MrEarp skrev:Känns som det finns kunskap här inne att få ett kvalificerat svar på frågan så jag kastar ut den.
Ponera att vi har 100MWh batteripark nånstans i Skåne anslutet till stamnätet på 400kV, kanske i närheten av en vindkraftpark. Vi använder spotpris till vår fördel och laddar upp batterier med säg 0,25C nattetid när priset är lägst, tömmer ner till 10-15% vid dagspeak med 1C, därefter hjälper vi nätägare med frekvensbalansering. Vi cyklar parken ca 1ggr/dygn.
En väldigt grov uppskattning är ca 400M SEK för 100MWh om leverantör är Tesla, men rätta mig om jag har fel.
Vi har väldigt ren och fin el i Sverige som vi dumpar bort när behovet är minst, varför lagrar man inte den istället och gör affär av det?
Ser fram emot era svar och tankar.
Det du beskriver ovan kommer bli JÄTTE-stort överallt på global nivå närmsta åren/årtiondena framöver! Detta är jag övertygad om varför jag köpt in mig som aktieägare i massa bolag som håller på med förnyelsebar el samt battertillverkning.
Idag kostar batterierna rätt mycket per kwh men med Litium-järnbatterier (utan sällsynta jordartsmetaller) kommer priset per kwh batteri sjunka som en sten när dom börjar masstillverkas i stor skala. Och det kommer bli lönsamt samt väldigt hållbart med enormt stora grid-batterier.
Sedan har vi även redan idag massa batterier ute som kan användas i alla våra el-bilar samt kommande el-bilar. Med V2G-teknik kan dom användas utspritt över hela elnätet vid peakbehov (morgon/eftermiddag på vardagar).
Framtiden är långt mycket ljusare än vad många tror samt övergången till en civilisation som drivs av 100%
Förnyelsebar energi kommer gå fortare än vad många tror och elnätet kommer bli stabilare i framtiden med denna teknik.