EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth


Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.

/fth
Staten är ju t.o.m. delägare i VW. Eller ja, delstaten Niedersachsen men det är ju att beteckna som staten för dom som bor där.
Kanske ingen slump att det är just VW som satsar på elbilar...
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av Elbilisten »

fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som det refereras till i de nästa två stycken.
Senast redigerad av Elbilisten, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av fth »

Elbilisten skrev:
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som uttalar sig i de nästa två stycken.
Hon hade inte något rätt alltså? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Nej, verkligen inte! :!:

Tror dessutom det kan riskera att bli betydligt dyrare att bygga upp en sådan infrastruktur för bränsleceller/vätgas än tex. vad det kostat den tyska bilindustrin att bygga upp Ionity i Tyskland och Europa.

Förstår att lobbyister vill påverka. Inget konstigt med det.

Men eftersom hennes agenda följer viljan och strategin hos den Tyska bilindustrin, så blir jag mer orolig för framtiden för den tyska bilindustrin och deras (IMO felaktiga) inriktning, än för mig som Teslaägare/elbilsägare och mina laddningsmöjligheter.

Problemet är inte för mig som elbilsägare/Teslaägare att kunna ladda, utan problemet är om den tyska bilindustrin överlever, med stora företags/kapitalvärden och enormt många arbetstillfällen som därmed försvinner. Bådar inte alls gott för Tysklands framtid.

Det positiva är dock att ivf. VW/VAG verkar insett hur framtiden kommer se ut, och jobbar stenhårt och ser verkligen ut att ha viljan att förändra sig. Så jag tror att VAG faktiskt har en god chans att klara sig och överleva.

Resten däremot.... hjälp. :? Dags att blanka de för investerare tror jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Inlägg av HenrikC »

Det här är en möjlighet för elbilarna. Ge någon form av dispans till 2030 för motorer som redan är i produktion. Det innebär att förbränningsmotorutvecklingen dras ner till ett minimum. 2030 finns sedan nästan inga förbränningsbilar på marknaden som klarar kraven = hela marknaden blir elbilar utan någon uttyckligt förbud mot dieselbilar.
Skriv svar