Elkostnad hemma

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Vilket elavtal är ”bäst”?
Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.

Jag tycker Tibber är bäst då jag betalar spotpris utan påslag. Tibber lever sedan på månadsavgiften, fair.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Många hävdar ju att dom har kostnader på runt 30-40öre/kWh speciellt Tibber anslutna anser sig ju ladda billigt.

Men hur ser verkligheten ut ? Jag har beställt elbil men satt ikväll och tittade på elräkningen.

Tar jag slutsumman på fakturan som innehåller näthandel samt nätkostnad så blir min kostnad 2 kr/kWh.

Då har jag elhandel på 38 öre/kWh men sen tillkommer skatt,överföring,moms osv samt två årsavgifter.


Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Vilket elavtal är ”bäst”?
Man kan räkna på massor av sätt, men jag brukar räkna på den totala rörliga kostnaden, men inte bokföra om fasta kostnader (då de inte för mig påverkar varken ägandet av elbil, och framför allt inte den rörliga drivmedelskostnaden). Dvs jag räknar på rörligt elpris, rörlig nätavgift, och moms.

Har tidigare hamnat på ca 1,50 / kWh, men har nyss bytt till Tibber, så skall se om jag kan hamna neråt 1,10 eller liknande (vågar inte ta ut för mycket i förskott).

Skaffar du en väggbox från Tibber så kan de styras till att ladda när det är som billigast på dygnet. Har en Tesla WC sedan tidigare, men nu köpt en Easee laddbox från Tibber som jag skall få uppmonterad av elektriker i slutet på månaden. Går även att styra mjukvarumässigt till Teslakontot, men är inte så förtjust att koppla ihop det så. Blir även en fördel att jag får en märkesoberoende laddlösning som kan ladda vilken Typ 2 elbil som helst med lägsta dygnspris tack vare Easee-boxen och kopplingen till Tibber-elavtalet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Vilket elavtal är ”bäst”?
Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.
Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av d3marcus »

0:88/kWh exklusive avgiften för säkring. Kör Kundkraft med Nordic Energy som operatör i år. Bor i Göteborg.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av heldiggrisen »

Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av dhogborg »

heldiggrisen skrev:
Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
I diagrammet längst ner här kan du se hur min fördelning är: https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphs

Just nu kör jag väldigt lite pga föräldraledighet, så skillnaden kan vara mycket större än så.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av heldiggrisen »

dhogborg skrev:
heldiggrisen skrev:
Har någon siffror för hur övergången till timdebitering påverkar?
Hur många mil/kWh laddning om natten vs totalförbrukning el.
Jag använder ungefär 4000kWh och räknat med att ladda för det samma.
Säljer ungefär 3000kWh solel.
I diagrammet längst ner här kan du se hur min fördelning är: https://offpeak.se/snaps/pdguMjpMbdCsWg06Fykt/graphs

Just nu kör jag väldigt lite pga föräldraledighet, så skillnaden kan vara mycket större än så.
Snyggt.
Tråkigt att man måste ta steget över till timdebitering innan man får se sin egen besparing (eller ökat pris om man har ”fel” förbrukningsmönster).
Ska prata med Eon, kanske de kan få fram några siffror åt mig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Vilket elavtal är ”bäst”?
Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.
Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.
Precis man måste välja om man ska jämföra. Tar jag med fasta abonnemangskostnaden så har jag ju faktiskt fått lite billigare uppvärmning när jag skaffade elbil.

Det mest korrekta är att räkna med det rörliga elpriset plus skatter och överföring, alltså 0,98kr/kWh för mig sedan 1år tillbaka. Skulle jag räkna TCO så borde så klart alla kostnader tas med i beräkningen men det är ju en annan historia.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av dhogborg »

heldiggrisen skrev:
Snyggt.
Tråkigt att man måste ta steget över till timdebitering innan man får se sin egen besparing (eller ökat pris om man har ”fel” förbrukningsmönster).
Ska prata med Eon, kanske de kan få fram några siffror åt mig?
Der är pga Tibbers api, de gav mig möjlighet att bygga en app inte bara till mig själv utan som alla kan logga in på med sitt tibberkonto.

Om någon annan leverantör erbjuder snarlika funktioner så kan jag utöka appen och lägga till fler datakällor.

