Norrland behöver sin framtida el själv

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av tor-ake »

Skilj på effekt och energi är ni hyggliga.

Ett spabad har stor termisk massa, det går utmärkt att värma upp det på nätter och helger då vi har elöverskott, eller på soliga helgdagar då man annars får dåligt betalt för sin solel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Dessutom undrar jag hur nödvändig en del av vår elförbrukning är.
Jag installerade nyligen ett utespa hos mina föräldrar. Det anslöts med 16A trefas. Lite förstrött noterade jag att det är ju perfekt för laddning av elbil, så jag konsulterade leverantörens hemsida, där det framgick att de bedömde att årsförbrukningen låg på 4000 kWh. Det är antagligen mer än vad jag kommer att förbruka i min Model 3 på ett år.
Man kan givetvis ha olika åsikter om vad som är viktigast; ett utespa eller en bil, men jag tror få skulle behålla sitt utespa om de måste välja mellan att ha bil eller utespa.
Det är ju svårt att genomföra men optimalt skulle ju vara att var och en hade en egen "utsläppsrätt" som man fick använda som man själv vill. Kanske finner man sig i att skumpa på bussen för att kunna nöjesköra sportbil på helgen? Kanske kan man offra något annat för att kunna ha ett spabad?
Man kan ju t.o.m. tänka sig att kunna sälja sin utsläppsrätt.

Det här systemet är ju dock inte genomförbart utan att kraftigt ge sig på människors integritet.
Ja helt omöjligt.. Dessa tankar får mig att tänka på plan ekonomi. Och snacka om att de blir dyrt i utsläppsrätter när bussen kör med bara en passagerar vilket inte är helt ovanligt har jag sett i vår by.

Nej de krävs andra lösningar inte bara begränsa friheten som miljöpartiet och vänstern alltid vill.
Nej jag inte miljöpartist men vill värna miljön men väljer helt andra vägar än vad de gör.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av ChristerSjo »

Niklas Z skrev:
Dessutom undrar jag hur nödvändig en del av vår elförbrukning är.
Jag installerade nyligen ett utespa hos mina föräldrar. Det anslöts med 16A trefas. Lite förstrött noterade jag att det är ju perfekt för laddning av elbil, så jag konsulterade leverantörens hemsida, där det framgick att de bedömde att årsförbrukningen låg på 4000 kWh. Det är antagligen mer än vad jag kommer att förbruka i min Model 3 på ett år.
Man kan givetvis ha olika åsikter om vad som är viktigast; ett utespa eller en bil, men jag tror få skulle behålla sitt utespa om de måste välja mellan att ha bil eller utespa.
Allt är väl frågan om prioritet. Att ett normalt stort spabad på runt 1000 liter kostar 3000-5000 kr per år i drift är ju något man tar reda på innan man köper. Jag tror inte i valet och kvalet är om man skall ha ett spabad eller bil.

Vi har både spabad och två elbilar. Skulle vi klara oss utom dessa? Ja, men inverkan på känsla och smidighet gör att vi väljer att ta denna kostnad för vi tycker det är värt det och det passar vår budget.

Not: är det ett spabad som kräver trefas så är det inte heller något litet spabad, vi har ett som går på enfas på 1000 liter och det funkar året runt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av NiklasTesla »

tor-ake skrev:
Skilj på effekt och energi är ni hyggliga.

Ett spabad har stor termisk massa, det går utmärkt att värma upp det på nätter och helger då vi har elöverskott, eller på soliga helgdagar då man annars får dåligt betalt för sin solel.
Precis! Har både SPA-Bad och elbil vilket går utmärkt på liten huvudsäkring (11KW max) gäller bara att lägga på olika faser och använda höga elförbrukare nattetid när det är överskott på el (=billig el). Sedan så ställer du ner temp från 37C till 31C i spabadet så sparar du mycket el och det är fortfarande jättevarmt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av Niklas Z »

tor-ake skrev:
Skilj på effekt och energi är ni hyggliga.

Ett spabad har stor termisk massa, det går utmärkt att värma upp det på nätter och helger då vi har elöverskott, eller på soliga helgdagar då man annars får dåligt betalt för sin solel.
Självklart kan jag skilja på effekt och energi, men nu var otydligt redan i det som utgjorde grunden för trådstarten. Visst har ett spa-bad termisk massa och med lite planering kan man värma när det är mest fördelaktigt, men huvuddelen av all elbilsladdning kan också förläggas till tidpunkter då det är gynnsamt.
Syftet med mitt inlägg om ett utespa var att vi kanske inte ska betrakta vårt elbehov som oundvikligt, utan att vi kanske får avstå från viss konsumtion. Alternativt se det som att en del av den konsumtion vi har kan flyttas till tidpunkter då effektbehovet (för elsystemet som helhet) är lägre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Skilj på effekt och energi är ni hyggliga.

Ett spabad har stor termisk massa, det går utmärkt att värma upp det på nätter och helger då vi har elöverskott, eller på soliga helgdagar då man annars får dåligt betalt för sin solel.
Bra idé! Vi har ett stort SwimSPA (ungefär 6 x 2,5 m) från Hydropool. Har skaffar Tibber precis.

Vet du om det finns något smart sätt att fixa så att man kan värma upp mest på nätterna?

Skulle nog kunna spara en hel del pengar (speciellt på vintern när vi går ner runt nollan utomhus).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av tor-ake »

Har du kollat i menyerna i spabadet om det inte redan finns inställningar för att ha olika termostatinställningar på olika tider?

Då ställer du in den på t.ex. 28gr dagtid och 38gr nattetid.

EDIT eller är det en fristående värmare typ denna? https://www.hydropool.se/produkt/elvarmare-spabad-3-kw/ då är det nog lite svårare att hitta en tidsstyrning
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Norrland behöver sin framtida el själv

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Har du kollat i menyerna i spabadet om det inte redan finns inställningar för att ha olika termostatinställningar på olika tider?

Då ställer du in den på t.ex. 28gr dagtid och 38gr nattetid.

EDIT eller är det en fristående värmare typ denna? https://www.hydropool.se/produkt/elvarmare-spabad-3-kw/ då är det nog lite svårare att hitta en tidsstyrning
Tack för mycket bra tips!

Det är en AquaSport 19fx med inbyggd värmare (trefas, 16A - har jag för mig, men lite osäker på effekten).

Har inte manualen, och tror inte jag sett något sådant dag/natt-temp i menyerna, men skall checka en gång till (och finns säkert rätt manual på nätet). Skall annars höra med Hydropool som brukar serva den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar