av Teslaägare bjornnilsson » 14 dec 2020 14:09
Zalman3 - smart grid är ju riktigt coolt och Tibber har jag ju redan gått över till så kanske lika bra att även skicka in ett CV till några av aktörerna där. Har jobbat som konsult hos Vattenfall för femton år sedan och jag gillar elbolag för att de består av så många olika personligheter, både rena pappersvändare (i alla fall i ett gammalt bolag som Vattenfall) men även de som är mer praktiskt orienterade. Och en startup (som dessutom gör skillnad på riktigt) vore ju riktigt skoj att få vara med på. En bra högoddsare.
Jordad - har flera gånger jobbat med projekt som ligger inom forskningsområdet och här finns riktigt sköna personer. Jag skapade en ”digital innovationshub” för några år sedan med syfte att knyta ihop svensk forskning och gick i samband med det arbetet igenom Sveriges alla existerande testbäddar, så jag hade då en bra överblick över vad som pågick. Grafen var stort då. För ännu fler år sedan jobbade jag med KTH gällande att göra Norra Djurgårdsstaden till en hållbar stadsdel. Att sopbilarna idag inte får köra för många rundor i Stockholm utan ruttoptimering är delvis min förtjänst.
Forskning är väl egentligen platsen där man borde vara för att påverka som mest, men här ser jag mina egna begränsningar. Jag är ingen fortskare och kommer nog inte bli det heller under min livstid. Gällande forskning så jobbar man också på ett helt fundamentalt annorlunda sätt jämfört med konsultvärlden - med ofta riktigt långa körcykler och få utomstående som förstår vad som görs och varför och de som har informella och bra kontakter med beslutsfattare är de som får fortsätta. Inte alltid de med bäst idéer. När något sedan är moget att produktifieras så krävs det därefter väldigt speciella personer och smort munläder, gärna med fantastiska aktiva nätverk, för att kommersialisera (eller kanske helt enkelt bara riktigt bra idéer som ligger i tiden som säljer sig själva..). Men det kanske är dags att damma av och se vad som händer just nu. Vi är rätt bra på innovation i Sverige men har fortfarande en utmaning när det gäller samordning mellan den forskning som pågår. Vilket ger mig en ide.. Hm..
dd88 - intressant (och aningen provocerande) tanke. Jag tror personligen på att lägga energin där jag känner att jag gör något bra på riktigt, men såklart att man alltid kan gräva där man står. Jag ser dock inte att jag skulle förmå mig att börja jobba inom exempelvis petroleum (även om stort del av industrin inte bara går upp i rök utan snarare handlar om att producera material). Eller tobak. Inte ens om det gäller att effektivisera det hela så att påverkan kan minimeras.. Min känsla är att vi gemensamt har större problem än att lägga innovationskraft på vårt legacy och genom att istället fokusera på det som gör skillnad på riktigt - så att alternativ finns tillgängliga - så skapar vi en snabbare utfasning av det som varit än att göra tvärtom. Det tror jag i alla fall. Men allt behövs såklart.
Fredrik j - återvinning av material kan jag väldigt lite av. Det måste jag läsa på mer om.. Kanske blir en del aktieköp om inte annat.
Tack för tips!
2021 Model S Performance, Svart, FSD, 21" Twin Turbine