Säg till om du hittar några forskarrapporter om det, de under bilag 5 är undersökningar av större eller mindre enkäter och studerar folks förändrade beteende, inte faktiska miljöpåverkan. Naturvårdverkets rappot har denna slutsats (min fetstil):ermase skrev:Ursäkta sent svar.Svenssons skrev:Helt klart var det bra för de som utnyttjade systemet och cykelhandlare. Gick ju att köpa cykel, få bidrag och sedan lämna tillbaka cykeln och få tillbaka pengarna men behålla bidraget. Sedan var det bara att repetera detta... Vet inte hur bra detta var för miljön...ermase skrev:Ja, om man killgissar så är nog din slutsats rimlig, men läser man de forskningsrapporter som finns gällande elcykelbidrag i Sverige och i andra länder (Sverige var varken ensamma eller först) så visar de ett tydligt positivt bidrag både till klimatet och till folkhälsan.
PS. Du får gärna länka till dessa rapporter. Bidraget försvann och har inte kommit tillbaka i annan form. Hittar denna rapport men den är inte någon forskningsrapport och kan inte peka på några direkta miljövinster: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=25236
Har försökt hitta den recension av ett antal utvärderingar/studier (sant de är inte forskningsrapporter), som jag läste för något år sedan men hittar den inte. Dels recenserades den utvädring du länkar till men även några ändra från andra länder. Dock är min tolkning av utvärderingen att klimat, miljö och hälsovinsterna är tydliga. ” Ungefär varannan resa som nu sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa”.
Min slutsats är mer åt det här hållet (debattartikel i Aftonbladet), även om just detta är lite av en partsinlaga.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Wbd ... en-funkade
Övriga rapporter Svenska och utländska finns beskrivna i bilaga 5 i utvärderingen du länkade till.
Att det gick att lura sig till bidrag var ett självklart ett stort misslyckade, men kan MP lastas för det?
De är alltså väldigt vaga på om det har haft någon som helst effekt. Om promenader och cykling med vanlig cykel ersätts med elcykel är detta tex ingen miljövins, snarare tvärtom även ifall det kan finnas andra vinster med detta. Verkar som övervägande majoriteten av elcyklandet gäller just detta.Utvärderingen kan som redan konstaterats inte göra någon tillförlitlig analys av
i vilken grad elfordonspremien har lett till ökad elcykelanvändning. Däremot är det vår bedömning att ökad elcykling, vare sig denna ökning beror på elfordonspremien eller inte, troligtvis leder till minskade växthusgasutsläpp, minskad mängd partiklar i luft, minskat buller samt bättre hälsa. Dessa resultat baseras på självrapporterade data i enkätform och bör därför tolkas med viss försiktighet. Ett nödvändigt villkor är att elcykeln ersätter ett fossildrivet färdsätt vilket ofta verkar vara fallet enligt svaren i utvärderingens enkät som bygger på angivna uppskattningar av resvanor före och efter inköp av elcykel.
Gällande MP:s ansvar i misslyckandet av bidragsfusk så vore det väl väldigt märkligt om Miljöpartiet endast skulle kunna ta åt sig av de eventuella positiva delarna och inte ha något ansvar i de negativa? Det är väl inte Miljöpartiet som är ute och cyklar (eller kör med bidragsfusk)?