Ledare SvD: avskaffa bidragen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10373
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Det enklaste skulle vara att inte tillåta privata mil med företagsägda fordon och sänka inkomstskatterna så folk hade råd att köpa elbilar privat - eller sockerkaka om de hellre föredrar det. Allt det här dribblandet med förmånsbeskattning är absurt, vill du ha en elbil i Sverige ska du djupstudera skattereglerna och ändå tvingas spela hasard i tre år.
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.

Däremot tycker jag det är självklart att ha bidrag på rena bilar och/eller straffskatt på smutsiga. Förstår inte alls varför jag som skattebetalare ska betala för att städa upp miljö och hälsa pga att andra kör omkring i skitiga bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Legato skrev:
holden skrev:
Det enklaste skulle vara att inte tillåta privata mil med företagsägda fordon och sänka inkomstskatterna så folk hade råd att köpa elbilar privat - eller sockerkaka om de hellre föredrar det. Allt det här dribblandet med förmånsbeskattning är absurt, vill du ha en elbil i Sverige ska du djupstudera skattereglerna och ändå tvingas spela hasard i tre år.
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.

Däremot tycker jag det är självklart att ha bidrag på rena bilar och/eller straffskatt på smutsiga. Förstår inte alls varför jag som skattebetalare ska betala för att städa upp miljö och hälsa pga att andra kör omkring i skitiga bilar.
Fossila drivmedelskostnader består ju nästan uteslutande av skatt så man kan ju säga att det redan finns ett straff, drivmedel är dock en klassiskt prisinelastisk vara så det har ingen linjär effekt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.
På vilket sätt är företagsägda bilar "avsevärt mer premierade"?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10373
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.
På vilket sätt är företagsägda bilar "avsevärt mer premierade"?
Du får samma bonus vid inköp, men du får dessutom en väldigt stor reduktion av förmånsvärdet.

Hade varit mycket bättre att ha en större bonus och ett förmånsvärde utan reduktion men baserat på inköpspriset efter avdragen bonus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10373
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Legato skrev:
holden skrev:
Det enklaste skulle vara att inte tillåta privata mil med företagsägda fordon och sänka inkomstskatterna så folk hade råd att köpa elbilar privat - eller sockerkaka om de hellre föredrar det. Allt det här dribblandet med förmånsbeskattning är absurt, vill du ha en elbil i Sverige ska du djupstudera skattereglerna och ändå tvingas spela hasard i tre år.
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.

Däremot tycker jag det är självklart att ha bidrag på rena bilar och/eller straffskatt på smutsiga. Förstår inte alls varför jag som skattebetalare ska betala för att städa upp miljö och hälsa pga att andra kör omkring i skitiga bilar.
Fossila drivmedelskostnader består ju nästan uteslutande av skatt så man kan ju säga att det redan finns ett straff, drivmedel är dock en klassiskt prisinelastisk vara så det har ingen linjär effekt.
Nja, straffet beror ju främst på att fossilbilen är så hopplöst ineffektiv. Påslagen på el är ju gigantiska de också i procentuella termer.

Men givetvis ska drivmedlet vara hårt beskattat, det eliminerar dock inte behovet av att även premiera resp. straffa vid inköpet.

Hade varit intressant att veta hur mycket elbilar vi hade haft idag helt utan politiska incitament. Tveksamt om Tesla ens hade överlevt...

Sen är väl problemet snart löst oavsett iofs, det kan inte vara några stora skillnader i TCO mellan el och fossilt idag för "normalföraren" även exklusive bidrag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Tomas L skrev:
Legato skrev:
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.
På vilket sätt är företagsägda bilar "avsevärt mer premierade"?
Du får samma bonus vid inköp, men du får dessutom en väldigt stor reduktion av förmånsvärdet.

Hade varit mycket bättre att ha en större bonus och ett förmånsvärde utan reduktion men baserat på inköpspriset efter avdragen bonus.

Hur många elbilar skulle det ha sålts i Sverige om förarna hade varit tvungna att betala fullt förmånsvärde för en bil som kostar mellan 700 k - 1 miljon? Betydligt färre än idag. Nedsättningen av förmånsvärdet finns för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsparken, men det är klart, tycker man att miljöaspekten är mindre viktig än en upplevd orättvisa så kan jag förstå resonemanget.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Jag tror att många med egna företag och pengar i kassan ser bilköp på firman som ett sätt att få något för pengarna istället för att skatta ut det som lön med världens högsta marginalskatter. Så frågan är hur Teslas försäljning sett ut utan denna möjlighet att minska sin skatt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Jag tror att många med egna företag och pengar i kassan ser bilköp på firman som ett sätt att få något för pengarna istället för att skatta ut det som lön med världens högsta marginalskatter. Så frågan är hur Teslas försäljning sett ut utan denna möjlighet att minska sin skatt.
Tror du har helt rätt.

Sa upp min anställning och startade eget konsultbolag bara för att jag var så trött på all enorm skatt man betalar som vanlig löntagare (speciellt om man har månadslöner mellan 60-90 papp och drabbas även av statlig inkomstskatt). Nu som egenföretagare kan jag iaf. göra lite mer olika vettiga avdrag för att något minska det sjukt enorma skattetrycket man drabbas av i Sverige.

Att ha en Tesla eller annan förmånsbil är ju en av fördelarna, men min fru (som är fortsatt anställd, i ungefär samma lönespann som mig) har ju även hon lite nytta av att ha förmånsbil, även om hon i praktiken betalar mer skatt än mig i övrigt.

Man borde helt klart reformera hela skatte- och bidragssystemet i Sverige tycker jag, men nu är vi väl iofs. rätt OT från ledaren i SvD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

martinot skrev:
holden skrev:
Jag tror att många med egna företag och pengar i kassan ser bilköp på firman som ett sätt att få något för pengarna istället för att skatta ut det som lön med världens högsta marginalskatter. Så frågan är hur Teslas försäljning sett ut utan denna möjlighet att minska sin skatt.
Tror du har helt rätt. Sa upp min anställning och startade eget konsultbolag bara för att jag var så trött på all enorm skatt man betalar som vanlig löntagare (speciellt om man har månadslöner mellan 60-90 papp och drabbas även av statlig inkomstskatt).

Nu som egenföretagare kan jag iaf. göra lite mer olika vettiga avdrag för att något minska det sjukt enorma skattetrycket man drabbas av i Sverige.
Samma här.

Har man miljövinster som huvudargument är det ju dock högst tveksamt att öka på konsumtionen av stora lyxbilar, vilket blir effekten av dagens regler. Många företagare jag känner har en eller två fläskiga SUVar på firman, som sedan rullar i stort sett 100% privat. Även om dessa byts mot Tesla X så är det ju ett inte obetydligt miljöavtryck när det bästa ur den aspekten skulle vara att lägga pengarna på annat än nya bilar som inte kan motiveras i verksamhetsbeskrivningen.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10373
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Tomas L skrev:
Legato skrev:
Helt enig om att förmånsbeskattningen och "rabattsystemet" med jämförbar fossilbil är helt absurt. Inte heller förstått relevansen i att premiera företagsägda miljöbilar avsevärt mer än privatägda.
På vilket sätt är företagsägda bilar "avsevärt mer premierade"?
Du får samma bonus vid inköp, men du får dessutom en väldigt stor reduktion av förmånsvärdet.

Hade varit mycket bättre att ha en större bonus och ett förmånsvärde utan reduktion men baserat på inköpspriset efter avdragen bonus.

Hur många elbilar skulle det ha sålts i Sverige om förarna hade varit tvungna att betala fullt förmånsvärde för en bil som kostar mellan 700 k - 1 miljon? Betydligt färre än idag. Nedsättningen av förmånsvärdet finns för att påskynda elektrifieringen av den svenska fordonsparken, men det är klart, tycker man att miljöaspekten är mindre viktig än en upplevd orättvisa så kan jag förstå resonemanget.
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev att jag tycker bonusen borde vara större samt att bonusbeloppet bör reducera det förmånsgrundande beloppet.

På vilket sätt skulle det vara bättre för miljön med en företagsägd elbil vs en privatägd? Det gör givetvis ingen som helst skillnad, det är bara ett orättvist system som spär på fördomen om att det bara är en subvention för de som redan är rika.

Dessutom hade det givetvis haft mycket större miljöeffekt om fler fossilbilar byttes mot elbilar istället för nuvarande fokus på företagsägda miljonbilar.

Jag gynnas absolut personligen av nuvarande regler, men för transformationen är det givetvis värdelöst av flera skäl.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Håller med er båda (Legato, Holden, mflr.).

Känns som en rätt misslyckad reform av S+MP, ur både miljösynpunkt (missgynnar övergången till elbilar) och andra synpunkter (straffa billiga förmånsbilar för hantverkare och andra som är beroende av det, och gynna dyra miljon+ bilar).

Men förhoppningsvis så blev genusperspektivet bättre (fråga mig dock inte hur, då jag aldrig fattat hur MP tänkte här).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev att jag tycker bonusen borde vara större samt att bonusbeloppet bör reducera det förmånsgrundande beloppet.
För att förmånsvärdet för en Model 3 LR ska gå ned till nuvarande nivå (med reducering), så skulle bonusbeloppet behöva vara 300.000 kr. Det är inte realistiskt.
Legato skrev:
På vilket sätt skulle det vara bättre för miljön med en företagsägd elbil vs en privatägd? Det gör givetvis ingen som helst skillnad, det är bara ett orättvist system som spär på fördomen om att det bara är en subvention för de som redan är rika.
Det som självklart spelar roll är hur MÅNGA elbilar som säljs. Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar. Av 27.000 sålda elbilar i Sverige under 2020, så såldes 17.000 till företag. Av 3.557 Model 3, så var 2.440 företagsbilar. Ju dyrare bil, desto större andel företagsbilar, av 894 Model S så var 766 företagsbilar.

Företagsbilar körs av anställda eller företagare som måste betala förmånsvärde, ska de vilja köra en elbil med den prisnivå de har idag och därmed högt förmånsvärde, så fyller reduceringen en funktion. Det gör självklart skillnad om förmånsvärdet är 9.400 kronor (Model 3 LR utan reducering!) istället för 4.400 kr (med reducering).

Legato skrev:
Dessutom hade det givetvis haft mycket större miljöeffekt om fler fossilbilar byttes mot elbilar istället för nuvarande fokus på företagsägda miljonbilar.
Det är ju det som är syftet med reduceringen av förmånsvärde och det har självklart en effekt; det säljs fler elbilar.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar.
Vad menar du med ”räkna hem”? Det är ju systemet med förmånsbeskattning av anställda som driver att företag köper nya bilar som inte används i verksamheten.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar.
Vad menar du med ”räkna hem”? Det är ju systemet med förmånsbeskattning av anställda som driver att företag köper nya bilar som inte används i verksamheten.
Om man anställer en säljare som vill ha en Tesla Model S så bör hen se till att sälja så pass bra att hen inte bara betalar sin bil, utan även sin lön och skatter. Inga företag köper bilar bara för att skatten är låg, men man kan styra företag att välja en viss typ av bilar med en lägre skatt. Ta bort reduceringen och försäljningen av fossilbilar kommer att öka.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10373
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev att jag tycker bonusen borde vara större samt att bonusbeloppet bör reducera det förmånsgrundande beloppet.
För att förmånsvärdet för en Model 3 LR ska gå ned till nuvarande nivå (med reducering), så skulle bonusbeloppet behöva vara 300.000 kr. Det är inte realistiskt.
Legato skrev:
På vilket sätt skulle det vara bättre för miljön med en företagsägd elbil vs en privatägd? Det gör givetvis ingen som helst skillnad, det är bara ett orättvist system som spär på fördomen om att det bara är en subvention för de som redan är rika.
Det som självklart spelar roll är hur MÅNGA elbilar som säljs. Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar. Av 27.000 sålda elbilar i Sverige under 2020, så såldes 17.000 till företag. Av 3.557 Model 3, så var 2.440 företagsbilar. Ju dyrare bil, desto större andel företagsbilar, av 894 Model S så var 766 företagsbilar.

Företagsbilar körs av anställda eller företagare som måste betala förmånsvärde, ska de vilja köra en elbil med den prisnivå de har idag och därmed högt förmånsvärde, så fyller reduceringen en funktion. Det gör självklart skillnad om förmånsvärdet är 9.400 kronor (Model 3 LR utan reducering!) istället för 4.400 kr (med reducering).

Legato skrev:
Dessutom hade det givetvis haft mycket större miljöeffekt om fler fossilbilar byttes mot elbilar istället för nuvarande fokus på företagsägda miljonbilar.
Det är ju det som är syftet med reduceringen av förmånsvärde och det har självklart en effekt; det säljs fler elbilar.
Ja det är ju återigen just antalet bilar som är relevant (eller i realiteten antal mil de rullar). Inte att det är dyra bilar. Återigen, nuvarande system gör att privatpersoner inte har råd (i tillräckligt stor grad) att köpa elbilar. Istället subventionerar man med onödigt stora summor så företag kan köpa dyra elbilar.

Du har fortfarande inte gett ett enda argument för varför det är bättre med en företagsägd än en privatägd elbil för klimatet... Förhoppningsvis inser du att det inte spelar någon roll och då är en naturlig konsekvens att systemet borde vara balanserat så att privatpersoner får lika generösa incitament som företag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Kan man väl köpa om man vill?
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Vem har påstått att det är så?

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av larsw »

Spontant kan man väl avskaffa presstöden också tänker jag. Fett mycket pengar som går till media, inklusive SvD. Tidningarna får väl lära sig att gå runt på egna meriter?
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Kan man väl köpa om man vill?
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Ja det är ju återigen just antalet bilar som är relevant (eller i realiteten antal mil de rullar). Inte att det är dyra bilar. Återigen, nuvarande system gör att privatpersoner inte har råd (i tillräckligt stor grad) att köpa elbilar. Istället subventionerar man med onödigt stora summor så företag kan köpa dyra elbilar.

För det första:

Du har fortfarande inte gett ett enda argument för varför det är bättre med en företagsägd än en privatägd elbil för klimatet... Förhoppningsvis inser du att det inte spelar någon roll och då är en naturlig konsekvens att systemet borde vara balanserat så att privatpersoner får lika generösa incitament som företag.
Låt oss först klarlägga en sak: staten subventionerar inte företags inköp av elbilar MER än för privatpersoner: båda får lika stor miljöbonus.

Visa gärna var jag har argumenterat att en företagsbil är bättre för klimatet än en privatbil? Jag har inte heller påstått det omvända förhållandet. Jag skrev ju att det är antalet elbilar som spelar roll, vilket du också håller med om. Nu råkar det vara så att elbilar kostar avsevärt mycket mer än traditionella fossilbilar, de flesta ligger i en prisklass där de en majoritet av alla fordon säljs (eg. leasas) till företag, se siffrorna på försäljningen från 2020 i mitt förra inlägg.

Trots nedsättningen av förmånsvärdet, så är det ändå en minoritet av alla företagsbilar som är elbilar, medan det såldes 2420 Tesla Model 3 till företag, så såldes det samtidigt tre gånger så många Volvo S/V60 dieselbilar till företag. Vill man öka antalet elbilar för miljöns skull, så bör man förbättra villkoren när det gäller elbilar till företag. Det kommer även att gynna privatbilister då de flesta företagsbilar kommer ut på privatmarknaden efter 3 år. Det är det bästa för miljön.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1079
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
Det gör det, fast när det gäller bilar så betalar man förmånsvärde på det det skulle ha kostat att äga bilen.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
Troligtvis uppkom förmånsbilen främst för att ge företag möjlighet att erbjuda en anställd att privat använda en bil som i huvudsak används i tjänsten.
Om företagets extra kostnad för att låta en anställd använda en tjänstebil utanför arbetstiden är liten blir det ju ett relativt billigt sätt att erbjuda fri bil som en del av den totala ersättningen.

Med tiden har det ju glidit iväg och förmånsbil erbjuds anställda som inte alls använder bil i sitt arbete mer än transporterar sig själv till det i den.
Numera är ju förmånsbilen ofta bara en del av den totala lönekostnaden för en anställd. Skatteplanering helt enkelt.
Skriv svar