Ledare SvD: avskaffa bidragen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Tomas L skrev:

Visst kan man det, kan man sänka det förmånsgrundande priset på en miljöbil, så kan man lika väl öka det på en fossilbil.
Nej, då blir det inte "nuvarande system" utan istället ett extra pålägg (straff) för fossilbilar.

Men med din logik så blir det väl iofs inget straff heller, eftersom du inte förstår att ett avdrag är ett avdrag :roll:
Så om man höjer det förmånsgrundande priset för dieselbilar, så innebär det att dem nu subventionerar bensinbilar? Vad händer om man helt bryter ut elbilar från dagens system och gör ett eget system, för att man vill gynna miljöbilar, innebär det att subventionen försvinner eftersom de använder ett annat system?
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Vet inte hur många gånger jag förklarat att det just ur miljöaspekt är värdelöst att ha ett system där privatpersoner inte får lika stora subventioner och därmed inte har råd att i tillräckligt hög grad köpa elbilar.
Ta bort reduceringen av förmånsvärdet på en M3 LR så ökar förmånsvärdet från 4.400 till 9.400 kr. Försäljningen av M3 LR till företag kommer då att rasa för att de väljer andra alternativ med lägre förmånsvärde: det blir inga större skillnader och "subventionen" som "finansieras av skattebetalarna" är i princip oförändrad. Hur skulle man öka subventionerna till privatpersoner?



Dessutom var det någon som skrev:
Det finns massor av elbilar i lägre prisklasser också
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Tomas L skrev:

Visst kan man det, kan man sänka det förmånsgrundande priset på en miljöbil, så kan man lika väl öka det på en fossilbil.
Nej, då blir det inte "nuvarande system" utan istället ett extra pålägg (straff) för fossilbilar.

Men med din logik så blir det väl iofs inget straff heller, eftersom du inte förstår att ett avdrag är ett avdrag :roll:
Så om man höjer det förmånsgrundande priset för dieselbilar, så innebär det att dem nu subventionerar bensinbilar? Vad händer om man helt bryter ut elbilar från dagens system och gör ett eget system, för att man vill gynna miljöbilar, innebär det att subventionen försvinner eftersom de använder ett annat system?
Det handlar om vad marknaden har anpassat sig till. I norge har man t.ex. anpassat sig till att en vanlig familjebil får en punktskatt på 200000 ovanpå priset. När man sen tar bort den punktskatten för elbilar ser ju norrmännen det som en subvention. Om vi sverige plötsligt skulle lägga en punktskatt på fossilbilar skulle nog inte elbilsköparen se avsaknaden som en subvention.

Om man skulle sänka momsen till 0 på elbilar skulle förmodligen många av oss se det som en subvention men inte om man bara la dubbel moms på dieselbilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Alltså finns det ingen exakt definition på vad "subvention" är, utan det är snarare en högst subjektiv och kulturell tolkning (som bäst) vad det eventuellt innebär. :idea:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Erik Viking »

Ett djupt andetag tack.
Skattesystemet är alltid blodtryckshöjande.

Vårt skattesystem är primärt till för att få in maximalt med skatteintäkter.

Ett av dom värsta varianterna är märkbart högre skatt för pensionärer,
egen kolumn i skattetabellerna!

Vi har skapat ett samhälle där långt mer än hälften av invånarna får sin lön från skatter !!!

"Förmån" är någon form av värde man får "utifrån".
Om jag får fri bostad när jag jobbar,
hade ju kostat pengar att ha privat bostad,
ett förmånsvärde, alltså förmånsbeskattas vi.

Sedan blir det mer o mer obskyrt, moms tex.
om jag äter på stället som lagar maten en %-sats, om jag tar med den
och äter den hemma då gäller en högre %-sats.
För att det liknar ett inköp i butik?

Skatt på bränsle, nio olika skatter, inkl. högeromläggningen,
samt moms på skatterna !
Ett bolag får dra av alla skatterna ! Bensinkost ca 4 kr/L

Alla typer av skatt kan ändras/skapas helt godtyckligt av våra folkvalda.

Skatter som vi blivit av med, gåvo och arvsskatt, förmögenhetsskatt etc.
Dom såg så dumma ut så vi höjde några andra skatter i stället ...

Otäckast är de som kallas för "avgifter", ni som köpt nybyggt hus har sett en del.

Bilar.
Statens första budord:
#1. Maximera skatteinkomsterna från dom som har tillgång till bil och bränslet till dom.

Regler och skatter är bara omskrivningar för att kunna ta ut så mycket som möjligt.

Senaste förslagen ger dessutom lägre kostnad för den som väljer dinosauri eldade fordon
jmfrt med el-bilar, hoppsan så det kan bli när man skall maximera skatteintäkterna.

Skattesystemet är samtidigt mycket effektivt att styra folks transportval.

Självklart att man tittar på bilkostnaden när införskaffandet görs av arbetsgivaren (d:o för egenföretagare).
Man vill ju veta vad som blir kvar i plånboken och ger mest VROM för pengarna.

Det finns flera undersökningar som visar att förmånsvärdet inkl. skatter kraftigt påverkar
valet av tjänste/förmåns bil.

Riktigt extremt blev det i Norge när staten gav olika typer av incitament,
bidrag, sänkta skatter mm. på el-bilar.
Det gjorde lika stor påverkan på privatbilar.

Ett våra nyare regelverk med extra inkomst för staten, miljöskatten/reglerna
bonus/malus som lite mer "pedagogiskt" (skatter och logik, njet)
kopplar avgaser mot skattekostnad.

Men alldeles för lite pengar, ett par tusenlappar/år för en ny bil som kostar flera hundra tusen.
Vem bryr sig ?

Men som tidigare sagts, staten vill behålla alla bilägare som stora skattekällor.
Hört någon som i protest sålt sina bilar?

Oroväckande är att fler o fler politiker börjar att prata om kilometerskatt alt. kWh skatt på el-bilar.
Skall dom få in lika mycket skatt som för ICE bilar lär vi få betala mer än 10 kr/milen.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Erik Viking »

martinot skrev:
Alltså finns det ingen exakt definition på vad "subvention" är, utan det är snarare en högst subjektiv och kulturell tolkning (som bäst) vad det eventuellt innebär. :idea:
Ordboken:
Subvention, från franskans 'subvention' av latinets 'subvenire' som betyder "bistå",
är ett (ofta statligt) ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst.
Subventioner kan vara synliga eller dolda.

Stödet i kr måste givetvis komma från andra inkomster.

Skarvat från Naturskyddsföreningen:
Bilismens subventioner är uppdelade i tre huvudsakliga områden: reseavdrag, förmånsbilar och nedsatt energiskatt för diesel.

Reseavdraget var tänkt att gynna människor på landsbyggen, men går framför allt till högavlönade män i storstäder.
Förmånsbilarna var inte tänkta att vara subventionerade, men i dag kör cirka 250 000 bilister omkring i bilar som delvis
bekostas av oss skattebetalare.
Dieselrabatten är en rest från en tid med ett annat skattesystem. Ingen kan längre förklara ursprunget.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Har aldrig pratat om att avskaffa förmånsvärden, tvärtom, det är du som inte förstår att ett sänkt förmånsvärde är en form av subvention.
Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Tomas L skrev:
Legato skrev:
Har aldrig pratat om att avskaffa förmånsvärden, tvärtom, det är du som inte förstår att ett sänkt förmånsvärde är en form av subvention.
Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:
Nej det tycker jag inte är en subvention.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Tomas L skrev:
Legato skrev:
Har aldrig pratat om att avskaffa förmånsvärden, tvärtom, det är du som inte förstår att ett sänkt förmånsvärde är en form av subvention.
Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:
Nej det tycker jag inte är en subvention.
Bra.

Nu väntar jag med nyfikenhet bara på svar från Holden och Legato.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Tomas L skrev:
Legato skrev:
Har aldrig pratat om att avskaffa förmånsvärden, tvärtom, det är du som inte förstår att ett sänkt förmånsvärde är en form av subvention.
Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:
Nej det tycker jag inte är en subvention.

Bra.

Nu väntar jag med nyfikenhet bara på svar från Holden och Legato.
Miljöbonus är en subvention, rabatt på förmånsvärdet är en riktad skattesänkning och därmed inte en subvention.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

holden skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Tomas L skrev:

Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:
Nej det tycker jag inte är en subvention.

Bra.

Nu väntar jag med nyfikenhet bara på svar från Holden och Legato.
Miljöbonus är en subvention, rabatt på förmånsvärdet är en riktad skattesänkning och därmed inte en subvention.
Skattereduktion är ett typexempel på dold subvention. Det kan vara reducerade förmånsvärden som i Sverige eller slopad moms som i Norge.

Återigen, alla ekonomiska incitament från staten är subventioner. Intressant att det tydligen var betydligt fler än TomasL som inte greppat konceptet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Nja. När man tog bort värnskatten skulle man då säga att man subventionerat akademisk utbildning? När man satte ett tak på fastighetsskatten och kallade den en fastighetsavgift subventionerade man då villor i storstädernas kranskommuner? Så räknar vänstern, eftersom pengar som inte landar i statskassan ju alltid egentligen är deras.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

holden skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Tomas L skrev:


Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:
Nej det tycker jag inte är en subvention.

Bra.

Nu väntar jag med nyfikenhet bara på svar från Holden och Legato.
Miljöbonus är en subvention, rabatt på förmånsvärdet är en riktad skattesänkning och därmed inte en subvention.
Så svaret är? Ja? Nej?

Lätt otydligt där.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
holden skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Thomas L skrev:

Om staten beslutar att höja förmånsvärdet för fossilbilar, innebär det då att "subventionen" för elbilar har höjts?
Touché!

Väldigt bra exempel.

Många som länkar olika definitioner (även om mest klassiskt simplistiska google och copy-n-paste-jobb), men ingen som vågar svara konkret på din raka fråga noterar jag. :!:

Nej det tycker jag inte är en subvention.

Bra.

Nu väntar jag med nyfikenhet bara på svar från Holden och Legato.
Miljöbonus är en subvention, rabatt på förmånsvärdet är en riktad skattesänkning och därmed inte en subvention.
Skattereduktion är ett typexempel på dold subvention. Det kan vara reducerade förmånsvärden som i Sverige eller slopad moms som i Norge.

Återigen, alla ekonomiska incitament från staten är subventioner. Intressant att det tydligen var betydligt fler än TomasL som inte greppat konceptet.
Så svaret är? Ja? Nej?

Lätt otydligt där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

PS. All heder åt Fredrik som vågar svara rakt och ärligt på frågan, istället för att ducka den i typisk politikerstil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Arne Naess brukade i sin empiriska semantik referera till att man bör ansluta sig till hur tillräckligt många icke-speciella personer skulle tolka innebörden, och för de flesta sådana är en subvention något man ger och inte något man underlåter att ta.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar