Elkostnad hemma

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Nä jag är inget riktmärke men har nu skrivit upp mig för Tibber. Men det tar en faslig tid för dem att ändra bolag och koppla upp. Jag ska testa det ett tag. Men är ju riktigt dyrt på dagen och billigt på natten men det enda jag kan utnyttja på natten är elbilsladdning vilket inte kommer att spara så mkt pga kollektivtrafikspendling.

Enligt Tibber så är den dyraste elen nu i juli, inte i februari. Konstigt…
Checka om det är ditt nuvarande elbolag som bromsar. Oftast har de rätt långa bindningstider. För mitt löpande (icke bundna) avtal hos Fortum så var det tre månaders uppsägning. Min egna erfarenhet gällande både elbolag och telekombolag är att det nästan alltid det nuvarande bolaget som strular och sölar med uppsägning/överlåtande, medans de nya alltid är intresserade av att koppla in en och få en som aktiv kund så snabbt som det bara går.

Gällande priserna hos Tibber så sätter de inte priserna på marknaden. De köper (hållbar) el till spotpriser på den nordiska elbörsen Nord Pool. Det är utbudet och efterfrågan på denna elbörsen som styr priserna.

Jämför med hur en vanlig aktiebörs, råvarubörs eller valutabörs fungerar, så förstår du lite bättre konceptet som gäller här.

I februari månad så var elen vissa delar av dynget flera gånger uppe i över 1:70.

Normalt så är efterfrågan och konsumtion av el som störst när det är som kallast (eluppvärmning) och när det är som varmast (luftkonditionering och annan kylning).

Jodå hur Tibber funkar vet jag :) Jag menade att deras snittpriser visar en falsk jämförelse för mig eftersom deras snittpriser drar ner jämfört med natten vilket inte hjälper mig. Dessutom så var timpriserna uppe på 111 öre/kw på kvällarna runt midsommar och det är borta fr appen nu.

Jag menar att eftersom jag använder mest el på morgon och kväll (före arbete/förskolan resp efter så vettetusan om jag kommer ner i genomsnittspriset för vad det fasta avtalet med Vattenfall skulle ge. Men vi får se…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag menar att eftersom jag använder mest el på morgon och kväll (före arbete/förskolan resp efter så vettetusan om jag kommer ner i genomsnittspriset för vad det fasta avtalet med Vattenfall skulle ge. Men vi får se…
Eftersom du förstår marknadskonceptet med utbud och efterfrågan, och även hur en börs fungerar, så kan du ju med ovan mönster enkelt förstå när elkonsumtionen kommer vara som störst, och därmed som en konsekvens av detta även priserna.

Detta har inget med specifikt Tibber att göra. Detta är så spotpriserna på en fri marknad och på en handelsbörs fungerar.

(Gillar man inte det, eller om det inte passar en själv, så skall man inte heller välja att köpa el till spotpriser på elbörsen.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Esterox »

Är ju fascinerande många som rekommenderar tibber och allt vad det innebär. Sitter verkligen folk och planerar när det skall tvätta,städa,diska osv för att spara några hundralappar ?

Överföringsavgifterna,skatter och annat trams kommer man ju inte ifrån.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Jag menar att eftersom jag använder mest el på morgon och kväll (före arbete/förskolan resp efter så vettetusan om jag kommer ner i genomsnittspriset för vad det fasta avtalet med Vattenfall skulle ge. Men vi får se…
Eftersom du förstår marknadskonceptet med utbud och efterfrågan, och även hur en börs fungerar, så kan du ju med ovan mönster enkelt förstå när elkonsumtionen kommer vara som störst, och därmed som en konsekvens av detta även priserna.

Detta har inget med specifikt Tibber att göra. Detta är så spotpriserna på en fri marknad och på en handelsbörs fungerar.

(Gillar man inte det, eller om det inte passar en själv, så skall man inte heller välja att köpa el till spotpriser på elbörsen.)

