https://www.electrive.net/2020/11/16/wi ... abgasnorm/"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Moderator: Redaktion
EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
https://alltomelbil.se/nya-eu-etiketten ... fter-2026/Efter 1 januari 2026 kommer endast elbilar räknas som hållbara bilar i EU. Uppgifterna kommer från läckta dokument om EU-kommissionens arbete med att skapa en ny taxonomi för framtida investeringar.
Enligt dokumentet, som nyhetssajten Euractive tagit del av, kommer bilar med utsläpp lägre än 50 gram koldioxid per kilometer ses som hållbara fram till slutet av 2025. Från 2026 kommer endast helelektriska bilar att ses som hållbara ur ett investeringsperspektiv. EU stänger också hållbarhetsdörren för biobränslen och gas.
Att som företag klassificeras som grön och hållbar ger många fördelar. EU har som mål att gynna gröna investeringar i framtiden. Genom ett hållbart arbete kan företag ta del av investeringsstöd och enklare få lån från EIB.
– Det kommer styra om pengarna. Effekten av taxonomin kommer bli enorm. Privata investeringar kommer att gå mot bilar med nollutsläpp, säger Luca Bonaccorsi från intresseorganisationen Transport & Environment till Euractive.
– Om du har en grön fond och vill investera i bilar idag så måste du investera i bilar utan utsläpp. För närvarande finns det bara en aktie att köpa – Tesla. Taxonomin kommer att få ett oerhört genomslag, tillägger Luca.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Det är väl jättebra. Varför klagar människan?"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Hon är lobbyist från tysk bilindustri.Surfaren skrev:Det är väl jättebra. Varför klagar människan?"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.Surfaren skrev:Det är väl jättebra. Varför klagar människan?"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-tu ... igt-att-naSå tuffa kan nya utsläppskraven bli: ”Omöjligt att nå”
Med introduktionen av den planerade Euro 7-standarden kommer EU-kommissionen i praktiken förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025, säger Hildegard Müller, chef för tyska branschorganisationen VDA.
Hon reagerar kraftigt mot förslaget att nya bilar måste ha betydligt lägre utsläpp än i dag i alla situationer, även ”vid körning med släp uppför ett berg eller i långsam stadstrafik”.
– Det är tekniskt omöjligt och alla vet det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.bonath skrev:"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?
Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.fth skrev:Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.bonath skrev:"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?
Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.
/fth
D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.Fredrik j skrev:Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.fth skrev:Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.bonath skrev:"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?
Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.
/fth
D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Staten är ju t.o.m. delägare i VW. Eller ja, delstaten Niedersachsen men det är ju att beteckna som staten för dom som bor där.fth skrev:Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.Fredrik j skrev:fth skrev:Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.bonath skrev:"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?
Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.
/fth
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.
D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
/fth
Kanske ingen slump att det är just VW som satsar på elbilar...
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som det refereras till i de nästa två stycken.fth skrev:Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.bonath skrev:"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?
Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.
/fth
Senast redigerad av Elbilisten, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Hon hade inte något rätt alltså?Elbilisten skrev:"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som uttalar sig i de nästa två stycken.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Nej, verkligen inte!bonath skrev:"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".
Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Tror dessutom det kan riskera att bli betydligt dyrare att bygga upp en sådan infrastruktur för bränsleceller/vätgas än tex. vad det kostat den tyska bilindustrin att bygga upp Ionity i Tyskland och Europa.
Förstår att lobbyister vill påverka. Inget konstigt med det.
Men eftersom hennes agenda följer viljan och strategin hos den Tyska bilindustrin, så blir jag mer orolig för framtiden för den tyska bilindustrin och deras (IMO felaktiga) inriktning, än för mig som Teslaägare/elbilsägare och mina laddningsmöjligheter.
Problemet är inte för mig som elbilsägare/Teslaägare att kunna ladda, utan problemet är om den tyska bilindustrin överlever, med stora företags/kapitalvärden och enormt många arbetstillfällen som därmed försvinner. Bådar inte alls gott för Tysklands framtid.
Det positiva är dock att ivf. VW/VAG verkar insett hur framtiden kommer se ut, och jobbar stenhårt och ser verkligen ut att ha viljan att förändra sig. Så jag tror att VAG faktiskt har en god chans att klara sig och överleva.
Resten däremot.... hjälp. Dags att blanka de för investerare tror jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?
Det här är en möjlighet för elbilarna. Ge någon form av dispans till 2030 för motorer som redan är i produktion. Det innebär att förbränningsmotorutvecklingen dras ner till ett minimum. 2030 finns sedan nästan inga förbränningsbilar på marknaden som klarar kraven = hela marknaden blir elbilar utan någon uttyckligt förbud mot dieselbilar.