Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vätgassatsningen 8GW till 2045

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 jan 2021 03:54

Intressant är nu att man vill göra en grön vätgas satsning i Sverige.

Strategin pekar särskilt ut elkapaciteten som den stora utmaningen. Baserat på de hittills planerade vätgasprojekten föreslås ett planeringsmål för elektrolyskapacitet på 8 GW år 2045. Det kommer att kräva cirka 55 TWh el. På kort sikt måste politiken därför möjliggöra snabbare tillståndsprocesser men på längre sikt behöver även elproduktionen öka.  

https://fossilfrittsverige.se/2021/01/2 ... renskraft/


Intressant är också att Svante Axelsson
Nationell samordnare på Fossildrift Sverige
31 minuter in i gårdagens Aktuellt
https://www.svtplay.se/video/29593540/a ... start=auto
säger att nybyggd kärnkraft är för dyr, eftersom sol och vind blivit så billigt.
Flera skäl finns för att det inte kommer att byggas ny kärnkraft i Sverige:
1. Den är för dyr.
2. Det tar för lång tid att bygga. Kanske 15-20 år.
3. Svårt att hitta finansiering för kärnkraft. Enkelt att hitta finansiering för sol och vind.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8818
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare loftux » 22 jan 2021 06:11

Han sa också något i stil med att han trodde loppet var kört för personbilar och att det är batterier som gäller där. Klokt, men reportaget innan visade en vätgasbil som tankade på en av Sveriges två vätgasmackar för att illustrera hur bra vätgas är. Intressant SVT inslag och det framgår trots vätgasbil att det till största delen kommer vara industri och tunga transporter som kan ha nytta av vätgas.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 16 apr 2019 07:07
Ort: Nacka
Referralkod: peter18116

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare mikebike » 22 jan 2021 06:39

loftux skrev:Han sa också något i stil med att han trodde loppet var kört för personbilar och att det är batterier som gäller där. Klokt, men reportaget innan visade en vätgasbil som tankade på en av Sveriges två vätgasmackar för att illustrera hur bra vätgas är. Intressant SVT inslag och det framgår trots vätgasbil att det till största delen kommer vara industri och tunga transporter som kan ha nytta av vätgas.

Det nämndes ingenting om den dåliga verkningsgraden el - väte - el.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 1009
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare Jerker » 22 jan 2021 07:06

Zalman3 skrev:Intressant är nu att man vill göra en grön vätgas satsning i Sverige.

Strategin pekar särskilt ut elkapaciteten som den stora utmaningen. Baserat på de hittills planerade vätgasprojekten föreslås ett planeringsmål för elektrolyskapacitet på 8 GW år 2045. Det kommer att kräva cirka 55 TWh el. På kort sikt måste politiken därför möjliggöra snabbare tillståndsprocesser men på längre sikt behöver även elproduktionen öka.  

https://fossilfrittsverige.se/2021/01/2 ... renskraft/


Intressant är också att Svante Axelsson
Nationell samordnare på Fossildrift Sverige
31 minuter in i gårdagens Aktuellt
https://www.svtplay.se/video/29593540/a ... start=auto
säger att nybyggd kärnkraft är för dyr, eftersom sol och vind blivit så billigt.
Flera skäl finns för att det inte kommer att byggas ny kärnkraft i Sverige:
1. Den är för dyr.
2. Det tar för lång tid att bygga. Kanske 15-20 år.
3. Svårt att hitta finansiering för kärnkraft. Enkelt att hitta finansiering för sol och vind.


Vilket bevisar att kärnkraftstråden bör stängas! :D
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9281
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Fredrik j » 22 jan 2021 08:11

mikebike skrev:
loftux skrev:Han sa också något i stil med att han trodde loppet var kört för personbilar och att det är batterier som gäller där. Klokt, men reportaget innan visade en vätgasbil som tankade på en av Sveriges två vätgasmackar för att illustrera hur bra vätgas är. Intressant SVT inslag och det framgår trots vätgasbil att det till största delen kommer vara industri och tunga transporter som kan ha nytta av vätgas.

Det nämndes ingenting om den dåliga verkningsgraden el - väte - el.


Det beror väl på hur man använder den värme som uppstår? Tillverkning av vätgas kan ju t.ex. kombineras med fjärrvärmetillverkning.
Fredrik j
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jan 2021 08:16

Låter ju rätt meningslöst nu när riktiga elbilar är på väg att fungera för allt. Men det är väl klart att vi i typiskt svenskt manér ska slösa massa skattemedel på detta, lär läggas ner som en flopp sen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare mikebike » 22 jan 2021 08:39

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
loftux skrev:Han sa också något i stil med att han trodde loppet var kört för personbilar och att det är batterier som gäller där. Klokt, men reportaget innan visade en vätgasbil som tankade på en av Sveriges två vätgasmackar för att illustrera hur bra vätgas är. Intressant SVT inslag och det framgår trots vätgasbil att det till största delen kommer vara industri och tunga transporter som kan ha nytta av vätgas.

Det nämndes ingenting om den dåliga verkningsgraden el - väte - el.


Det beror väl på hur man använder den värme som uppstår? Tillverkning av vätgas kan ju t.ex. kombineras med fjärrvärmetillverkning.

Det är inte alltid man behöver värme (där och då), och halva förlusten sker dessutom i bilen. Tanken med vätgastillverkning är ju att det är lättare att tillverka vätgas på avlägsna platser som har elproduktion (vindkraftverk t.ex.) än att förstärka elnätet. Alternativt lokalt vid traditionella bensinmackar. Om vätgasproduktionen skall ske nära Stockholms innerstad måste elnätet förstärkas i alla fall, t.o.m. i större utsträckning än om fler kör riktiga elbilar.

Vätgas gör störst nytta där det enda andra alternativet är fossila bränslen, t.ex. vid utvinning av järn.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 1009
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Teslaägare MWall » 22 jan 2021 08:45

OfarligTesla skrev:Låter ju rätt meningslöst nu när riktiga elbilar är på väg att fungera för allt. Men det är väl klart att vi i typiskt svenskt manér ska slösa massa skattemedel på detta, lär läggas ner som en flopp sen.



Men snälla... Lyft blicken. Se åtminstone Aktuellt-inslaget. Personbilar är verkligen en liten plutt-applikation för grön vätgas om det han påstod slår in.

Jag tycker det är logiskt. När vi bygger ut sol- och vindkraft så måste vi göra nåt vettigt av elen då det är överproduktion. Känns som vätgas ändå är bättre än batterier för de enorma energilagren som behövs.

Att använda batterier för att smälta stål eller driva stora fraktfartyg tror jag är en sisådär idé.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 782
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Fredrik j » 22 jan 2021 08:46

OfarligTesla skrev:Låter ju rätt meningslöst nu när riktiga elbilar är på väg att fungera för allt. Men det är väl klart att vi i typiskt svenskt manér ska slösa massa skattemedel på detta, lär läggas ner som en flopp sen.


Vet inte om du såg inslaget. Det handlade primärt inte om elbilar. Man konstaterade ju t.o.m. att batteribilar förmodligen är bättre och har kommit längre. Man pratade om tunga transporter och industrin. På sikt flyg.
Har man sen byggt upp ett vätgasnät för att försörja industrin kan man ju passa på att köra diverse fordon. Men att man skulle bygga upp infrastruktur för vätgas runt personbilar är det ju ingen som tror.
Fredrik j
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Vätgassatsningen 8GW till 2045

Inläggav Fredrik j » 22 jan 2021 08:47

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
loftux skrev:Han sa också något i stil med att han trodde loppet var kört för personbilar och att det är batterier som gäller där. Klokt, men reportaget innan visade en vätgasbil som tankade på en av Sveriges två vätgasmackar för att illustrera hur bra vätgas är. Intressant SVT inslag och det framgår trots vätgasbil att det till största delen kommer vara industri och tunga transporter som kan ha nytta av vätgas.

Det nämndes ingenting om den dåliga verkningsgraden el - väte - el.


Det beror väl på hur man använder den värme som uppstår? Tillverkning av vätgas kan ju t.ex. kombineras med fjärrvärmetillverkning.

Det är inte alltid man behöver värme (där och då), och halva förlusten sker dessutom i bilen. Tanken med vätgastillverkning är ju att det är lättare att tillverka vätgas på avlägsna platser som har elproduktion (vindkraftverk t.ex.) än att förstärka elnätet. Alternativt lokalt vid traditionella bensinmackar. Om vätgasproduktionen skall ske nära Stockholms innerstad måste elnätet förstärkas i alla fall, t.o.m. i större utsträckning än om fler kör riktiga elbilar.

Vätgas gör störst nytta där det enda andra alternativet är fossila bränslen, t.ex. vid utvinning av järn.


Inslaget handlade primärt inte om personbilar...
Fredrik j
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Nästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.