Nä exakt. Jag är osäker på att jag kommer att tjäna på det. Alla apparater som folk köper för att göra sitt hem smart kostar ju också. Dessutom så har jag försökt att somna till en centrifugerande tvättmaskin en gång…

Det var därför som jag frågade dig om du nu tjänat på det el inte nu när du haft det ett tag
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Aida skrev:

Nä exakt. Jag är osäker på att jag kommer att tjäna på det. Alla apparater som folk köper för att göra sitt hem smart kostar ju också. Dessutom så har jag försökt att somna till en centrifugerande tvättmaskin en gång…

Det var därför som jag frågade dig om du nu tjänat på det el inte nu när du haft det ett tag
Japp. Har inte tvättat eller torktumlat på nätterna. Tror inte det skulle störa oss så mycket (huset är normalstort och sover rätt tungt på nätterna), men orkar inte hantera detta på morgonen när vi går upp. Är nog lite för bekväm där för att orka med sådant. Vill ha gjort allt sådant färdigt på kvällen innan vi lägger oss.

Har faktiskt inte heller anpassat så mycket annat i hemmet till detta (ingen smart styrning av vår uppvärmning som är en NIBE från 90-talet), eller swingpool/SPA som inte är så smart (ca 7 år gammal, men ingen sådan integration) kör på dygnet runt. Det är väl de två saker som drar enskilt mest effekt. Där har vi inte anpassat eller synkat något.

Den enda anpassningen jag gjort är att låta Tibber ladda elbilen när priset är som lägst på natten, men att ladda på natten är ju ingen uppoffring (något som jag normalt gjort ändå). Men den elkonsumtionen är som sagt extremt liten jämfört med att vårat hela hus (ca 230+ kvm bostadsyta totalt + garage och annat som är halvvarmt) värms upp på el, och vi har en utomhuspool på 35° året runt.

Trots dålig anpassning så har jag iaf. gått plus på att byta till Tibber, vilket är lite mer förvånande än vad jag tänkt mig. Startade i ett dumt läge vid nyår under en av de kallaste vintrarna på länge, och med dålig elförsörjning i Europa och Sverige (tyvärr stänger man ju ner den effektiva CO2-vänliga och ytterst säkra kärnkraften). Trodde som mest positivt att jag skulle spara några 10:or per månad. Blev snarare förvånad när det blev en besparing på ett par hundralappar i månaden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:

Nä exakt. Jag är osäker på att jag kommer att tjäna på det. Alla apparater som folk köper för att göra sitt hem smart kostar ju också. Dessutom så har jag försökt att somna till en centrifugerande tvättmaskin en gång…

Det var därför som jag frågade dig om du nu tjänat på det el inte nu när du haft det ett tag
Japp. Har inte tvättat eller torktumlat på nätterna. Tror inte det skulle störa oss så mycket (huset är normalstort och sover rätt tungt på nätterna), men orkar inte hantera detta på morgonen när vi går upp. Är nog lite för bekväm där för att orka med sådant. Vill ha gjort allt sådant färdigt på kvällen innan vi lägger oss.

Har faktiskt inte heller anpassat så mycket annat i hemmet till detta (ingen smart styrning av vår uppvärmning som är en NIBE från 90-talet), eller swingpool/SPA som inte är så smart (ca 7 år gammal, men ingen sådan integration) kör på dygnet runt. Det är väl de två saker som drar enskilt mest effekt. Där har vi inte anpassat eller synkat något.

Den enda anpassningen jag gjort är att låta Tibber ladda elbilen när priset är som lägst på natten, men att ladda på natten är ju ingen uppoffring (något som jag normalt gjort ändå). Men den elkonsumtionen är som sagt extremt liten jämfört med att vårat hela hus (ca 230+ kvm) värms upp på el, och vi har en utomhuspool på 35° året runt.

Trots dålig anpassning så har jag iaf. gått plus på att byta till Tibber, vilket är lite mer förvånande än vad jag tänkt mig. Startade i ett dumt läge vid nyår under en av de kallaste vintrarna på länge, och med dålig elförsörjning i Europa och Sverige (tyvärr stänger man ju ner den effektiva och CO2-vänliga och ytterst säkra kärnkraften). Trodde som mest positivt att jag skulle spara några 10:or per månad. Blev snarare förvånad när det blev en besparing på ett par hundralappar i månaden.

Det bådar ju gott! Ska bli kul att pröva!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Precis vad jag tänkte. En kul sak att testa, och är man inte nöjd (tänkte ge det ett helt år för utvärdering i mitt egna fall, men man kan ju testa en mycket kortare period än så om man vill) så är det ju enkelt att byta tillbaka till sin gamla, eller till annan ny elleverantör.

Att Tibber endast har en månads uppsägningstid gör ju dessutom risken minimal att pröva. Skulle önska att alla elleverantörer och/eller elmäklare hade lika kort uppsägning. Det som jag saknar mest hos Tibber är att att de inte har en vanlig kundtjänst man kan ringa till. Är endast mail och chat som gäller för alla form av kommunikation med de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Precis vad jag tänkte. En kul sak att testa, och är man inte nöjd (tänkte ge det ett helt år för utvärdering i mitt egna fall, men man kan ju testa en mycket kortare period än så om man vill) så är det ju enkelt att byta tillbaka till sin gamla, eller till annan ny elleverantör.

Att Tibber endast har en månads uppsägningstid gör ju dessutom risken minimal att pröva. Skulle önska att alla elleverantörer och/eller elmäklare hade lika kort uppsägning. Det som jag saknar mest hos Tibber är att att de inte har en vanlig kundtjänst man kan ringa till. Är endast mail och chat som gäller för alla form av kommunikation med de.
Ja det blir ett kul experiment. Sen så har min granne lovat mig att såväl Easee som Pulse och appen fortfarande funkar även om man inte har Tibber. Så är det väl??

Men varför funkar inte Pulse förbrukning? Glr den det för er? Funkar inte för grannen heller och Tibbers kundtjänst sa till honom att det var en känd bugg…
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Hoppsan_84 »

2019 betalade jag ett snitt på 1,51kr/Kwh inkluderat allt.
Bytte till tibber 2020 och fick då betala 1,19kr/Kwh inkluderat allt.

Med en förbrukning på 24000Kwh 2020 så sparade jag 7680kr på att byta till tibber jämfört med mitt gamla elbolag Sevab.

En annan sak jag noterat dom senaste gångerna jag blivit uppringd av elförsäljare är att dom tackat för sig direkt efter jag sagt att jag har tibber och har elbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Gustafsson »

Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Henkens »

Jag säljer elen på dagen då den oftast är dyrare och köper tillbaka elen billigare till bilen på natten då den oftast är billigare då.
Jag har Tibber och elbil.
Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Är ju fascinerande många som rekommenderar tibber och allt vad det innebär. Sitter verkligen folk och planerar när det skall tvätta,städa,diska osv för att spara några hundralappar ?

Överföringsavgifterna,skatter och annat trams kommer man ju inte ifrån.
Om det inte går att automatisera så gör jag det inte, som riktlinje. Värmen och laddningen sköter ju Tibber appen åt mig så det behöver jag ju inte göra något åt. Diska och tvätta måste vi ju göra så fort det går så ingen möjlighet till anpassning där… än.

Laddbox och styrning av uppvärmingen hade jag nog köpt ändå, till slut.

Vattenfall och andra nätleverantören måste erbjuda tidstariffer numera så jag har ett abonnemang som är lite billigare på kvällar och helger samt på sommaren. Det är ju väldigt rimligt att nätleverantörerna försöker styra förbrukningen så inte alla kör samtidigt eftersom de ofta är en flaskhals.

Sen gör jag det lite för framtiden. Jag tror att vi måste ha smarte elnät där saker och människor är med och balanserar nätet genom att förbruka vid rätt tid.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Är ju fascinerande många som rekommenderar tibber och allt vad det innebär. Sitter verkligen folk och planerar när det skall tvätta,städa,diska osv för att spara några hundralappar ?

Överföringsavgifterna,skatter och annat trams kommer man ju inte ifrån.
Om det inte går att automatisera så gör jag det inte, som riktlinje. Värmen och laddningen sköter ju Tibber appen åt mig så det behöver jag ju inte göra något åt. Diska och tvätta måste vi ju göra så fort det går så ingen möjlighet till anpassning där… än.

Laddbox och styrning av uppvärmingen hade jag nog köpt ändå, till slut.

Vattenfall och andra nätleverantören måste erbjuda tidstariffer numera så jag har ett abonnemang som är lite billigare på kvällar och helger samt på sommaren. Det är ju väldigt rimligt att nätleverantörerna försöker styra förbrukningen så inte alla kör samtidigt eftersom de ofta är en flaskhals.

Sen gör jag det lite för framtiden. Jag tror att vi måste ha smarte elnät där saker och människor är med och balanserar nätet genom att förbruka vid rätt tid.
Tack Lars för din syn på det hela.

Men visst är det så att timpris som Tibber erbjuder finns ju hos alla bolag, bara att tibber visar morgondagens priser, så om man orkar planera så kan man göra det med alla leverantörer.

Jag skulle gärna ändra min elkostnad men då den stora delen är skatt och fasta avgifter ser jag ingen anledning till att försöka strypa den kostnaden utan ta igen det någon annanstans.

Till exempel äta ute med familjen en gång mindre månaden så är det ju justerat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Tack Lars för din syn på det hela.

Men visst är det så att timpris som Tibber erbjuder finns ju hos alla bolag, bara att tibber visar morgondagens priser, så om man orkar planera så kan man göra det med alla leverantörer.

Jag skulle gärna ändra min elkostnad men då den stora delen är skatt och fasta avgifter ser jag ingen anledning till att försöka strypa den kostnaden utan ta igen det någon annanstans.

Till exempel äta ute med familjen en gång mindre månaden så är det ju justerat.
Finns något eller några ytterligare bolag som kör med samma eller snarlikt upplägg som Tibber. Många bolag som erbjuder rörligt pris har spottpriset + deras pålägg och då tjänar de ju pengar på att jag köper mer el. Tibber tjänar lika mycket oavsett hur mycket el jag köper.

Skatt och nätavgifter har ju rörliga delar så där finns det en vinst i att förbruka mindre el.

Det finns ju pengar att spara men inte så mycket att jag anstränger mig. Men det som går att automatisera funkar ju utan ansträgning.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av wheels »

Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Har solceller också. Ändrat till timpris, annars är det enda jag gjort är att stanna pannan mellan 6-10 på förmiddagen och 18-24 på kvällen, samt att jag bara laddar bilen med solel. Men det räcker för att det skall stå 0kr på elräkningen nu på sommaren
Har en anläggning på 7,3 kW
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av heldiggrisen »

Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Inte optimerat als.
Jag snittar ungefär samma pris på solel som jag säljer (7kWp) och det jag köper av Skekraft.
Här i Skåne är nattpriset(när jag laddar) ungefär 25% lägre än dagpriset(produktion solel), så när man räknar in moms jag får betala på köpt el så går det på ett ut.

Sen får jag betala skattar/överföring på min köpta el på natten, som jag släpper undan om jag laddar egenproducerat el (ungefär 105öre/kWh)

Å andra sidan får jag 65 öre/kWh på skatten om jag säljer elen isf, så en skillnad på 40öre på att förbruka solelen, mot att sälja den.

Det finns system för att ladda enbart det man producerar, men det kräver lastbalansering som fungerar med solceller, men för att jag ska ladda efter mitt behov på dagen, så måste jag säkra upp huset, något som kostar 400kr extra i månaden (Eon Syd <8000kWh 16A uppsäkra till 20A).

400kr per månad motsvarar 1000kWh(40 öringen jag sparar på att ladda solel)eller ungefär 600 mil med bilen, och så mycket körer jag inte.

Så jag laddar om natten, med boxen satt till 10A. Aldrig bränt säkringar, och känner häller ingen ångest för att sätta på tvättmaskinen när som helst på dagtid.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av wheels »

heldiggrisen skrev:
Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Inte optimerat als.
Jag snittar ungefär samma pris på solel som jag säljer (7kWp) och det jag köper av Skekraft.
Här i Skåne är nattpriset(när jag laddar) ungefär 25% lägre än dagpriset(produktion solel), så när man räknar in moms jag får betala på köpt el så går det på ett ut.

Sen får jag betala skattar/överföring på min köpta el på natten, som jag släpper undan om jag laddar egenproducerat el (ungefär 105öre/kWh)

Å andra sidan får jag 65 öre/kWh på skatten om jag säljer elen isf, så en skillnad på 40öre på att förbruka solelen, mot att sälja den.

Det finns system för att ladda enbart det man producerar, men det kräver lastbalansering som fungerar med solceller, men för att jag ska ladda efter mitt behov på dagen, så måste jag säkra upp huset, något som kostar 400kr extra i månaden (Eon Syd <8000kWh 16A uppsäkra till 20A).

400kr per månad motsvarar 1000kWh(40 öringen jag sparar på att ladda solel)eller ungefär 600 mil med bilen, och så mycket körer jag inte.

Så jag laddar om natten, med boxen satt till 10A. Aldrig bränt säkringar, och känner häller ingen ångest för att sätta på tvättmaskinen när som helst på dagtid.
Jag har en Zappi med lastbalansering, där man kan styra hur man vill den skall ta elen. Tycker det är självklart när man har solceller. Är dock inget man tjänar stora pengar på. Mer en "grej"
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
heldiggrisen skrev:
Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Inte optimerat als.
Jag snittar ungefär samma pris på solel som jag säljer (7kWp) och det jag köper av Skekraft.
Här i Skåne är nattpriset(när jag laddar) ungefär 25% lägre än dagpriset(produktion solel), så när man räknar in moms jag får betala på köpt el så går det på ett ut.

Sen får jag betala skattar/överföring på min köpta el på natten, som jag släpper undan om jag laddar egenproducerat el (ungefär 105öre/kWh)

Å andra sidan får jag 65 öre/kWh på skatten om jag säljer elen isf, så en skillnad på 40öre på att förbruka solelen, mot att sälja den.

Det finns system för att ladda enbart det man producerar, men det kräver lastbalansering som fungerar med solceller, men för att jag ska ladda efter mitt behov på dagen, så måste jag säkra upp huset, något som kostar 400kr extra i månaden (Eon Syd <8000kWh 16A uppsäkra till 20A).

400kr per månad motsvarar 1000kWh(40 öringen jag sparar på att ladda solel)eller ungefär 600 mil med bilen, och så mycket körer jag inte.

Så jag laddar om natten, med boxen satt till 10A. Aldrig bränt säkringar, och känner häller ingen ångest för att sätta på tvättmaskinen när som helst på dagtid.
Jag har en Zappi med lastbalansering, där man kan styra hur man vill den skall ta elen. Tycker det är självklart när man har solceller. Är dock inget man tjänar stora pengar på. Mer en "grej"
Jag kollade också upp Zappi, men jag når nästan inte upp till minimumströmstyrkan som bilen kräver, så jag hade fått spädd på med el från nätet, och säkrat upp för att inte brinna säkringar.

Sen är samhällsnyttan också absolut där om man är den som ”lastbalanserar” nätet med att nettoproducera på dagtid när belastningen är som störst, och förbruka(ladda elbilen) när belastningen är mindre.

Inget som jag känner är rätt eller fel, men för mig så blir det en extrakostnad att ladda på egenproducerad el, och mindre stress att hela tiden jaga billigast. Nu tvättar kläder och kör a/c på dagtid, och laddar på natten, utan att vara rädd för överlast, eller höga kostnader.
Skriv svar