Miljömässigt så skall det löna sig att köpa en ny elbil för miljön, redan efter 2-3 år med ditt körmönster ovan.martinot skrev:Kanske det,men det behöver inte bli så bra med det heller. Tänk om jag säljer bilen till någon som kör 3-4000mil/ år. Själv kör jag 1500mil/år Tror att mina pengar gör mer nytta om jag satsar på solpaneler som jag nu gör än om jag skulle köpa en elbil som jag blir missnöjdnek0 skrev:Det spelar en enorm roll eftersom det kommer in en elbil i systemet.nek0 skrev:Jo de gör jag. Säljer jag den kommer någon annan göra det så det spelar ingen rolltaliz skrev:Samtidigt fortsätter du glatt köra runt i din VW(Skoda) diesel?nek0 skrev:Flera problem för VW
https://www.cnet.com/roadshow/news/audi ... uth-korea/
Nu är detta lite äldre inlägg, och äldre siffror här (elbilar har under två senaste åren blivit ännu effektivare), men ändå väl värt att känna till:
https://elcenterab.se/hur-miljovanliga- ... nsinbilar/[/quote]
Mina solpaneler kostade 185000kr och har under 1,5 år sparat 8,39t CO2. En Kia E-Niro kostar 440 000kr och enligt din länk kostar batteriet 9,6-12,8t CO2 att tillverka. Mina paneler har 25år garanti (produkt och produktion). Räkna själv hur mycket CO2 de kommer spara under garantitiden. Jag tycker att jag använt mina pengar mycket miljösmartare än om jag lyssnat på några av er. Sedan är du själv ganska fel elbils predikant så länge du äger en diesel bil.