Sida 1 av 1

EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 16 nov 2020 11:07
av Zalman3
"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
https://www.electrive.net/2020/11/16/wi ... abgasnorm/

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 16 nov 2020 11:18
av Zalman3
Efter 1 januari 2026 kommer endast elbilar räknas som hållbara bilar i EU. Uppgifterna kommer från läckta dokument om EU-kommissionens arbete med att skapa en ny taxonomi för framtida investeringar.

Enligt dokumentet, som nyhetssajten Euractive tagit del av, kommer bilar med utsläpp lägre än 50 gram koldioxid per kilometer ses som hållbara fram till slutet av 2025. Från 2026 kommer endast helelektriska bilar att ses som hållbara ur ett investeringsperspektiv. EU stänger också hållbarhetsdörren för biobränslen och gas.

Att som företag klassificeras som grön och hållbar ger många fördelar. EU har som mål att gynna gröna investeringar i framtiden. Genom ett hållbart arbete kan företag ta del av investeringsstöd och enklare få lån från EIB.

– Det kommer styra om pengarna. Effekten av taxonomin kommer bli enorm. Privata investeringar kommer att gå mot bilar med nollutsläpp, säger Luca Bonaccorsi från intresseorganisationen Transport & Environment till Euractive.

– Om du har en grön fond och vill investera i bilar idag så måste du investera i bilar utan utsläpp. För närvarande finns det bara en aktie att köpa – Tesla. Taxonomin kommer att få ett oerhört genomslag, tillägger Luca.


https://alltomelbil.se/nya-eu-etiketten ... fter-2026/

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 16 nov 2020 12:05
av Fredrik j
Två lobbyorganisationer yttrar sig...

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 16 nov 2020 17:54
av Surfaren
"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Det är väl jättebra. Varför klagar människan? :D

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 16 nov 2020 18:32
av Fredrik j
Surfaren skrev:
"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Det är väl jättebra. Varför klagar människan? :D
Hon är lobbyist från tysk bilindustri.

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 16 nov 2020 20:57
av Niklas Z
Surfaren skrev:
"Med införandet av den planerade EU-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025",
säger Hildegard Müller, VDA: s ordförande, till "DPA". Hon fruktar att om gränsvärdena för avgaser är för strikta kommer förbränningsmotorerna inte längre att vara konkurrenskraftiga.
Det är väl jättebra. Varför klagar människan? :D
VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 11:06
av Zalman3
Så tuffa kan nya utsläppskraven bli: ”Omöjligt att nå”

Med introduktionen av den planerade Euro 7-standarden kommer EU-kommissionen i praktiken förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025, säger Hildegard Müller, chef för tyska branschorganisationen VDA.
Hon reagerar kraftigt mot förslaget att nya bilar måste ha betydligt lägre utsläpp än i dag i alla situationer, även ”vid körning med släp uppför ett berg eller i långsam stadstrafik”.
– Det är tekniskt omöjligt och alla vet det.

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-tu ... igt-att-na

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 11:19
av bonath
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 11:50
av fth
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 11:56
av Fredrik j
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 12:01
av fth
Fredrik j skrev:
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.

/fth

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 12:18
av Fredrik j
fth skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth


Som det skrivits om mer än en gång tidigare här ovan så är Hildegard Müller ordförande för VDA = Verband der Automobilindustrie, alltså en branschorganisation för bilindustrin.

D.v.s. hon är lobbyist för tysk bilindustri, inte ledande politiker.
Ah, sorry, det förklarar en del, jag googlade henne och då var hennes politiker-karriär inom CDU det som framhävdes mest. Det är väl iofs ett tecken på hur insyltat bilindustrin är i tysk politik, ena dagen politiker, nästa dag lobbyist.

/fth
Staten är ju t.o.m. delägare i VW. Eller ja, delstaten Niedersachsen men det är ju att beteckna som staten för dom som bor där.
Kanske ingen slump att det är just VW som satsar på elbilar...

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 13:36
av Elbilisten
fth skrev:
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Otroligt okunnigt av en ledande politiker, det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv, resten är ju direkt felaktigt.

Hur tänkte hon att vi skulle få fram biobränsle som räcker till att ersätta fossila bränslen?

Det har ju påvisats gång på gång att biobränslen aldrig kommer att kunna stå för mer än några få procent av förbrukningen, och att påstå att förbränningsmotorn inte är problemet är ju bara löjligt.

/fth
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som det refereras till i de nästa två stycken.

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 13:41
av fth
Elbilisten skrev:
"det enda som stämmer i hennes uttalande är att framställningen av vätgas är oerhört ineffektiv". Jag uppfattar inte artikeln som är det är hon som säger det. Snarare "många experter" som uttalar sig i de nästa två stycken.
Hon hade inte något rätt alltså? :D

/fth

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 16:46
av martinot
bonath skrev:
"Hildegard Müller klagar på att laddinfrastrukturen för elbilar ännu inte är tillräckligt utbyggd. Hon vill hellre satsa på biobränslen och bränsleceller och hävdar att det inte är förbränningsmotorn som är problemet utan bränslet de körs på.
När det gäller bränslecellsbilar är fördelen att de bara släpper ut vattenånga ur avgasröret och att räckvidden inte förkortas nämnvärt på vintern som i batterielbilar. Men framställningen kan kräva stora mängder energi och tekniken är betydligt mindre effektiv än att ladda en batterielbil".

Hahaha... Finns det många ställen att tanka bränslecellen på???
Nej, verkligen inte! :!:

Tror dessutom det kan riskera att bli betydligt dyrare att bygga upp en sådan infrastruktur för bränsleceller/vätgas än tex. vad det kostat den tyska bilindustrin att bygga upp Ionity i Tyskland och Europa.

Förstår att lobbyister vill påverka. Inget konstigt med det.

Men eftersom hennes agenda följer viljan och strategin hos den Tyska bilindustrin, så blir jag mer orolig för framtiden för den tyska bilindustrin och deras (IMO felaktiga) inriktning, än för mig som Teslaägare/elbilsägare och mina laddningsmöjligheter.

Problemet är inte för mig som elbilsägare/Teslaägare att kunna ladda, utan problemet är om den tyska bilindustrin överlever, med stora företags/kapitalvärden och enormt många arbetstillfällen som därmed försvinner. Bådar inte alls gott för Tysklands framtid.

Det positiva är dock att ivf. VW/VAG verkar insett hur framtiden kommer se ut, och jobbar stenhårt och ser verkligen ut att ha viljan att förändra sig. Så jag tror att VAG faktiskt har en god chans att klara sig och överleva.

Resten däremot.... hjälp. :? Dags att blanka de för investerare tror jag.

Re: EURO7 dödar fossilbilsförsäljningen?

Postat: 17 nov 2020 16:54
av HenrikC
Det här är en möjlighet för elbilarna. Ge någon form av dispans till 2030 för motorer som redan är i produktion. Det innebär att förbränningsmotorutvecklingen dras ner till ett minimum. 2030 finns sedan nästan inga förbränningsbilar på marknaden som klarar kraven = hela marknaden blir elbilar utan någon uttyckligt förbud mot dieselbilar.