VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Samtidigt fortsätter du glatt köra runt i din VW(Skoda) diesel?
Jo de gör jag. Säljer jag den kommer någon annan göra det så det spelar ingen roll
Det spelar en enorm roll eftersom det kommer in en elbil i systemet.
Kanske det,men det behöver inte bli så bra med det heller. Tänk om jag säljer bilen till någon som kör 3-4000mil/ år. Själv kör jag 1500mil/år Tror att mina pengar gör mer nytta om jag satsar på solpaneler som jag nu gör än om jag skulle köpa en elbil som jag blir missnöjd
Miljömässigt så skall det löna sig att köpa en ny elbil för miljön, redan efter 2-3 år med ditt körmönster ovan.

Nu är detta lite äldre inlägg, och äldre siffror här (elbilar har under två senaste åren blivit ännu effektivare), men ändå väl värt att känna till:

https://elcenterab.se/hur-miljovanliga- ... nsinbilar/[/quote]


Mina solpaneler kostade 185000kr och har under 1,5 år sparat 8,39t CO2. En Kia E-Niro kostar 440 000kr och enligt din länk kostar batteriet 9,6-12,8t CO2 att tillverka. Mina paneler har 25år garanti (produkt och produktion). Räkna själv hur mycket CO2 de kommer spara under garantitiden. Jag tycker att jag använt mina pengar mycket miljösmartare än om jag lyssnat på några av er. Sedan är du själv ganska fel elbils predikant så länge du äger en diesel bil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Teslaspolen »

nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
Screenshot_2021-06-30_200421.jpg
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
Hur många kWh har du producerat totalt?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Johlei »

nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
249 träd i vi-skogen kostar bara 6225 kr. Tänk hur många träd du hade fått för 185000 kr! :-)

Med det sagt så väntar jag själv på solpanelsinstallation iofs….
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

Johlei skrev:
nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
249 träd i vi-skogen kostar bara 6225 kr. Tänk hur många träd du hade fått för 185000 kr! :-)

Med det sagt så väntar jag själv på solpanelsinstallation iofs….
Haha, behöver inga. Har fjärrvärme i BR och bergvärme i villan :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
Hur många kWh har du producerat totalt?
Screenshot_2021-06-30_201945.jpg
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
Hur många kWh har du producerat totalt?
Så 8339,6 kg dividerat på 21 300 kWh blir 390 g/kWh. Kollar vi på mixen i EU så låg den under 2019 på 255 g/kWh och vi behöver gå tillbaka till runt 2003 för att EU ska ligga runt 390 g/kWh. Visst, skulle du endast räkna att dina solceller har minskat elproduktionen från kolkraft så hade siffran varit betydligt högre men det finns alltid svårigheter i hur man ska räkna. Samma sak gäller ju vad för siffror man ska räkna med för elbilar.

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps ... hart_11111
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0

Sparar panelerna verkligen så mycket med svensk elmix, eller är det vad som man räknat på hos säljaren som troligen använder EU mix?

Nog för att elexport finns, men bandbredden är inte obegränsad där. Men stämmer det är det mäkta imponerande.
Hur ska man veta det?
Hur många kWh har du producerat totalt?
Så 8339,6 kg dividerat på 21 300 kWh blir 390 g/kWh. Kollar vi på mixen i EU så låg den under 2019 på 255 g/kWh och vi behöver gå tillbaka till runt 2003 för att EU ska ligga runt 390 g/kWh. Visst, skulle du endast räkna att dina solceller har minskat elproduktionen från kolkraft så hade siffran varit betydligt högre men det finns alltid svårigheter i hur man ska räkna. Samma sak gäller ju vad för siffror man ska räkna med för elbilar.

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps ... hart_11111
Som jag tyvärr misstänkte då. Den direkta klimatnyttan är ifrågasättbar sett till rena kWh producerade. Självklart hjälper det Sverige att få ett mer diversifierat elnät, för att inte tala om att det säkerligen är bättre att investera i solceller än i en bil (oavsett drivmedel). Så nog kan man känna sig nöjd med ekonomin, nätnyttan och känslan att vara mer självförsörjande. Men att blanda in CO2 avbetalningar nät alternativet är att använda svensk elmix... Nja, det blir inte riktigt rätt.

Och nej jag dissar varken elbil eller solceller. Elbil har jag, och hade skaffat solceller för 6 månader sedan om jag nu inte bodde i lägenhet. :(
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av fth »

Enskilda delstater kan nu enligt HD-beslut i USA driva egna skadeståndsprocesser mot VW för skador orsakade av dieselgate. Domen gick igenom med siffrorn 6-1, den domare som motsatte sig beslutet, Michael Donnelly, argumenterade att detta kan leda till "$1 trillion judgment".

Ja, och? Vad är problemet? :D

Detta kommer förstås dra ut på tiden, sannolikt många år, men kan teoretiskt leda till slutet för hela koncernen.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Enskilda delstater kan nu enligt HD-beslut i USA driva egna skadeståndsprocesser mot VW för skador orsakade av dieselgate. Domen gick igenom med siffrorn 6-1, den domare som motsatte sig beslutet, Michael Donnelly, argumenterade att detta kan leda till "$1 trillion judgment".

Ja, och? Vad är problemet? :D

Detta kommer förstås dra ut på tiden, sannolikt många år, men kan teoretiskt leda till slutet för hela koncernen.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-29/

/fth
Nja, tyska staten lär aldrig låta VW-koncernen falla. De kommer på ett eller annat sätt att gå in och hjälpa företaget som är motorn i deras ekonomi.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Nja, tyska staten lär aldrig låta VW-koncernen falla. De kommer på ett eller annat sätt att gå in och hjälpa företaget som är motorn i deras ekonomi.
Det finns förstås en gräns även för tyska staten, börjar skadestånden gå mot "$1 trillion" (dvs drygt 8.5 biljoner SEK eller 8500 tusen miljarder SEK), så har dom förstås inga möjligheter att bistå VW, det är långt över dubbla Tysklands BNP.

Den siffran var iofs kanske lite gripen ur luften, men även de belopp jag har räknat fram som normala bötesbelopp för den här typen av brott ligger sannolikt långt bortom vad tyska staten är beredd att gå in med.

Väljer många/alla stater i USA att driva dom här målen och VW förlorar så är det slutet för koncernen, om det råder det nog inga som helst tvivel.

/fth

edit: fel av mig, blandade ihop valutor och siffror lite, $1 trillion är c:a 26% av Tysklands BNP, inte >200% :oops:
fortfarande sannolikt långt mer än vad tyska staten skulle vara beredd att bistå med
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jerker skrev:
Nja, tyska staten lär aldrig låta VW-koncernen falla. De kommer på ett eller annat sätt att gå in och hjälpa företaget som är motorn i deras ekonomi.
Det finns förstås en gräns även för tyska staten, börjar skadestånden gå mot "$1 trillion" (dvs drygt 8.5 biljoner SEK eller 8500 tusen miljarder SEK), så har dom förstås inga möjligheter att bistå VW, det är långt över dubbla Tysklands BNP.

Den siffran var iofs kanske lite gripen ur luften, men även de belopp jag har räknat fram som normala bötesbelopp för den här typen av brott ligger sannolikt långt bortom vad tyska staten är beredd att gå in med.

Väljer många/alla stater i USA att driva dom här målen och VW förlorar så är det slutet för koncernen, om det råder det nog inga som helst tvivel.

/fth

edit: fel av mig, blandade ihop valutor och siffror lite, $1 trillion är c:a 26% av Tysklands BNP, inte >200% :oops:
fortfarande sannolikt långt mer än vad tyska staten skulle vara beredd att bistå med
Nej, iofs är det bättre att låta den juridiskt ansvariga ta smällen och konka, men sen kan de bygga upp en ny bilindustri utan skulder och pensionsåtaganden med mycket färre anställda och få riktigt bra lönsamhet i att bygga elbilar! :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Nej, iofs är det bättre att låta den juridiskt ansvariga ta smällen och konka, men sen kan de bygga upp en ny bilindustri utan skulder och pensionsåtaganden med mycket färre anställda och få riktigt bra lönsamhet i att bygga elbilar! :D
Ja, det är ju helt ofattbara skadestånd vi talar om här.

Mina lågt räknade skadestånd från tidigare som borde ha dömts ut bara i Europa motsvarar 3-7 miljoner SEK per anställd i VW-koncernen i Tyskland.

Lägger man på USA och resten av världen så handlar det om tiotals miljoner per anställd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Credde »

Bara början VW var först.

T.ex. Renault är ju även kommit i rampljuset igen för dieselgate (https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-08/)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Mickep »

Om det händer kommer nog id familjen (och andra) flyttas till annat bolag och så låter de den gamla konka samtidigt som elbilsutvecklingen får fortsätta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Ja, antingen bryter man ut elbilarna (vilket kanske accepteras) eller så får VW lämna den amerikanska marknaden och låta allt där gå i konkurs. Jag har svårt att se hur en amerikansk domstol ska kunna ta pengar ur ett EU bolag om det har lämnat USA.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen tar aldrig dieselskandalen aldrig slut.


Nu inleds stora rättegången efter dieselgate.

Volkswagens dieselskandal ska nu nystas upp i rätten. Men ex-chefen är ännu inte på plats.

På torsdagen inleddes en av de större rättegångarna om dieselgate, den stora utsläppsskandalen som avslöjades i september 2015.
Rättegången inleddes utan att den tidigare chefen för VW-koncernen, Martin Winterkorn, var på plats. Han har nyss genomgått en operation och rättegången mot honom har skjutits upp.
Flera tidigare VW-chefer och ingenjörer står åtalade för bland annat bedrägeri och skattebrott. Rätten ska försöka ta reda på vad de olika cheferna och ingenjörerna kände till kring utsläppsfusket och när de fick veta om det.
I nuläget har skandalen kostat Volkswagen drygt 300 miljarder kronor, till största delen i USA.
Martin Winterkorn har gått med på att betala 100 miljoner kronor i en förlikning med Volkswagen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-in ... dieselgate
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Zalman3 »


EU uppmanar VW: Ersätt alla "dieselgate-kunder"
Betala alla kunderna, inte bara de tyska och amerikanska.

Nu uppmanar EU-kommissionen tillsammans med ett nätverk för europeiska konsumentskyddsorganisationer Volkswagen att ersätta alla kunder som drabbats av de manipulerade testvärdena för VW:s dieselbilar.

Kommissionen och de europeiska konsumentskyddsorganisationerna hävdar att VW:s hantering av ersättningsfrågan strider mot EU:s konsumentskyddslagar. Dessutom, att marknadsföra dieselbilar var ett tydligt exempel på missledande marknadsföring som är förbjuden, tycker de.

Nu kräver EU:s kommissionär för rättsliga frågor Didier Reynders att Volkswagen gör rätt för sig, och ersätter alla kunder.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .qvvZFwGRO
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

EU uppmanar VW: Ersätt alla "dieselgate-kunder"
Betala alla kunderna, inte bara de tyska och amerikanska.

Nu uppmanar EU-kommissionen tillsammans med ett nätverk för europeiska konsumentskyddsorganisationer Volkswagen att ersätta alla kunder som drabbats av de manipulerade testvärdena för VW:s dieselbilar.

Kommissionen och de europeiska konsumentskyddsorganisationerna hävdar att VW:s hantering av ersättningsfrågan strider mot EU:s konsumentskyddslagar. Dessutom, att marknadsföra dieselbilar var ett tydligt exempel på missledande marknadsföring som är förbjuden, tycker de.

Nu kräver EU:s kommissionär för rättsliga frågor Didier Reynders att Volkswagen gör rätt för sig, och ersätter alla kunder.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .qvvZFwGRO

Riktigt. Alltid undrat varför det juridiska skyddet för oss konsumenter är i praktiken så mycket sämre i Europa än i USA. Inter mer än rätt att EU-kunder blivit lurade skall få samma ersättning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av jpetters »

VW verkar dessutom "köra på" som tidigare.

https://www.extremetech.com/extreme/327 ... ests-again
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
VW verkar dessutom "köra på" som tidigare.

https://www.extremetech.com/extreme/327 ... ests-again
Ja, det har ju funkat så bra hittills, dom kommer ju bokstavligen undan med mord, får en ”slap on the wrist” som straff, och fortsätter håva in mångmiljardvinster, så varför skulle dom inte fortsätta på samma sätt?

Konsumenterna struntar ju uppenbarligen i detta, för mig är det ett mysterium hur någon kan ens överväga att köpa någon produkt från den här koncernen (egentligen från någon av de traditionella tillverkarna som fuskat på liknande sätt), men Dieselgate etc verkar ju inte påverkat VWs försäljning öht. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
Konsumenterna struntar ju uppenbarligen i detta, för mig är det ett mysterium hur någon kan ens överväga att köpa någon produkt från den här koncernen (egentligen från någon av de traditionella tillverkarna som fuskat på liknande sätt), men Dieselgate etc verkar ju inte påverkat VWs försäljning öht. :roll:

/fth
Ja, ett mysterium. Nu skippar jag iaf den Taycan Turbo S jag funderade på.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
fth skrev:
Konsumenterna struntar ju uppenbarligen i detta, för mig är det ett mysterium hur någon kan ens överväga att köpa någon produkt från den här koncernen (egentligen från någon av de traditionella tillverkarna som fuskat på liknande sätt), men Dieselgate etc verkar ju inte påverkat VWs försäljning öht. :roll:

/fth
Ja, ett mysterium. Nu skippar jag iaf den Taycan Turbo S jag funderade på.
Bra beslut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
bjalle8888
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
Ort: Stockholm

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av bjalle8888 »

För att VW bygger rätt bilar helt enket...
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Skriv svar