Inom flera områden är Polisen mycket konservativa.Polismyndigheten gör mycket bra arbete i sin vardag, men särskilt framåtsträvande är de absolut inte. Eller miljömedvetna.
Tror att de körde Word 97 år 2007!
När jag var hos dom på jobb.
Moderator: Redaktion
Inom flera områden är Polisen mycket konservativa.Polismyndigheten gör mycket bra arbete i sin vardag, men särskilt framåtsträvande är de absolut inte. Eller miljömedvetna.
Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Om du tror på det så… jag för min del är hellre bevakad av Tesla än kommunistpartiet i Kina.Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Svenska polisen kommer aldrig att köpa en Tesla.
Ur ett säkerhetssynpunkt så spelar det ingen roll.LarsL skrev:Om du tror på det så… jag för min del är hellre bevakad av Tesla än kommunistpartiet i Kina.Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Svenska polisen kommer aldrig att köpa en Tesla.
Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.Aida skrev:Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Är det inte ett krav nuförtiden att det ska vara en "emergency call" knapp i bilen.taliz skrev:Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.Aida skrev:Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.Aida skrev:Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
taliz skrev:Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.Aida skrev:Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Som jag förstått det så kom ~85% av pengarna från olika banker som direkt kontrolleras av den kinesiska militärdiktaturen när Geely 'köpte' Volvo PV av Ford 2008.Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
BYC skrev:https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... hicle/amp/
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... arket/amp/
NYPD och britterna testar ju så. Men typisk svensk mentalitet för rädd att prova något nytt
Sent from my SM-F700F using Tapatalk
Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att SÄPO gjorde en annan bedömning när det gällde 5G och Huawei?...Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Ja det är nog bara du. Du får skilja mellan äpplen och päron. Svenska polisen kör tyska bilar såsom VW, Opel och Mercedes som är uppkopplade på samma sätt som Volvo (men inte somTesla). Men när Kockums kom till att säljas till tyska Thyssen så slog militären till för att svenska försvarshemligheter inte skulle läckas till Tyskland.SwedishAdvocate skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att SÄPO gjorde en annan bedömning när det gällde 5G och Huawei?...Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Ja, el borde fungera bra för polisen. De brukar ju oftast vilja ha SUV eller kombiformat så t ex ID4 GTX eller Kia EV6 awd borde funka. Kanske xc40 om den inte är för liten. Kommande xc90 kanske.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
SUV är ett nytt påfund. Tydligen handlar det om att de anställda får ont i ryggen av att sätta sig 'ner i' och kliva ur personbilar med normal markfrigång eftersom de upprepar de här rörelserna så ofta under sina yrkesliv. SUVar eller Crossovers är därför bättre ur ergonomisk synpunkt.Maw skrev:Ja, el borde fungera bra för polisen. De brukar ju oftast vilja ha SUV eller kombiformat så t ex ID4 GTX eller Kia EV6 awd borde funka. Kanske xc40 om den inte är för liten. Kommande xc90 kanske.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...