Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 13 dec 2020 08:17

De nuvarande klimatmålen är inte tillräckliga, säger FN:s generalsekreterare António Guterres under lördagens digitala klimattoppmöte.

”Kan någon fortfarande förneka att vi står inför en dramatisk nödsituation? frågar sig Guterres.Därför uppmanar jag samtliga ledare världen över att utlysa klimatnödläge i sina länder till dess koldioxidneutralitet är uppnådd”, fortsätter han.

Norges statsminister Erna Solberg (Høyre) uppmanar världens länder att öka de ekonomiska satsningarna i klimatarbetet.

”Parisavtalet visar vår gemensamma väg: att minska utsläppen tillsammans, att bygga motståndskraftiga och robusta samhällen och att mobilisera ekonomin och stödinsatser”, sade hon på mötet.

Solberg pekade på att Norge siktar på att halvera klimatskadliga utsläpp till år 2030, rapporterar NTB.

Mötet hålls på femårsdagen av Parisavtalet, som togs fram under FN:s klimatkonferens 2015. Fler än 70 världsledare deltar i toppmötet, däribland Frankrikes president Emmanuel Macron, Storbritanniens premiärminister Boris Johnson och Kinas president Xi Jinping.

https://www.di.se/nyheter/fn-chefens-up ... atnodlage/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inläggav Teslaägare thnis » 13 dec 2020 08:42

Ja jisses. Domedagen är nära. Jag gissar om 10 år va?
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Referralkod: thomas3553

Inläggav nek0 » 13 dec 2020 09:12

Zalman3 skrev:

De nuvarande klimatmålen är inte tillräckliga, säger FN:s generalsekreterare António Guterres under lördagens digitala klimattoppmöte.

”Kan någon fortfarande förneka att vi står inför en dramatisk nödsituation? frågar sig Guterres.Därför uppmanar jag samtliga ledare världen över att utlysa klimatnödläge i sina länder till dess koldioxidneutralitet är uppnådd”, fortsätter han.

Norges statsminister Erna Solberg (Høyre) uppmanar världens länder att öka de ekonomiska satsningarna i klimatarbetet.

”Parisavtalet visar vår gemensamma väg: att minska utsläppen tillsammans, att bygga motståndskraftiga och robusta samhällen och att mobilisera ekonomin och stödinsatser”, sade hon på mötet.

Solberg pekade på att Norge siktar på att halvera klimatskadliga utsläpp till år 2030, rapporterar NTB.

Mötet hålls på femårsdagen av Parisavtalet, som togs fram under FN:s klimatkonferens 2015. Fler än 70 världsledare deltar i toppmötet, däribland Frankrikes president Emmanuel Macron, Storbritanniens premiärminister Boris Johnson och Kinas president Xi Jinping.

https://www.di.se/nyheter/fn-chefens-up ... atnodlage/

Sa Erna att Norge ska sluta pumpa upp oljan och visa vägen för oss andra?
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav SwedishAdvocate » 13 dec 2020 15:32

thnis skrev:Ja jisses. Domedagen är nära. Jag gissar om 10 år va?

Någon som orkar förklara klimatkrisen för den här personen?

Jag orkar inte just nu...
SwedishAdvocate

Inläggav Banane » 13 dec 2020 17:11

SwedishAdvocate skrev:

Tror hans poäng är att det "alltid" varit 10 år till katastrofen.
Banane

Inläggav Teslaägare martinot » 13 dec 2020 17:41

SwedishAdvocate skrev:

Är inte det ditt jobb som advokat att orka föra din talan i bevis? :lol:
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare LarsL » 13 dec 2020 17:45

Det har väl varit tal om 100 år sedan länge, vilket gjort att alla egoister inte brydde sig det minsta. Det vi ser nu är att förändringarna redan börjat och att det för stora delar av världen börjar närma sig panik läge. Tyvärr kommer detta ta enormt lång tid att vända även om vi alla är överens och gör rätt saker, vilket vi inte är och inte kommer göra. Så förbered er på klimatflyktingar.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Fredrik j » 13 dec 2020 17:55

LarsL skrev:Det har väl varit tal om 100 år sedan länge, vilket gjort att alla egoister inte brydde sig det minsta. Det vi ser nu är att förändringarna redan börjat och att det för stora delar av världen börjar närma sig panik läge. Tyvärr kommer detta ta enormt lång tid att vända även om vi alla är överens och gör rätt saker, vilket vi inte är och inte kommer göra. Så förbered er på klimatflyktingar.

Det har jag också kommit fram till. Lyssna på vetenskapen, säger Greta. Den tidshorisont vetenskapen ger oss räcker inte och vi borde prata mer om nödvändiga skyddsåtgärder. Istället för att t.ex. prata om havsnivåhöjningar bara som ett argument för att bli klimatsmart borde vi prata om när skyddsvallarna kan vara klara, och sen sätta igång.
Tror också vi kommer att få ta emot många klimatflyktingar i framtiden tack vare vårt gynnsamma geografiska läge.
Utmaningen för världen blir att undvika väpnade konflikter som resultat av kraftigt försämrade förutsättningar.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare martinot » 13 dec 2020 17:58

LarsL skrev:Det har väl varit tal om 100 år sedan länge, vilket gjort att alla egoister inte brydde sig det minsta. Det vi ser nu är att förändringarna redan börjat och att det för stora delar av världen börjar närma sig panik läge. Tyvärr kommer detta ta enormt lång tid att vända även om vi alla är överens och gör rätt saker, vilket vi inte är och inte kommer göra. Så förbered er på klimatflyktingar.

Om jag vill flytta söder ut för värmen, är jag då också "klimatflykting"? :lol:
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav SwedishAdvocate » 13 dec 2020 18:24

martinot skrev:

Om jag vill flytta söder ut för värmen, är jag då också "klimatflykting"? :lol:

Tycker du det här är roligt?
SwedishAdvocate

Nästa

Återgå till Miljö