Elkostnad hemma

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av halper »

holden skrev:
Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
[*] Bergvärme: innan jag installerade styrning för att ta hänsyn till timpriset så ställde jag in den på att parallellförskjuta kurvan med några grader neråt 20–22 och uppåt 04–06. Det är oftast 22 som priset dyker och vid 06 som det sticker uppåt igen. Vi har dessutom tidstariff på elnätet, så det blir stora skillnader.
[*] Kylar och frysar går dygnet runt, det kan vi vara överens om :) Man skulle nog kunna stänga av kylen en eller två timmar, typ 20–22, för då brukar vi inte vara där och kika ändå. Kanske en enkel timer kan betala sig. Vår kyl är gammal och enkel nog att det nog inte är några problem att bara bryta strömmen, men det fungerar förstås sämre om kylen precis då måste ladda ner de senaste virusen för att kunna kör DoS-attacker.
[*] Vi har inget gästhus, men jag tänker mig att styrning av värme i bostadshus kan göras enligt ovan (som för bergvärme).
[*] Diskmaskin kör vi oftast en om dagen, och då kör vi den över natten. Rutinen är att ställa den så den är klar 06 (se ovan) och den som först vaknar (om det inte är jag är det dottern som väcker mig med: "pappa! klockan är noll, fem, två prickar, fyra och sju") öppnar luckan. I dessa tider jobbar vi båda hemifrån så den som gör morgonkaffet kan ställa in disken.
[*] Tvättmaskinen körs likadant, eller så blir det lite fler maskiner på helgen (som generellt har betydligt lägre elhandelspriser och dessutom är lågtarifftid på elnätet).
[*] Spisen och ugnen går förstås när de går. Vi lagar mat när det passar. Det gör ju alla andra också, och så länge man inte lagar mer mat än snittet under de dyra timmarna så kostar ju timpris inte mer än månadspris.
[*] Bastu har vi ingen, men hade vi haft tänker jag mig att den kanske varit igång mer på helger. Då är elen generellt sett billigare.

Vi försöker styra förbrukningen till låglasttider, mest för att vi tror att det kommer att bli betydligt större variation på elpriset i framtiden med moderna intermittenta energislag. Nätbolagen verkar vilja gå över till effekttariffer, där det ofta är "fritt fram" under natten, så det är en annan anledning till att vänja sig vid det. Naturligtvis kommer det nog också stöd i form av teknik: en batteribank på bara ett par kWh kan hjälpa till att platta till effektspikar för att undvika dyr effekttariff, men det blir förstås svårt när man drar igång bastu, spis, ugn, torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn, vattenkokare, billaddningen och svetsen samtidigt som bergvärmen tuffar på för fullt en kall februaridag :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Jag har en luft-vatten värmepump från Mitsubishi som värme huset och varmvattnet. Huset måste ju hela få tiden få värmas så att det är behaglig temperatur. Men varmvattnet kan jag värma på natten med billig el.

Jag har Tibber och en Tesla WC som laddare. Fördelen med Tibber är att timdebiteringen är känd ett dygn i förväga och då kan man göra följande.

Med en "Smart hemma kontroller" som i mitt fall är en Homey styr jag att varmvattnet värms på natten då det finns en App till Homey så det går att styra min värmepump.

Likaså finns det en App till Tesla som jag styr att den skall ladda när det är billigt på natten.

Frugans Zoe som inte har samma appstöd (milt uttryckt), har vi den inställd på att den skall ladda från kl 1 på natten och i 3 timmar och i 9 fall av 10 är det (bland) de lägsta timpriserna under denna period.

Vad gäller elkostnad kan vi aldrig räkna bort överföringsavgiften och elskatten som båda är rörliga dessa är i mitt fall 77 öre/kW inkl moms.

