Legato skrev:
Ja det är ju återigen just antalet bilar som är relevant (eller i realiteten antal mil de rullar). Inte att det är dyra bilar. Återigen, nuvarande system gör att privatpersoner inte har råd (i tillräckligt stor grad) att köpa elbilar. Istället subventionerar man med onödigt stora summor så företag kan köpa dyra elbilar.
För det första:
Du har fortfarande inte gett ett enda argument för varför det är bättre med en företagsägd än en privatägd elbil för klimatet... Förhoppningsvis inser du att det inte spelar någon roll och då är en naturlig konsekvens att systemet borde vara balanserat så att privatpersoner får lika generösa incitament som företag.
Låt oss först klarlägga en sak: staten subventionerar inte företags inköp av elbilar MER än för privatpersoner: båda får lika stor miljöbonus.
Visa gärna var jag har argumenterat att en företagsbil är bättre för klimatet än en privatbil? Jag har inte heller påstått det omvända förhållandet. Jag skrev ju att det är
antalet elbilar som spelar roll, vilket du också håller med om. Nu råkar det vara så att elbilar kostar avsevärt mycket mer än traditionella fossilbilar, de flesta ligger i en prisklass där de en
majoritet av alla fordon säljs (eg. leasas) till företag, se siffrorna på försäljningen från 2020 i mitt förra inlägg.
Trots nedsättningen av förmånsvärdet, så är det ändå en minoritet av alla företagsbilar som är elbilar, medan det såldes 2420 Tesla Model 3 till företag, så såldes det samtidigt tre gånger så många Volvo S/V60 dieselbilar till företag.
Vill man öka antalet elbilar för miljöns skull, så bör man förbättra villkoren när det gäller elbilar till företag. Det kommer även att gynna privatbilister då de flesta företagsbilar kommer ut på privatmarknaden efter 3 år. Det är det bästa för miljön.