Ledare SvD: avskaffa bidragen
Moderator: Redaktion
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Och poängen är?Tomas L skrev:Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
https://www.svd.se/slosaktiga-subventioner-till-elbilarholden skrev:Och poängen är?Tomas L skrev:Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
M3 LR AWD EAP 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Lomborg har varit aktiv i debatter i många år. Hans publikationer har granskats en hel del och många brister har framkommit. Ett bra exempel på kritik mot Lomborg är denna artikel:
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10. ... 0903533730
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10. ... 0903533730
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Resonemanget drar slutsatser byggda på hans egna felaktiga antaganden som t.ex:Tomas L skrev:https://www.svd.se/slosaktiga-subventioner-till-elbilarholden skrev:Och poängen är?Tomas L skrev:Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
”Den tekniska utvecklingen kommer på sikt att göra elbilarna ekonomiskt gångbara även utan subventioner, men problemen med räckvidd och långsam laddning kommer att vara kvar.”
Upplever elbilsägare långsam laddning och dålig räckvidd som problem, källa på det?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Lomberg har som sagt ett globalt perspektiv, kontakta gärna honom om du vill ifrågasätta hans påståenden:holden skrev:Resonemanget drar slutsatser byggda på hans egna felaktiga antaganden som t.ex:Tomas L skrev:https://www.svd.se/slosaktiga-subventioner-till-elbilarholden skrev:Och poängen är?Tomas L skrev:Bjørn Lomborg är en knepig person. Men han kan knappast anklagas för att vara dåligt påläst eller en vara en "dålig debattör", även om han ibland har anklagats för vinkla data för att passa hans slutsatser. Han är forskare och provokatör, men betoning på det senare. Han är inte rädd för att ta en obekväm ståndpunkt i olika frågor och efter att ha sett en del intervjuer, så tror jag att han kan försvara sin åsikt. Han har ett nationellt och globalt perspektiv, så de som skriver "jag har minsann en fossilbil också och jag har knappt kört den sedan..." har missat poängen.
”Den tekniska utvecklingen kommer på sikt att göra elbilarna ekonomiskt gångbara även utan subventioner, men problemen med räckvidd och långsam laddning kommer att vara kvar.”
Upplever elbilsägare långsam laddning och dålig räckvidd som problem, källa på det?
https://www.lomborg.com/contact
Lägg gärna ut hans svar här...men jag skulle kunna tänka mig att det rör sig om följande problematik: vilken räckvidd (och möjlighet till snabbladdning) kommer elbilar som kan säljas i betydande volymer i Indien, Kina eller Afrika att kunna ha?
Totalt kan en bil värd cirka 250 000 kronor få subventioner till ett värde av mer än 220 000 kronor. Men sådan politik är ohållbar i de flesta länder. Även i det superrika Norge börjar det här bli ett bekymmer, då subventionerna kostar uppemot åtta och en halv miljard kronor per år.
Den tekniska utvecklingen kommer på sikt att göra elbilarna ekonomiskt gångbara även utan subventioner, men problemen med räckvidd och långsam laddning kommer att vara kvar. Enligt en ny studie publicerad i tidskriften Applied Energy kommer endast 13 procent av världens nyproducerade bilar att vara eldrivna 2030.
M3 LR AWD EAP 2021
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
https://press.powercircle.org/posts/blo ... -svds-leda
https://press.powercircle.org/posts/blo ... -svds-leda
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Vilket bra svar av Power CircleElbilisten skrev:Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
https://press.powercircle.org/posts/blo ... -svds-leda
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.MWall skrev:Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?MarkusL skrev:Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.MWall skrev:Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Finns en skillnad här. Det är svårt att se på vilket sätt miljön gynnas av att skaffa en sådan båt, eftersom det inte är ett nyttofordon. Att skaffa elbil i stället för fossilbil ger en minskning av vår påverkan på miljön.MWall skrev:
Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Gäller alla bidrag, icke behovsprövade barnbidrag till alla som har barn så att även miljardärer får det; bostadsbidrag, så du kan bo dyrare än du har råd med. Skattesystemet är uppbyggt så av en anledning, politisk styrning.MWall skrev:Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?MarkusL skrev:Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.MWall skrev:Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.MWall skrev:Nu är elbil ingen grundläggande mänsklig rättighet. Ingen tvingar dig att stretcha din ekonomi för att skaffa elbil. Jag kanske vill stretcha min ekonomi med en eldriven Candela-båt för 2 miljoner. Tycker du jag ska få bidrag för det också?MarkusL skrev:Tror jag talar för rätt många när jag säger att många stretchar sin ekonomi för att köpa elbil istället för fossil. Vi lade dubbla pengarna på våra elbilar mot vad vi gjorde på de bilar som de ersatte. Bidragen var avgörande och staten får ju trots allt in mer pengar då bilarna inte är momsfria i Sverige. Betalade ju mer i moms än på tidigare bilar även om man drar av bidraget. Att tillverkarna kan sänka priserna betyder ju inte att de gör det direkt för att Sverige tar bort sina bidrag. Det bästa hade väl varit att höja bidragen så att ännu fler väljer dessa bilar tills man når en allmän acceptans och hög produktionsvolym hos många tillverkare, när bidraget sedan tas bort så minskar efterfrågan men produktionsvolymerna finns kvar vilket tvingar fram en prissänkning.MWall skrev:Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Ja, det var ett mkt välformulerat svar. Spot on.Jordad skrev:Vilket bra svar av Power CircleElbilisten skrev:Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
https://press.powercircle.org/posts/blo ... -svds-leda
Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Skandal att SvD tar in skräpet.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Ja, det var verkligen ett lågvattenmärke av SvD att publicera det.pefreli skrev:Ja, det var ett mkt välformulerat svar. Spot on.Jordad skrev:Vilket bra svar av Power CircleElbilisten skrev:Klimattroll. Så länge han kan hantera ett tangentbord kommer han fortsätta sprida FUD om alla åtgärder som är mer konkreta än att flytta pengar mellan olika konton.
https://press.powercircle.org/posts/blo ... -svds-leda
Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Skandal att SvD tar in skräpet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Tomas L skrev:Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Hädelse? Har vi det i brottsbalken fortfarande?
Seriöst, det här med elbilar räddar inget klimat ensamt. Någon borde kanske ta sin mentala helikopter och stiga till högre höjd. Om nu elbilsbubblan har så högt i tak så att det går?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.MWall skrev:Tomas L skrev:Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Hädelse? Har vi det i brottsbalken fortfarande?
Seriöst, det här med elbilar räddar inget klimat ensamt. Någon borde kanske ta sin mentala helikopter och stiga till högre höjd. Om nu elbilsbubblan har så högt i tak så att det går?
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Nej men eftersom vi har ändliga resurser måste vi ha ett större perspektiv än elbilar för att kunna utnyttja dem på det mest effektiva sättet.Niklas Z skrev:Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Så eftersom ingen av er vet var man ska lägga pengarna för bäst långsiktigt effekt så är det bäst att inte göra någonting?MWall skrev:Nej men eftersom vi har ändliga resurser måste vi ha ett större perspektiv än elbilar för att kunna utnyttja dem på det mest effektiva sättet.Niklas Z skrev:Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Varken jag eller Niklas är med och bestämmer över detta, tack och lov. Jag hoppas verkligen inte att regeringen famlar i blindo på samma sätt som vi gör, men är tyvärr är jag rädd att de gör det.MarkusL skrev:Så eftersom ingen av er vet var man ska lägga pengarna för bäst långsiktigt effekt så är det bäst att inte göra någonting?MWall skrev:Nej men eftersom vi har ändliga resurser måste vi ha ett större perspektiv än elbilar för att kunna utnyttja dem på det mest effektiva sättet.Niklas Z skrev:Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Det där med sjukvårdskostnader är ju en extrapolerad siffra som ju knappast går att bokföra som någon besparing. Ofta handlar det ju om multisjuka människor som drabbas än hårdare av föroreningar men att dom bara för att man slutade bränna diesel skulle kunna återgå till ett, för statskassan, produktivt liv och inte behöva sjukvårdsresurser är ju befängt.MarkusL skrev:Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.
Många bäckar små naturligtvis men det är ju också ett lokalt storstadsproblem som ju går att minska även utan att byta bilflottan. Egentligen förstår jag inte varför man ska köra bil inne stadskärnorna oavsett drivmedel.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Bor man utanför en stad är det ofta snabbast och smidigast att ta bilen in till stan.Fredrik j skrev:Det där med sjukvårdskostnader är ju en extrapolerad siffra som ju knappast går att bokföra som någon besparing. Ofta handlar det ju om multisjuka människor som drabbas än hårdare av föroreningar men att dom bara för att man slutade bränna diesel skulle kunna återgå till ett, för statskassan, produktivt liv och inte behöva sjukvårdsresurser är ju befängt.MarkusL skrev:Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.
Många bäckar små naturligtvis men det är ju också ett lokalt storstadsproblem som ju går att minska även utan att byta bilflottan. Egentligen förstår jag inte varför man ska köra bil inne stadskärnorna oavsett drivmedel.
Finns bra exempel på hur man kan lösa.... Bryge i Belgien har ett stort underjordiskt garage under centrala delen av stan.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Sluta spekulera i hur jag tänker. Det vet du inget om.MWall skrev:Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
När det gäller mitt eget bilval så var det inte alls beroende av subventionerna. Jag hör till dem som har sådan ekonomisk situation att det inte spelar någon större roll för mig om bilen kostar lite mer. Men jag tycker att sådana som har råd har ett extra ansvar att konsumera mer miljövänligt. Det är ett skäl till att jag valde en Model 3.
Tyvärr har många människor inte råd att stretcha sin ekonomi så att en elbil (som är tillräcklig för deras behov) ryms inom deras ekonomiska förutsättningar. Då är subventioner viktigare.
Att subventionerna fungerar är Norge ett bra exempel på.
Men jag har svårt att se vilka negativa effekter subventionerna har. Om vi ska sitta och vänta tills vi kommit fram till den optimala paletten av åtgärder lär det dröja tills klimatet redan är bortom all räddning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.