Solel kommer aldrig att bli gratis då alternativintäkten är att sälja den för timpris exklusive moms plus skattesubvention på 60 öre/kW. EDIT + att jag får 8 öre av Vattenfall som äger nätet i "nätnytta".
Tycker det låter som en riktigt bra "setup" för att utnyttja lågpris/gratistimmar hos Tibber, och tycker att du dessutom räknar vettigt och korrekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
di99pejo
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 feb 2021 12:04

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av di99pejo »

Dags för mig att byta elavtal, tänker att jag skall välja något bra som passar laddning av en Tesla hemma:
Någon som gjort en kalkyl på dessa två för att förstå vem som egentligen bör bli billigast?
Något annat bra alternativ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

di99pejo skrev:
Dags för mig att byta elavtal, tänker att jag skall välja något bra som passar laddning av en Tesla hemma:
Någon som gjort en kalkyl på dessa två för att förstå vem som egentligen bör bli billigast?
Något annat bra alternativ?
Var dessa två som jag själv valde mellan. Däremot är det svårt att räkna på kalkylen i förhand när det gäller rörligt pris, då man aldrig vet vad det hamnar på. Den ovanligt kalla och långa vintern har gjort det lite dyrare med Tibber än vad jag själv räknande med (jämfört med förra och förrförra vintern som jag hade som referens).

Men ta vilket som. Att jag valde Tibber var, och jag vet att det låter konstigt, var inte enbart för pris, men för att jag ville testa modellen och tekniken. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
holden skrev:
dhogborg skrev:
holden skrev:

Bergvärmepump, kylar och frysar går dygnet runt. Luftvärmepump i gästhus likaså. Diskmaskin, tvättmaskin, spis, ugn, torktumlare (och bastu) går enbart dag/kväll. Det enda jag kan komma på som kan schemaläggas nattetid förutom bilen är laddning av robotgräsklipparen.
Tack för infon.

Eftersom elbilen enligt ditt körmönster sannolikt kommer öka din konsumtion med 20-30% så är mitt råd, baserat på den information du ger här, att ladda på natten och använda timdebitering. Det kommer med stor sannolikhet ge en besparing jämfört med debitering enligt områdesprofil.

Om det efter några månader visar sig att du inte spar pengar så är det bara att byta elavtal. :)
Ok! Eftersom jag har fått två diametralt motsatta svar så är jag tillbaks på ruta ett, men tack ändå.
Har varit i samma situation som dig. Hade "normalt" elavtal hos Fortum (dyrt), och kikade på olika möjligheter som Tesla/elbilsägare.

Började nu med att testa Tibber (ingen anslutningskostnad, och inte heller någon bindningstid) och timdebitering. Skall köra några månader och helt enkelt se vad jag hamnar på. Är jag inte nöjd så byter jag till annat avtal (typ Skellefteåkraft och deras Teslaavtal, som också verkar bra). Skall bli spännande att se hur timdebiteringen fungerar och slår ut!

Så starta med tex. Tibber utan bindningstid, och se vad det ger. Enkelt att byta till annat avtal om man inte är nöjd. :)

Nååå Martinot: hur har det lönat sig med Tibber?! Jag kollar i appen och förfäras över de höga timpriserna på dagen och kvällen!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Nååå Martinot: hur har det lönat sig med Tibber?! Jag kollar i appen och förfäras över de höga timpriserna på dagen och kvällen!
Det beror på säkert vad man jämför med för andra elbolag och vilken total elkonsumtion man har (och när på dygnet den sker).

Laddningen av elbilen är så liten, så den rabatten blir inte så stor totalt sätt (även om milkostnaden för bilen blir väldigt liten med avtalet; ca 1,3 kr/milen med alla avgifter och skatter). Så för bara den så är det få kronor/tior som jag sparar. Mest en kul grej.

För övriga hushållselen så är det dock inte heller några enorma besparingar. Dessutom var det extremt högra timpriser i februari på Nordpool när det var allmän elbrist i hela landet. Men satte mig faktiskt ner och jämförde med det absolut bästa elavtalet jag fått från Fortum, och jämfört med det så har jag sparat ca 300-400 kronor i månaden med Tibber. Vilket blir iaf. några tusenlappar per år. Inga jättepengar (snarare små växelpengar för de flesta), men var faktiskt större skillnad än vad jag räknat med innan jag gick över till Tibber.

Har du, eller någon annan här, dock förslag på ännu bättre rabbatter på Nord Pools börspriser så är jag självklart intresserad (det smidiga med Tibber är att det inte är någon bindningstid, utan kan byta med bara en månads uppsägning, vilket är enormt kort för branschen). Är inte alls fast i Tibber på något sätt.

Är inte på något sätter märkestrogen (även om jag är lite av ett fan av Elon, så kikade jag på alla alternativ som fanns till Tesla M3 när jag bytte elbil senast för några veckor sedan), och än mindre så med elbolag, banker, TV-bolag, försäkringsbolag, telefonbolag, etc. Är extremt "otrogen" mot dessa typer av bolag, och byter så fort jag får en bättre deal. Men kvalitet är viktigast (trumfar alltid pris). Är en orsak att jag ratar lågprisoperatörer, även om jag vill ha bra deal och pris. Internet är viktigt med låg latens, få dippar/driftsstop och bra snittfart. Gällande mobiloperatörer så är täckning A&O, men även även kapacitet är viktigt. Prisjakten är inte så mycket för att det spelar någon direkt roll för ekonomin, men mer för känslan att man vill göra bra affärer även privat. Lite roligare helt enkelt! :)

Så kom mer än gärna med bättre förslag! :)

Nyfiken; vad kör du själv med för elbolag, och vad betalar du?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Nååå Martinot: hur har det lönat sig med Tibber?! Jag kollar i appen och förfäras över de höga timpriserna på dagen och kvällen!
Det beror på säkert vad man jämför med för andra elbolag och vilken total elkonsumtion man har (och när på dygnet den sker).

Laddningen av elbilen är så liten, så den rabatten blir inte så stor totalt sätt (även om milkostnaden för bilen blir väldigt liten med avtalet; ca 1,3 kr/milen med alla avgifter och skatter). Så för bara den så är det få kronor/tior som jag sparar. Mest en kul grej.

För övriga hushållselen så är det dock inte heller några enorma besparingar. Dessutom var det extremt högra timpriser i februari på Nordpool när det var allmän elbrist i hela landet. Men satte mig faktiskt ner och jämförde med det absolut bästa elavtalet jag fått från Fortum, och jämfört med det så har jag sparat ca 300-400 kronor i månaden med Tibber. Vilket blir iaf. några tusenlappar per år. Inga jättepengar (snarare små växelpengar för de flesta), men var faktiskt större skillnad än vad jag räknat med innan jag gick över till Tibber.

Har du, eller någon annan här, dock förslag på ännu bättre rabbatter på Nord Pools börspriser så är jag självklart intresserad (det smidiga med Tibber är att det inte är någon bindningstid, utan kan byta med bara en månads uppsägning, vilket är enormt kort för branschen). Är inte alls fast i Tibber på något sätt.

Är inte på något sätter märkestrogen (även om jag är lite av ett fan av Elon, så kikade jag på alla alternativ som fanns till Tesla M3 när jag bytte elbil senast för några veckor sedan), och än mindre så med elbolag, banker, TV-bolag, försäkringsbolag, telefonbolag, etc. Är extremt "otrogen" mot dessa typer av bolag, och byter så fort jag får en bättre deal. Men kvalitet är viktigast (trumfar alltid pris). Är en orsak att jag ratar lågprisoperatörer, även om jag vill ha bra deal och pris. Internet är viktigt med låg latens, få dippar/driftsstop och bra snittfart. Gällande mobiloperatörer så är täckning A&O, men även även kapacitet är viktigt. Prisjakten är inte så mycket för att det spelar någon direkt roll för ekonomin, men mer för känslan att man vill göra bra affärer även privat. Lite roligare helt enkelt! :)

Så kom mer än gärna med bättre förslag! :)

Nyfiken; vad kör du själv med för elbolag, och vad betalar du?
Nä jag är inget riktmärke men har nu skrivit upp mig för Tibber. Men det tar en faslig tid för dem att ändra bolag och koppla upp. Jag ska testa det ett tag. Men är ju riktigt dyrt på dagen och billigt på natten men det enda jag kan utnyttja på natten är elbilsladdning vilket inte kommer att spara så mkt pga kollektivtrafikspendling.

Enligt Tibber så är den dyraste elen nu i juli, inte i februari. Konstigt…

Man kan ju binda hos Vattenfall fossilfritt för 75,88 öre/kw och få 500 kr på Ikea och gratis årsavgift… Jag undrar verkligen om Tibber blir billigare med mina förutsättningar. Småbarn kräver spis, dammsugning, badning (eluppvärmt vatten), tvättmaskin och torktumlare dagtid med tyngdpunkt på kvällstid när det är som dyrast…

Btw jag känner inte att jag kan lita på Tibber: deras historiska priser verkar inte stämma i appen jämfört med när jag kollat när det begav sig. Jag har satt in en Pulse för lastbalansering inför Easee laddbox och de förbrukningssiffrorna är helt uppåt väggarna - typ 10-100 ggr för mkt (jag hoppas verkligen att förbrukningen per fas stämmer så att laddbalanseringen funkar).
60A6ABEF-2079-4EC7-B223-1454EF928657.jpeg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av chaffis75 »

https://offpeak.se/

Denna sida är lite kul, den analyserar just din data på tibber och vad du sparat. Jag hade sparat ca 100kr senaste månaden. Jag köpte el för 450 kr under den perioden så att spara 100 kr i procent ganska bra.
Att jag har solceller påverkar nog en hel del, köper ju aldrig el dagtid nu på sommaren.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

Det jag gillar med Tibber och orsaken till att jag valde dem är tekniken med app och fokus på elbilar plus att de ger mig spotpriset. Tekniken gör ju att det blir intressant med elförbrukning och prisvariationerna på ett helt annat sätt än det var tidigare. Att de ger mig spottpriset betyder att jag inte behöver välja ett annat bolag eftersom inget annat bolag kan ge mig billigare pris än så… hållbart (i betydelsen ekonomiskt hållbart då inte miljömässigt).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Nä jag är inget riktmärke men har nu skrivit upp mig för Tibber. Men det tar en faslig tid för dem att ändra bolag och koppla upp. Jag ska testa det ett tag. Men är ju riktigt dyrt på dagen och billigt på natten men det enda jag kan utnyttja på natten är elbilsladdning vilket inte kommer att spara så mkt pga kollektivtrafikspendling.

Enligt Tibber så är den dyraste elen nu i juli, inte i februari. Konstigt…
Checka om det är ditt nuvarande elbolag som bromsar. Oftast har de rätt långa bindningstider. För mitt löpande (icke bundna) avtal hos Fortum så var det tre månaders uppsägning. Min egna erfarenhet gällande både elbolag och telekombolag är att det nästan alltid det nuvarande bolaget som strular och sölar med uppsägning/överlåtande, medans de nya alltid är intresserade av att koppla in en och få en som aktiv kund så snabbt som det bara går.

Gällande priserna hos Tibber så sätter de inte priserna på marknaden. De köper (hållbar) el till spotpriser på den nordiska elbörsen Nord Pool. Det är utbudet och efterfrågan på denna elbörsen som styr priserna.

Jämför med hur en vanlig aktiebörs, råvarubörs eller valutabörs fungerar, så förstår du lite bättre konceptet som gäller här.

I februari månad så var det vanligt att elen vissa delar av dynget flera gånger var uppe i över 1:70.

Normalt så är efterfrågan och konsumtion av el som störst när det är som kallast (eluppvärmning) och när det är som varmast (luftkonditionering och annan kylning).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Nä jag är inget riktmärke men har nu skrivit upp mig för Tibber. Men det tar en faslig tid för dem att ändra bolag och koppla upp. Jag ska testa det ett tag. Men är ju riktigt dyrt på dagen och billigt på natten men det enda jag kan utnyttja på natten är elbilsladdning vilket inte kommer att spara så mkt pga kollektivtrafikspendling.

Enligt Tibber så är den dyraste elen nu i juli, inte i februari. Konstigt…
Checka om det är ditt nuvarande elbolag som bromsar. Oftast har de rätt långa bindningstider. För mitt löpande (icke bundna) avtal hos Fortum så var det tre månaders uppsägning. Min egna erfarenhet gällande både elbolag och telekombolag är att det nästan alltid det nuvarande bolaget som strular och sölar med uppsägning/överlåtande, medans de nya alltid är intresserade av att koppla in en och få en som aktiv kund så snabbt som det bara går.

Gällande priserna hos Tibber så sätter de inte priserna på marknaden. De köper (hållbar) el till spotpriser på den nordiska elbörsen Nord Pool. Det är utbudet och efterfrågan på denna elbörsen som styr priserna.

Jämför med hur en vanlig aktiebörs, råvarubörs eller valutabörs fungerar, så förstår du lite bättre konceptet som gäller här.

I februari månad så var elen vissa delar av dynget flera gånger uppe i över 1:70.

Normalt så är efterfrågan och konsumtion av el som störst när det är som kallast (eluppvärmning) och när det är som varmast (luftkonditionering och annan kylning).

Jodå hur Tibber funkar vet jag :) Jag menade att deras snittpriser visar en falsk jämförelse för mig eftersom deras snittpriser drar ner jämfört med natten vilket inte hjälper mig. Dessutom så var timpriserna uppe på 111 öre/kw på kvällarna runt midsommar och det är borta fr appen nu.