Men det är ingen bindning på abonnemanget så det är hyfsat riskfritt att testa. Vågar påstå att de flesta som har planerbar konsumtion sparar pengar, eftersom all el köps per timme någonstans. Om man inte har individuell mätning per timme har man kollektiv mätning per timme, och kan därmed bli bestraffad (kostnadsmässigt) för andras dåliga vanor :)

Om du testar Tibber tack vare mitt arbete med offpeak.se så får du gärna ange min värvningskod vid registrering. ;) så får vi båda 500 kr att handla prylar för. https://invite.tibber.com/647bcfa
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av PontusT »

Från 2020-01-01 är energiskatten på el 35,3 öre/kWh exl. moms, vilket blir 44 öre inkl moms.
Min avgift för elöverföring från nätägaren är 31,25 öre/kWh inkl moms vilket ger 75 öre/kWh som inte går att komma ifrån.
Sen Tibber på det som tar ca 5-30 öre/kWh inkl moms på natten vilket ger totala kostnaden ca 80-110 öre/kWh.
Abbonemangsavgifter blir som tidigare påpekat märkligt att lägga på elbilen då du antagligen skulle ha kvar el som tjänst även om du säljer bilen.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av holden »

Rörigt det här med el, vi har elnätkostnader till Eon och rörligt elpris hos Vattenfall så kollade lite på Vattenfalls sajt. Det jag konstaterar är att själva grundpriset varierar enormt, i juni kostade det t.ex. 12 öre medan det nu kostar 38 öre. Den stora frågan är om vårt hushåll som enligt prognos (innan elbilen) gör av med ca 18000 kWh/år kommer att tjäna på att gå över till Tibber, bilen kommer nästan uteslutande att laddas hemma över natten och köras ca 7 mil vardagar (med undantag för någon långresa då och då)?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av heldiggrisen »

holden skrev:
Rörigt det här med el, vi har elnätkostnader till Eon och rörligt elpris hos Vattenfall så kollade lite på Vattenfalls sajt. Det jag konstaterar är att själva grundpriset varierar enormt, i juni kostade det t.ex. 12 öre medan det nu kostar 38 öre. Den stora frågan är om vårt hushåll som enligt prognos (innan elbilen) gör av med ca 18000 kWh/år kommer att tjäna på att gå över till Tibber, bilen kommer nästan uteslutande att laddas hemma över natten och köras ca 7 mil vardagar (med undantag för någon långresa då och då)?
Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av holden »

heldiggrisen skrev:
holden skrev:
Rörigt det här med el, vi har elnätkostnader till Eon och rörligt elpris hos Vattenfall så kollade lite på Vattenfalls sajt. Det jag konstaterar är att själva grundpriset varierar enormt, i juni kostade det t.ex. 12 öre medan det nu kostar 38 öre. Den stora frågan är om vårt hushåll som enligt prognos (innan elbilen) gör av med ca 18000 kWh/år kommer att tjäna på att gå över till Tibber, bilen kommer nästan uteslutande att laddas hemma över natten och köras ca 7 mil vardagar (med undantag för någon långresa då och då)?
Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
Anade nästan det, har inga andra storförbrukande prylar som kan flyttas till lågpristid. Tack för svar.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av markuswesterberg »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
Ni som laddar för 30-40öre, hur kommer ni ifrån nätägarens påslag på varje kWh?

Vilket elavtal är ”bäst”?
Ska man jämföra priser så är ju kostnaden för den delen som du kan påverka mest intressant. Jämförelse siter som Elskling tar ju inte med dina fasta kostnader eller ditt årliga abonnemang. Att säga att jag betalar 28 öre/kWh för elen är alltså inte direkt fel m jag ska jämföra elbolag. Men ska jag räkna energikostnad per mil för bilen så bör jag ju ha med överförningen och då hamnar jag på 0,98 kr/kWh. Om jag vill se min fulla kostnad inklusive hela huset så ska den fasta kostnaden slås ut på all min förbrukning och då hamnar jag på 1,23 kr/kWh.
Jag tycker inte man ska ta med den fasta kostnaden för abonnemanget i kostnaden för att ladda elbilen. Det är kostnader man har oavsett om man kör elbil eller inte. Om man nu ändå envisas med att inkludera kostnaden för abonnemanget i milkostnaden för bilen så bör man även ta i beaktande att det blir billigare att rosta bröd och köra torktumlaren när man skaffar elbil, då en stor del av abonnemangskostnaden överförs till att ladda bilen.
Ja men det är ju en stor glädje för mig att tänka att min rostade macka med smör och honung på fortfarande är lika god men nu även liiiiite billigare bara för att jag kör elbil :D

(Har enbart sagt att det blir lite ENKLARE för folk att räkna så. Inte att det är rätt eller fel. Men jag accepterar att de flesta verkar anse att det är FEL :))
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av dhogborg »

holden skrev:
heldiggrisen skrev:
Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
Anade nästan det, har inga andra storförbrukande prylar som kan flyttas till lågpristid. Tack för svar.
Fast detta är vad många missar med timdebitering. Minsta lilla man kan lägga planerbar konsumtion på natten så spar man pengar, och elbil är en stor planerbar konsument. Effekten är nämligen inte bara att det du laddar blir billigare, du undviker också att din icke-planerbara konsumtion blir dyrare*.


* Kom ihåg att all el köps per timme, och om du inte har individuell mätning anses du har konsumerat som snittet, vilket ofta är som mest på de dyra timmarna.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av holden »

dhogborg skrev:
holden skrev:
heldiggrisen skrev:
Har du andra storförbrukare du kan styra till natten?
Din laddning med bilen kommer uppskattningsvis vara 7milx2kWhx10%laddförlustx260 dagar=4000kWh + långkörningar, tveksamt om "gratis" laddning om natten ger så mycket eftersom du får dyrare el på resterande 18000 (om stor del av den inte kan flyttas till "lågpristid")
Anade nästan det, har inga andra storförbrukande prylar som kan flyttas till lågpristid. Tack för svar.
Fast detta är vad många missar med timdebitering. Minsta lilla man kan lägga planerbar konsumtion på natten så spar man pengar, och elbil är en stor planerbar konsument. Effekten är nämligen inte bara att det du laddar blir billigare, du undviker också att din icke-planerbara konsumtion blir dyrare*.


* Kom ihåg att all el köps per timme, och om du inte har individuell mätning anses du har konsumerat som snittet, vilket ofta är som mest på de dyra timmarna.
Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av dhogborg »

holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Tack för infon.

Eftersom elbilen enligt ditt körmönster sannolikt kommer öka din konsumtion med 20-30% så är mitt råd, baserat på den information du ger här, att ladda på natten och använda timdebitering. Det kommer med stor sannolikhet ge en besparing jämfört med debitering enligt områdesprofil.

Om det efter några månader visar sig att du inte spar pengar så är det bara att byta elavtal. :)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av holden »

dhogborg skrev:
holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Tack för infon.

Eftersom elbilen enligt ditt körmönster sannolikt kommer öka din konsumtion med 20-30% så är mitt råd, baserat på den information du ger här, att ladda på natten och använda timdebitering. Det kommer med stor sannolikhet ge en besparing jämfört med debitering enligt områdesprofil.

Om det efter några månader visar sig att du inte spar pengar så är det bara att byta elavtal. :)
Ok! Eftersom jag har fått två diametralt motsatta svar så är jag tillbaks på ruta ett, men tack ändå.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

holden skrev:
dhogborg skrev:
holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Tack för infon.

Eftersom elbilen enligt ditt körmönster sannolikt kommer öka din konsumtion med 20-30% så är mitt råd, baserat på den information du ger här, att ladda på natten och använda timdebitering. Det kommer med stor sannolikhet ge en besparing jämfört med debitering enligt områdesprofil.

Om det efter några månader visar sig att du inte spar pengar så är det bara att byta elavtal. :)
Ok! Eftersom jag har fått två diametralt motsatta svar så är jag tillbaks på ruta ett, men tack ändå.
Har varit i samma situation som dig. Hade "normalt" elavtal hos Fortum (dyrt), och kikade på olika möjligheter som Tesla/elbilsägare.

Började nu med att testa Tibber (ingen anslutningskostnad, och inte heller någon bindningstid) och timdebitering. Skall köra några månader och helt enkelt se vad jag hamnar på. Är jag inte nöjd så byter jag till annat avtal (typ Skellefteåkraft och deras Teslaavtal, som också verkar bra). Skall bli spännande att se hur timdebiteringen fungerar och slår ut!

Så starta med tex. Tibber utan bindningstid, och se vad det ger. Enkelt att byta till annat avtal om man inte är nöjd. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av ChristerSjo »

holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Jag har en luft-vatten värmepump från Mitsubishi som värme huset och varmvattnet. Huset måste ju hela få tiden få värmas så att det är behaglig temperatur. Men varmvattnet kan jag värma på natten med billig el.

Jag har Tibber och en Tesla WC som laddare. Fördelen med Tibber är att timdebiteringen är känd ett dygn i förväga och då kan man göra följande.

Med en "Smart hemma kontroller" som i mitt fall är en Homey styr jag att varmvattnet värms på natten då det finns en App till Homey så det går att styra min värmepump.

Likaså finns det en App till Tesla som jag styr att den skall ladda när det är billigt på natten.

Frugans Zoe som inte har samma appstöd (milt uttryckt), har vi den inställd på att den skall ladda från kl 1 på natten och i 3 timmar och i 9 fall av 10 är det (bland) de lägsta timpriserna under denna period.

Vad gäller elkostnad kan vi aldrig räkna bort överföringsavgiften och elskatten som båda är rörliga dessa är i mitt fall 77 öre/kW inkl moms.

Solel kommer aldrig att bli gratis då alternativintäkten är att sälja den för timpris exklusive moms plus skattesubvention på 60 öre/kW. EDIT + att jag får 8 öre av Vattenfall som äger nätet i "nätnytta".
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av halper »

holden skrev:
Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
[*] Bergvärme: innan jag installerade styrning för att ta hänsyn till timpriset så ställde jag in den på att parallellförskjuta kurvan med några grader neråt 20–22 och uppåt 04–06. Det är oftast 22 som priset dyker och vid 06 som det sticker uppåt igen. Vi har dessutom tidstariff på elnätet, så det blir stora skillnader.
[*] Kylar och frysar går dygnet runt, det kan vi vara överens om :) Man skulle nog kunna stänga av kylen en eller två timmar, typ 20–22, för då brukar vi inte vara där och kika ändå. Kanske en enkel timer kan betala sig. Vår kyl är gammal och enkel nog att det nog inte är några problem att bara bryta strömmen, men det fungerar förstås sämre om kylen precis då måste ladda ner de senaste virusen för att kunna kör DoS-attacker.
[*] Vi har inget gästhus, men jag tänker mig att styrning av värme i bostadshus kan göras enligt ovan (som för bergvärme).
[*] Diskmaskin kör vi oftast en om dagen, och då kör vi den över natten. Rutinen är att ställa den så den är klar 06 (se ovan) och den som först vaknar (om det inte är jag är det dottern som väcker mig med: "pappa! klockan är noll, fem, två prickar, fyra och sju") öppnar luckan. I dessa tider jobbar vi båda hemifrån så den som gör morgonkaffet kan ställa in disken.
[*] Tvättmaskinen körs likadant, eller så blir det lite fler maskiner på helgen (som generellt har betydligt lägre elhandelspriser och dessutom är lågtarifftid på elnätet).
[*] Spisen och ugnen går förstås när de går. Vi lagar mat när det passar. Det gör ju alla andra också, och så länge man inte lagar mer mat än snittet under de dyra timmarna så kostar ju timpris inte mer än månadspris.
[*] Bastu har vi ingen, men hade vi haft tänker jag mig att den kanske varit igång mer på helger. Då är elen generellt sett billigare.

Vi försöker styra förbrukningen till låglasttider, mest för att vi tror att det kommer att bli betydligt större variation på elpriset i framtiden med moderna intermittenta energislag. Nätbolagen verkar vilja gå över till effekttariffer, där det ofta är "fritt fram" under natten, så det är en annan anledning till att vänja sig vid det. Naturligtvis kommer det nog också stöd i form av teknik: en batteribank på bara ett par kWh kan hjälpa till att platta till effektspikar för att undvika dyr effekttariff, men det blir förstås svårt när man drar igång bastu, spis, ugn, torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn, vattenkokare, billaddningen och svetsen samtidigt som bergvärmen tuffar på för fullt en kall februaridag :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Jag har en luft-vatten värmepump från Mitsubishi som värme huset och varmvattnet. Huset måste ju hela få tiden få värmas så att det är behaglig temperatur. Men varmvattnet kan jag värma på natten med billig el.

Jag har Tibber och en Tesla WC som laddare. Fördelen med Tibber är att timdebiteringen är känd ett dygn i förväga och då kan man göra följande.

Med en "Smart hemma kontroller" som i mitt fall är en Homey styr jag att varmvattnet värms på natten då det finns en App till Homey så det går att styra min värmepump.

Likaså finns det en App till Tesla som jag styr att den skall ladda när det är billigt på natten.

Frugans Zoe som inte har samma appstöd (milt uttryckt), har vi den inställd på att den skall ladda från kl 1 på natten och i 3 timmar och i 9 fall av 10 är det (bland) de lägsta timpriserna under denna period.

Vad gäller elkostnad kan vi aldrig räkna bort överföringsavgiften och elskatten som båda är rörliga dessa är i mitt fall 77 öre/kW inkl moms.

Solel kommer aldrig att bli gratis då alternativintäkten är att sälja den för timpris exklusive moms plus skattesubvention på 60 öre/kW. EDIT + att jag får 8 öre av Vattenfall som äger nätet i "nätnytta".
Tycker det låter som en riktigt bra "setup" för att utnyttja lågpris/gratistimmar hos Tibber, och tycker att du dessutom räknar vettigt och korrekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
di99pejo
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 feb 2021 12:04

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av di99pejo »

Dags för mig att byta elavtal, tänker att jag skall välja något bra som passar laddning av en Tesla hemma:
Någon som gjort en kalkyl på dessa två för att förstå vem som egentligen bör bli billigast?
Något annat bra alternativ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

di99pejo skrev:
Dags för mig att byta elavtal, tänker att jag skall välja något bra som passar laddning av en Tesla hemma:
Någon som gjort en kalkyl på dessa två för att förstå vem som egentligen bör bli billigast?
Något annat bra alternativ?
Var dessa två som jag själv valde mellan. Däremot är det svårt att räkna på kalkylen i förhand när det gäller rörligt pris, då man aldrig vet vad det hamnar på. Den ovanligt kalla och långa vintern har gjort det lite dyrare med Tibber än vad jag själv räknande med (jämfört med förra och förrförra vintern som jag hade som referens).

Men ta vilket som. Att jag valde Tibber var, och jag vet att det låter konstigt, var inte enbart för pris, men för att jag ville testa modellen och tekniken. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
holden skrev:
dhogborg skrev:
holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Tack för infon.

Eftersom elbilen enligt ditt körmönster sannolikt kommer öka din konsumtion med 20-30% så är mitt råd, baserat på den information du ger här, att ladda på natten och använda timdebitering. Det kommer med stor sannolikhet ge en besparing jämfört med debitering enligt områdesprofil.

Om det efter några månader visar sig att du inte spar pengar så är det bara att byta elavtal. :)
Ok! Eftersom jag har fått två diametralt motsatta svar så är jag tillbaks på ruta ett, men tack ändå.
Har varit i samma situation som dig. Hade "normalt" elavtal hos Fortum (dyrt), och kikade på olika möjligheter som Tesla/elbilsägare.

Började nu med att testa Tibber (ingen anslutningskostnad, och inte heller någon bindningstid) och timdebitering. Skall köra några månader och helt enkelt se vad jag hamnar på. Är jag inte nöjd så byter jag till annat avtal (typ Skellefteåkraft och deras Teslaavtal, som också verkar bra). Skall bli spännande att se hur timdebiteringen fungerar och slår ut!

Så starta med tex. Tibber utan bindningstid, och se vad det ger. Enkelt att byta till annat avtal om man inte är nöjd. :)

Nååå Martinot: hur har det lönat sig med Tibber?! Jag kollar i appen och förfäras över de höga timpriserna på dagen och kvällen!
Skriv svar