Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inläggav Swede1 » 19 dec 2020 08:58

Bra tråd, starka känslor, men inte allt för mycket pwrsonangrepp, intressant om bra vanliga cyklar, måste testa. Vad som framkomer är att alla är olika och har olika preferenser, en forskar, en annan ska köra barnen, en fjärde gillar att cykla, en tredje gillar att det blir lite varmare i Sverige, (lite ljusare på vintern hade också varit bra). Sen finns det olika partier att rösta på vart fjärde år som har en färdig meny med frågor som de lovar att driva i valrörelsen. Sen gör de folkvalda något annat än de sade (pga lobbyister tex) och jag mfl kan ändra uppfattning i olika frågor. Systemet fungerar inte bra. Min lösning: Lär av Schweiz system, inför beslutande folkomröstningar.

(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.) 8-)
Swede1

Inläggav Teslaägare LarsL » 19 dec 2020 09:10

Swede1 skrev:(Förresten du som cyklar i Stockholm, är det ett problem att det forfarande är barmark här, eller är det bättre med snömodd om det var någon minusgrad? Bättre träning kanske? Halkolyckor ökar, folk ramlar på isen. Finns många saker som blir bättre med varmare vinter här om du funderar lite, men få tjatar om det på någon förstasida. Men visst är jag fundersam på istäcket på nordpolen och vad som händer när sibirien tinar upp, hela systemet kan ruckas, men kan vi åka till mars kan vi nog lösa det också.) 8-)

Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 dec 2020 09:15

LarsL skrev:
Vi i Sverige kommer inte drabbas av några större försämringar med varmare klimat, det mesta borde bli ganska positivt. Men massor av människor i omvärlden kommer drabbas hård och inte kunna bo kvar där de bor nu. Det kommer bli stora flyktingströmmar upp mot de norra delarna av världen.

Visst, konstanta angrepp av barkborren och 100-års stormar vart tionde år med några "mindre" stormar varje år däremellan är inte så farligt.
Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 19 dec 2020 09:19

LarsL skrev:

Det är precis detta som får mig att tro att framtiden kommer innehålla en hel del oroligheter. För jag är helt säker på att vi i de norrare delarna inte kommer vilja försämra vår levnadsstandard till den nivån som kommer krävas för att tillgodose så många fler människor.

Med tanke på responsen på de flyktingströmmar som vi haft i närtid lär det snabbt gå över till murar och vapen för att hålla folk borta från Europa...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 19 dec 2020 09:34

Nej, självklart kommer vi bygga murar, eller ja stänga broar, för att freda oss så gottades går. Men det kommer bli tufft och extremt otrevlig stämning.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 19 dec 2020 10:06

GreenMachine skrev:Även om jag aldrig skulle tänka mig att kliva in flåsig och svettig på och lukta hockeybralla på kontoret varje dag så måste jag håll med om att elcyklar är rätt värdelösa jämfört med en ”riktig” cykel.

Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 dec 2020 10:36

mati skrev:Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg

Bidrar den till klimatnyttan då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 19 dec 2020 10:38

Svenssons skrev:
mati skrev:Jag kan rekommendera en sådan här AWD-hjälpmotor. Den har power-boost och är betydligt starkare än en elcykel när man behöver hjälp t.ex. i uppförsbackar, samtidigt som den kräver regelbunden motion, vilket är bra för hälsan. Och man får trevligt sällskap dessutom. Men driftskostnaderna är högre än för en elcykel. ;)
IMG_20201101_153726.jpg

Bidrar den till klimatnyttan då?

Om den äter vegetariskt! :D
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 dec 2020 10:43

LarsL skrev:

Vargar bidrar inte till klimatnyttan då och borde tas bort?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 19 dec 2020 10:52

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Vargar bidrar inte till klimatnyttan då och borde tas bort?

Jepp och älgar... de bajsar i skogen! ...eller var det björnar? Dåligt är det hur som helst.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö