holden skrev:Ur artikeln:
”Nio av tio elbilsägare äger också en fossildriven bil som de använder för längre resor. Elbilar är i huvudsak andrabilar, som används för kortare resor, och för att markera en ståndpunkt i miljöfrågor”.
BS säger jag, vår fossilbil använder vi så lite som möjligt och enbart när vi behöver använda båda bilarna samtidigt, det handlar inte om att markera någon ståndpunkt i miljöfrågor utan att elbilen är så mycket bekvämare, roligare samt billigare i drift. Fossilbilen ska givetvis ersättas med en elbil vid nästa bilbyte.
Äger också avgasbil. Min avgasbil har körts ça 150 meter sedan september 2016 och under samma tid har min Modell X körts mer än 9 000 mil. Sedan har vi frugans bensinbil. De körs under 1 000 mil om året men kommer ersättas med en elbil i framtiden.
Tror artikelförfattaren lever kvar i förra decenniet före Teslas intåg när elbilar endast kunde vara citybilar (enligt tillverkarna), snabbladdning inte existerade, battericeller var mycket dyra och tillverkades endast i liten skala mot dagens fabriker. Mega-fabriker istället för Giga eller snart Tera-fabrik (årlig produktion räknas i terawattimmar istället för megawatttimmar som i början av 2000-talet). Dags för författaren att vakna upp även ifall jag inte skulle ha något emot att ta bort bidragen på bilar och kraftigt höja skatten på avgasbilar. Måste naturligtvis göras i en mjuk övergång på kanske 10 år.