Ledare SvD: avskaffa bidragen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1050
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

MWall skrev:
Jag tycker ni faller i fällan här.

Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!

Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".

Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Finns många sådana exempel, varför ska vi ha 30% ränteavdrag som innebär överbelåning, skenande bostadspriser och miljarder och åter miljarder i bankernas fickor, samma banker vi sedan ska rädda med skattemedel när dom gör bort sig.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Elbil har varit min första bil sedan 2016, alltså elbilen är den som gått flest mil under året. Sedan hösten 2019 har vi bara elbilar. Att det inte skulle fungera med elbils som enda eller första bil har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.
Men det där är ju väldigt individuellt.
Det finns ju dom som hävdar att det inte skulle fungera att vara helt utan bil och bara nyttja kollektivtrafik. Det har varit bullshit sedan bra många år och definitivt nu.

Byt sedan ”kollektivtrafik” mot vad du vill.
Ja, det är klart man överlever med bara kollektivtrafik. Tänk bara hur det var för hundra år sedan.

Vad jag menar att det fungerar i det här fallet är att det inte påverkat min vardag på annat sätt än att jag inte åker och tankar mer.
Mina semestrar har däremot påverkats mer då jag nu oftare väljer att ta bilen än att stanna hemma eller att åka på annat sätt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

holden skrev:
MWall skrev:
Jag tycker ni faller i fällan här.

Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!

Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".

Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Finns många sådana exempel, varför ska vi ha 30% ränteavdrag som innebär överbelåning, skenande bostadspriser och miljarder och åter miljarder i bankernas fickor, samma banker vi sedan ska rädda med skattemedel när dom gör bort sig.
Absolut. Har inte sagt att det är ok.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Elmil skrev:
LarsL skrev:
Utöver det sångröst det 5-7000 människor per år pga av avgaser. Det är på samma nivå som överdödligheten för Covid-19.
Heja autokorrekt :mrgreen:

Värt att tänka på dessa dödstal när man nu ser ökad reklam för "förnybar diesel".
Kommer inte den mycket drastiska sänkningen av konsumtionen av diesel p.g.a. Corona synas i statistiken över antalet döda i dom lungsjukdomar man hänvisar till? Jag menar, coronapandemin medför ju effekter som man annars bara skulle kunna räkna fram genom att extrapolera siffror. När ser vi att antalet döda på grund av avgaser sjunker och hur stor sänkning kan vi förvänta oss?
Nej, förmodligen kommer inte det synas. Det är ju en långvarig påverkan under flera år eller årtionden som gör att man dör. Har vi däremot elbilar under 10 år som det kanske blir i Norge snart så kommer vi nog se en nedgång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av LarsL »

Håller med om att vi helst inte ska ha bidrag utan hellre straffa ut det som är dåligt. Men det är klart för 20 år sedan var det ju helt meningslöst att straffa ICE bilar, det fanns ju inget alternativ och för att få ett alternativ så blir man tvungen att stötta alternativet lite. Nu när det finns fulldugliga alternativ så är det ju bara att straffa bort det dåliga och i slutändan förbjuda. Sen är det ju lite mer populistiskt att ge lite bidrag istället för att bara piska.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Credde »

Klart han försöker att provocera, men det är en del av att få igång en debatt. Men man kan väl inte komma runt, att han har en poäng i vissa saker:
Om du tror att du kan rädda klimatet med hjälp av elbilar, då har du helt fel.
Om vi på allvar vill lösa klimatproblemen så måste vi fokusera på de stora utsläppskällorna, och på innovation för bättre utsläppsfri energi genom fusion, fission, bergvärme, vind, sol och andra alternativ. Den utveckling som gör sådan energi billigare än fossila bränslen vore någonting större än små livsstilsförändringar för rika människor. Det skulle innebära att alla, inklusive Kina, Indien och länder i Afrika och Latinamerika, kan tillgodose stora delar av sina energibehov med låga utsläpp.
Elbilar är en del av lösningen, tror dock fler än vad man skulle tro tänker: ”jag kan ju fortsätta flyga till Thailand, Weekend till London etc., jag kör ju elbil så jag gör min del.”
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".
De stora problemen för vården och skolan i Sverige är inte finanserna (de är mycket höga i ett globalt perspektiv), men att de är så dåligt organiserade. Vi får, av diverse orsaker och brister, mycket mindre och sämre vård/krona och skola/krona i Sverige jämfört med många andra länder (inklusive en del av våra grannländer).

