SKANDAL att de köper in XC60! Vad kan den som inte V90 Cross Country kan?...
Dem kan vara billigare ?
Omöjligt att den är "billigare" när man räknar in den utökade miljöbelastningen som den bilen innebär genom högre råmaterialåtgång vid produktion, högre förbrukning vid drift samt större och tyngre däck som kommer slitas ännu snabbare jämfört med V90 CC...
SKANDAL att de köper in XC60! Vad kan den som inte V90 Cross Country kan?...
Dem kan vara billigare ?
Omöjligt att den är "billigare" när man räknar in den utökade miljöbelastningen som den bilen innebär genom högre råmaterialåtgång vid produktion, högre förbrukning vid drift samt större och tyngre däck som kommer slitas ännu snabbare jämfört med V90 CC...
Helt j#vla obegripligt...
Sista raden är det ingen som tittar på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag är inte alls förvånad (om än besviken). Polismyndigheten torde höra till de mer konservativa och minst förändringsbenägna myndigheterna i Sverige. Förvånansvärt tondövt beslut är det i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Timpa, redigerad totalt 1 gånger.
Det är bedrövligt hur vår riksdag och regering inte kan ta sig samman ge vettiga riktlinjer till myndigheterna runt sådant som gäller miljö och energiomställning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Enligt Transportmagasinet Online (som ges ut av Volkswagen) rullar en Polisbil upp till 1000 mil/månad, vilket då högt räknat blir ca 35 mil/dag i snitt. Och även Poliser stannar ju för lunch/kisspaus/rast ibland, så laddning borde inte vara nåt problem; kommer det ett prio 1 är det ju bara att koppla ur kabeln & åka..
Så i mina öron borde det inte vara direkt omöjligt att elektrifiera nästan hela bilflottan (längst uppe i Norr kanske det inte är idé ännu, som det är nu finns det två polisbilar på 13 procent av Sveriges yta (motsvarande landet Kroatien).. fast vänder man på det så är kanske elbilen att föredra med sin driftsäkerhet jämfört med fossilvolvo?
2015 fanns det ca 4600 polisbilar i Sverige. Antaget att de rullar 1000 mil/månad (reella siffran är antagligen lägre, men jag tar 1000 mil som räkneexempel) blir det alltså 4600*1000 mil, och antaget att bränsleförbrukningen i snitt är 0,5 liter/mil blir det 4600*1000*0,5, och nu vet jag inte vad polisen har för bränsleavtal, men om vi leker lite med tanken att man skulle tanka på OKQ8 så kostade dieseln 15,97:-/liter tidigare idag. Det blir alltså 4600 bilar * 1000 mil per månad och snittförbrukning på 0,5 liter mil *0,5 (räkneexempel snittförbrukning per mil) och så dieselpriset 15,97:-/ liter (4500×1000×0,5×15,97).. så blir det en rejäl summa pengar som man skulle ha kunnat lagt på att bidra till inhemsk elproduktion istället för att sponsra till utländska smutsiga oljeföretag samt bidra till en rejäl miljöpåfrestning med tanke på vilken påverkan diesel har "well to wheel" jämfört med vår elproduktion. Den totala elförbrukningen för att ta upp oljan ur marken, transportera och raffinera den hade med mycket god marginal överträffat elförbrukningen att transportera elen till laddstationen och överfört den till elbilsbatteriet.. inklusive alla effektförluster på vägen. Så ja, Polismyndigheten gör mycket bra arbete i sin vardag, speciellt personalen i yttre tjänst (de flesta är rent ut sagt grymt duktiga!) men särskilt framåtsträvande är myndigheten absolut inte. Eller miljömedvetna.
Senast redigerad av Lezzeti, redigerad totalt 1 gånger.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Men en Kinesisk bil går bra?
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Men en Kinesisk bil går bra?
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Svenska polisen kommer aldrig att köpa en Tesla.
Om du tror på det så… jag för min del är hellre bevakad av Tesla än kommunistpartiet i Kina.
I Schweiz har Polisen Model X och eTron i ett par kantoner. Verkar fungera bra vad jag läst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Svenska polisen kommer aldrig att köpa en Tesla.
Om du tror på det så… jag för min del är hellre bevakad av Tesla än kommunistpartiet i Kina.
Ur ett säkerhetssynpunkt så spelar det ingen roll.
Har 1 obehörig tillgång till känslig data, så har alla tillgång.
Lite som när Transportsyrelsen gav bort information kring våra stridspiloter till främmande makt.
Jag tror det har mycket att göra med att biltillverkarna underlättar för installation av polisens utrustning samt att man intresserad av att sälja till polisen. Hos tesla får dom ju ställa sig i kön som alla andra. Kanske har tesla svårt att erbjuda särskilt serviceavtal?
Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.
Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.
Är det inte ett krav nuförtiden att det ska vara en "emergency call" knapp i bilen.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.