Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14375
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av taliz »

Aida skrev:
Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.

Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
Aida skrev:
Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.

Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.
Är det inte ett krav nuförtiden att det ska vara en "emergency call" knapp i bilen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Aida »

Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu :lol: :lol: :lol:

Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.

Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.

Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14375
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av taliz »

Aida skrev:
Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu :lol: :lol: :lol:

Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.

Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.

Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BYC
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jun 2021 22:26

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av BYC »

https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... hicle/amp/
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... arket/amp/

NYPD och britterna testar ju så. Men typisk svensk mentalitet för rädd att prova något nytt Bild

Sent from my SM-F700F using Tapatalk
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Aida »

taliz skrev:
Aida skrev:
Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu :lol: :lol: :lol:

Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.

Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.

Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.

Som sagt inte så viktigt.

Jag kan avslöja att när Polismyndigheten äntligen köpt in iPhones så drogs de direkt tillbaka (man fick lämna tillbaka sin lur) eftersom de var oroliga för iCloud m.m.
Det var först när man utvecklat en app som gick in i IOS och tog bort kameraappen och all koppling till Apple som mobilerna delades ut igen. Nu fotar man ist med polisens app på Iphone. Tänk då bilarna…
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.

Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Men en Kinesisk bil går bra?

Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...
Som jag förstått det så kom ~85% av pengarna från olika banker som direkt kontrolleras av den kinesiska militärdiktaturen när Geely 'köpte' Volvo PV av Ford 2008.

Så vem är det egentligen som äger Volvo PV/Polestar?...

Källor:

https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum

https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Aida »

BYC skrev:
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... hicle/amp/
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... arket/amp/

NYPD och britterna testar ju så. Men typisk svensk mentalitet för rädd att prova något nytt Bild

Sent from my SM-F700F using Tapatalk

Det stämmer ju inte riktigt…

Det står ju tydligt att den brittiska versionen inte är en polisbil utan ett testfordon som brittiska importören tagit fram på eget bevåg utan koppling till den brittiska polisen. Lite som den polismålade Nissan GTR som ställdes ut på Elmia för ett par år sedan…

Jag tror att svenska polisen skulle kunna spara ännu mer än amerikanska polisen på att köra elektriskt mht att elen är dyrare i USA, bensinen betydligt billigare samt att en fullutrustad Ford Interceptor går på mindre än 40 000 dollar jämfört ked en V90 CC polisbil som går på ca 750 000 kr…
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.

Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Men en Kinesisk bil går bra?

Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...
Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att SÄPO gjorde en annan bedömning när det gällde 5G och Huawei?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Aida »

SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.

Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Men en Kinesisk bil går bra?

Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...
Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att SÄPO gjorde en annan bedömning när det gällde 5G och Huawei?...
Ja det är nog bara du. Du får skilja mellan äpplen och päron. Svenska polisen kör tyska bilar såsom VW, Opel och Mercedes som är uppkopplade på samma sätt som Volvo (men inte somTesla). Men när Kockums kom till att säljas till tyska Thyssen så slog militären till för att svenska försvarshemligheter inte skulle läckas till Tyskland.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4832
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av chaffis75 »

Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3233
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Ja, el borde fungera bra för polisen. De brukar ju oftast vilja ha SUV eller kombiformat så t ex ID4 GTX eller Kia EV6 awd borde funka. Kanske xc40 om den inte är för liten. Kommande xc90 kanske.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4832
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.
Och om de bara är några enstaka så kanske inte tesla är så intresserade av att hålla reservdelar i lager speciellt för polisen (dock jag som spekulerar att detta är ett krav).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Ja, el borde fungera bra för polisen. De brukar ju oftast vilja ha SUV eller kombiformat så t ex ID4 GTX eller Kia EV6 awd borde funka. Kanske xc40 om den inte är för liten. Kommande xc90 kanske.
SUV är ett nytt påfund. Tydligen handlar det om att de anställda får ont i ryggen av att sätta sig 'ner i' och kliva ur personbilar med normal markfrigång eftersom de upprepar de här rörelserna så ofta under sina yrkesliv. SUVar eller Crossovers är därför bättre ur ergonomisk synpunkt.

Trafikpolisen kommer dock fortsätta med en helt vanlig V90. De kommer alltså inte skaffa SUV eller ens V90 i skogsmulleversion (CC). Tydligen så hoppar trafikpoliser inte i och ur bilen lika ofta och får därför inte ont i ryggen. Förhoppningsvis är även lägre bränsleförbrukning en bidragande faktor till varför de fortsätter med V90 istället för en V90 CC/SUV. Så därav mitt förslag att testa elbilar hos trafikpolisen.

EDIT: Rättade ett faktafel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar. /...
Är du säker på det? Jag vet att trafikpolisen i alla fall tidigare använt förra versionen av BMW 5-serie kombi (F11). Tror inte att de köpte in så många ex. av den...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av FredrikR »

chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.
Och om de bara är några enstaka så kanske inte tesla är så intresserade av att hålla reservdelar i lager speciellt för polisen (dock jag som spekulerar att detta är ett krav).
Är säkerligen så att det finns krav på att reservdelar finns tillgängliga på en viss tid. Inom ambulanssjukvården vet jag att det finns sådana krav inskrivna vid upphandlingen. Dock är kraven specificerade på tid för att få fram reservdelar till verkstad. Ovanligare delar har vid tillfällen funnits på något lager i Tyskland. Men de flygs in inom någon dag vid behov.

Det stora problemet med elbilar är i min mening dels konservativt tänkande/okunskap. Det finns precis som i övriga samhället väldigt mycket myter och oro för räckviddsångest m.m. Samt att man tänker på alla möjliga värsta fall scenarion.

Och även som vissa varit inne på, gällande Tesla, att biltillverkaren måste vara ganska medgörlig och vilja hjälpa till att anpassa bilen/programvaran. Tveksamt om Tesla har det intresset.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

FredrikR skrev:
chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...

M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.
Och om de bara är några enstaka så kanske inte tesla är så intresserade av att hålla reservdelar i lager speciellt för polisen (dock jag som spekulerar att detta är ett krav).
.../ Och även som vissa varit inne på, gällande Tesla, att biltillverkaren måste vara ganska medgörlig och vilja hjälpa till att anpassa bilen/programvaran. Tveksamt om Tesla har det intresset.
Som jag förstår det så är tanken att Tesla ska lägga sina resurser där de gör mest nytta – dvs. där de åstadkommer mest för att ställa om till mer hållbara transporter. Sannolikt är det ännu inte rimligt att lägga ner särskilda resurser på den svenska polisen eftersom de här resurserna kan åstadkomma mer nytta på andra sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Larofo »

Känns inte som om Polisens största problem just nu är vilken leverantör dom har
på bilarna. Men elbilar borde börja användas även hos Polisen.
Varför inte beställa några hundra Cybertrucks och sätta skräck i "buset". :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5291
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Larofo skrev:
Känns inte som om Polisens största problem just nu är vilken leverantör dom har
på bilarna. /...
Tyvärr så finns det ett antal stora problem. Och utsläpp av växthusgaser är ett av dessa. Finns rätt många väldigt välutbildade människor på väldigt kvalificerade positioner som menar att utsläpp av växthusgaser är det största problemet av alla...

Så det vore trevligt ifall även polisen skulle kunna ta lite miljöhänsyn i sin verksamhet. Man skulle ju som sagt åtminstone kunna testa några elbilar någonstans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Aida »

SwedishAdvocate skrev:
Larofo skrev:
Känns inte som om Polisens största problem just nu är vilken leverantör dom har
på bilarna. /...
Tyvärr så finns det ett antal stora problem. Och utsläpp av växthusgaser är ett av dessa. Finns rätt många väldigt välutbildade människor på väldigt kvalificerade positioner som menar att utsläpp av växthusgaser är det största problemet av alla...

Så det vore trevligt ifall även polisen skulle kunna ta lite miljöhänsyn i sin verksamhet. Man skulle ju som sagt åtminstone kunna testa några elbilar någonstans...

Jag håller helt med dig! De flesta bilar som polisen använder är emellertid leasade eller hyrda från bla Hertz. Obs detta är ej utryckningsregistrerade fordon. Det är bilar som spanare, utredare och servicefunktionen använder. Där hade el gjort stor skillnad!

Det hade också varit intressant att låta civilbilar som är utryckningsregistrerade vara elbilar: tex trafikpolisens hastighetsövervakande fordon samt vissa spanbilar. Det är precis som du säger: här har man gjort inköp av andra bilmodeller utanför den offentliga upphandlingen av utryckningsfordon - bla Toyota Avensis (obs ej de av Toyota sponsrade målade fordonen som Toyota skänkte till Göteborgspolisen efter filminspelning) och Landcruiser, VW Passat R36 och BMW 535 touring.

På sikt även målade utryckningsregistrerade polisbilar. Men som sagt Tesla kommer inte komma på fråga av flera anledningar.

För övrigt anekdot för att ni ska förstå konservatismen inom svensk polis: det klagades så mkt på att mercedes hade rattväxelspak så man slutade att köpa in E-klass kombi. Många poliser vägrade köra dem. Det var så mycket gnäll över att polisbilarna ser olika ut att facket fick igenom att en särskild display/panel togs fram som sitter utanpå vanliga infotainmentsystemet. Denna sköter allt - inklusive navigation, värme, ac och ventilation. Då ser det ju likadant ut oavsett vilken bilmodell polisen kör! True story!
I V90 viker du upp den och så sitter volvos original sensus display bakom - detta gör du för att ändra radiokanal (alltså RixFM - inte Rakel).
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Credde »

Håller med, börjat med några civilare för att testa. En Model 3 hade ju funkat fint för det.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10699
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

En Volvo v90cc i polisutförande har en lastvakt på 500kg. Kanske är en bidragande orsak?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
Håller med, börjat med några civilare för att testa. En Model 3 hade ju funkat fint för det.
Ja det finns ju en jäkla massa bilar i hela organisationen som borde gå att byta ut mot eldrivna dito :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar

Inlägg av GreenMachine »

SwedishAdvocate skrev:
e5m1r skrev:
SwedishAdvocate skrev:
SKANDAL att de köper in XC60! Vad kan den som inte V90 Cross Country kan?...
Dem kan vara billigare ? Bild
Omöjligt att den är "billigare" när man räknar in den utökade miljöbelastningen som den bilen innebär genom högre råmaterialåtgång vid produktion, högre förbrukning vid drift samt större och tyngre däck som kommer slitas ännu snabbare jämfört med V90 CC...

Helt j#vla obegripligt...

Nu bör väl Polisen i första hand välja dom bilar som dom själva anser vara effektivast att jaga bovar med och inte vad som är miljövänligt eller inte?
Skriv svar