Samma sak med polisen och rättsäävsendet. Vi har mer sjuktningar, gängkriminalitet, grovt våld, och sämre uppklarandegrad i Sverige, jämfört många andra länder (inklusive ofta våra nordiska grannländer).

Problemet ligger ofta på ett annat plan än finansieringen. Vi har bland det största skattetrycker i världen, och bland de högst finansierade offentliga servicen, men servicen som trillar ut i slutänden är ändå under all kritik.

Så jag håller verkligen inte alls med dig att det är mer pengar till vården, polis och skola, etc. som krävs, utan andra omstruktureringar och åtgärder som måste på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
Klart han försöker att provocera, men det är en del av att få igång en debatt. Men man kan väl inte komma runt, att han har en poäng i vissa saker:
Om du tror att du kan rädda klimatet med hjälp av elbilar, då har du helt fel.
Om vi på allvar vill lösa klimatproblemen så måste vi fokusera på de stora utsläppskällorna, och på innovation för bättre utsläppsfri energi genom fusion, fission, bergvärme, vind, sol och andra alternativ. Den utveckling som gör sådan energi billigare än fossila bränslen vore någonting större än små livsstilsförändringar för rika människor. Det skulle innebära att alla, inklusive Kina, Indien och länder i Afrika och Latinamerika, kan tillgodose stora delar av sina energibehov med låga utsläpp.
Elbilar är en del av lösningen, tror dock fler än vad man skulle tro tänker: ”jag kan ju fortsätta flyga till Thailand, Weekend till London etc., jag kör ju elbil så jag gör min del.”
Jag kommer att fortsätta flyga lika mycket (när pandemin är över), oavsett vilken bilpark vi har hemma. För mig gör det ingen skillnad.

Lösningen på flyget, precis som transporter på marken och personbilstransporter, är att utveckla ny teknik och nya metoder för flyget.

Att sluta transportera sig, det ser jag som verkligen en icke-lösning, och som att gräva ner sig i marken.

Jag är för framsteg och ny teknik, som lösning på våra miljö- och klimat-problem. Inte att backa civilisationen och utvecklingen tillbaka till stenåldern.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Håller med om att vi helst inte ska ha bidrag utan hellre straffa ut det som är dåligt. Men det är klart för 20 år sedan var det ju helt meningslöst att straffa ICE bilar, det fanns ju inget alternativ och för att få ett alternativ så blir man tvungen att stötta alternativet lite. Nu när det finns fulldugliga alternativ så är det ju bara att straffa bort det dåliga och i slutändan förbjuda. Sen är det ju lite mer populistiskt att ge lite bidrag istället för att bara piska.

Problemet är att det inte finns fullgoda alternativ om man inte har över 500 tusen att lägga på en bil. Helst mer. Jag är bortskämd med min Model S. Aldrig i livet att jag köper en Hyundai Kona eller liknande. Då blir det nog hellre en lätt begagnad E-klass typ. Visst är drivlinan viktig men det är inte allt.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av FinaFisken »

Hans ledare är en direkt översättning av något han skrev för Kanadensiska Financial Post i november. Det har alltså ingen Sverige anknytning alls. Tvärtom hämtar han sina siffror från det land som passar hans argumentation bäst.

Jag undrar vad den andra tidningen tycker om att SvD publicerar samma artikel utan ersättning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av LarsL »

FinaFisken skrev:
Hans ledare är en direkt översättning av något han skrev för Kanadensiska Financial Post i november. Det har alltså ingen Sverige anknytning alls. Tvärtom hämtar han sina siffror från det land som passar hans argumentation bäst.

Jag undrar vad den andra tidningen tycker om att SvD publicerar samma artikel utan ersättning.
Kan ju vara värt att påpeka för bägge tidningarna.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av FinaFisken »

LarsL skrev:
FinaFisken skrev:
Hans ledare är en direkt översättning av något han skrev för Kanadensiska Financial Post i november. Det har alltså ingen Sverige anknytning alls. Tvärtom hämtar han sina siffror från det land som passar hans argumentation bäst.

Jag undrar vad den andra tidningen tycker om att SvD publicerar samma artikel utan ersättning.
Kan ju vara värt att påpeka för bägge tidningarna.
Ja, jag skrev ett mail till SvDs redaktion.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Bjelke »

Mycket bra spaning! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av iAkita »

Det mest sorgliga i den här historien är väl att få bevittna det fortsatta förfall som SvD genomgått de senaste åren. Att lämna plats till en gästledare utan att bemöda sig att kontrollera att källorna är korrekt citerade, ifall författaren ägnat sig åt "cherry picking" av data för att stödja sin tes, eller ifall de premisser som resonemanget grundar sig är ens i närhetel av korrekta, är bara sorgligt. Till exempel anger en av de källor han citerar att elbilar kommer stå för under 13% av nybilsförsäljningen i Europa 2030. Hur rimligt är det när vi började närma oss tvåsiffrigt i Europa redan förra året? Tycker SvD att man kan man lita på slutsatsen när premisserna är så uppenbart felaktiga? Eller har de inte bemödat sig att läsa texten innan den publicerades? En annan av de studier Oneborg citerar visar att även om enbart en minoritet av bilflottan kommer vara elektrisk år 2030 så skulle det kunna leda fram till V2G lösningar som har en starkt reducerande effekt på koldioxidutsläppen från elproduktion. Men det väljer han att bortsen från. Dessutom är de siffror han anger från studien felaktiga.

Däremot håller jag med om att elbilar inte ensamt kommer att lösa klimatproblematiken. Koldioxid från uppvärmning och elproduktion måste naturligtvis också lösas. Oneborg drömmer om en framtid där det kommer ske genom att vi bland annat ser till att förnyelsebar energiproduktion blir billigare än fossilbaserad energiproduktion. Men faktum är att vi redan är på god väg åt det hållet (https://www.irena.org/publications/2020 ... ts-in-2019). Vad Oneborg missar är att det även leder till att de invändningar han har mot elbilar, dvs att produktion och laddning av batterier resulterar i höga koldioxidutsläpp, inte längre är giltiga. Löser vi elproduktionen löser vi problemen med batteritillverkning. Elbilsbatterierna kan i sin tur lösa problemen med förnyelsebar elproduktion genom olika V2G lösningar under tider med högt energibehov.

Vi löser inte klimatproblematiken genom att relativisera olika sektorers bidrag till koldioxidutsläppen. El- och värmeproduktion, industriprocesser, tillverkning, flyg, transporter på väg och vatten, samt jordbruk, står samtliga för en minoritet av utsläppen. Vi behöver reducera utsläppen från samtliga dessa sektorer. För precis som att det inte löser klimatproblematiken genom att enbart sluta flyga eller övergå till elbilar, så är det inte heller tillräckligt att enbart öka den förnyelsebara elproduktionen. Energi står visserligen för ca 70% av de totala utsläppen av växthusgaser, men i de 70 procenten ingår transporter, tillverkning och byggande, m.m. Elektricitet- och värmeproduktion står för ca 31% av de 70 procenten, vilket motsvarar drygt 20% av de totala utsläppen. Jag har en stark misstanke att Oneborg blandat ihop energi och elektricitet, och det är därför han resonerar som han gör i ledaren.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av FinaFisken »

FinaFisken skrev:
LarsL skrev:
FinaFisken skrev:
Hans ledare är en direkt översättning av något han skrev för Kanadensiska Financial Post i november.

Jag undrar vad den andra tidningen tycker om att SvD publicerar samma artikel utan ersättning.
Kan ju vara värt att påpeka för bägge tidningarna.
Ja, jag skrev ett mail till SvDs redaktion.
Tove Lifvendahl på SvD svarade att de "är medvetna om att somliga artiklar vi översätter och publicerar för en svensk publik också förekommer i andra internationella medier.".

Man får väl anta att Lomborgs själv skickat debattinlägget till SvD och bett dem översätta. Lite underligt att debattera på språk som man själv inte behärskar. Ska SvD översätta replikerna till engelska och sedan Lomborgs svar till svenska igen?
Finns det inte tillräckligt med inhemska tryckare i skatte- och miljödebatten?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Niklas Z »

Lomborg är dansk och förstår nog svar på svenska ganska väl.

Jag vet inte hur det är med upphovsrätt i dagstidningar, men när det gäller böcker är det så att författaren och förlaget delar upphovsrätten, så det räcker inte att författaren ger tillstånd att översätta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2411
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av NiklasTesla »

Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2411
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Jag tycker ni faller i fällan här.

Tar man ett steg tillbaka så inser man att elbilar visserligen är bra och så men knappast något som gör avgörande skillnad på egen hand. Jag kan tycka att bidragen och subventionerna är fel många ggr. I aktietråden fick jag lära mig att Tesla har nästan 40% vinst på varje tillverkad bil (eller vad det nu var) och att VW kan bygga sina ID.3 för 20 tusen euro. Frågan är, varför ska vi då indirekt hjälpa VW och Tesla att hålla uppe priserna genom bidrag? Sätt press på dem att sänka priserna istället!

Tycker även det är principiellt fel att ge bidrag till folk som ändå haft råd om de velat. I dessa tider är det smärtsamt uppenbart att pengarna gjort bättre nytta i vården, äldreomsorgen, skolan... Vi kan inte slösa med skattemedel även om vi uppfattar det som en "god sak".

Jag blir lite irriterad när jag läser om hur folk med uppenbart väldigt god ekonomi suktar på bidrag för laddbox, solceller, elcyklar och annat när mina föräldrar inte kan leva på sin pension. Något är väldigt fel med prioriteringarna i det här landet.
Det ena behöver inte utesluta det andra.... Man kan ex ge stöd för köp av elbil samt höja pensionerna samtidigt.

Mvh
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Elix747 »

NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Kul att höra!!!
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10313
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.

Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.

Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Folk på Tesla-forumet är kanske inte särskilt representativa? Tror väldigt få skulle orka i längden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10313
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.

Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Folk på Tesla-forumet är kanske inte särskilt representativa? Tror väldigt få skulle orka i längden.
Mao så är inte du så representativ?

Jag tror varken du eller jag har någon aning om det funkar eller inte för "folk i allmänhet". Faktum är att jag är högst tveksam till att någon större del av de själva ens vet.

Nyfiken för övrigt på varför du absolut inte kan tänka dig en elbil som du laddar på jobbet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av mati »

Legato skrev:
MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Elix747 skrev:
Att elbil inte fungerar som enfamiljshus eller får långresor är inte sant. Har bara en elbil. Fungerar utan problem för hel familj på 4 inklusive långa vinter och sommar resor. Efter 7000 mil så har jag aldrig känt att nu måste ha en fossilare. Då jag har hus med wallcharger hemma så känns lägenhet utan laddning som något jag skulle undvika då vi använder bilen ganska ofta. (Men jag har ju inte provat, så det finns säkert flera som tycker att det fungerar för dem)
8000mil med Model 3 på 1,5år och bor i lägenhet utan möjlighet till laddning hemma, går hur bra somhelst.
Nä, det gör det inte för folk i allmänhet. Jag skulle aldrig i livet ha en elbil om jag inte kunde ladda hemma. Då har jag ändå under en mil till närmaste SuC och dessutom fri SuC.
Tror du ska vara försiktig med att uttala dig å "folk i allmänhets" vägnar.

Personligen är fossilbil helt otänkbart. Jag är jätteglad att ha laddning hemma, men elbil hade varit självklart oavsett.
Men hur ska det gå till rent praktiskt om man inte kan ladda hemma? Det beror visserligen på vad det är för bil, var man bor, och hur mycket man kör, men vi skulle aldrig klara oss med elbil om vi inte hade kunnat ladda hemma. Golfen går 6 mil om dagen. Det är ett ganska vanligt penlingsavstånd för många. Om man vill ha lite marginal måste man alltså ladda åtminstone varannan dag. En lite modernare elbil kanske klarar sig ett par dagar till. Men sen då? Var nånstans skulle vi ladda, om inte hemma? Närmaste snabbladdare står i Mariestad, 4 mil bort. Publik AC-laddning existerar nästan inte. Det är uppenbart att det inte skulle funka, även för en hardcore-elbilist. Inte här.
På andra ställen i landet kanske det ser annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Niklas Z »

Det är nog väldigt olika beroende på var man bor. Jag kan inte ladda hemma (har inte ens egen parkeringsplats), men det är gott om publika laddare i närområdet, som dessutom har gratis ström (kostar bara parkering, men den är gratis nattetid). För mig är det med andra ord väldigt enkelt.
Jag tror det är svårt att generellt säga att det går hur bra som helst att inte kunna ladda hemma, eller att säga att det är ett måste att kunna ladda hemma. Variationerna är betydande beroende på hur och var man bor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar