I 2017 (senaste EU statistik jag hittade) hade Sverige faktisk lägst CO2 utsläpp per capita i EU, vilket jag faktisk inte gissade på. Sen har Sverige ju även en hel del industri som släpper ut mängder med CO2.

Personligen tror jag utvecklingen med elbilar kommer gå så snabbt att ett sådant tilltal inte behövas tas, kommer ju skulle sättas ett antal kommissioner som ska räkna på det hela (kanske även irritationsmomenten när ICE bilar kör om i 82 km/t på motorvägen).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Fredrik j »

Ni pratar om hastighetsgränser på motorväg som om det vore något som följs idag. Kör på 100-väg i stort sett dagligen och trafiken ligger i ca 120. Polisen koncentrerar sig på att kontrollera sträckor där det är 70 och nedåt.
Skulle faktiskt tro att ditt förslag skulle skapa motsättningar och få en grupp ännu mer negativt inställda till elbilar.
Man måste välja sina strider och den utsläppsminskning du får mellan 100 och 80 är ju förmodligen försumbar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:

https://www.statista.com/statistics/986 ... ountry-eu/

I 2017 (senaste EU statistik jag hittade) hade Sverige faktisk lägst CO2 utsläpp per capita i EU, vilket jag faktisk inte gissade på. Sen har Sverige ju även en hel del industri som släpper ut mängder med CO2.

Personligen tror jag utvecklingen med elbilar kommer gå så snabbt att ett sådant tilltal inte behövas tas, kommer ju skulle sättas ett antal kommissioner som ska räkna på det hela (kanske även irritationsmomenten när ICE bilar kör om i 82 km/t på motorvägen).
Stämmer inte längre enligt BPs Statistical Review of World Energy för 2019. Sverige utsläpp ökar och flertalet andra EU länder minskar sina utsläpp:

https://www.bp.com/en/global/corporate/ ... nergy.html

Som sagt så bryr sig dock inte miljön om utsläpp per capita. Dock har ju Sverige både ökat i befolkning och utsläpp per capita så totala utsläppen av CO2 har ökat de senaste åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Ni pratar om hastighetsgränser på motorväg som om det vore något som följs idag. Kör på 100-väg i stort sett dagligen och trafiken ligger i ca 120. Polisen koncentrerar sig på att kontrollera sträckor där det är 70 och nedåt.
Skulle faktiskt tro att ditt förslag skulle skapa motsättningar och få en grupp ännu mer negativt inställda till elbilar.
Man måste välja sina strider och den utsläppsminskning du får mellan 100 och 80 är ju förmodligen försumbar.
Precis så. Hastighetsbegränsningarna betraktas redan idag mer som rekommendationer, det är ytterst få som följer dem. Och ju lägre det är desto mindre bryr sig folk. Det är svårt för allmänheten att accpetera en hastighetsbegränsning till 80km/h på en väg som är byggd för motorvägshastighet. Ett bra exempel är E20 norr om Göteborg. Det är inte så länge sedan det diskuterades om hela sträckan skulle skyltas om till 110-120 för att man på det viset skulle klara sträckan Skara-Gbg på en timme. Vägen är bred och välutbyggd på stora delar av sträckan. Det hade säkert fungerat. Men det som hände istället var att man sänkte hastigheten till 80 största delen av sträckan. Och trots att jag brukar köra som en gubbe så får jag erkänna att det tar emot att krypa fram i 80 på en stor väg som E20. Det känns helt enkelt inte motiverat. Och naturligtvis är det inte en enda bil som kör 80. Man blir snarare omkörd hela tiden, även om man håller 100 istället för 80. Och inför kamerorna bromsar alla ner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Max 80km/h för ICE

Inlägg av PerV »

Skall man rädda klimatet så måste man sluta blunda och börja prata om barnbegränsning globalt. Populationsökningen äter upp alla så kallade klimatåtgärder.
Alla klimatproblem/föroreningar mm är direkt proportionella mot populationen.
Att prata om köttskatt, sänka hastighet mm är nästan patetiskt.
Senast redigerad av PerV, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar