EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Zalman3 »

"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
https://www.electrive.net/2020/11/16/wi ... abgasnorm/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Zalman3 »

Efter 1 januari 2026 kommer endast elbilar räknas som hållbara bilar i EU. Uppgifterna kommer från läckta dokument om EU-kommissionens arbete med att skapa en ny taxonomi för framtida investeringar.

Enligt dokumentet, som nyhetssajten Euractive tagit del av, kommer bilar med utsläpp lägre än 50 gram koldioxid per kilometer ses som hållbara fram till slutet av 2025. Från 2026 kommer endast helelektriska bilar att ses som hållbara ur ett investeringsperspektiv. EU stänger också hållbarhetsdörren för biobränslen och gas.

Att som företag klassificeras som grön och hållbar ger många fördelar. EU har som mål att gynna gröna investeringar i framtiden. Genom ett hållbart arbete kan företag ta del av investeringsstöd och enklare få lån från EIB.

– Det kommer styra om pengarna. Effekten av taxonomin kommer bli enorm. Privata investeringar kommer att gå mot bilar med nollutsläpp, säger Luca Bonaccorsi från intresseorganisationen Transport & Environment till Euractive.

– Om du har en grön fond och vill investera i bilar idag så måste du investera i bilar utan utsläpp. För närvarande finns det bara en aktie att köpa – Tesla. Taxonomin kommer att få ett oerhört genomslag, tillägger Luca.


https://alltomelbil.se/nya-eu-etiketten ... fter-2026/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Fredrik j »

Två lobbyorganisationer yttrar sig...
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Surfaren »

"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Det är väl jättebra. Varför klagar människan? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Fredrik j »

Surfaren skrev:
"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Det är väl jättebra. Varför klagar människan? :D
Hon är lobbyist från tysk bilindustri.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Niklas Z »

Surfaren skrev:
"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Det är väl jättebra. Varför klagar människan? :D
VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Zalman3 »

Så tuffa kan nya utsläppskraven bli: ”Omöjligt att nå”

Med introduktionen av den planerade Euro 7-standarden kommer EU-kommissionen i praktiken förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025, säger Hildegard Müller, chef för tyska branschorganisationen VDA.
Hon reagerar kraftigt mot förslaget att nya bilar måste ha betydligt lägre utsläpp än i dag i alla situationer, även ”vid körning med släp uppför ett berg eller i långsam stadstrafik”.
– Det är tekniskt omöjligt och alla vet det.

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-tu ... igt-att-na
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av bonath »

"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av fth »

bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth


Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.

/fth
Staten är ju t.o.m. delägare i VW. Eller ja, delstaten Niedersachsen men det är ju att beteckna som staten för dom som bor där.
Kanske ingen slump att det är just VW som satsar på elbilar...
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Elbilisten »

fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som det refereras till i de nästa två stycken.
Senast redigerad av Elbilisten, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av fth »

Elbilisten skrev:
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som uttalar sig i de nästa två stycken.
Hon hade inte något rätt alltså? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Nej, verkligen inte! :!:

Tror dessutom det kan riskera att bli betydligt dyrare att bygga upp en sådan infrastruktur för bränsleceller/vätgas än tex. vad det kostat den tyska bilindustrin att bygga upp Ionity i Tyskland och Europa.

Förstår att lobbyister vill påverka. Inget konstigt med det.

Men eftersom hennes agenda följer viljan och strategin hos den Tyska bilindustrin, så blir jag mer orolig för framtiden för den tyska bilindustrin och deras (IMO felaktiga) inriktning, än för mig som Teslaägare/elbilsägare och mina laddningsmöjligheter.

Problemet är inte för mig som elbilsägare/Teslaägare att kunna ladda, utan problemet är om den tyska bilindustrin överlever, med stora företags/kapitalvärden och enormt många arbetstillfällen som därmed försvinner. Bådar inte alls gott för Tysklands framtid.

Det positiva är dock att ivf. VW/VAG verkar insett hur framtiden kommer se ut, och jobbar stenhårt och ser verkligen ut att ha viljan att förändra sig. Så jag tror att VAG faktiskt har en god chans att klara sig och överleva.

Resten däremot.... hjälp. :? Dags att blanka de för investerare tror jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av HenrikC »

Det här är en möjlighet för elbilarna. Ge någon form av dispans till 2030 för motorer som redan är i produktion. Det innebär att förbränningsmotorutvecklingen dras ner till ett minimum. 2030 finns sedan nästan inga förbränningsbilar på marknaden som klarar kraven = hela marknaden blir elbilar utan någon uttyckligt förbud mot dieselbilar.
Skriv svar