FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Svenssons skrev:
ermase skrev:
Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...

PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Ursäkta sent svar.
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.

Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade

Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.

Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
Säg till om du hittar några forskarrapporter om det, de under bilag 5 är undersökningar av större eller mindre enkäter och studerar folks förändrade beteende, inte faktiska miljöpåverkan. Naturvårdverkets rappot har denna slutsats (min fetstil):
Utvärderingen kan som redan konstaterats inte göra någon tillförlitlig analys av
i vilken grad elfordonspremien har lett till ökad elcykelanvändning.
Däremot är det vår bedömning att ökad elcykling, vare sig denna ökning beror på elfordonspremien eller inte, troligtvis leder till minskade växthusgasutsläpp, minskad mängd partiklar i luft, minskat buller samt bättre hälsa. Dessa resultat baseras på självrapporterade data i enkätform och bör därför tolkas med viss försiktighet. Ett nödvändigt villkor är att elcykeln ersätter ett fossildrivet färdsätt vilket ofta verkar vara fallet enligt svaren i utvärderingens enkät som bygger på angivna uppskattningar av resvanor före och efter inköp av elcykel.
De är alltså väldigt vaga på om det har haft någon som helst effekt. Om promenader och cykling med vanlig cykel ersätts med elcykel är detta tex ingen miljövins, snarare tvärtom även ifall det kan finnas andra vinster med detta. Verkar som övervägande majoriteten av elcyklandet gäller just detta.

Gällande MP:s ansvar i misslyckandet av bidragsfusk så vore det väl väldigt märkligt om Miljöpartiet endast skulle kunna ta åt sig av de eventuella positiva delarna och inte ha något ansvar i de negativa? Det är väl inte Miljöpartiet som är ute och cyklar (eller kör med bidragsfusk)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Påminner om debatten gällande elbilars klimatnytta. Tolkningar och slutsatser spretar. Jag är övertygad om elcyklars miljö, klimat och hälsonyttan. Nedan rapporter och artiklar stryker min övertygelse. Du kan säkert hitta argument för din skepticism.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368

https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne

https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/

https://europepmc.org/article/med/29095201


Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Påminner om debatten gällande elbilars klimatnytta. Tolkningar och slutsatser spretar. Jag är övertygad om elcyklars miljö, klimat och hälsonyttan. Nedan rapporter och artiklar stryker min övertygelse. Du kan säkert hitta argument för din skepticism.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

https://svenskcykling.se/2017/09/07/elc ... an-jobbet/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6245368

https://politiken.dk/forbrugogliv/motio ... af-bilerne

https://supercykelstier.dk/elcykler-fre ... n-markant/

https://europepmc.org/article/med/29095201


Naturvårdsverket utformade cykelpremien och ansvarade för kontrollen
Alla de där rapporterna handlar om människors vanor och hur man kan få fler att använda elcyklar precis som jag skrev tidigare. De flesta är rapporter baserade på enkätsvar, inte naturvetenskapliga rapporter om klimatnytta. Jag vill också påminna om att debatten som jag för gäller elcyklars klimatnytta, inte elbilar. Var är de vetenskapliga rapporterna som pekar på klimatnyttan? Du skrev att vi skulle läsa dessa.

Om du anser att det är Naturvårdsverket som ansvarar för cykelpremien och politikerna bär inget ansvar så är det ju de som både ska ha den positiva och negativa kritiken för bidragen. Det kan aldrig vara så att politiker endast kan få ta credd för de positiva sakerna och myndigheterna får ta den negativa kritiken. Visst kanske en del politiker tror att så är fallet men då lever de i en fantasivärld.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av ermase »

Visst, vi borde avskaffa alla bidrag för bidragsfusket är omfattande. Inte minst miljöbilspremien som försvinner till Norge.

Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?

Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

ermase skrev:
Visst, vi borde avskaffa alla bidrag för bidragsfusket är omfattande. Inte minst miljöbilspremien som försvinner till Norge.

Hur påvisar man klimatnytta med en elcykel om inte via beteendeförändringar?

Nedan råkar faktiskt vara en forskningsrapport.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Det är ingen rapport som visar klimatnyttan med elcyklar. Det är en samhällsvetenskaplig och betendevetenskaplig rapport som utgår från att elcyklar har en klimatnytta. Den talar om potential till klimatnytta ifall man ställer om bilkörning till elcyklar. Den visar inte alls att bidrag till elcyklar ger en klimatnytta.

Det finns mängder med sätt att vetenskapligt ta fram klimatnytta. Man måste först definiera vilken klimatnytta man tänker sig. Kan t.ex. vara koldioxidutsläpp. Därefter måste man ta reda på koldioxidutsläpp per fordonslag, hur mycket varje fordonsslag används idag, hur mycket detta förändras efter ett bidrag. Inget av dessa saker bygger på enkäter. Naturvårdsverkets utredning kunde inte visa på att bidrag till elcyklar gav någon klimatnytta.

Jag är gärna för slopandet av bidrag, särskilt tillfälliga bidrag som förstör en fungerande marknad. Bidragsfusket på elcyklar var extra stort och enkelt att genomföra. Köp elcykel, casha in bidraget, lämna tillbaka elcykel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Jordad »

Angående elcyklar.

Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen.

Elcyklar är den mest korkade företeelse jag vet. Endast människor som aldrig har cyklat på en bra vanlig cykel tror att elcyklar är nödvändigt. Problemet är att väldigt få människor har cyklat på en bra cykel. De flesta har bara cyklat på tungt skräp och tror därför att det krävs en elmotor för att det ska vara trevligt att cykla.

Elcyklar är långsamma och idiotiskt tunga. Har man en bra vanlig cykel och pendlar på den några gånger i veckan så kommer man snabbt i sådan form att man utan ansträngning cyklar om alla lagliga elcyklar. Enda anledningen till att äga en elcykel är om man är allvarligt handikappad eller har löljigt tung last.

99,9% av alla vanliga cyklar som säljs i butik är skräp. En bra cykel väger 7-9 kilo och har framförallt minimal rotationsmassa. Även överdrivet dyra cyklar levereras med tunga billiga hjul och däck som förstör cykeln. För mycket rotationsmassa är det som gör cyklar sega och tråkiga. Varje liten acceleration blir tröttsam och man får aldrig den lätta och flygande känslan som man får på en bra cykel.

Min cykel har kostat runt 15tkr. Det är en Peugeot från 1992 med moderna växlar, skön anatomisk sadel och lätta men tåliga hjul. Den väger lite drygt 8 kilo trots stålramen. Sedan jag byggde ihop den för 6 år sedan har den rullat runt 4000 mil. Det viktigaste för känslan är däcken. Continental och Michelin gör bra grejer men de kostar nästan som bildäck och håller hälften så länge :lol:
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Black »

"Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen."
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Jordad »

Black skrev:
"Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen."
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
Man blir inte så svettig av att cykelpendla om man gör det regelbundet och håller uppe en hygglig fysisk form. Avkyld blir man inte heller, det finns verkligen fantastiskt bra cykelkläder nuförtiden. Mitt problem med elcyklar är att de ofta fungerar sämre än vanliga cyklar för transport samtidigt som de förbrukar mer resurser. Problemet med bonus till elcyklar är att man ger bonus till något som är sämre för miljön. Det hade varit bättre om vi konsumenter krävde mer av våra vanliga cyklar istället så de blev bättre.

Ja, elbil är definitivt trevligt att pendla med :)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Elof »

Jordad skrev:
Angående elcyklar.
Oavsett hur lätt och effektiv konventionell cykel du har så trollar den ju inte bort motvind och uppförsbackar. Men kul att du är nöjd med din hoj! Jag kör också en gammal Peugeot, cykel alltså.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av GreenMachine »

Black skrev:
"Jag är en sådan där hemsk cyklist och miljöpartist med för den delen."
Jo jag märker det. Utgår bara från sig själv och förstår inte att andra människor har andra pendlingsavstånd och behov. Jag föredrar att åka väderskyddad och torr till jobb så cykel går bort, men respekterar de som gillar att komma fram svettig och nedkyld till jobbet.
Jag gillar elbilar eftersom vi blir mindre oljeberoende och kan producera energin lokalt. Helst skulle jag köpa svenskt men det finns inte i dagsläget. Jag är ingen globalist som ni kanske märker men vill gärna bidra till en bättre värld utan att offra hela välfärden.
Ang miljöpremier så hade det nog varit lättare att dra av ett fast belopp på momsen direkt på alla miljöfordon tex 3000 på elcyklar och 70000 på bilar. Då hade det varit lättare med all byråkrati och handlaren hade fått sköta momsinbetalning. Då hade det inte varit så intressant att sälja vidare till utland eller fuska och intresset att tex köpa i Tyskland med lägre moms hade varit mindre. Skulle handlaren fuskat hade det varit vanligt momsfusk och lagförts som sådant och kunden är aldrig inblandad.
:D Med en stor portion skämtsam ironi så kan jag tycka att det är lite lågt att hoppa på någon som säger att hen är miljöpartist för att vara verklighetsfrånvänd. Det är lite som att kalla en synskadad för ”blindstyre” :D :D Skämt och sido. Även om jag aldrig skulle tänka mig att kliva in flåsig och svettig på och lukta hockeybralla på kontoret varje dag så måste jag håll med om att elcyklar är rätt värdelösa jämfört med en ”riktig” cykel.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Swede1 »

Bra tråd, starka känslor, men inte allt för mycket pwrsonangrepp, intressant om bra vanliga cyklar, måste testa. Vad som framkomer är att alla är olika och har olika preferenser, en forskar, en annan ska köra barnen, en fjärde gillar att cykla, en tredje gillar att det blir lite varmare i Sverige, (lite ljusare på vintern hade också varit bra). Sen finns det olika partier att rösta på vart fjärde år som har en färdig meny med frågor som de lovar att driva i valrörelsen. Sen gör de folkvalda något annat än de sade (pga lobbyister tex) och jag mfl kan ändra uppfattning i olika frågor. Systemet fungerar inte bra. Min lösning: Lär av Schweiz system, inför beslutande folkomröstningar.

(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.) 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.) 8-)
Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Visst, konstanta angrepp av barkborren och 100-års stormar vart tionde år med några "mindre" stormar varje år däremellan är inte så farligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Det är precis detta som får mig att tro att framtiden kommer innehålla en hel del oroligheter. För jag är helt säker på att vi i de norrare delarna inte kommer vilja försämra vår levnadsstandard till den nivån som kommer krävas för att tillgodose så många fler människor.

Med tanke på responsen på de flyktingströmmar som vi haft i närtid lär det snabbt gå över till murar och vapen för att hålla folk borta från Europa...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Nej, självklart kommer vi bygga murar, eller ja stänga broar, för att freda oss så gottades går. Men det kommer bli tufft och extremt otrevlig stämning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av mati »

GreenMachine skrev:
Även om jag aldrig skulle tänka mig att kliva in flåsig och svettig på och lukta hockeybralla på kontoret varje dag så måste jag håll med om att elcyklar är rätt värdelösa jämfört med en ”riktig” cykel.
Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg
Bidrar den till klimatnyttan då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg
Bidrar den till klimatnyttan då?
Om den äter vegetariskt! :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Om den äter vegetariskt! :D
Vargar bidrar inte till klimatnyttan då och borde tas bort?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Om den äter vegetariskt! :D
Vargar bidrar inte till klimatnyttan då och borde tas bort?
Jepp och älgar... de bajsar i skogen! ...eller var det björnar? Dåligt är det hur som helst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg
Bidrar den till klimatnyttan då?
Visst. Den kör inte bil och den köper inte en massa onödiga prylar. Och den flyger aldrig heller. Kläderna är t. o. m. helt återvinningsbara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dagens nyheter lördag har några läsvärda artiklar:
Screenshot_20201219-121016_e-DN.jpg
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Swede1 »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Det är precis detta som får mig att tro att framtiden kommer innehålla en hel del oroligheter. För jag är helt säker på att vi i de norrare delarna inte kommer vilja försämra vår levnadsstandard till den nivån som kommer krävas för att tillgodose så många fler människor.

Med tanke på responsen på de flyktingströmmar som vi haft i närtid lär det snabbt gå över till murar och vapen för att hålla folk borta från Europa...
Mja, Norge och Finland verkar kunna sköta migrationen utan större problem, vad kan vi lära av dem?

De flesta som vill hit är ekonomiska/välfärds- migranter som är måttligt intrresserade av vårt klimat och vår kultur. De skulle föredra värmen i Afrika eller Asien, bara de hade ungefär samma ekonomiska standard, Ungefär som svenskar som åker till Spanien eller Thailand, med skillnaden att svenskarna är rika där och betalar för sig, svenskarna vill ha ett varmare soligare klimat. När Afrikanerna får det Ekonomiskt bättre så kommer de bara åka på semester hit till kalla mörka Norden, kanske i en Tesla för att minska co2 utsläpp.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

För nästan 60 år sedan publicerades en bok som heter Silent Spring/Tyst vår. Men nu dör fåglar av en annan anledning.
Fåglar faller från skyn i Indien – dör i hettan

Publicerat 220518 kl 14.17

• Fåglarna faller bokstavligen från skyn i den uppemot 48-gradiga hettan i Ahmedabad i nordvästra Indien.

• Naturliga vattenkällor där fåglarna brukar dricka har torkat ut, och träd som skulle kunnat ge skugga har huggits ned, men fåglarna förstår inte att flyga vidare till andra platser.

• På Jivdaya Charitable Trust har man de senaste veckorna tagit emot mellan 80 till 90 fåglar per dag för att ge dem vård.

Källa:
https://sverigesradio.se/artikel/faglar ... r-i-hettan
Om någon skulle vilja veta vad Silent Spring/Tyst vår är för en bok:

https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Spring
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyst_v%C3%A5r
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Det är precis detta som får mig att tro att framtiden kommer innehålla en hel del oroligheter. För jag är helt säker på att vi i de norrare delarna inte kommer vilja försämra vår levnadsstandard till den nivån som kommer krävas för att tillgodose så många fler människor.

Med tanke på responsen på de flyktingströmmar som vi haft i närtid lär det snabbt gå över till murar och vapen för att hålla folk borta från Europa...
Mja, Norge och Finland verkar kunna sköta migrationen utan större problem, vad kan vi lära av dem?

De flesta som vill hit är ekonomiska/välfärds- migranter som är måttligt intrresserade av vårt klimat och vår kultur. De skulle föredra värmen i Afrika eller Asien, bara de hade ungefär samma ekonomiska standard, Ungefär som svenskar som åker till Spanien eller Thailand, med skillnaden att svenskarna är rika där och betalar för sig, svenskarna vill ha ett varmare soligare klimat. När Afrikanerna får det Ekonomiskt bättre så kommer de bara åka på semester hit till kalla mörka Norden, kanske i en Tesla för att minska co2 utsläpp.
Tror du har helt rätt i din analys där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar