Gör klipp på elbilen!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
nx00 skrev:
Zalman3 skrev:
Eftersom det händer så mycket i elbilsbranschen så tycker jag faktiskt att Hyundai Kona 64kWh är mera intressant än Nissan Leaf 62kWh och ID3 62kWh. Alla dessa 3 går att få under 3000kr/månad.
Och om 12 månader byter man till en Ioniq 5.
Och om Ioniq 5 inte kan levereras om 12 månader eller om man helt enkelt inte vill ha den så står man utan bil. (Personligen så går alla framhjulsdrivna fet bort).

Men då kan man ju ta en annan men kanske inte till samma fördelaktiga priser som idag. Men marknaden är kanske i samma sits igen om ett år, vem vet.
Om ett år borde ju dessa bilar finnas att välja på:
1. Ioniq 5, 45.000 euro
https://www.ludego.com/hyundai-45/
2. Skoda Enyaq, 33.800 euro
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
3. Nissan Ariya, 42.000 euro
https://www.ludego.com/nissan-ariya/
4. Renault MEGANE eVision, 42.000 euro
https://www.ludego.com/renault-megane-evision/
5. MG 5 kombi, ca 31.000 euro
https://www.ludego.com/e-kombi/
£24,495(med elbilsstöd)
https://mg.co.uk/mg5-ev/
Är det bara MG som får elbilsstöd?
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Perpendicular »

Zalman3 skrev:
nx00 skrev:
Zalman3 skrev:
Bästa dealen?
Hyundai Kona EV *Privatleasingkampanj,
12mån* Premium+
64kwh
2.995 kr/mån

Nedsatt från 5.195 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... h/90793703
Låter inte så bra. 12 mån endast. Miljöbonusen blir då 5000:- per månad + kundens 3000:-. Sen exporteras den säkert, med bra vinst så klart...
Eftersom det händer så mycket i elbilsbranschen så tycker jag faktiskt att Hyundai Kona 64kWh är mera intressant än Nissan Leaf 62kWh och ID3 62kWh. Alla dessa 3 går att få under 3000kr/månad.
Och om 12 månader byter man till en Ioniq 5.
Precis vad jag tänkte och tack för tipset!
Fick den sista Konan Advanced Plus med vinterdäck i Sollentuna för drygt 4100/mån i 12 mån.
Alla de lägre utrustningsnivåerna var slut om man inte lade till metalliclack....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Zalman3 »

Är det bara MG som får elbilsstöd?

Om ett år borde ju dessa bilar finnas att välja på.
Priser med 9000 euro i elbilsstöd i Tyskland.
1. Ioniq 5, 36.000 euro
https://www.ludego.com/hyundai-45/
2. Skoda Enyaq, 24.800 euro
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/
3. Nissan Ariya, 33.000 euro
https://www.ludego.com/nissan-ariya/
4. Renault MEGANE eVision, 33.000 euro
https://www.ludego.com/renault-megane-evision/
5. MG 5 kombi, ca 22.000 euro
https://www.ludego.com/e-kombi/
£24,495(med elbilsstöd i England)
https://mg.co.uk/mg5-ev/

Dessutom borde snikversionen av Volvo XC40/Polestar 2 finnas ute från 400.000-70.000=330.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Zalman3 »

Kudos till VW som lanserade ID3 för 2.995kr per månad.
Det fick konkurrenterna att också sänka priset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av iAkita »

Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av taliz »

Utan Tesla hade EU antagligen experimenterat med biodrivmedel och kanske vätgas...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Utan Tesla hade EU antagligen experimenterat med biodrivmedel och kanske vätgas...
Precis.
2012 kom Tesla MS med en elbil som gick 45 mil i verkligheten.
Då kunde fossilbils tillverkarna inte säga att det var omöjligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Utan Tesla hade EU antagligen experimenterat med biodrivmedel och kanske vätgas...
Hade?

Lobbyisterna i EU har inte gett upp ännu, verkar fortfarande finnas en del pengar att hämta...

https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/ ... rategy.pdf

Verkar dock som fokus hamnar på att producera fossilfri vätgas och när det kommer till transport så verkar det som de fokuserar på vissa transporter där de tror att eldrift med batteri inte fungerar.
In transport, hydrogen is also a promising option where electrification is more difficult. In a first phase, early adoption of hydrogencan occur in captive uses, such as local city buses, commercial fleets (e.g. taxis) or specific parts of the rail network, where electrification is not feasible. Hydrogen refuelling stations can easily be supplied by regional or local electrolysers, but their deployment will need to build on clear analysis of fleet demand and different requirements for light-and heavy-duty vehicles.

Hydrogen fuel cellsshould be further encouragedin heavy-duty road vehicles, alongside electrification, includingcoaches, special purpose vehicles,and long-haul road freightgiven their high CO2emissions. The 2025 and 2030 targets set out in the CO2Emission Standards Regulation are an important driver to create a lead market for hydrogen solutions, once fuel cell technology is sufficiently mature and cost-effective.Projects of the Horizon 2020 Fuel Cells and HydrogenJoint Undertaking (FCH-JU) are aiming to accelerate Europe’s technological lead.
Det har väl dock på senaste tiden visat sig att tex bussar och lastbilar inte har några problem alls med batteridrift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Zalman3 »

Nu är ju privatleasing billigt.
Men har nån lyckats pruta 10% på en ID3?
Borde ju vara möjligt då VW är så sugna på att få ut bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av Zalman3 »

Rean i Sverige bleknar mot rean i Tyskland.

https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... at-gewerbe
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av FredrikR »

iAkita skrev:
Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.

Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av martinot »

FredrikR skrev:
iAkita skrev:
Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.

Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Jag förstår att Polestar inte vill ha ÅF, och jag förstår att Volvo är inne på att skippa externa ÅF (ivf. i lika stor grad som tidigare).

Detta är skrämmande vad vanliga ÅF optimerar försäljningen för sina egna affärer (sälja service och reservdelar med bra vinstmarginal till krävande ICE-bilar som behöver mycket vård), och lyssnar extremt lite på sina potentiella kunder (för jag hoppas att ni gav era pengar till sådana skithögar till försäljare?).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av FredrikR »

martinot skrev:
FredrikR skrev:
iAkita skrev:
Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.

Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Jag förstår att Polestar inte vill ha ÅF, och jag förstår att Volvo är inne på att skippa externa ÅF (ivf. i lika stor grad som tidigare).

Detta är skrämmande vad vanliga ÅF optimerar försäljningen för sina egna affärer (sälja service och reservdelar med bra vinstmarginal till krävande ICE-bilar som behöver mycket vård), och lyssnar extremt lite på sina potentiella kunder (för jag hoppas att ni gav era pengar till sådana skithögar till försäljare?).
Nädå, inte en chans, har faktiskt aldrig varit där igen.
En kompis som var med vid tillfället brukar fortfarande påminna om det här som väldigt humoristiskt att säljaren konstant tjatar vidare om fosilbilar trots att jag visar 0 intresse. :lol: inte precis "att känna sin kund". Blev Nissan Leaf istället och nu Hyundai x 2 (som inte säljs av samma firma i Uppsala i alla fall).
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gör klipp på elbilen!

Inlägg av martinot »

FredrikR skrev:
martinot skrev:
FredrikR skrev:
iAkita skrev:
Tänk vad mycket som har hänt de senaste åren! För fem år sen när jag köpte min första elbil (en Renault Zoe) var det nästan svårt att få till en affär. De flesta var fullständigt ointresserade av att sälja den, och än mindre intresserade av att ge ett bra pris. "Vad ska du med en sån till?" var en vanlig fråga från säljarna, varpå de radade upp ett gäng elbilsmyter. Fast forward till slutet av 2020 och tillverkarna i det närmaste tigger om att man ska köpa deras elbilar, med fantastiska leasingerbjudanden på högst kompetenta elbilar som inte ens är jämförbara med den Zoe jag till slut lyckades beställa i slutet av 2015. Bollen är verkligen i rullning. Om nu någon tvekat på att EU kan göra positiva saker för klimat- och miljö (om de väl bestämmer sig) så är väl det här ett utmärkt exempel på att så är fallet. Utan hot om höga böter hade vi aldrig sett dessa erbjudanden.

Verkligen! En jäkla skillnad. Ville titta på Kia Soul tidigt 2016 (tror jag det var), Kia handlaren ville bara få över mig till alla andra bilar, och han kunde inget om bilen. Hade förvarnat att jag skulle komma in och provköra, körde iväg och hela provturen fick jag varningsmeddelande att jag måste ta mig till närmsta laddare. De hade inte ens laddat upp bilen. Laddnivå omkring 20%. Snacka om medveten svartmålning av elbilen.
Jag förstår att Polestar inte vill ha ÅF, och jag förstår att Volvo är inne på att skippa externa ÅF (ivf. i lika stor grad som tidigare).

Detta är skrämmande vad vanliga ÅF optimerar försäljningen för sina egna affärer (sälja service och reservdelar med bra vinstmarginal till krävande ICE-bilar som behöver mycket vård), och lyssnar extremt lite på sina potentiella kunder (för jag hoppas att ni gav era pengar till sådana skithögar till försäljare?).
Nädå, inte en chans, har faktiskt aldrig varit där igen.
En kompis som var med vid tillfället brukar fortfarande påminna om det här som väldigt humoristiskt att säljaren konstant tjatar vidare om fosilbilar trots att jag visar 0 intresse. :lol: inte precis "att känna sin kund". Blev Nissan Leaf istället och nu Hyundai x 2 (som inte säljs av samma firma i Uppsala i alla fall).

Gott, och helt rätt gjort! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar