Ledare SvD: avskaffa bidragen
Moderator: Redaktion
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Jag har en fossilbil, fast cyklar nog längre sträcka än bilen används.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Förutom lagring så behövs smartare sätt att utnyttja energin. Idag har vi ibland överskott och ibland underskott i elproduktion. Lagring är naturligtvis den enkla lösningen för detta men förbrukningen kan även styras smartare. Uppvärmning, ventilation, laddning, och annat kan styras till att främst göras när priset är lågt/produktion hög och sedan strypas vid högre pris. Lagrad energi hjälper till än mer här.Fredrik j skrev:Inte bara billig energi utan även ett behov av att enkelt och billigt kunna lagra energi. Det är ju fossilbränslets absolut största fördel.Off Grid Byggaren skrev:Vi har ju skapat oss en värld med ett nästan omättligt behov på billig energi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Det är ju för att fossila bränslen är så enkla och billiga att lagra som man tidigare (innan klimatdebatten) accepterat en låg verkningsgrad.Svenssons skrev:Förutom lagring så behövs smartare sätt att utnyttja energin. Idag har vi ibland överskott och ibland underskott i elproduktion. Lagring är naturligtvis den enkla lösningen för detta men förbrukningen kan även styras smartare. Uppvärmning, ventilation, laddning, och annat kan styras till att främst göras när priset är lågt/produktion hög och sedan strypas vid högre pris. Lagrad energi hjälper till än mer här.Fredrik j skrev:Inte bara billig energi utan även ett behov av att enkelt och billigt kunna lagra energi. Det är ju fossilbränslets absolut största fördel.Off Grid Byggaren skrev:Vi har ju skapat oss en värld med ett nästan omättligt behov på billig energi.
Tänk om en elbil kunde tillgodogöra sig energin i fossilt bränsle. Det är ju lika mycket energi lagrat i 10liter diesel som i ett fulladdat model3-batteri. Det hade ju räckt med spolarbehållaren.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Håller med. Vi har en elbil och en passat med diesel. Vi tar alltid elbilen vid långresor och förstaval - enbart när vi behöver två,st. Så används dieseln. Den kommer i närtid bytas mot något laddbart. Man klarar sig fint med bara elbil sedan flera år tillbaks.Elix747 skrev:Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Mycket myter och lite fakta. Väldigt verklighetsfrånvända resonemang.renes skrev:https://www.svd.se/slosaktiga-subventioner-till-elbilar
Argumenten är att hybrider är bättre än batteridrivna bilar. Att bilar i alla fall inte gör mycket skillnad i klimatet. Att räckvidd och laddtider aldrig kommer att bli bättre. Att elen kommer från kol. Etc.
Sedan kan man inte ändra och ställa om hela världen på en gång. Det håller jag med om. Men vi kan ju börja här i Europa och Sverige. Här i Sverige så har vi ju den mest CO2-rena energin i världen, och dessutom så produceras batterier av Northvolt på ren el, och samma sak för Tesla/Panasonics batterier i USA.
Visst kan man producera elbilar på "smutsig" el, men det samma gäller ju för när man producerar fossilbilar (de fabrikerna kan också ha höga CO2-utsläpp, om man inte ordnat det).
Så ser inte riktigt något relevant eller hållbart argument där. Man måste absolut se på hela kedjan och livscykeln, men det gäller exakt samma sak när man producerar fossilbilar (vilket författaren helt verkar stoppa huvudet i sanden för och inte låtsas om).
Jag kan förstå vissa som är emot förändringar i livet, och som har svårt för att ta till sig ny teknik och nya lösningar, men det där var verkligen ett av de sämre underbyggda ledarna på länge. Total frånvaro av logik, fakta och konsekvensanalys i sina resonemang. Mer slumpmässigt mixade myter utan någon logisk tråd igenom argumentationen.
Men sådan låg kvalitet på både debatt och ledare, slår ju tillbaka på både tidningen och på debattören själva.
Hade ju varit intressant att ta en diskussion om det varit någon seriös och tuff debattör, men det där sänkte sig direkt till dagisnivå och matchen var förlorad innan den ens startat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Håller med dig. Det var ett logiskt icke-argument av debattören. Att i en övergångsperiod ha två bilar, där en är fossilbil (bensin eller diesel) och en är en elbil, är väl mycket bra och bättre än att ha två stycken fossilbilar i familjen.Fredrik j skrev:Det är ju när elbilsalternativet inte längre blir ett andrabilsalternativ som man tar steget. Snart har vi väl miljözoner och då finns det ju plötsligt något som elbilen klarar som inte fossilbilar klarar men än så länge behöver man ju göra kompromisser för att köra elbil. Behoven varierar ju från person till person. Det finns ju definitivt en stor grupp som redan idag inte behöver en fossilbil utan klarar sig utmärkt med en elbil.
I framtiden, när infrastrukturen är bättre, så kan man gå över till att byta ut den sista fossilbilen i familjen, till att också den vara en elbil.
Man måste ju starta övergången någonstans, men det verkar "debattören" (för det var verkligen inte någon som var retoriskt slipad, oavsett om vad man har för åsikter) helt ha frånsett.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Syftet med ledare är ju ofta att provocera en grupp. Det är då man tror man syns. Att få en tråd på ett elbilsforum kanske är ett mål? Förmodligen får det väl andra att engagera sig.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Det finns en grupp personer, med vetenskaplig meritering nog för att anses vara forskare, som driver agendor som ligger vid sidan om vad konsensus inom forskningen är. Sådana personer har försökt förringa hot som exempelvis ozonskiktet, rökning, passiv rökning och naturligtvis global uppvärmning. Jag kan varmt rekommendera boken "Merchants of Doubt" av Naomi Oreskes och Erik Conway. Den beskriver på ett utförligt sätt hur dessa personer försöker så tvivel om forskningen och hur de är finansierade samt ideologiskt motiverade. Den boken har huvudsakligen ett amerikanskt perspektiv.
Min misstanke är emellertid att Lomborg är en del av den rörelsen.
Min misstanke är emellertid att Lomborg är en del av den rörelsen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Jo, men då kan man ju göra detta mer eller mindre skickligt. Detta var verkligen skrattretande dåligt, så tror få (ens svenssons) tar det seriöst. Platt fall från start.Fredrik j skrev:Syftet med ledare är ju ofta att provocera en grupp. Det är då man tror man syns. Att få en tråd på ett elbilsforum kanske är ett mål? Förmodligen får det väl andra att engagera sig.
Var inte främst att argumentationen eller agendan som fanns som jag blev förvånad över, men mer det uselt låga kvaliteten på retoriken och frånvaron av logik/verklighet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Lätt att få intrycket att det är en ledare, men Lomborg är väl bara gästkrönikör. Slående att svd tar in honom på ledarsidorna (sid2), medan t.ex. Johan Rockström brukar gömmas undan längre bak i tidningen.martinot skrev:Men sådan låg kvalitet på både debatt och ledare, slår ju tillbaka på både tidningen och på debattören själva.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Elbil har varit min första bil sedan 2016, alltså elbilen är den som gått flest mil under året. Sedan hösten 2019 har vi bara elbilar. Att det inte skulle fungera med elbils som enda eller första bil har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.
Självklart påverkar biltrafiken CO2 utsläppen och att CO2 nivån påverkar klimatet hoppas jag verkligen att ingen tvivlar på här. Eller har vi Trumpister på forumet?
Utöver det sångröst det 5-7000 människor per år pga av avgaser. Det är på samma nivå som överdödligheten för Covid-19.
Självklart påverkar biltrafiken CO2 utsläppen och att CO2 nivån påverkar klimatet hoppas jag verkligen att ingen tvivlar på här. Eller har vi Trumpister på forumet?
Utöver det sångröst det 5-7000 människor per år pga av avgaser. Det är på samma nivå som överdödligheten för Covid-19.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Ja, för att kunna ta en diskussion med en dåre så måste man sänka sig till dennes nivå och då kommer den att vinna tack vare överlägsen erfarenhet.martinot skrev:Hade ju varit intressant att ta en diskussion om det varit någon seriös och tuff debattör, men det där sänkte sig direkt till dagisnivå och matchen var förlorad innan den ens startat.
Alternativt: Man ska inte brottas med en gris. Båda kommer att bli smutsiga men bara grisen kommer att gilla det.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
7% av jorden totala CO2-utsläpp är inget att fnysa åt, och lägg därtill att man missar att räkna med den CO2 som släpps ut när man tar upp olja, och sedan även de CO2-utsläpp som uppstår när man raffinerar den till bensin och diesel (jag har arbetat i många år för olje/gasbranschen i Norge, och detta är något man gärna inte talar om, men som alla i branschen känner till och vet om).LarsL skrev:Självklart påverkar biltrafiken CO2 utsläppen och att CO2 nivån påverkar klimatet hoppas jag verkligen att ingen tvivlar på här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Men det där är ju väldigt individuellt.LarsL skrev:Elbil har varit min första bil sedan 2016, alltså elbilen är den som gått flest mil under året. Sedan hösten 2019 har vi bara elbilar. Att det inte skulle fungera med elbils som enda eller första bil har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.
Det finns ju dom som hävdar att det inte skulle fungera att vara helt utan bil och bara nyttja kollektivtrafik. Det har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.
Byt sedan ”kollektivtrafik” mot vad du vill.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Om man ska avstå från att göra nåt åt 7% här och 8% där så kommer vi aldrig att komma nån vart. Kampen mot den fossila energin måste ske samtidigt på alla fronter, mot såväl små kategorier som mot stora.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Heja autokorrektLarsL skrev:Utöver det sångröst det 5-7000 människor per år pga av avgaser. Det är på samma nivå som överdödligheten för Covid-19.
Värt att tänka på dessa dödstal när man nu ser ökad reklam för "förnybar diesel".
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
SvD var förutseende nog att stänga av kommentarer...martinot skrev:Hade ju varit intressant att ta en diskussion om det varit någon seriös och tuff debattör, men det där sänkte sig direkt till dagisnivå och matchen var förlorad innan den ens startat.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Kommer inte den mycket drastiska sänkningen av konsumtionen av diesel p.g.a. Corona synas i statistiken över antalet döda i dom lungsjukdomar man hänvisar till? Jag menar, coronapandemin medför ju effekter som man annars bara skulle kunna räkna fram genom att extrapolera siffror. När ser vi att antalet döda på grund av avgaser sjunker och hur stor sänkning kan vi förvänta oss?Elmil skrev:Heja autokorrektLarsL skrev:Utöver det sångröst det 5-7000 människor per år pga av avgaser. Det är på samma nivå som överdödligheten för Covid-19.
Värt att tänka på dessa dödstal när man nu ser ökad reklam för "förnybar diesel".
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Finns många sådana exempel, varför ska vi ha 30% ränteavdrag som innebär överbelåning, skenande bostadspriser och miljarder och åter miljarder i bankernas fickor, samma banker vi sedan ska rädda med skattemedel när dom gör bort sig.MWall skrev:Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Ja, det är klart man överlever med bara kollektivtrafik. Tänk bara hur det var för hundra år sedan.Fredrik j skrev:Men det där är ju väldigt individuellt.LarsL skrev:Elbil har varit min första bil sedan 2016, alltså elbilen är den som gått flest mil under året. Sedan hösten 2019 har vi bara elbilar. Att det inte skulle fungera med elbils som enda eller första bil har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.
Det finns ju dom som hävdar att det inte skulle fungera att vara helt utan bil och bara nyttja kollektivtrafik. Det har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.
Byt sedan ”kollektivtrafik” mot vad du vill.
Vad jag menar att det fungerar i det här fallet är att det inte påverkat min vardag på annat sätt än att jag inte åker och tankar mer.
Mina semestrar har däremot påverkats mer då jag nu oftare väljer att ta bilen än att stanna hemma eller att åka på annat sätt.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Absolut. Har inte sagt att det är ok.holden skrev:Finns många sådana exempel, varför ska vi ha 30% ränteavdrag som innebär överbelåning, skenande bostadspriser och miljarder och åter miljarder i bankernas fickor, samma banker vi sedan ska rädda med skattemedel när dom gör bort sig.MWall skrev:Jag tycker ni faller i fällan här.
Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Nej, förmodligen kommer inte det synas. Det är ju en långvarig påverkan under flera år eller årtionden som gör att man dör. Har vi däremot elbilar under 10 år som det kanske blir i Norge snart så kommer vi nog se en nedgång.Fredrik j skrev:Kommer inte den mycket drastiska sänkningen av konsumtionen av diesel p.g.a. Corona synas i statistiken över antalet döda i dom lungsjukdomar man hänvisar till? Jag menar, coronapandemin medför ju effekter som man annars bara skulle kunna räkna fram genom att extrapolera siffror. När ser vi att antalet döda på grund av avgaser sjunker och hur stor sänkning kan vi förvänta oss?Elmil skrev:Heja autokorrektLarsL skrev:Utöver det sångröst det 5-7000 människor per år pga av avgaser. Det är på samma nivå som överdödligheten för Covid-19.
Värt att tänka på dessa dödstal när man nu ser ökad reklam för "förnybar diesel".
Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Håller med om att vi helst inte ska ha bidrag utan hellre straffa ut det som är dåligt. Men det är klart för 20 år sedan var det ju helt meningslöst att straffa ICE bilar, det fanns ju inget alternativ och för att få ett alternativ så blir man tvungen att stötta alternativet lite. Nu när det finns fulldugliga alternativ så är det ju bara att straffa bort det dåliga och i slutändan förbjuda. Sen är det ju lite mer populistiskt att ge lite bidrag istället för att bara piska.