FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Moderator: Redaktion
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Precis så. Men hon tycks vara ett rött skynke för många. Tycker det är lite sorgligt.bonath skrev:Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Hur man ska lösa de utmaningar som finns i klimatfrågan är ju en sak men jag aldrig heller förstått hur vissa kan reta upp sig så mycket på just henne.Banane skrev:Precis så. Men hon tycks vara ett rött skynke för många. Tycker det är lite sorgligt.bonath skrev:Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
För att hon är ung, kvinna och intelligent?GreenMachine skrev:Hur man ska lösa de utmaningar som finns i klimatfrågan är ju en sak men jag aldrig heller förstått hur vissa kan reta upp sig så mycket på just henne.Banane skrev:Precis så. Men hon tycks vara ett rött skynke för många. Tycker det är lite sorgligt.bonath skrev:Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Mitt jobb var fullt av gamla gubbar med åsikter från 1800 talet och alla hatade henne.
Gick inte prata med människorna om varken det ena eller det andra, kvinnor är till för att städa huset var ungefär deras åsikter.
Jag förstår varför folk hatar henne men jag tycker det är helt fel.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Precis. Det är ju egentligen inte alls kontroversiellt. Och vetenskapen efterfrågar åtgärder låååångt bortom dom som politikerna planerar för att begränsa uppvärmningen. Så lyssnar man på vetenskapen ser det ju hopplöst ut och vi borde snabbt börja förbereda oss på konsekvenserna istället för att tjafsa om signalpolitik.bonath skrev:Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Det enda hoppet är väl att vetenskapen har fel?
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Fredrik j skrev:Precis. Det är ju egentligen inte alls kontroversiellt. Och vetenskapen efterfrågar åtgärder låååångt bortom dom som politikerna planerar för att begränsa uppvärmningen. Så lyssnar man på vetenskapen ser det ju hopplöst ut och vi borde snabbt börja förbereda oss på konsekvenserna istället för att tjafsa om signalpolitik.bonath skrev:Greta har väl ingen egen "agenda".
Det enda hon säger är lyssna på vetenskapen...
Det enda hoppet är väl att vetenskapen har fel?
När jag var 12-13 år (tror jag, kanske var yngre) så hade jag en enorm existentiell ångest över larmrapporterna om det växande ozonhålet i atmosfären. Jag mådde så dåligt, drömde mardrömmar om att stå i skuggan utomhus och gå ut i solskenet för att bokstavligen brännas ihjäl och förkolnas.
Jag antar att Greta har något liknande. Hon mår nog rejält dåligt på ett sätt som är svårt att förstå för vuxna. Ungdomar är känsliga och saknar lite perspektiv. I det här fallet är det ju bra för det gör hennes röst starkare och hon kan se problemet klarare utan en massa skymmande vardagsproblem. Hennes autism gör den här effekten säkert ännu mycket starkare.
Men om man ska peka ut något som gör att folk retar sig är det nog just hennes gränslösa engagemang som skaver. Hennes oresonlighet.
Jag väljer dock att se det positiva med henne. För mig fungerar hon som en väckarklocka och är inte en auktoritet i sig själv. Kan dock inte låta bli att imponeras av hennes intelligens, fina engelskakunskaper och hennes sociala utveckling. Hon har verkligen vuxit som människa mitt i allt detta.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Ursäkta sent svar.Svenssons skrev:Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...ermase skrev:Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.
Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade
Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.
Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
I min bekantskapskrets finns fyra människor som hakade på och köpte elcykel. När det begav sig fanns det planer att använda cykeln till jobbet året runt som om det vore ansträngningen att trampa som gör cykeln till ett sämre alternativ i dåligt väder.ermase skrev:Ursäkta sent svar.Svenssons skrev:Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...ermase skrev:Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.
Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade
Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.
Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
Alla fyra har nu cyklarna undanställda och dom kommer inte ens fram när det gäller att cykla in till stan för en öl utan den gamla, mekaniska cykeln används då med argumentet att elcykeln är mer stöldbegärlig.
Dom här undersökningarna man gjort, går dom ut på att fråga personer som köpte cyklar och fick bidrag? Mina fyra bekanta har lite svårt att erkänna att dom inte använder sina cyklar som dom ursprungligen tänkte.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Fredrik j skrev:I min bekantskapskrets finns fyra människor som hakade på och köpte elcykel. När det begav sig fanns det planer att använda cykeln till jobbet året runt som om det vore ansträngningen att trampa som gör cykeln till ett sämre alternativ i dåligt väder.ermase skrev:Ursäkta sent svar.Svenssons skrev:Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...ermase skrev:Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.
Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade
Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.
Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
Alla fyra har nu cyklarna undanställda och dom kommer inte ens fram när det gäller att cykla in till stan för en öl utan den gamla, mekaniska cykeln används då med argumentet att elcykeln är mer stöldbegärlig.
Dom här undersökningarna man gjort, går dom ut på att fråga personer som köpte cyklar och fick bidrag? Mina fyra bekanta har lite svårt att erkänna att dom inte använder sina cyklar som dom ursprungligen tänkte.
Dessutom är det ett utpräglat storstadsstöd. (inte förvånande då det kommer från MP) Ute på landet där det saknas cykelvägar är det förenat med livsfara att cykelpendla under vintern. Där har vi mycket att lära av norra Tyskland där cykelvägar är så vanliga att det sätts upp varningsskyltar där det saknas cykelväg så att bilister ska vara medvetna om att det kan finnas cyklister på vägen.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
I tyskland är man mycket duktig på att skylta på landsväg. Sänker man från generell hastighetsgräns finns det så gott som alltid en konkret anledning.Banane skrev:Där har vi mycket att lära av norra Tyskland där cykelvägar är så vanliga att det sätts upp varningsskyltar där det saknas cykelväg så att bilister ska vara medvetna om att det kan finnas cyklister på vägen.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Säg till om du hittar några forskarrapporter om det, de under bilag 5 är undersökningar av större eller mindre enkäter och studerar folks förändrade beteende, inte faktiska miljöpåverkan. Naturvårdverkets rappot har denna slutsats (min fetstil):ermase skrev:Ursäkta sent svar.Svenssons skrev:Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...ermase skrev:Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.
Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade
Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.
Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
De är alltså väldigt vaga på om det har haft någon som helst effekt. Om promenader och cykling med vanlig cykel ersätts med elcykel är detta tex ingen miljövins, snarare tvärtom även ifall det kan finnas andra vinster med detta. Verkar som övervägande majoriteten av elcyklandet gäller just detta.Utvärderingen kan som redan konstaterats inte göra någon tillförlitlig analys av
i vilken grad elfordonspremien har lett till ökad elcykelanvändning. Däremot är det vår bedömning att ökad elcykling, vare sig denna ökning beror på elfordonspremien eller inte, troligtvis leder till minskade växthusgasutsläpp, minskad mängd partiklar i luft, minskat buller samt bättre hälsa. Dessa resultat baseras på självrapporterade data i enkätform och bör därför tolkas med viss försiktighet. Ett nödvändigt villkor är att elcykeln ersätter ett fossildrivet färdsätt vilket ofta verkar vara fallet enligt svaren i utvärderingens enkät som bygger på angivna uppskattningar av resvanor före och efter inköp av elcykel.
Gällande MP:s ansvar i misslyckandet av bidragsfusk så vore det väl väldigt märkligt om Miljöpartiet endast skulle kunna ta åt sig av de eventuella positiva delarna och inte ha något ansvar i de negativa? Det är väl inte Miljöpartiet som är ute och cyklar (eller kör med bidragsfusk)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Påminner om debatten gällande elbilars klimatnytta. Tolkningar och slutsatser spretar. Jag är övertygad om elcyklars miljö, klimat och hälsonyttan. Nedan rapporter och artiklar stryker min övertygelse. Du kan säkert hitta argument för din skepticism.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368
https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne
https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/
https://europepmc.org/article/med/29095201
Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368
https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne
https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/
https://europepmc.org/article/med/29095201
Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Alla de där rapporterna handlar om människors vanor och hur man kan få fler att använda elcyklar precis som jag skrev tidigare. De flesta är rapporter baserade på enkätsvar, inte naturvetenskapliga rapporter om klimatnytta. Jag vill också påminna om att debatten som jag för gäller elcyklars klimatnytta, inte elbilar. Var är de vetenskapliga rapporterna som pekar på klimatnyttan? Du skrev att vi skulle läsa dessa.ermase skrev:Påminner om debatten gällande elbilars klimatnytta. Tolkningar och slutsatser spretar. Jag är övertygad om elcyklars miljö, klimat och hälsonyttan. Nedan rapporter och artiklar stryker min övertygelse. Du kan säkert hitta argument för din skepticism.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368
https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne
https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/
https://europepmc.org/article/med/29095201
Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
Om du anser att det är Naturvårdsverket som ansvarar för cykelpremien och politikerna bär inget ansvar så är det ju de som både ska ha den positiva och negativa kritiken för bidragen. Det kan aldrig vara så att politiker endast kan få ta credd för de positiva sakerna och myndigheterna får ta den negativa kritiken. Visst kanske en del politiker tror att så är fallet men då lever de i en fantasivärld.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Visst, vi borde avskaffa alla bidrag för bidragsfusket är omfattande. Inte minst miljöbilspremien som försvinner till Norge.
Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?
Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?
Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Det är ingen rapport som visar klimatnyttan med elcyklar. Det är en samhällsvetenskaplig och betendevetenskaplig rapport som utgår från att elcyklar har en klimatnytta. Den talar om potential till klimatnytta ifall man ställer om bilkörning till elcyklar. Den visar inte alls att bidrag till elcyklar ger en klimatnytta.ermase skrev:Visst, vi borde avskaffa alla bidrag för bidragsfusket är omfattande. Inte minst miljöbilspremien som försvinner till Norge.
Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?
Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Det finns mängder med sätt att vetenskapligt ta fram klimatnytta. Man måste först definiera vilken klimatnytta man tänker sig. Kan t.ex. vara koldioxidutsläpp. Därefter måste man ta reda på koldioxidutsläpp per fordonslag, hur mycket varje fordonsslag används idag, hur mycket detta förändras efter ett bidrag. Inget av dessa saker bygger på enkäter. Naturvårdsverkets utredning kunde inte visa på att bidrag till elcyklar gav någon klimatnytta.
Jag är gärna för slopandet av bidrag, särskilt tillfälliga bidrag som förstör en fungerande marknad. Bidragsfusket på elcyklar var extra stort och enkelt att genomföra. Köp elcykel, casha in bidraget, lämna tillbaka elcykel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Angående elcyklar.
Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen.
Elcyklar är den mest korkade företeelse jag vet. Endast människor som aldrig har cyklat på en bra vanlig cykel tror att elcyklar är nödvändigt. Problemet är att väldigt få människor har cyklat på en bra cykel. De flesta har bara cyklat på tungt skräp och tror därför att det krävs en elmotor för att det ska vara trevligt att cykla.
Elcyklar är långsamma och idiotiskt tunga. Har man en bra vanlig cykel och pendlar på den några gånger i veckan så kommer man snabbt i sådan form att man utan ansträngning cyklar om alla lagliga elcyklar. Enda anledningen till att äga en elcykel är om man är allvarligt handikappad eller har löljigt tung last.
99,9% av alla vanliga cyklar som säljs i butik är skräp. En bra cykel väger 7-9 kilo och har framförallt minimal rotationsmassa. Även överdrivet dyra cyklar levereras med tunga billiga hjul och däck som förstör cykeln. För mycket rotationsmassa är det som gör cyklar sega och tråkiga. Varje liten acceleration blir tröttsam och man får aldrig den lätta och flygande känslan som man får på en bra cykel.
Min cykel har kostat runt 15tkr. Det är en Peugeot från 1992 med moderna växlar, skön anatomisk sadel och lätta men tåliga hjul. Den väger lite drygt 8 kilo trots stålramen. Sedan jag byggde ihop den för 6 år sedan har den rullat runt 4000 mil. Det viktigaste för känslan är däcken. Continental och Michelin gör bra grejer men de kostar nästan som bildäck och håller hälften så länge
Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen.
Elcyklar är den mest korkade företeelse jag vet. Endast människor som aldrig har cyklat på en bra vanlig cykel tror att elcyklar är nödvändigt. Problemet är att väldigt få människor har cyklat på en bra cykel. De flesta har bara cyklat på tungt skräp och tror därför att det krävs en elmotor för att det ska vara trevligt att cykla.
Elcyklar är långsamma och idiotiskt tunga. Har man en bra vanlig cykel och pendlar på den några gånger i veckan så kommer man snabbt i sådan form att man utan ansträngning cyklar om alla lagliga elcyklar. Enda anledningen till att äga en elcykel är om man är allvarligt handikappad eller har löljigt tung last.
99,9% av alla vanliga cyklar som säljs i butik är skräp. En bra cykel väger 7-9 kilo och har framförallt minimal rotationsmassa. Även överdrivet dyra cyklar levereras med tunga billiga hjul och däck som förstör cykeln. För mycket rotationsmassa är det som gör cyklar sega och tråkiga. Varje liten acceleration blir tröttsam och man får aldrig den lätta och flygande känslan som man får på en bra cykel.
Min cykel har kostat runt 15tkr. Det är en Peugeot från 1992 med moderna växlar, skön anatomisk sadel och lätta men tåliga hjul. Den väger lite drygt 8 kilo trots stålramen. Sedan jag byggde ihop den för 6 år sedan har den rullat runt 4000 mil. Det viktigaste för känslan är däcken. Continental och Michelin gör bra grejer men de kostar nästan som bildäck och håller hälften så länge
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
"Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen."
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Man blir inte så svettig av att cykelpendla om man gör det regelbundet och håller uppe en hygglig fysisk form. Avkyld blir man inte heller, det finns verkligen fantastiskt bra cykelkläder nuförtiden. Mitt problem med elcyklar är att de ofta fungerar sämre än vanliga cyklar för transport samtidigt som de förbrukar mer resurser. Problemet med bonus till elcyklar är att man ger bonus till något som är sämre för miljön. Det hade varit bättre om vi konsumenter krävde mer av våra vanliga cyklar istället så de blev bättre.Black skrev:"Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen."
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
Ja, elbil är definitivt trevligt att pendla med
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Oavsett hur lätt och effektiv konventionell cykel du har så trollar den ju inte bort motvind och uppförsbackar. Men kul att du är nöjd med din hoj! Jag kör också en gammal Peugeot, cykel alltså.Jordad skrev:Angående elcyklar.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Med en stor portion skämtsam ironi så kan jag tycka att det är lite lågt att hoppa på någon som säger att hen är miljöpartist för att vara verklighetsfrånvänd. Det är lite som att kalla en synskadad för ”blindstyre” Skämt och sido. Även om jag aldrig skulle tänka mig att kliva in flåsig och svettig på och lukta hockeybralla på kontoret varje dag så måste jag håll med om att elcyklar är rätt värdelösa jämfört med en ”riktig” cykel.Black skrev:"Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen."
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Bra tråd, starka känslor, men inte allt för mycket pwrsonangrepp, intressant om bra vanliga cyklar, måste testa. Vad som framkomer är att alla är olika och har olika preferenser, en forskar, en annan ska köra barnen, en fjärde gillar att cykla, en tredje gillar att det blir lite varmare i Sverige, (lite ljusare på vintern hade också varit bra). Sen finns det olika partier att rösta på vart fjärde år som har en färdig meny med frågor som de lovar att driva i valrörelsen. Sen gör de folkvalda något annat än de sade (pga lobbyister tex) och jag mfl kan ändra uppfattning i olika frågor. Systemet fungerar inte bra. Min lösning: Lär av Schweiz system, inför beslutande folkomröstningar.
(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.)
(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.)
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.Swede1 skrev:(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.)
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Visst, konstanta angrepp av barkborren och 100-års stormar vart tionde år med några "mindre" stormar varje år däremellan är inte så farligt.LarsL skrev:
Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Det är precis detta som får mig att tro att framtiden kommer innehålla en hel del oroligheter. För jag är helt säker på att vi i de norrare delarna inte kommer vilja försämra vår levnadsstandard till den nivån som kommer krävas för att tillgodose så många fler människor.LarsL skrev:
Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Med tanke på responsen på de flyktingströmmar som vi haft i närtid lär det snabbt gå över till murar och vapen för att hålla folk borta från Europa...
Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge
Nej, självklart kommer vi bygga murar, eller ja stänga broar, för att freda oss så gottades går. Men det kommer bli tufft och extremt otrevlig stämning.