Jag menar att eftersom jag använder mest el på morgon och kväll (före arbete/förskolan resp efter så vettetusan om jag kommer ner i genomsnittspriset för vad det fasta avtalet med Vattenfall skulle ge. Men vi får se…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag menar att eftersom jag använder mest el på morgon och kväll (före arbete/förskolan resp efter så vettetusan om jag kommer ner i genomsnittspriset för vad det fasta avtalet med Vattenfall skulle ge. Men vi får se…
Eftersom du förstår marknadskonceptet med utbud och efterfrågan, och även hur en börs fungerar, så kan du ju med ovan mönster enkelt förstå när elkonsumtionen kommer vara som störst, och därmed som en konsekvens av detta även priserna.

Detta har inget med specifikt Tibber att göra. Detta är så spotpriserna på en fri marknad och på en handelsbörs fungerar.

(Gillar man inte det, eller om det inte passar en själv, så skall man inte heller välja att köpa el till spotpriser på elbörsen.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Esterox »

Är ju fascinerande många som rekommenderar tibber och allt vad det innebär. Sitter verkligen folk och planerar när det skall tvätta,städa,diska osv för att spara några hundralappar ?

Överföringsavgifterna,skatter och annat trams kommer man ju inte ifrån.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Jag menar att eftersom jag använder mest el på morgon och kväll (före arbete/förskolan resp efter så vettetusan om jag kommer ner i genomsnittspriset för vad det fasta avtalet med Vattenfall skulle ge. Men vi får se…
Eftersom du förstår marknadskonceptet med utbud och efterfrågan, och även hur en börs fungerar, så kan du ju med ovan mönster enkelt förstå när elkonsumtionen kommer vara som störst, och därmed som en konsekvens av detta även priserna.

Detta har inget med specifikt Tibber att göra. Detta är så spotpriserna på en fri marknad och på en handelsbörs fungerar.

(Gillar man inte det, eller om det inte passar en själv, så skall man inte heller välja att köpa el till spotpriser på elbörsen.)

Nä exakt. Jag är osäker på att jag kommer att tjäna på det. Alla apparater som folk köper för att göra sitt hem smart kostar ju också. Dessutom så har jag försökt att somna till en centrifugerande tvättmaskin en gång…

Det var därför som jag frågade dig om du nu tjänat på det el inte nu när du haft det ett tag
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Aida skrev:

Nä exakt. Jag är osäker på att jag kommer att tjäna på det. Alla apparater som folk köper för att göra sitt hem smart kostar ju också. Dessutom så har jag försökt att somna till en centrifugerande tvättmaskin en gång…

Det var därför som jag frågade dig om du nu tjänat på det el inte nu när du haft det ett tag
Japp. Har inte tvättat eller torktumlat på nätterna. Tror inte det skulle störa oss så mycket (huset är normalstort och sover rätt tungt på nätterna), men orkar inte hantera detta på morgonen när vi går upp. Är nog lite för bekväm där för att orka med sådant. Vill ha gjort allt sådant färdigt på kvällen innan vi lägger oss.

Har faktiskt inte heller anpassat så mycket annat i hemmet till detta (ingen smart styrning av vår uppvärmning som är en NIBE från 90-talet), eller swingpool/SPA som inte är så smart (ca 7 år gammal, men ingen sådan integration) kör på dygnet runt. Det är väl de två saker som drar enskilt mest effekt. Där har vi inte anpassat eller synkat något.

Den enda anpassningen jag gjort är att låta Tibber ladda elbilen när priset är som lägst på natten, men att ladda på natten är ju ingen uppoffring (något som jag normalt gjort ändå). Men den elkonsumtionen är som sagt extremt liten jämfört med att vårat hela hus (ca 230+ kvm bostadsyta totalt + garage och annat som är halvvarmt) värms upp på el, och vi har en utomhuspool på 35° året runt.

Trots dålig anpassning så har jag iaf. gått plus på att byta till Tibber, vilket är lite mer förvånande än vad jag tänkt mig. Startade i ett dumt läge vid nyår under en av de kallaste vintrarna på länge, och med dålig elförsörjning i Europa och Sverige (tyvärr stänger man ju ner den effektiva CO2-vänliga och ytterst säkra kärnkraften). Trodde som mest positivt att jag skulle spara några 10:or per månad. Blev snarare förvånad när det blev en besparing på ett par hundralappar i månaden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:

Nä exakt. Jag är osäker på att jag kommer att tjäna på det. Alla apparater som folk köper för att göra sitt hem smart kostar ju också. Dessutom så har jag försökt att somna till en centrifugerande tvättmaskin en gång…

Det var därför som jag frågade dig om du nu tjänat på det el inte nu när du haft det ett tag
Japp. Har inte tvättat eller torktumlat på nätterna. Tror inte det skulle störa oss så mycket (huset är normalstort och sover rätt tungt på nätterna), men orkar inte hantera detta på morgonen när vi går upp. Är nog lite för bekväm där för att orka med sådant. Vill ha gjort allt sådant färdigt på kvällen innan vi lägger oss.

Har faktiskt inte heller anpassat så mycket annat i hemmet till detta (ingen smart styrning av vår uppvärmning som är en NIBE från 90-talet), eller swingpool/SPA som inte är så smart (ca 7 år gammal, men ingen sådan integration) kör på dygnet runt. Det är väl de två saker som drar enskilt mest effekt. Där har vi inte anpassat eller synkat något.

Den enda anpassningen jag gjort är att låta Tibber ladda elbilen när priset är som lägst på natten, men att ladda på natten är ju ingen uppoffring (något som jag normalt gjort ändå). Men den elkonsumtionen är som sagt extremt liten jämfört med att vårat hela hus (ca 230+ kvm) värms upp på el, och vi har en utomhuspool på 35° året runt.

Trots dålig anpassning så har jag iaf. gått plus på att byta till Tibber, vilket är lite mer förvånande än vad jag tänkt mig. Startade i ett dumt läge vid nyår under en av de kallaste vintrarna på länge, och med dålig elförsörjning i Europa och Sverige (tyvärr stänger man ju ner den effektiva och CO2-vänliga och ytterst säkra kärnkraften). Trodde som mest positivt att jag skulle spara några 10:or per månad. Blev snarare förvånad när det blev en besparing på ett par hundralappar i månaden.

Det bådar ju gott! Ska bli kul att pröva!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av martinot »

Precis vad jag tänkte. En kul sak att testa, och är man inte nöjd (tänkte ge det ett helt år för utvärdering i mitt egna fall, men man kan ju testa en mycket kortare period än så om man vill) så är det ju enkelt att byta tillbaka till sin gamla, eller till annan ny elleverantör.

Att Tibber endast har en månads uppsägningstid gör ju dessutom risken minimal att pröva. Skulle önska att alla elleverantörer och/eller elmäklare hade lika kort uppsägning. Det som jag saknar mest hos Tibber är att att de inte har en vanlig kundtjänst man kan ringa till. Är endast mail och chat som gäller för alla form av kommunikation med de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Precis vad jag tänkte. En kul sak att testa, och är man inte nöjd (tänkte ge det ett helt år för utvärdering i mitt egna fall, men man kan ju testa en mycket kortare period än så om man vill) så är det ju enkelt att byta tillbaka till sin gamla, eller till annan ny elleverantör.

Att Tibber endast har en månads uppsägningstid gör ju dessutom risken minimal att pröva. Skulle önska att alla elleverantörer och/eller elmäklare hade lika kort uppsägning. Det som jag saknar mest hos Tibber är att att de inte har en vanlig kundtjänst man kan ringa till. Är endast mail och chat som gäller för alla form av kommunikation med de.
Ja det blir ett kul experiment. Sen så har min granne lovat mig att såväl Easee som Pulse och appen fortfarande funkar även om man inte har Tibber. Så är det väl??

Men varför funkar inte Pulse förbrukning? Glr den det för er? Funkar inte för grannen heller och Tibbers kundtjänst sa till honom att det var en känd bugg…
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Hoppsan_84 »

2019 betalade jag ett snitt på 1,51kr/Kwh inkluderat allt.
Bytte till tibber 2020 och fick då betala 1,19kr/Kwh inkluderat allt.

Med en förbrukning på 24000Kwh 2020 så sparade jag 7680kr på att byta till tibber jämfört med mitt gamla elbolag Sevab.

En annan sak jag noterat dom senaste gångerna jag blivit uppringd av elförsäljare är att dom tackat för sig direkt efter jag sagt att jag har tibber och har elbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Gustafsson »

Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Henkens »

Jag säljer elen på dagen då den oftast är dyrare och köper tillbaka elen billigare till bilen på natten då den oftast är billigare då.
Jag har Tibber och elbil.
Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Är ju fascinerande många som rekommenderar tibber och allt vad det innebär. Sitter verkligen folk och planerar när det skall tvätta,städa,diska osv för att spara några hundralappar ?

Överföringsavgifterna,skatter och annat trams kommer man ju inte ifrån.
Om det inte går att automatisera så gör jag det inte, som riktlinje. Värmen och laddningen sköter ju Tibber appen åt mig så det behöver jag ju inte göra något åt. Diska och tvätta måste vi ju göra så fort det går så ingen möjlighet till anpassning där… än.

Laddbox och styrning av uppvärmingen hade jag nog köpt ändå, till slut.

Vattenfall och andra nätleverantören måste erbjuda tidstariffer numera så jag har ett abonnemang som är lite billigare på kvällar och helger samt på sommaren. Det är ju väldigt rimligt att nätleverantörerna försöker styra förbrukningen så inte alla kör samtidigt eftersom de ofta är en flaskhals.

Sen gör jag det lite för framtiden. Jag tror att vi måste ha smarte elnät där saker och människor är med och balanserar nätet genom att förbruka vid rätt tid.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Är ju fascinerande många som rekommenderar tibber och allt vad det innebär. Sitter verkligen folk och planerar när det skall tvätta,städa,diska osv för att spara några hundralappar ?

Överföringsavgifterna,skatter och annat trams kommer man ju inte ifrån.
Om det inte går att automatisera så gör jag det inte, som riktlinje. Värmen och laddningen sköter ju Tibber appen åt mig så det behöver jag ju inte göra något åt. Diska och tvätta måste vi ju göra så fort det går så ingen möjlighet till anpassning där… än.

Laddbox och styrning av uppvärmingen hade jag nog köpt ändå, till slut.

Vattenfall och andra nätleverantören måste erbjuda tidstariffer numera så jag har ett abonnemang som är lite billigare på kvällar och helger samt på sommaren. Det är ju väldigt rimligt att nätleverantörerna försöker styra förbrukningen så inte alla kör samtidigt eftersom de ofta är en flaskhals.

Sen gör jag det lite för framtiden. Jag tror att vi måste ha smarte elnät där saker och människor är med och balanserar nätet genom att förbruka vid rätt tid.
Tack Lars för din syn på det hela.

Men visst är det så att timpris som Tibber erbjuder finns ju hos alla bolag, bara att tibber visar morgondagens priser, så om man orkar planera så kan man göra det med alla leverantörer.

Jag skulle gärna ändra min elkostnad men då den stora delen är skatt och fasta avgifter ser jag ingen anledning till att försöka strypa den kostnaden utan ta igen det någon annanstans.

Till exempel äta ute med familjen en gång mindre månaden så är det ju justerat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Tack Lars för din syn på det hela.

Men visst är det så att timpris som Tibber erbjuder finns ju hos alla bolag, bara att tibber visar morgondagens priser, så om man orkar planera så kan man göra det med alla leverantörer.

Jag skulle gärna ändra min elkostnad men då den stora delen är skatt och fasta avgifter ser jag ingen anledning till att försöka strypa den kostnaden utan ta igen det någon annanstans.

Till exempel äta ute med familjen en gång mindre månaden så är det ju justerat.
Finns något eller några ytterligare bolag som kör med samma eller snarlikt upplägg som Tibber. Många bolag som erbjuder rörligt pris har spottpriset + deras pålägg och då tjänar de ju pengar på att jag köper mer el. Tibber tjänar lika mycket oavsett hur mycket el jag köper.

Skatt och nätavgifter har ju rörliga delar så där finns det en vinst i att förbruka mindre el.

Det finns ju pengar att spara men inte så mycket att jag anstränger mig. Men det som går att automatisera funkar ju utan ansträgning.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Elkostnad hemma

Inlägg av wheels »

Gustafsson skrev:
Hur tänker ni som har solceller? Har en anläggning som producerar ca 5-6kW på dagen. Hur optimerar ni laddning och vilka elbolag har ni fastnat för?
Än så länge bara ”kört på” med Fortum utan att optimera något alls…
Har solceller också. Ändrat till timpris, annars är det enda jag gjort är att stanna pannan mellan 6-10 på förmiddagen och 18-24 på kvällen, samt att jag bara laddar bilen med solel. Men det räcker för att det skall stå 0kr på elräkningen nu på sommaren
Har en anläggning på 7,3 kW
Skriv svar